200K in een jaar? Hoe krijg je dat voor elkaar?quote:Op maandag 18 april 2016 14:16 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
De oude Citroën Berlingo heeft nog de oude 1.9D, traag als stront maar dat zijn wel betrouwbare motoren. Op de zaak hebben we nu nieuwe Berlingo's (rijd ik zelf niet mee) en die gaan volgens mij ook wel lekker (HDi 90), moest er laatst 1 verplaatsen en die heeft 200.000km in een jaartje gedraaid. Verder heb ik zelf goede ervaringen met de VW Caddy TDI 90pk (Seat Inca model). TDI is snel, zuinig en betrouwbaar. Maar het is wel echt een oude bestelwagen dus wat spartaanser dan de huidige bestelwagens uiteraard. Maar ik reed er wel vaak mee en vond het een fijne auto, vooral als er wat gewicht achterin lag.
Koeriersdienst? Dan lukt 200K per jaar makkelijk.quote:Op maandag 18 april 2016 14:23 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
200K in een jaar? Hoe krijg je dat voor elkaar?
Dan nog is dat 640 km per dag als je 6 dagen per week rijd. Ik kan me voorstellen dat er koeriersbedrijven zijn die veel rijden, maar zoveel verbaasd me wel.quote:Op maandag 18 april 2016 14:29 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Koeriersdienst? Dan lukt 200K per jaar makkelijk.
Een kennis van me rijdt voor een medische leverancier en rijdt 180k per jaar door heel Europa.quote:Op maandag 18 april 2016 14:31 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Dan nog is dat 640 km per dag als je 6 dagen per week rijd. Ik kan me voorstellen dat er koeriersbedrijven zijn die veel rijden, maar zoveel verbaasd me wel.
Ik red dat niet hoor (rijd zelf een Sprinter). Vorig jaar heb ik rond de 180k gereden (heel Europa). Maar inderdaad een transportbedrijf. De Berlingo's en Citans hebben een jaar flink moeten rijden, werden echt als sletten gebruiktquote:Op maandag 18 april 2016 14:23 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
200K in een jaar? Hoe krijg je dat voor elkaar?
Is de Caddy net zo betrouwbaar als de Inca ? Gewicht achterin komt voor elkaar dus dat is geen probleem.quote:Op maandag 18 april 2016 14:16 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
De oude Citroën Berlingo heeft nog de oude 1.9D, traag als stront maar dat zijn wel betrouwbare motoren. Op de zaak hebben we nu nieuwe Berlingo's (rijd ik zelf niet mee) en die gaan volgens mij ook wel lekker (HDi 90), moest er laatst 1 verplaatsen en die heeft 200.000km in een jaartje gedraaid. Verder heb ik zelf goede ervaringen met de VW Caddy TDI 90pk (Seat Inca model). TDI is snel, zuinig en betrouwbaar. Maar het is wel echt een oude bestelwagen dus wat spartaanser dan de huidige bestelwagens uiteraard. Maar ik reed er wel vaak mee en vond het een fijne auto, vooral als er wat gewicht achterin lag.
Dat weet ikniet, hangt ook af van onderhoud. Maar die van ons destijds deed het goed. Maar is wel al een tijd terug. TDI is wel een stuk sneller dan de SDI.quote:Op maandag 18 april 2016 14:52 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Is de Caddy net zo betrouwbaar als de Inca ? Gewicht achterin komt voor elkaar dus dat is geen probleem.
Hmmm ze zijn verhoudingsgewijs wel duurder. Was de Berlingo vaak kapot ? Ik lees er niks goeds over als ik er op google.quote:Op maandag 18 april 2016 14:54 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Dat weet ikniet, hangt ook af van onderhoud. Maar die van ons destijds deed het goed. Maar is wel al een tijd terug. TDI is wel een stuk sneller dan de SDI.
Ja klopt, zijn stuk gewilder die TDI's. Berlingo 1.9D deed het op de zaak goed. Maar ja, het is ook altijd mazzel hebben natuurlijk. De 1.9D is een oude motor die in heel veel auto's heeft gezeten.quote:Op maandag 18 april 2016 14:57 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Hmmm ze zijn verhoudingsgewijs wel duurder. Was de Berlingo vaak kapot ? Ik lees er niks goeds over als ik er op google.
Onverwoestbaar als in * geen 750 euro reparatiekosten per jaar ?quote:
Weet ik veel, dat ligt er maar net aan wat voor frikandel je treft. De motor is mechanisch gezien -mits degelijk onderhouden- zo'n beetje onverwoestbaar.quote:Op maandag 18 april 2016 15:25 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Onverwoestbaar als in * geen 750 euro reparatiekosten per jaar ?
http://www.marktplaats.nl(...)eff636f4f8b9c5b7a618quote:Op maandag 18 april 2016 14:23 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
200K in een jaar? Hoe krijg je dat voor elkaar?
Wat een geld voor een half miljoen kmquote:Op maandag 18 april 2016 18:14 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
http://www.marktplaats.nl(...)eff636f4f8b9c5b7a618
[ afbeelding ]
Dit bestaat ook, en koeriers rijden gewoon veel
Een Inca heeft minder last van roest geloof ikquote:Op maandag 18 april 2016 14:52 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Is de Caddy net zo betrouwbaar als de Inca ? Gewicht achterin komt voor elkaar dus dat is geen probleem.
