abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161595511
Ik hoop dat iemand al eens van dit probleem gehoord heeft ;) Het gaat om een 4-tact zitmaaier met 7-gangs automaat. Op internet haast niks van te vinden, het is een oud beestje dus een handleiding zat er helaas niet meer bij.

Het begon allemaal met 2 mankementen: de aandrijfriem van het maaidek moest vervangen worden en het boutje van de versnellingsbak lekte. Mijn schoonbroer is automonteur en wilde wel een poging wagen. Het maaidek is nu gerepareerd en om het lek te verhelpen heeft hij een nieuw plaatje met bout eronder gezet.

We hebben de versnellingsbakolie eruit laten lopen, het bijvullen moest in een slang onder het zadel. Ik heb in eerste instantie 2 liter erin gegooid (ong. een halve liter op de grond want door de luchtbellen in de slang kwam het weer naar boven :( ). De zitmaaier liep, maar als ik hem in de versnelling zette gebeurde er niks (niet vooruit of achteruit maar ik kon de hendel wel verplaatsen). Uiteindelijk nog maar eens 800 ml erbij gegooid totdat er niks meer bij ging. Nu rijdt hij wel als ik de hendel helemaal naar voren doe of naar achter, maar de snelheid reguleren gaat dus niet echt. De monteur heeft niet echt verstand van automaatjes, heeft iemand een idee waardoor hij zo slecht te reguleren is? Of moet ik er maar gewoon eens een rondje mee rijden zodat de olie wat meer verdeeld is?

Ik kan ook echt nergens terugvinden hoeveel olie er in de versnellingsbak moet... Er zit 80W90 in.

Dit is de hendel:
  donderdag 21 april 2016 @ 09:50:27 #2
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_161595997
Merk type bouwjaar etc?

Zomaar 80w90 in een versnellingsbak gooien gaat echt niet werken. Als het een kleine 7-traps is is de kans groot dat het met slipkoppelingen of rembanden werkt (of een afgeregelde vario, of een hydrostaat, of of of) en daar moet specifieke olie in om ze uberhaupt te laten werken. Zoek eerst maar eens uit wat het fabrieksvoorschrift is van de bak.

En dan ook nog tot de rand toe vol gieten omdat ie na 2L nog niet na behoren werkt: :') :')
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_161596115
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 09:50 schreef Barcaconia het volgende:
Merk type bouwjaar etc?

Zomaar 80w90 in een versnellingsbak gooien gaat echt niet werken. Als het een kleine 7-traps is is de kans groot dat het met slipkoppelingen of rembanden werkt (of een afgeregelde vario, of een hydrostaat, of of of) en daar moet specifieke olie in om ze uberhaupt te laten werken. Zoek eerst maar eens uit wat het fabrieksvoorschrift is van de bak.

En dan ook nog tot de rand toe vol gieten omdat ie na 2L nog niet na behoren werkt: :') :')
Bij de handel waar ze zitmaaiers verkopen hebben ze echt alleen 80W90 olie voor zitmaaiers.. Het gaat om een Motec GT-14 met Vanguard 14HP motor. Geen bouwjaar bekend, meer dan dit sowieso niet bekend.

Ik heb die 2L erin gedaan omdat dat de hoeveelheid van de oude olie was, die er dus altijd ingezeten heeft toen hij goed functioneerde. Maar 2L kreeg ik er dus in eerste instantie niet in door het vacuüm. Daarna een paar dagen laten zakken en meerdere keren gestart, hij ging niet vooruit, wat je ook met de hendel deed. DAARNA dus pas weer iets van 800ML erbij gedaan, en nu zit ik dus op het punt dat hij vooruit gaat in de hoogste versnelling, maar hij loopt er dus niet trapsgewijs naartoe.
pi_161596122
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 09:50 schreef Barcaconia het volgende:
Merk type bouwjaar etc?

Het is trouwens een hydrostaat.
  donderdag 21 april 2016 @ 10:06:08 #5
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_161596245
quote:
17s.gif Op donderdag 21 april 2016 09:58 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Bij de handel waar ze zitmaaiers verkopen hebben ze echt alleen 80W90 olie voor zitmaaiers.. Het gaat om een Motec GT-14 met Vanguard 14HP motor. Geen bouwjaar bekend, meer dan dit sowieso niet bekend.

