abonnement Unibet Coolblue
pi_161608048
Zondag staat alweer de laatste voorjaarsklassieker op het programma: Luik-Bastenaken-Luik.
Of op zijn frans: Liège-Bastogne-Liège.

Een klein stukje historie van deze koers.
Vanaf 1908 wordt deze wedstrijd verreden voor profs, voor die tijd vond er in dezelfde streek al een wedstrijd voor amateurs plaats.
Door de uitslagen hier van op te nemen is LBL een van de oudste wielerwedstrijden ter wereld.
Dit verklaard ook zijn bijnaam ‘la doyenne’ oftewel ‘de ouderdomsdeken’.

Vanwaar Bastenaken als keerpunt?
De reden is even eenvoudig als praktisch.
In de beginjaren waren er nog geen auto’s of motoren die de renners volgde.
Bastenaken was vanuit de Luik de verste plaats die men tijdig kon bereiken per trein.
Zodra de renners in Luik vertrokken waren spoedde de tijdwaarnemers/juryleden zich naar het station om daar op de trein naar Bastenaken te stappen, waar men kon waarnemen wie als 1e doorkwam.
Ook nu nog ligt het keerpunt in Bastenaken bij het voormalige station.



De winnaars van de laatste 10 jaar
2015 · Alejandro Valverde
2014 · Simon Gerrans
2013 · Daniel Martin
2012 · Maksim Iglinski
2011 · Philippe Gilbert
2010 · Aleksandr Vinokoerov
2009 · Andy Schleck
2008 · Alejandro Valverde
2007 · Danilo Di Luca
2006 · Alejandro Valverde

2016
De Route

En het hoogteprofiel


De Stockeu komt dit jaar te vervallen, daarvoor in de plaats is op 3km voor de finish de Cote de la Rue Naniot toegevoegd.

Km 78.5 - Côte de La Roche-en Ardenne2.8 km de montée à 6.2%
Km 125.0 - Côte de Saint-Roch1 km de montée à 11.2%
Km 168.5 - Côte de Wanne2.8 km de montée à 7.4%
Km 179.0 - Côte de la Haute-Levée3.6 km de montée à 5.6%
Km 192.0 - Col du Rosier4.4 km de montée à 5.9%
Km 204.5 - Col du Maquisard2 km de montée à 5%
Km 216.5 - Côte de La Redoute2 km de montée à 8.9%
Km 232.5 - Côte de La Roche-aux-Faucons1.3 km de montée à 11%
Km 246.5 - Côte de Saint-Nicolas1.2 km de montée à 8.6%
Km 250.5 - Côte de la Rue Naniot0.6 km de montée à 10.5%