Zou ik ook naar kijken. Vanette is ook nog wat groter. Misschien eerste lichting Ford Transit Connect? Geen idee hoe die motorisch zijn, maar model vind ik wel leuk.quote:Op maandag 18 april 2016 20:33 schreef Fer het volgende:
Inca/Caddy met SDI. Berlingo/Partner 1.9D of Nissan Vanette 2.3D
Hij is juist altijd voorzichtig met goed gloeien en de motor rustig de kans geven om op temperatuur te komen. Ik vond dat maar raar en kreeg een hele preek over diesels en voor gloeien enzo. Ik vond het maar overdreven dat hij niet gewoon meteen startte en wegreed.quote:Op maandag 18 april 2016 21:25 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik ben erg benieuwd wat ie nou precies heeft gehad aan kwalen. En hoe zoonlief rijdt... Best veel mensen met busjes rijden, sorry dat ik het zeg, als mongolen. Koud doortrekken naar de toerenbegrenzer en daarin lekker blijven rijden, bij een parkeerplek aan komen rijden en de motor al uitzetten voordat je stil staat waardoor die zo lekker bokt, bij koud weer een paar keer goed hard het gas intrappen om hem warm te krijgen, bij vorst in 1x doorstarten zonder te gloeien, gevolg is dat je 2 minuten op de startmotor draait voordat de motor zelf blijft draaien en meer van dat soort ongein. Een zuiger, koppakking e.d. klinkt wel naar mishandeling van het motorblok (wat uiteraard ook door de vorige eigenaar gedaan kan zijn).
1500 euro tops. Hij moet ook geld apart houden voor eventuele reparaties.quote:Op maandag 18 april 2016 22:10 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Wat is het budget eigenlijk, als ik vragen mag?
Waar ik werk hebben we de Kangoo met 1.9D motor gehad, die motor is volgens mij redelijk onverwoestbaar.quote:Op maandag 18 april 2016 21:12 schreef deedeetee het volgende:
Is er iemand die me wat kan vertellen over eventuele problemen met Renault Kangoo ?
Die heeft namelijk vaak een schuifdeur en dat is erg handig. Caddy/Inca heeft geen schuifdeur en
Ik heb t ff opgezocht zijn Kangoo was ook een 1.5 Dci 55 Die moet hij dus mijden.Hij had toen hij 'm kocht nog geen 100.000 gelopen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 12:12 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Waar ik werk hebben we de Kangoo met 1.9D motor gehad, die motor is volgens mij redelijk onverwoestbaar.
Daarna kregen we de 1.5DCI uitvoering en dat was een dure hobby: verstuivers en brandstofpompen al bij minder dan 100.000km kapot.
Wat ik begreep van Chuck-Norris is dat de latere modellen met de DCI blokken betrouwbaarder zijn. Maar als je het hebt over auto's tot 15 jaar dan zal je toch eerder terecht komen bij de <2005 modellen.
Dan zou ik liever een Berlingo / Partner kopen: afgezien van 2 turbo's stuk (1 door oliegebrek, andere door vermoedelijk te lang geen oliewissel) hebben we daar geen noemenswaardige dingen mee. Interieur is ook vrij degelijk, alleen die flapjes om je ramen me te ontwasemen zijn wat slap en staan al vrij snel op je voeten gericht, maar erg duur is dat ook niet.
Ze komen inderdaag nog redelijk vooruit. Niet te hoog in de toeren jagen, ruim voor 3000 rpm opschakelen want daarboven doet hij toch niets meer dan roet uitblazen.quote:Op dinsdag 19 april 2016 13:58 schreef DonJames het volgende:
Die ouwe Renault 1.9D's zijn zo goed als onverwoestbaar. Roetstop even wat losdraaien, dan wil het best nog vooruit ook.
Gaat het om dit model?quote:Op maandag 18 april 2016 14:52 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Is de Caddy net zo betrouwbaar als de Inca ? Gewicht achterin komt voor elkaar dus dat is geen probleem.
Betekend identiek dan ook dat de Caddy geen duurdere onderdelen nodig heeft in geval van reparatie ? ( is mss een domme vraag )quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:38 schreef SR4 het volgende:
[..]
Gaat het om dit model?
[ afbeelding ]
De Seat Inca en de VW Caddy 9K zijn identiek aan elkaar, de 1.9 DI en 1.9 SDI zijn ook technisch identiek. Het enige verschil zijn de logo's.
En auto's kopen blijft lastig, zeker tweedehands. Vooral bestelbusjes die worden gebruikt om te werken.
Zelfde onderdelen, zelfde prijs.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:55 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Betekend identiek dan ook dat de Caddy geen duurdere onderdelen nodig heeft in geval van reparatie ? ( is mss een domme vraag )
TDI is me al afgeraden het zou dus sws SDI worden.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:56 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Zelfde onderdelen, zelfde prijs.![]()
Inca is niet leverbaar als TDI
Op de logo's na is alles hetzelfde, dus de onderdelen zijn hetzelfdequote:Op dinsdag 19 april 2016 20:55 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Betekend identiek dan ook dat de Caddy geen duurdere onderdelen nodig heeft in geval van reparatie ? ( is mss een domme vraag )
Zoals ik al zei, de Inca is beter roestbestendig. Werd gemaakt in Spanje maar is verder qua onderdelen identiek.quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:55 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Betekend identiek dan ook dat de Caddy geen duurdere onderdelen nodig heeft in geval van reparatie ? ( is mss een domme vraag )
Jammer genoeg niet. Daarom probeer ik ook zoveel mogelijk info te krijgen zodat ik weet waarop te letten. Heb onlangs voor mezelf een bijna 10 jaar oude auto gekocht met onderhoudsboekjes en nap zodat ik de garage kon bellen die de auto onderhouden had. Maar ik had een ruimer budget.quote:Op dinsdag 19 april 2016 21:55 schreef SR4 het volgende:
[..]