Ik heb die 2L erin gedaan omdat dat de hoeveelheid van de oude olie was, die er dus altijd ingezeten heeft toen hij goed functioneerde. Maar 2L kreeg ik er dus in eerste instantie niet in door het vacuüm. Daarna een paar dagen laten zakken en meerdere keren gestart, hij ging niet vooruit, wat je ook met de hendel deed. DAARNA dus pas weer iets van 800ML erbij gedaan, en nu zit ik dus op het punt dat hij vooruit gaat in de hoogste versnelling, maar hij loopt er dus niet trapsgewijs naartoe.
Nogmaals: fabrieksvoorschrift opzoeken. Zomaar er in gooien omdat "de handel dat heeft staan" gaat niet werken, zoals je inmiddels weet.
Er moet toch ergens een servicehandleiding van dat ding zijn, of zelfs een smeervoorschrift op een sticker op het machientje ofzo? Evt. even naar de dealer die in dat spul doet bellen.

Voor hetzelfde geld zit het in de ontluchting ipv de olie opzich oid en is het makkelijk verholpen, maar dat moet iemand die specifieke kennis van dit type heeft toch echt zeggen.
pi_161596371
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 10:06 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Nogmaals: fabrieksvoorschrift opzoeken. Zomaar er in gooien omdat "de handel dat heeft staan" gaat niet werken, zoals je inmiddels weet.
Er moet toch ergens een servicehandleiding van dat ding zijn, of zelfs een smeervoorschrift op een sticker op het machientje ofzo? Evt. even naar de dealer die in dat spul doet bellen.

Voor hetzelfde geld zit het in de ontluchting ipv de olie opzich oid en is het makkelijk verholpen, maar dat moet iemand die specifieke kennis van dit type heeft toch echt zeggen.
Het ding zal zo'n 30 jaar oud zijn en ik vind echt nergens iets van handleidingen, of stickers op het ding.. Heb de fabrikant maar eens gemaild, is een duits bedrijf geloof ik, hopelijk krijg ik antwoord.
pi_161596943
Zoek maar eens op mtd zitmaaiers , dat is de orginele producent van die maaiers.. Er moet ergens een sticker staan met de nummers en dan kun je zo alles opzoeken. Ook even onder de maaier achter kijken , daar stond dat op onze maaier.
pi_161597278
quote:
2s.gif Op donderdag 21 april 2016 10:46 schreef machtpen het volgende:
Zoek maar eens op mtd zitmaaiers , dat is de orginele producent van die maaiers.. Er moet ergens een sticker staan met de nummers en dan kun je zo alles opzoeken. Ook even onder de maaier achter kijken , daar stond dat op onze maaier.
Oh is dat zo? Ik zal eens kijken als ik thuis ben, maar meen me te herinneren dat ik hem echt binnenstebuiten heb gekeerd voor stickers maar niks gevonden haha Dankjewel voor de tip!
pi_161600270
Ik heb MTD ook eens gemaild. Een landbouwbedrijf vertelde me dat Motec ook geproduceerd werd door Yard Man. In handleidingen van gelijkwaardige machines lees ik overal dat er 10W40 moterolie in de versnellingsbak moet.

Ik ben er dus nog niet 100% achter wat er nu in moet, maar kan iemand mij de consequentie uitleggen wat er gebeurt als er 80W90 inzit?

Heb er nu nog niet mee gereden dus kan het nog af laten lopen. Zou het een probleem zijn als de resten van de 80W90 zich met 10W40 mengen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Audreyoot op 21-04-2016 13:51:22 ]
  donderdag 21 april 2016 @ 13:41:47 #10
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_161600729
Mengen is geen probleem. Daarbij is 10W40 maar marginaal dunner (door de bank genomen, voor exacte specs kun je de PDS van beide producten nalezen) dan 80W90 dus voor de werking kan dat haast niet veel consequenties hebben.
Qua prestaties in een pomp enzo kan het wel verschil maken omdat gearoil een heel ander additievenpakket heeft wat betreft limited-slip, extreme pressure (EP) en antioxidanten enzo als motorolie. Maar ook daarvoor denk ik dat het merkbare verschil marginaal is.

Conclusie wat mij betreft is nog steeds dat je er achter moet komen wat nu werkelijk de verversingshandleiding is. Misschien zit het probleem wel gewoon in te veel olie/te weinig olie/ontluchting niet goed.
pi_161600893
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 13:41 schreef Barcaconia het volgende:
Mengen is geen probleem. Daarbij is 10W40 maar marginaal dunner (door de bank genomen, voor exacte specs kun je de PDS van beide producten nalezen) dan 80W90 dus voor de werking kan dat haast niet veel consequenties hebben.
Qua prestaties in een pomp enzo kan het wel verschil maken omdat gearoil een heel ander additievenpakket heeft wat betreft limited-slip, extreme pressure (EP) en antioxidanten enzo als motorolie. Maar ook daarvoor denk ik dat het merkbare verschil marginaal is.