Legendarisch is de editie van 1980. Door zware sneeuwval bereikte slechts 21 van de 174 renners de finish. Deze editie staat ook wel bekend als: Neige-Bastogne-Neige (Sneeuw-Bastenaken-Sneeuw)
Ook voor zondag as beloofd het een helle tocht te worden.
De weersverwachtingen zijn verre van gunstig.
Koud/winderig en ronduit wisselvallig weer met een max. temperatuur van 6 graden celsius.
Bovendien wordt er gesproken over Winterse neerslag. Dat beloofd wat.
Net efkes anges
  donderdag 21 april 2016 @ 20:31:18 #2
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_161609891
Nu maar hopen dat de weersvoorspellingen uitkomen. Dan wordt het echt episch met sneeuw in de Ardennen. :9~
  donderdag 21 april 2016 @ 22:42:06 #3
62913 Blik
The one and Only!
pi_161614645
Ik ga zaterdag eerst de toertocht rijden, zondag zal Valverde wel winnen
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 22 april 2016 @ 15:22:02 #4
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_161627055
Reeks.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_161636693
katushacycling twitterde op vrijdag 22-04-2016 om 18:34:35 #LBL @PuritoRodriguez checks a new climb Côte de la Rue Naniot together with Enrico Gasparotto. You must see it!https://t.co/DLZhRb3f9S reageer retweet
Purito en Gasparotto verkennen een klimmetje. Mama mia
Demain, on roule
  vrijdag 22 april 2016 @ 22:01:19 #6
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_161636940
quote:
10s.gif Op vrijdag 22 april 2016 21:56 schreef Mykonos het volgende:
katushacycling twitterde op vrijdag 22-04-2016 om 18:34:35 #LBL @PuritoRodriguez checks a new climb Côte de la Rue Naniot together with Enrico Gasparotto. You must see it!https://t.co/DLZhRb3f9S reageer retweet
Purito en Gasparotto verkennen een klimmetje. Mama mia
Zo wat een kloteding. :D
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  zaterdag 23 april 2016 @ 02:19:20 #7
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_161644142
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2016 22:01 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Zo wat een kloteding. :D
Zijn allemaal van die weggetjes/wegen in die hoek van Luik.
Net efkes anges
pi_161646268
quote:
Vooruitzichten voor zondag
Zondag wordt een gure en zeer wisselvallige dag met al van in de ochtend buien die vanuit de Noordzee het land binnen trekken. Naast regen kan daar soms ook natte sneeuw of korrelhagel uitvallen en in de Ardennen worden dat echt winterse buien met smeltende sneeuw of sneeuw. Daar bovenop staat er een strakke noord tot noordwestenwind. In het binnenland waait die matig tot vrij krachtig met pieken tot 50 km/h, aan de kust vrij krachtig tot krachtig met stoten tot 60 km/h. Bij dit alles blijven de temperaturen zeer ondermaats met maxima van 4 tot 8 of 9 graden.
Zijn de renners en ploegleiders al aan aan het zeuren dat de koers gecanceld moet worden.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_161646387
Qua parcours blijft dit een van mijn favoriete klassiekers. Ook wel weer ff genoeg Sagan, Cancellara en consorten gezien.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_161648138
Even een copy-paste:

Column Thijs over de saaiheid in de heuvelklassiekers. Nog een aantal interessante tweets van o.a. Bram toegevoegd.

quote:
De eerste honderd kilometer van de Gold Race? Schrappen!

Ik gaapte me een kaakverrekking.
Ik pulkte in mijn neus. Ik las de krant nog een keer van voren naar achteren en van achteren naar voren. Ik slenterde een rondje. Ik krabde aan mijn kont. En daarna begon ik weer van voren af aan.

De Amstel Gold Race en de Waalse Pijl: ze waren saaaaaaaaaier dan saaaaaaaaai. Het duurde en het duurde, en er gebeurde niets. Het was maar goed dat Herbert Dijkstra geen commentaar hoefde te geven; die zou alle kastelen uit zijn Grote Kastelenboek al na een half uur hebben doorgenomen. Het was als kijken naar groeiend gras, of naar de bodem van je limonadeglas op de verjaardag van je oudtante. Het was als de zoveelste tien kilometer op een willekeurig schaatstoernooi, waar je ronde na ronde naar Dieter Klautenbauter tegen Deuter Bautenklauter kijkt, terwijl de zondagmiddag strandt in stroperigheid.

Zowel de Amstel Gold Race als de Waalse Pijl verliep precies hetzelfde als het jaar ervoor en de jaren daarvoor. Fränk Schleck kreeg het zelfs voor elkaar om hetzelfde sleutelbeen te breken bij dezelfde valpartij als vorig jaar. De tv-kijkers, die vijf minuten voor het einde inschakelden, misten niets.

Het is de laatste jaren steeds hetzelfde: in de keienklassiekers wordt er gekoerst met het mes tussen de tanden, in de heuvelklassiekers wordt er gereden met een rekenmachientje. En ik snap het nog ook, vanuit het standpunt van de renners. Ze blijven zitten waar ze zitten omdat de niveauverschillen zijn zó klein zijn geworden en het zó moeilijk is om weg te rijden uit een peloton. Maar het maakt de koers er niet leuker op om naar te kijken. En dat is een probleem voor een sport die afhankelijk is van tv-kijkers, want die kijkers zijn de belangrijkste reden dat sponsoren überhaupt betalen om renners van A naar B te laten rijden.