Op de logo's na is alles hetzelfde, dus de onderdelen zijn hetzelfde
Bedenk je wel dat dit soort oude bestelauto's vaak worden gekocht door mensen met een laag budget en dat dat ook vaak te zien is aan de staat van het onderhoud. Grote kans dat de vorige eigenaar aan het einde van het gebruik heeft bezuinigd op het onderhoud omdat hij de auto toch ging verkopen.
Heb je vrienden of familieleden met verstand van auto's die mee gaan?
Er staat er eentje op marktplaats in Sittard en dat is hier vlakbij. Maar op de foto meen ik nogal wat roest plekken te zien op alle hoeken. De Inca die mijn zoon vroeger had roeste niet.quote:Op dinsdag 19 april 2016 22:06 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, de Inca is beter roestbestendig. Werd gemaakt in Spanje maar is verder qua onderdelen identiek.
Je bent goed op weg! Het is veel beter om dan zelf informatie in te winnen in plaats van maar wat kopen.quote:Op woensdag 20 april 2016 08:07 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Jammer genoeg niet. Daarom probeer ik ook zoveel mogelijk info te krijgen zodat ik weet waarop te letten. Heb onlangs voor mezelf een bijna 10 jaar oude auto gekocht met onderhoudsboekjes en nap zodat ik de garage kon bellen die de auto onderhouden had. Maar ik had een ruimer budget.
Heb 2 jaar geleden voor mijn dochter een Seicento gekocht ook met boekjes en garage bellen. En die heeft tot nu toe (begin deze maand pas)alleen de rubberhoes van een aandrijfas hoeven te laten vervangen.
De ellende met de Kangoo was gelukkig eenmalig maar het heeft er wel ingehakt.
Garages zijn ook op zaterdag openquote:Op woensdag 20 april 2016 16:28 schreef deedeetee het volgende:
Ja klopt, ik woon in Zuid Limburg. Mijn huidige auto ben ik in Den Bosch gaan halen. Die afstand is nog te doen. Maar ivm met zijn werk door de week is het voor mijn zoon handiger als het wat dichter in de buurt is.Als de auto dan tegenvalt is er niet zoveel tijd verloren.
Als hij nu zeker weet dat de auto in orde is en de prijs is goed dan rijdt hij wel het hele land door om hem op te halen. Dat is vast geen probleem.
Een Fiat Panda 1.1 active met stuurbekrachting en ABS.quote:Op woensdag 20 april 2016 17:00 schreef derLudolf het volgende:
Wat voor auto had je zelf gekocht trouwens?
Hoezo geen TDI?quote:Op dinsdag 19 april 2016 20:59 schreef deedeetee het volgende:
[..]
TDI is me al afgeraden het zou dus sws SDI worden.
lolbroekquote:Op woensdag 20 april 2016 20:42 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
TDI's zijn ook betrouwbaar hoor. En erg vlot!
Maar over welk type heb jij het?quote:Op woensdag 20 april 2016 20:48 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
lolbroek![]()
Ingesleten nokkenassen, ingeslagen cilinderkoppen, verrotte kabelbomen. Tandempompen die sneuvelen, luchtmassameter. Relais 109. Oh en gare pompverstuivers
110 en 130 maar de 90 wou ook welquote:Op woensdag 20 april 2016 20:56 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Maar over welk type heb jij het?
Ik heb 3x een 1.9 TDI gehad (110, 110 en 130), mijn ouders 2x (90 en 130) en alle 5 nooit technische problemen gehad.
Oh ik heb er 4 gehad trouwens, nog een 130. Maar allemaal probleemloos. Alle 4 ook gechipt overigens. De 110 en 130 heb ik ook naar de 250k gereden en m'n pa de 130 naar de 280k (niet vanaf nieuw). Collega had ook een 90pk Caddy en had er pas bij de 3ton wat gezeik mee.quote:Op woensdag 20 april 2016 20:58 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
110 en 130 maar de 90 wou ook wel
Geluk? Bij Dodge hebben we die problemen ook bij de 2.0 tdi pompverstuiverquote:Op woensdag 20 april 2016 21:01 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Oh ik heb er 4 gehad trouwens, nog een 130. Maar allemaal probleemloos. Alle 4 ook gechipt overigens. De 110 en 130 heb ik ook naar de 250k gereden en m'n pa de 130 naar de 280k (niet vanaf nieuw). Collega had ook een 90pk Caddy en had er pas bij de 3ton wat gezeik mee.