Conclusie wat mij betreft is nog steeds dat je er achter moet komen wat nu werkelijk de verversingshandleiding is. Misschien zit het probleem wel gewoon in te veel olie/te weinig olie/ontluchting niet goed.
Dankjewel voor de toelichting, mijn oude tuinmachine monteur gaf aan dat hij zich vanzelf zou moeten ontluchten. Ik heb in ieder geval wat bedrijven aangeschreven en hoop dat iemand me wat meer duidelijkheid over het apparaat kan geven :P Zal thuis ook nog eens checken voor stickers..
  donderdag 21 april 2016 @ 13:56:07 #12
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_161601007
Ik kan ook verder niks er over vinden. Ik zou denken dat er toch wel ergens een merk/type op/in de overbrenging staat. Dan kun je het zeker vinden.
pi_161601062
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 13:56 schreef Barcaconia het volgende:
Ik kan ook verder niks er over vinden. Ik zou denken dat er toch wel ergens een merk/type op/in de overbrenging staat. Dan kun je het zeker vinden.
Ja het is een beetje vaag allemaal. Ik heb toen echt gekeken voor stickers e.d. maar niet goed aan de onderkant. Zal straks nog eens een poging wagen..
pi_161607854
Als ik het goed begrijp, heeft de olie in een hydrostaat een compleet andere functie, dan de olie in een gewone versnelingsbak. En ik vraag me af of er uberhaubt hydraulische systemen zijn die op 80w90 werken, dat lijkt mij echt olie om de tandwielen vet te houden.

http://apache.ariens.com/manuals/030305C.pdf Is dit hem misschien?

[ Bericht 24% gewijzigd door Fer op 21-04-2016 20:34:20 ]
.
pi_161674078
GT 14, 14pk OHV2 cilinder Vanguard Briggs & Stratton, maaibreedte: 102cm., zijlosser, hydrostaat.

Motor :

Volgens de manual 1.5L bij het type Vanquard.

www4.briggsandstratton.com/miscPDFs/oil_capacity_chart.pdf

De olie (stroop) die je hebt meegekregen is echt heel apart :D

Motor Oil Recommendation

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
How To Locate Your Riding Mower Engine Model Number :

https://www.briggsandstra(...)g-mower-engines.html

Kan je daarvan afleiden welk baktype je hebt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Osiris024 op 24-04-2016 16:24:06 ]
  zondag 24 april 2016 @ 15:50:42 #16
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_161674642
Dat is de motor niet de bak.
pi_161675312
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 15:50 schreef Barcaconia het volgende:
Dat is de motor niet de bak.
Klopt.

Weet jij het baktype ?
  zondag 24 april 2016 @ 16:40:32 #18
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_161675766
Nee
pi_161676178
quote:
1s.gif Op donderdag 21 april 2016 19:25 schreef Fer het volgende:
Als ik het goed begrijp, heeft de olie in een hydrostaat een compleet andere functie, dan de olie in een gewone versnelingsbak. En ik vraag me af of er uberhaubt hydraulische systemen zijn die op 80w90 werken, dat lijkt mij echt olie om de tandwielen vet te houden.

http://apache.ariens.com/manuals/030305C.pdf Is dit hem misschien?
Die lijkt er wel op! Maar ik ben er nog steeds niet uit, de oorspronkelijke fabrikant kan me ook niks meer vertellen over het ding, alleen dat normaal gesproken in hydrostaten motorolie (10W30) moet. Nog steeds geen idee hoeveel of wat er precies in moet dus..
pi_161676280
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2016 16:21 schreef Osiris024 het volgende:

[..]

Klopt.

Weet jij het baktype ?
Wat bedoel je precies met baktype, de motor? :@
pi_161677078
Nergens ook een sticker of nummer kunnen vinden. Heb wat plaatjes gemaakt:

De motor:

De versnellingsbak:

En een sticker met een barcode:

pi_161677370
Ik zou eerst die bakolie eruit te halen, dat lijkt me alleen handversnellingen en differentielen.
.
pi_161677456
Hoeveel vloeistof kwam er eigenlijk uit bij de eerste keer aftappen ?
pi_161677466
quote:
1s.gif Op zondag 24 april 2016 17:30 schreef Fer het volgende:
Ik zou eerst die bakolie eruit te halen, dat lijkt me alleen handversnellingen en differentielen.
Ja dat ga ik morgen ook maar eens doen. Overigens is 10W30 ook moeilijk verkrijgbaar. Is 5W30 een goede vervanger? Ik heb echt totaal geen verstand van olie :(
pi_161677469
het lijkt me dat daar atf in moet
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')