Wielrennen zit vast in zijn eigen verleden. De renners rijden over dezelfde parcoursen, met dezelfde regels, als vijftig jaar terug. Ik zou zeggen: schrap de eerste honderd kilometer van de Waalse Pijl en de Gold Race. Niemand die ze mist en het zorgt ervoor dat de renners in de finale een stuk frisser zijn - en dus eerder in staat om te demarreren. En waarom rijden ze nog steeds met van die enorme ploegen? Acht man? Dat zijn zeven knechten voor elke kopman. Die rijden elk gat dicht. Schrrrrappen! Vijf of zes man per ploeg is meer dan genoeg. Radiocommunicatie met de ploegleiderswagen? Kan weg. Laat de renners de tactiek zelf maar uitzoeken. Voor de veiligheid kunnen ze ook in verbinding staan met de jurywagen.

Verder graag invoeren, met spoed: minicameraatjes in elke fiets, zodat we live in het peloton mee kunnen kijken. Microfoontjes erbij voor het geluid en gps-chips zodat we onze favoriete renners van seconde tot seconde kunnen volgen. O ja, en een tussensprint halverwege, waar een sloot WorldTour-punten te verdienen zijn. Of schaf die punten helemaal af; rijdt er ook niemand meer voor de zesde plek.

En als dat allemaal niet werkt, dan kunnen we altijd nog een stel windturbines langs de kant van de weg zetten. Niets is zo mooi als een peloton spartelende renners dat uiteengereten wordt door zijwind. Als de bergjes niet voor schifting zorgen, dan doet de wind het wel.
Ik zou bijna zeggen: die waaier komt er.

AD




Heeft Thijs gelijk? Ja, gedeeltelijk wel.

Het belangrijkste is natuurlijk dat gewoonweg alle renners wachten op de laatste heuvel en dat het zwaarder maken van de koers dat juist niet tegengaat, maar versterkt. Zoals een nieuwe helling in de finale van Luik het waarschijnlijk echt niet attractiever gaat maken.

Ik zie een aantal hoofdredenen:
1. Kwaliteitsdichtheid van het peloton
2. Aantal renners per ploeg
3. Kwaliteiten van de kanshebbers
4. Oortjes

1. Ik denk dat de kwaliteit van het peloton veel dichter bij elkaar zit dan in de kasseikoersen. Er zou nou eenmaal meer renners die hard een heuvel op kunnen rijden dan die hard een heuveltje met kasseien op kunnen rijden. Dat maakt het lastiger om voor een grote schifting te zorgen.

2. Daaraan gerelateerd is de aantal renners per ploeg. Als er maar 1 kopman is en 8 goede knechten dan blijven er altijd wel knechten over in de finale, zeker als meerdere ploegen samenwerken. Als we naar 6 renners per ploeg zouden toegaan wordt het al veel zwaarder om de koers te gaan dragen. En aanlokkelijker om de knechten van andere ploegen op te roken.

3. Ik denk dat we nu ook gewoon in een periode zitten waar de sterkte renners in deze wedstrijden allemaal gelijkaardige kwaliteiten hebben. Ze kunnen hard een heuvel op knallen en hebben een sterk eindschot. Daardoor zijn er gewoon meer renners die kunnen wachten omdat ze altijd een kans(je) hebben als ze in een groep naar de meet toegaan.

4. Als je zo'n comment van Matthews weet dan weet je eigenlijk al genoeg. Door de oortjes durven renners veel minder eigen beslissingen te maken en te reageren op een bepaalde actie in de koers. En veel ploegleiders nemen liever het zekere voor het onzekere en zien de renners liever op safe koersen.