Dit heb ik met mijn Inca ook gehadquote:Op woensdag 20 april 2016 21:16 schreef Glijdt_licht het volgende:
Wel iets wat opviel; Na 299999km sprong de teller van die Ibiza op 0. Terwijl ik verwachtte de 300000 te zien kwam er dus '0'. Weet niet hoe dat zit in de bestelvarianten
Ik begon van onder te lezen. Dacht dat het om Defenders gingquote:Op woensdag 20 april 2016 20:58 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
110 en 130 maar de 90 wou ook wel
Dat is zooooiquote:Op woensdag 20 april 2016 21:21 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik begon van onder te lezen. Dacht dat het om Defenders ging
Vriend van me heeft er een... Dat er een Steyr blok inligt is wel stoer, verder is ie vrij Spartaans. Zit liever in een Gquote:
quote:Op woensdag 20 april 2016 21:16 schreef Glijdt_licht het volgende:
Zijn de problemen met de TDI's niet begonnen vanaf de laatste serie 1.9tdi/ eerste serie 2.0tdi..
Zover ik weet waren de eerdere series oerbetrouwbaar.
Zelf nog een 95'er Ibiza 1.9d gereden (voor de sdi bestond), prima auto, maar ze roesten op lasnaden in de portieropening. Ik verwacht dat een vrijwel identieke Inca/Caddy/Polo dat ook hebben..
Motor ging niet kapot.
Wel iets wat opviel; Na 299999km sprong de teller van die Ibiza op 0. Terwijl ik verwachtte de 300000 te zien kwam er dus '0'. Weet niet hoe dat zit in de bestelvarianten
??quote:
Zit ik liever in een Wranglerquote:Op woensdag 20 april 2016 21:26 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Vriend van me heeft er een... Dat er een Steyr blok inligt is wel stoer, verder is ie vrij Spartaans. Zit liever in een G
Te zwaar, kost te veel aan wegenbelasting.quote:Op woensdag 20 april 2016 21:35 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
??
http://www.autowereld.nl/(...)8010586/details.html Is dat niet wat? Ja hij heeft wat schade, maar verder zoeken helpt misschien.
Zelfde blok hebben mijn ouders in hun Focus zitten, en die is motorisch niet stuk te krijgen tot nu toe. Staat inmiddels op 360k bij hun.. Alleen is het geen diesel met een genuanceerde loop en is de powerband klein (2000-3500 rpm). Daaronder en daarboven is het 3x niks.
Dat zijn voornamelijk de mensen die met busjes van de zaak rijden.quote:Op maandag 18 april 2016 21:25 schreef Pizza_Boom het volgende:
Ik ben erg benieuwd wat ie nou precies heeft gehad aan kwalen. En hoe zoonlief rijdt... Best veel mensen met busjes rijden, sorry dat ik het zeg, als mongolen. Koud doortrekken naar de toerenbegrenzer en daarin lekker blijven rijden, bij een parkeerplek aan komen rijden en de motor al uitzetten voordat je stil staat waardoor die zo lekker bokt, bij koud weer een paar keer goed hard het gas intrappen om hem warm te krijgen, bij vorst in 1x doorstarten zonder te gloeien, gevolg is dat je 2 minuten op de startmotor draait voordat de motor zelf blijft draaien en meer van dat soort ongein. Een zuiger, koppakking e.d. klinkt wel naar mishandeling van het motorblok (wat uiteraard ook door de vorige eigenaar gedaan kan zijn).
Sorry, was even naar Bordeauxquote:Op woensdag 20 april 2016 21:02 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Geluk? Bij Dodge hebben we die problemen ook bij de 2.0 tdi pompverstuiver
Zover ik weet ook inderdaad.quote:Op woensdag 20 april 2016 21:16 schreef Glijdt_licht het volgende:
Zijn de problemen met de TDI's niet begonnen vanaf de laatste serie 1.9tdi/ eerste serie 2.0tdi..
Zover ik weet waren de eerdere series oerbetrouwbaar.
Haha sorry, had er even pk achter moeten zetten inderdaadquote:Op woensdag 20 april 2016 21:21 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ik begon van onder te lezen. Dacht dat het om Defenders ging
Helaas gebeurt dat wel vaak. Precies waarom mijn baas begrenzers heeft ingebouwd, waardoor de bussen als ze koud zijn amper toeren kunnen maken.. Gelukkig vertrouwt 'ie mij wel en heeft mijn V6 geen begrenzer aan boordquote:Op woensdag 20 april 2016 21:49 schreef Simterklaas het volgende:
[..]
Dat zijn voornamelijk de mensen die met busjes van de zaak rijden.
Die na een aantal jaar goedkoop op de markt worden gegooid, zo ongeveer in het budget van TS. Ook al rij je zelf zo rustig als de voorgaande 170k km er idioot mee gereden is is de schade al gedaan.quote:Op woensdag 20 april 2016 21:49 schreef Simterklaas het volgende:
[..]
Dat zijn voornamelijk de mensen die met busjes van de zaak rijden.
Waar rijdt jij nu in dan?quote:Op vrijdag 22 april 2016 20:06 schreef Ivo1985 het volgende:
Als je een auto koopt van 1500 euro, moet je vooral het geluk hebben dat de afgelopen 15-20 jaar de voorgaande eigenaren goed voor hun vervoermiddel hebben gezorgd en hem goed hebben onderhouden.
Ik koop liever een goed verzorgde oude wagen van een prutsmerk, dan een afgetrapt exemplaar van een 'goed' merk.
Omdat intussen het topic toch omhoog geschopt is:quote:
quote:Op maandag 6 juni 2016 19:31 schreef deedeetee het volgende:
maar dat t ook een relais( ofzoiets ) kon zijn dat kapot is.
Ik heb eens mijn zoon uitgevraagd en nu hoor ik dat er water lekt in de auto. Hij omschreef t als het druppelt van boven (komt wrs van uit de motorkap) op de pedalen ??? En de richtingaanwijzers doen het ook al niet meer.quote:Op maandag 6 juni 2016 20:22 schreef vaduz het volgende:
[..]Ik heb de wagen natuurlijk zelf niet gezien, maar iets zegt me dat er iemand de boel probeert te bedonderen.
750 euro per jaar aan onderhoud met 200.000 km per jaar is een koopje.quote:Op maandag 18 april 2016 15:25 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Onverwoestbaar als in * geen 750 euro reparatiekosten per jaar ?
De vorige was bijna 2x zo duur duur een 1 bak ellende.quote:Op maandag 6 juni 2016 20:32 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
750 euro per jaar aan onderhoud met 200.000 km per jaar is een koopje.
Zelfs 1500 euro per jaar zou ik voor tekenen met dat kilometerage.
Overigens is een oude bestelwagen aanschaffen voor 1500 euro vragen om ellende.
Klopt, dat is ook geen garantie op succes, maar voor 1500 euro aanschaf weet je in ieder geval zeker dat je met een hoop ellende en komend onderhoud wordt opgescheept.quote:Op maandag 6 juni 2016 20:33 schreef deedeetee het volgende:
[..]
De vorige was bijna 2x zo duur duur een 1 bak ellende.
Werdt de kachel wel warm?quote:Op maandag 6 juni 2016 19:31 schreef deedeetee het volgende:
Nou dat is dus vreselijk fout gegaan. Renault Kangoo 1.9 D bouwjaar 2000 gekocht ruim een week geleden. Vanmiddag liep de temperatuur op toen hij bijna thuis was. Dus thuis de motorkap open en de vloeistof zat overal. Was tegen de motorkap aan gespoten ook.Garage hier vlak gebeld en kon er meteen terecht. Voorzichtig er naar toe gereden en toen de boel was afgekoeld en werd doorgemeten was het dus foute boel met de druk. Koppakking vermoedelijk kapot...
Die garage kan dit zelf niet verder doormeten en morgen wordt de Kangoo naar motorrevisie bedrijf gebracht die gaat kijken of t idd de koppakking is. Het bedrijf was eik al gesloten toen ik belde dus hij kan morgen pas bekijken wat precies de kosten zijn maar je moest rekening houden 750 euro of zelfs 1000 als er iets gescheurd was.....
Gebeld met het bedrijf waar de auto is gekocht en die stelde voor om de auto naar hun te brengen dan zouden zij kijken om het zo goedkoop mogelijk te maken. Maar dat is hier kleine 100 km vandaan. Koelvloeistof bijvullen en gewoon rijden zou volgens die man prima kunnen. Maar ik zie dat toch anders. Hij zei ook dat het niet de koppakking hoefde te zijn maar dat t ook een relais( ofzoiets ) kon zijn dat kapot is.
Kachel deed t van te voren, hebben we uitgeprobeerd toen hij gekocht werd. . Temperatuur liep vanmiddag heel plotseling op. Maar een paar straten van huis als ik het goed begrepen heb. En thuis boem alles onder de vloeistof toen hij onder de motorkap keek.quote:Op maandag 6 juni 2016 20:42 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Werdt de kachel wel warm?
Liep de motor temperatuur ook tot in het rode?
In de 1.9d ging de koppakking eigenlijk nooit. Een thermostaat kwam wel eens voor,
Dat wist ik ook al van te voren dus deze opmerking helpt niet echtquote:Op maandag 6 juni 2016 20:51 schreef jitzzzze het volgende:
Tsja, met een busje van 1500 piek kan je helaas niet veel meer verwachten. Ik begrijp het budget probleem, maar ook hier geldt: goedkoop is duurkoop.
Domme vraag wellicht, maar waarom doe je het dan toch?quote:Op maandag 6 juni 2016 20:52 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat wist ik ook al van te voren dus deze opmerking helpt niet echt
Omdat niet iedereen 20k heeft liggen..? Overigens kun je ook gewoon WEL mazzel hebben met iets voor weinig geld. Heb meerdere keren prima kunnen rijden voor een prikkie. En ook met duurdere auto's kun je hoge onderhoudskosten hebben.quote:Op maandag 6 juni 2016 20:54 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Domme vraag wellicht, maar waarom doe je het dan toch?
Er zit wel een enorm verschil tussen 1500 en 20000 EUR. Er is ook een Middenweg, maar daar moet je voor sparen of lenen. En ja, dat is heel makkelijk getypt in plaats van gedaan.quote:Op maandag 6 juni 2016 20:58 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Omdat niet iedereen 20k heeft liggen..? Overigens kun je ook gewoon WEL mazzel hebben met iets voor weinig geld. Heb meerdere keren prima kunnen rijden voor een prikkie. En ook met duurdere auto's kun je hoge onderhoudskosten hebben.
Geen keus, expres maar zo goedkoop mogelijk gekocht om geld op zij te kunnen leggen voor de reparaties.quote:Op maandag 6 juni 2016 20:54 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Domme vraag wellicht, maar waarom doe je het dan toch?
Vervelend dat hij nu al stuk is, absoluut. Hoop maar dat het meevalt.quote:Op maandag 6 juni 2016 21:01 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Geen keus, expres maar zo goedkoop mogelijk gekocht om geld op zij te kunnen leggen voor de reparaties.