quote:
e interviewer stelde vervolgens voor om de één voor de ander te laten rijden. “Maar dat is aan de ploegleiders, dat is hun taak”, pareert Matthews. “Het is niet aan ons om dat besluit te nemen. Dat is waarom we een ploegleider hebben in de wedstrijd, om ons te vertellen wat te doen, en daar houden we ons dan aan. Als je van de ploegleider de kans krijgt om voor eigen kans te gaan, ga je daar niet op terugkomen en je eigen kans weggooien, zeker niet gezien we allebei ‘winnaars’ zijn.”
Dat gezegd hebbende, de laatste lus in de AGR maakt het voor aanvallers heel lastig om vooruit te blijven. De wegen voorafgaand aan de Cauberg lenen zich er niet voor om in de aanval te gaan, aangezien je bijna continue in het zicht blijft van de achtervolgers.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  zaterdag 23 april 2016 @ 12:35:02 #11
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_161648325
Luik-Bastenaken-Luik en weer terug.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_161648417
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 april 2016 10:12 schreef danos het volgende:
Qua parcours blijft dit een van mijn favoriete klassiekers. Ook wel weer ff genoeg Sagan, Cancellara en consorten gezien.
Van renners als Sagan en Cancellara kan ik juist nooit genoeg krijgen. Die doen zo goed als alles op eigen kracht, vallen aan en geven een koers kleur.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 23 april 2016 @ 12:39:49 #13
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_161648425
Helemaal eens met Thijs. Vooral die kleinere ploegen moet zo snel mogelijk doorgevoerd worden.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  zaterdag 23 april 2016 @ 12:40:27 #14
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_161648442
Oja en.

#VanVlietOprotten
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_161649008
#opendeurtweet
NOSwielrennen twitterde op zaterdag 23-04-2016 om 13:12:01 Van der Poel: geen Nederlandse opvolger in LBL dit jaar https://t.co/ej6zjAd44z reageer retweet
pi_161650936
raykerckhoffs twitterde op zaterdag 23-04-2016 om 15:24:22 Bauke Mollema heeft kasseienklim op 3 km van finish niet verkend maar wel goed op YouTube bestudeerd! #LBL reageer retweet
Daar sla je dan de Waalse Pijl voor over :')
  Moderator zaterdag 23 april 2016 @ 15:35:34 #17
362868 crew  Slobeend
of all places
  Moderator zaterdag 23 april 2016 @ 15:36:55 #18
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_161651024
Mooi om te zien dat Bauke zo leeft voor z'n sport.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  zaterdag 23 april 2016 @ 15:37:40 #19
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_161651037
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2016 15:31 schreef showtimer het volgende:
raykerckhoffs twitterde op zaterdag 23-04-2016 om 15:24:22 Bauke Mollema heeft kasseienklim op 3 km van finish niet verkend maar wel goed op YouTube bestudeerd! #LBL reageer retweet
Daar sla je dan de Waalse Pijl voor over :')
:')!!!
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  zaterdag 23 april 2016 @ 16:13:17 #20
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_161651583
In de krant stond vandaag dat hij die wel nog ging verkennen.
Ray :')

Van mij morgen geen fotoverslag.
weer is me te slecht/koud/guur om er met de motor op uit trekken.
Volgende wedstrijd zal de Giro zijn.
Net efkes anges
pi_161651652
Mollema had de Ventoux ook nog nooit verkend "omdat hij toch wel wist dat het omhoog ging" :D

(Maar hij zei ook dat hij de beklimmingen die hij wel had verkend vaak niet meer herkende in de koers door al het publiek)
pi_161652804
Bauke wordt ook Europees kampioen dit jaar.

http://www.wielerflits.nl(...)lrennen-in-nice.html
pi_161653003
Bauke :')
pi_161653199
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 20:31 schreef Van_Poppel het volgende:
Nu maar hopen dat de weersvoorspellingen uitkomen. Dan wordt het echt episch met sneeuw in de Ardennen. :9~
  Moderator zaterdag 23 april 2016 @ 18:39:48 #25
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_161654143
quote:
10s.gif Op vrijdag 22 april 2016 21:56 schreef Mykonos het volgende:
katushacycling twitterde op vrijdag 22-04-2016 om 18:34:35 #LBL @PuritoRodriguez checks a new climb Côte de la Rue Naniot together with Enrico Gasparotto. You must see it!https://t.co/DLZhRb3f9S reageer retweet
Purito en Gasparotto verkennen een klimmetje. Mama mia
Dit is dus de laatste klim van morgen? Genot.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')