De vorige Kangoo is bijna 3000 aan uitgeven en die ging aan de lopende band kapot. Nee dat van die middenweg is onzin. Je moet gewoon geluk hebben.quote:Op maandag 6 juni 2016 21:01 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Er zit wel een enorm verschil tussen 1500 en 20000 EUR. Er is ook een Middenweg, maar daar moet je voor sparen of lenen. En ja, dat is heel makkelijk getypt in plaats van gedaan.
Of had je toen ook pech? Want Franse auto's staan nou niet echt bekend om hun betrouwbaarheid.quote:Op maandag 6 juni 2016 21:02 schreef deedeetee het volgende:
[..]
De vorige Kangoo is bijna 3000 aan uitgeven en die ging aan de lopende band kapot. Nee dat van die middenweg is onzin. Je moet gewoon geluk hebben.
Ik ga morgenochtend ff de garage bellen en vraag naar die lekkage als mogelijke oorzaak. Dat dat de oorzaak van de ellende is kunnen ze beter uitsluiten.quote:Op maandag 6 juni 2016 21:02 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Vervelend dat hij nu al stuk is, absoluut. Hoop maar dat het meevalt.
Zonder regen of wasstraat is lekkage van de kachel wel de enige mogelijkheid dat je natte voeten kreeg. Meer water heb je niet in je dashboard zittenquote:Op maandag 6 juni 2016 21:05 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik ga morgenochtend ff de garage bellen en vraag naar die lekkage als mogelijke oorzaak. Dat dat de oorzaak van de ellende is kunnen ze beter uitsluiten.
Verschillende vrienden/kennissen van mijn zoon rijden ook in een Kangoo en die hebben niet zoveel pech.
Dat klopt, maar als je budget maar zo ver reikt en wél die auto nodig hebt, kun je soms niet anders. En zoals ik al zei: ook met een auto van 5k kun je veel problemen krijgen. Of gewoon achterstallig onderhoud. Lijkt soms niet zo erg, maar als je meerdere rubbers, draagarmen, riempjes, etc. moet laten doen kan het flink oplopen. Helaas met dat allemaal ook ervaring.quote:Op maandag 6 juni 2016 21:01 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Er zit wel een enorm verschil tussen 1500 en 20000 EUR. Er is ook een Middenweg, maar daar moet je voor sparen of lenen. En ja, dat is heel makkelijk getypt in plaats van gedaan.
Complete wolkbreuken boven op de auto en toen lekte er water naar binnen. Kan een verstopte afvoer zijn of kapot rubber om de motorkap die er voor moet zorgen dat er geen water naar binnen lekt toch ?quote:Op maandag 6 juni 2016 21:08 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Zonder regen of wasstraat is lekkage van de kachel wel de enige mogelijkheid dat je natte voeten kreeg. Meer water heb je niet in je dashboard zitten
En pech is spijtig genoeg een heel vaak gezien gast hier. Nu is de vraag wat te doen ? Laten repareren als t idd de koppakking is of maar een andere goedkope nemen voor 1000 euro ? Die kan natuurlijk ook snel kapot gaan en dan zijn de centen op... Sparen heeft tijd nodig.quote:Op maandag 6 juni 2016 21:12 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Dat klopt, maar als je budget maar zo ver reikt en wél die auto nodig hebt, kun je soms niet anders. En zoals ik al zei: ook met een auto van 5k kun je veel problemen krijgen. Of gewoon achterstallig onderhoud. Lijkt soms niet zo erg, maar als je meerdere rubbers, draagarmen, riempjes, etc. moet laten doen kan het flink oplopen. Helaas met dat allemaal ook ervaring.
Maar ik heb ook een prima roadtrip gemaakt met een Peugeot 405 1.9D, gekocht voor 300 euro en 4000km mee gereden (zelfs met 45 graden hitte), Volvo 850 van 700 euro, Volvo V70 van 500 euro, meerdere Subaru's van 500 euro. Maar goed, je moet er gewoon wat mazzel mee hebben.
Persoonlijk zou ik voor weinig geld een Peugeot Partner/Citroen Berlingo nemen met de 1.9D. Die zijn echt tig jaren achter elkaar gemaakt en zijn over het algemeen betrouwbaar. Maar ook daar kun je pech mee hebben
Als dat het enige is kun je het doorzetten. Ik zou 'm even goed laten nakijken of er geen andere dingen aan z'n eind zijn, anders blijf je bezig. Want als er na die 1000 euro nog wat gebeurd denk je ook van: Tja, nu zit er al 1000 euro in, laat ik dat ook maar fixen.. En ja, dat ken ik ookquote:Op maandag 6 juni 2016 21:15 schreef deedeetee het volgende:
[..]
En pech is spijtig genoeg een heel vaak gezien gast hier. Nu is de vraag wat te doen ? Laten repareren als t idd de koppakking is of maar een andere goedkope nemen voor 1000 euro ? Die kan natuurlijk ook snel kapot gaan en dan zijn de centen op... Sparen heeft tijd nodig.
Je hebt gelijk, ik ging uit van mijn eigen situatie waarin ik bijna al het onderhoud zelf kan doen. En ik hoef niet uit te leggen dat dat aanzienlijk scheelt.quote:Op maandag 6 juni 2016 21:12 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Dat klopt, maar als je budget maar zo ver reikt en wél die auto nodig hebt, kun je soms niet anders. En zoals ik al zei: ook met een auto van 5k kun je veel problemen krijgen. Of gewoon achterstallig onderhoud. Lijkt soms niet zo erg, maar als je meerdere rubbers, draagarmen, riempjes, etc. moet laten doen kan het flink oplopen. Helaas met dat allemaal ook ervaring.
Maar ik heb ook een prima roadtrip gemaakt met een Peugeot 405 1.9D, gekocht voor 300 euro en 4000km mee gereden (zelfs met 45 graden hitte), Volvo 850 van 700 euro, Volvo V70 van 500 euro, meerdere Subaru's van 500 euro. Maar goed, je moet er gewoon wat mazzel mee hebben.
Persoonlijk zou ik voor weinig geld een Peugeot Partner/Citroen Berlingo nemen met de 1.9D. Die zijn echt tig jaren achter elkaar gemaakt en zijn over het algemeen betrouwbaar. Maar ook daar kun je pech mee hebben
De kanstoel dat er een afvoer onder de parafaan verstopt zit en het zo je luchtinlaat bereikte acht ik vrij groot.quote:Op maandag 6 juni 2016 21:12 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Complete wolkbreuken boven op de auto en toen lekte er water naar binnen. Kan een verstopte afvoer zijn of kapot rubber om de motorkap die er voor moet zorgen dat er geen water naar binnen lekt toch ?
Je hoeft geen excuses daarvoor te gevenquote:Op maandag 6 juni 2016 21:17 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik ging uit van mijn eigen situatie waarin ik bijna al het onderhoud zelf kan doen. En ik hoef niet uit te leggen dat dat aanzienlijk scheelt.
Mijn excuus.
Heb zelf ook een aardig aantal goedkope auto's versleten. De ene had ik wat langer dan de andere. Er is er 1 die ik meerdere jaren gehad heb, maar daar had ik bijna alle slijtage onderdelen aan vervangen. Met alle kosten van dien, en dat waren alleen nog maar de materiaalkosten
Dat leek mij ook de beste optie. De koppakking gaat vast niet opnieuw kapot.quote:Op maandag 6 juni 2016 21:17 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Als dat het enige is kun je het doorzetten. Ik zou 'm even goed laten nakijken of er geen andere dingen aan z'n eind zijn, anders blijf je bezig. Want als er na die 1000 euro nog wat gebeurd denk je ook van: Tja, nu zit er al 1000 euro in, laat ik dat ook maar fixen.. En ja, dat ken ik ook
Er zit daar geen relais in de buurt of mss de zekering van de richtingaanwijzer ?quote:Op maandag 6 juni 2016 21:18 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
De kanstoel dat er een afvoer onder de parafaan verstopt zit en het zo je luchtinlaat bereikte acht ik vrij groot.
Dat verklaard helaas nog steeds niet het warm lopen van de motor.
Uit ervaring weet ik dat je met een hoop gebreken best wel eventjes kan doorrijden Dat geeft je tijd om onderdelen te zoeken en tijd voor een reparatie te plannen.quote:Op maandag 6 juni 2016 21:20 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Je hoeft geen excuses daarvoor te geven
Maar dat scheelt uiteraard! Zou willen dat ik het allemaal zelf kan. Maar mijn auto moet 24u per dag voor me klaar staan dus kan het me niet permitteren dat er een keer iets niet lukt ofzo.
De 'kunst' is om bij een oude auto als er iets aan komt 'm meteen weg te doen en wat anders te zoeken. Dan kun je 'onderhoudsvrij' rijden (kleine dingen daargelaten).
Geen idee waar de zekeringen en relais' zich bevinden in jouw auto. Ondenkbaar is het echter niet. Waarschijnlijk is de zekering of relais van je richtingaanwijzer simpelweg kapot.quote:Op maandag 6 juni 2016 21:23 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Er zit daar geen relais in de buurt of mss de zekering van de richtingaanwijzer ?
De onderdelen zoeken is inderdaad het probleem niet. Maar bedoel meer als je iets open hebt liggen en dan nog wat onderdelen moet scoren. Dan kun je niet meer rijden. Overigens is het ook weer niet zo erg als dat ik het zei hoor. Ik kan altijd nog wel de auto van m'n vriendin lenen als het moet, maar betaal niet voor niets 125 euro wegenbelasting per maand (om LPG te kunnen tankenquote:Op maandag 6 juni 2016 21:23 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Uit ervaring weet ik dat je met een hoop gebreken best wel eventjes kan doorrijden Dat geeft je tijd om onderdelen te zoeken en tijd voor een reparatie te plannen.
Ik heb dan ook het voordeel dat ik strikt genomen niet elke dat de auto nodig heb, ik kan hem een paar dagen stil laten staan.
Ja, dat blijft een dingetje. Het stellen van de juiste diagnose is waar het meeste tijd in gaat zitten. Om dat correct te doen vergt wel wat ervaring en huiswerk.quote:Op maandag 6 juni 2016 21:27 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
De onderdelen zoeken is inderdaad het probleem niet. Maar bedoel meer als je iets open hebt liggen en dan nog wat onderdelen moet scoren. Dan kun je niet meer rijden. Overigens is het ook weer niet zo erg als dat ik het zei hoor. Ik kan altijd nog wel de auto van m'n vriendin lenen als het moet, maar betaal niet voor niets 125 euro wegenbelasting per maand (om LPG te kunnen tanken).
vervangen koppakking gaat minsten 750 euro kosten en als er nog iets kapot(gescheurd) is loopt het op tot 1000 euro. Distributieriem + waterpomp kost 475 euro. Helaas is er geen geld meer hiervoor.quote:Op maandag 6 juni 2016 21:26 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Geen idee waar de zekeringen en relais' zich bevinden in jouw auto. Ondenkbaar is het echter niet. Waarschijnlijk is de zekering of relais van je richtingaanwijzer simpelweg kapot.
En als je besluit om de koppakking wel te laten vervangen, doe dan direct de distributieriem en waterpomp. En denk ook heel eventjes na over het vlakken van de kop.
De riem moet er toch af om de kop te lichten. De kosten voor een nieuwe riem zijn enkele tientjes. Evenals de waterpomp. Denk dat je voor 60 EUR klaar bent.quote:Op maandag 6 juni 2016 21:31 schreef deedeetee het volgende:
[..]
vervangen koppakking gaat minsten 750 euro kosten en als er nog iets kapot(gescheurd) is loopt het op tot 1000 euro. Distributieriem + waterpomp kost 475 euro. Helaas is er geen geld meer hiervoor.
Ik had zelf een vrij nieuwe Alto en die is in februari gestolen.quote:Op maandag 6 juni 2016 21:29 schreef Fer het volgende:
Nadeel van dit segment is dat je geen echte Alto's of Corolla's hebt. Een L300 of Hiace wordt zelfs gestolen zo populair zijn ze (om naar Afrika te verschepen) dus zul je wel iets van Frankrijk of Duitsland moeten kopen.
Als het alleen de koppaking zelf is heb je nog geluk, als hij gesprongen is door oververhitting van een andere oorzaak, wordt het misschien wel heel vervelend.
Zal ik doen. Maar de garage gaat de koppakking niet maken. Die kan dat niet. De auto gaat daarvoor naar een motorrevisiebedrijf hier in de buurt.quote:Op maandag 6 juni 2016 21:34 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
De riem moet er toch af om de kop te lichten. De kosten voor een nieuwe riem zijn enkele tientjes. Evenals de waterpomp. Denk dat je voor 60 EUR klaar bent.
Bespreek het op zijn minst even met je garagist
Vreemd, want het is geen heel uitzonderlijke reparatie. Vraag wat offertes op als er een diagnose is. Maar kijk wel uit dat ze niet al die diagnoseuren in rekening brengen.quote:Op maandag 6 juni 2016 21:36 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Zal ik doen. Maar de garage gaat de koppakking niet maken. Die kan dat niet. De auto gaat daarvoor naar een motorrevisiebedrijf hier in de buurt.
Ik ken deze garage nog maar pas. Is me aangeraden door de vriendin van mijn buuf. Is maar kleine garage met weinig personeel. Gewoon achter een woonhuis. Bestaat wel al erg lang. Mijn man is daar vlakbij geboren en die kende hem wel van vroeger maar toen meer als kleine knutselaar.quote:Op maandag 6 juni 2016 21:39 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Vreemd, want het is geen heel uitzonderlijke reparatie. Vraag wat offertes op als er een diagnose is. Maar kijk wel uit dat ze niet al die diagnoseuren in rekening brengen.
Dat het lang bestaat zegt ook wel iets. Is het druk daar?quote:Op maandag 6 juni 2016 21:44 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ik ken deze garage nog maar pas. Is me aangeraden door de vriendin van mijn buuf. Is maar kleine garage met weinig personeel. Gewoon achter een woonhuis. Bestaat wel al erg lang.
Daarvoor had ik een garage die ook dealer is geweest van Daihatsu en groter is, die erg duur was en altijd wel wat vond wat de rekening nog hoger maakte.
Ja het is best druk.De vriendin van mijn buuf woont er vlak bij en die kent de zaak dus vrij goed.quote:Op maandag 6 juni 2016 21:46 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dat het lang bestaat zegt ook wel iets. Is het druk daar?
Dealers zijn altijd duurder, maar goed, dan zitten er ook meer garantie's op het gedane werk.
Mijn ervaring met garages is dat al lang bestaande, ietwat te kleine en mega drukke garages wel de betrouwbaarste zijn. Geen garanties uiteraard, maar dit zegt wel iets.quote:Op maandag 6 juni 2016 21:47 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ja het is best druk.De vriendin van mijn buuf woont er vlak bij en die kent de zaak dus vrij goed.
Even ter illustratie. De distributieriem van deze Kangoo vervangen kost bij de oude grote garage 650 euro zónder de waterpomp. Die zit er naast en hoeft niet persé dus.quote:Op maandag 6 juni 2016 21:34 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
De riem moet er toch af om de kop te lichten. De kosten voor een nieuwe riem zijn enkele tientjes. Evenals de waterpomp. Denk dat je voor 60 EUR klaar bent.
Bespreek het op zijn minst even met je garagist
Volgens mij is dat de H100 van Hyundai, en soort kopie, maar die Koreanen dachten dat het blokje met grotere zuigers ook wel heel bleef.quote:Op maandag 6 juni 2016 22:13 schreef vaduz het volgende:
[..]
Daar wil de krukas toch nog weleens van breken?
Online offertes aangevraagd ( goeie tipquote:Op maandag 6 juni 2016 21:39 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Vreemd, want het is geen heel uitzonderlijke reparatie. Vraag wat offertes op als er een diagnose is. Maar kijk wel uit dat ze niet al die diagnoseuren in rekening brengen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |