abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 zaterdag 16 april 2016 @ 12:19:32 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_161465927
Helemaal in de stress omdat je kind partypillen gebruikt? Niet nodig, zegt hoogleraar verslavingszorg Wim van den Brink. Het gevaar van xtc wordt nogal overdreven.



Wim van den Brink begrijpt het allemaal wel. Dat ouders xtc veel enger vinden dan een sigaret, een glas bier of een joint heeft volgens hem vooral met de generatiekloof te maken. ,,Xtc is pas aan het einde van de jaren '80 in Nederland opgekomen, dus ouders hebben het zelf waarschijnlijk nooit geprobeerd. En vinden het bij voorbaat dus beangstigender dan blowen, wat ze mogelijk wél eens hebben gedaan.''

En dan is het hele wereldje eromheen ook nog eens behoorlijk schimmig. ,,Voor genotsmiddelen als bier en wiet gelden regels, leeftijdsgrenzen en vaak ook kwaliteitseisen. Voor xtc, dat nog altijd illegaal is, geldt dat niet. Dus vragen ouders zich terecht af wie die pillen maakt, waar ze vandaan komen, wat erin zit. En hebben vaak geen idee hoe schadelijk het is.''



Minst eng
Voor de hoogleraar, die zich al decennia met verslavingszorg bezighoudt, is het in elk geval hartstikke duidelijk. In het ranglijstje drugs hoort de bekende dancedrug niet bij de meest enge, maar bij de minst enge soort. ,,Het is nog geen geaccepteerde gedachte, maar echt: xtc is relatief onschuldig. Qua risico's eerder te vergelijken met blowen dan met cocaïne.''

Zo is xtc nauwelijks verslavend. ,,Als dat wel zo was, hadden we allang xtc-gebruikers in de verslavingszorg moeten zien, maar die zijn er niet.'' En dat heeft, denkt hij, vooral te maken met de manier waarop de pil werkt. ,,Je gaat je niet beter voelen als je er meer en meer van neemt. Sterker nog: onderzoek heeft aangetoond dat xtc vooral een fijne ervaring geeft als je er níét te veel van neemt.''

Geen overdosis
Bovendien is de kans op een overdosis nihil. ,,Dat gevaar is bij drugs als heroïne en cocaïne veel groter: daarmee hebben gebruikers wel de neiging nog een shot of snuif te nemen. De werkzame stoffen in die drugs zijn ook veel ingrijpender.''

En de schade voor lijf en hoofd? Die blijkt ook mee te vallen. ,,Van roken weten we inmiddels zeker dat het tot zeer ernstige ziekten als longkanker leidt. Dat zien we bij xtc niet. Wel weten we dat het tot slapeloosheid kan leiden, maar dat is ook niet zo gek: het is juist als 'oppepper' bedoeld. En: het geheugen blijkt na gebruik iets minder goed. Gebruikers kunnen iets minder makkelijk woorden onthouden dan niet-gebruikers.''



Een minder goed geheugen; dat is toch erg genoeg?
,,Dat is het ook, maar die uitwerking hebben bijna alle genotsmiddelen. Kijk naar het effect van drank. En blowen. Bij blowen is het effect veel groter dan veel ouders denken. Nemen jongeren 's avonds één jointje, dan kunnen ze zich minstens 1,5 dag daarna nog steeds minder goed concentreren.''

Onderzoek toont aan dat xtc-gebruikers somberder zijn, meer zelfmoordgedachten hebben.
,,Dat geldt voor de gebruikers van álle drugs. Mensen die ernaar grijpen, blijken sowieso meer neiging tot somberheid en depressiviteit te hebben dan niet-gebruikers."

U wuift de gevaren weg. Maar er vallen wel doden. Bij het Amsterdam Dance Event in 2014 zelfs drie.
,,Ik zeg niet dat drugsgebruik zonder risico is. Maar ik ben wel kritisch over de conclusie: 'drie xtc-doden'. Je ziet ook 'onverklaarbare' doden bij andere grote evenementen waar veel mensen samendrommen en zich inspannen. Zo viel er bij de Dam tot Damloop in 2014 opeens ook een dode. Xtc leidt niet 'zomaar' tot de dood. Wat wel kan: dat mensen er overgevoelig voor zijn, zoals je ook overgevoelig voor penicilline kunt zijn. Of dat mensen een verborgen gebrek hebben dat ze pas bij zo'n evenement parten gaat spelen."



Dus dan is uw conclusie: joepie, met z'n allen aan de xtc?
,,Nee, nee, dat zeg ik niet. Ik vind dat ouders hun tieners van álle genotsmiddelen af moeten houden. Bij alle middelen is er kans op schade. En pubers hebben de neiging er eerder 'los' op te gaan dan volwassenen. Maar ik zeg ook: schiet niet volledig in de stress als je kind het wil proberen. Of geprobeerd heeft. Het is geen ramp. Je kind is niet direct een junk. Het belandt niet in een verslavingskliniek. Verbieden alleen helpt niet, praat erover.''

Maar meneer Van den Brink: het ís verboden.
,,Dat is zo, maar ik zou zelf graag zien dat dat verandert. Het zou veel beter zijn als de overheid xtc, net als cannabis, reguleert. Dat er xtc-shops komen, zoals er coffeeshops zijn. Dan zou je slechte en te sterke pillen kunnen weren. Want die zijn wél gevaarlijk. Pillen boven de 100 milligram kunnen bijvoorbeeld sneller oververhitting veroorzaken.''

Wat is uw advies aan ouders? Moeten die het ook eens proberen?
,,Dat is minder bizar dan je misschien denkt. Ze zouden zelf ervaren dat xtc zo eng niet is, maar ik ga het natuurlijk niet adviseren.''

En die nieuwe monsterhit van Lil' Kleine en Ronnie Flex, hè...
,,Ja...''



Die lopen in 1,2,3 weer met hun xtc-gebruik te koop, maar zingen ook 'alle tieners zeggen nee tegen drugs met een C, door je neus, dat is niet oké'. Goede boodschap?
,,Ze hebben wel een beetje gelijk. Cocaïne is veel gevaarlijker dan xtc. En ik vind het niet slecht dat rappers die zo populair zijn onder de jeugd, dat uitdragen. En dat die twee dan ook pillen promoten? Ik denk niet dat daardoor het gebruik is toegenomen. De cijfers laten zien dat het xtc-gebruik onder jongeren de afgelopen jaren is gedaald. Op dit moment heeft ongeveer 7 procent van de jongeren tot 25 jaar ooit xtc gebruikt.''

http://www.ad.nl/ad/nl/45(...)-zo-gevaarlijk.dhtml

Een wijze man. _O_

Helaas zijn de dames en heren politici minder verstandig. Ze zullen nooit accepteren dat XTC legaal wordt. Is een ver van hun bedshow en ze winnen er geen zieltjes mee in binnen- en buitenland, Liever laten ze het toe dat de zeer verslavende harddrug alcohol overal te koop is. :{

:7

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_161466029
Nogal onverstandige titel. XTC is dankzij het verbod niet perse XTC en op de alternatieven kun je wel makkelijk overdozen. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat XTC je beloningsreceptoren ongevoelig maakt en dat is op de langere termijn ook niet awesome.
  Leukste jonkie 2022 zaterdag 16 april 2016 @ 12:28:00 #4
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_161466074
Beter luisteren die conservatieve die nepdemocraten in Den Haag er eens naar _O_
Je maintiendrai -XOXO-
pi_161466111
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 12:28 schreef datismijnmening het volgende:
Beter luisteren die conservatieve die nepdemocraten in Den Haag er eens naar _O_
Van der Steur kent mensen die dood zijn gegaan aan blowen..
  Leukste jonkie 2022 zaterdag 16 april 2016 @ 12:33:48 #6
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_161466186
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 12:29 schreef Physsic het volgende:

[..]

Van der Steur kent mensen die dood zijn gegaan aan blowen..
Oh das wel ernstig ja :{

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je maintiendrai -XOXO-
pi_161466627
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 12:29 schreef Physsic het volgende:

[..]

Van der Steur kent mensen die dood zijn gegaan aan blowen..
Wat een dossierkennis heeft die vent toch ook hè? _O_ Heeft zich in de afgelopen debatten toch ook maar weer bewezen de juiste man op de juiste plek te zijn!

/sarcasme
  zaterdag 16 april 2016 @ 13:09:59 #8
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_161466707
Legalize! *O*
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_161466724
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 12:25 schreef Glazenmaker het volgende:
Nogal onverstandige titel. XTC is dankzij het verbod niet perse XTC en op de alternatieven kun je wel makkelijk overdozen. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat XTC je beloningsreceptoren ongevoelig maakt en dat is op de langere termijn ook niet awesome.
Relatief gezien is mdma gewoon vrij onschuldig.

Wielrennen of hard werken is gevaarlijker. Dus ach, dat lolletje af en toe. Niet zo calvinistisch doen.

Wat betreft vervuiling heb je helemaal gelijk, regulering is dat een prima oplossing voor.
Whatever...
pi_161466763
:') ach hebben de junkies weer een rapportje gevonden dat in hun straatje past.
  zaterdag 16 april 2016 @ 13:18:41 #11
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_161466851
Al die onzin onderzoeken. Over het algemeen is alcohol of drugsgebruik helemaal geen probleem zolang men maar met mate gebruikt.

Tegenwoordig is alles enkel zwart of wit. Lekker simpel :')
  zaterdag 16 april 2016 @ 13:25:29 #12
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_161466971
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_161467006
Alleen jammer dat het wel weer gepaard gaat met de verdere demonisering van andere middelen. Dat zag je ook met wiet: "Het is een onschuldig plantje, de schade valt mee, het is niet lichamelijk verslavend, maar die pillen en dat poeder hè, dat is pas echt troep, daar moet je niet aan zitten." Nu is het "een onschuldig pilletje, de schade valt wel mee, het is niet lichamelijk verslavend, maar dat poeder hè, dat is pas echt troep, daar moet je niet aan zitten."

Misschien zijn het gewoon fases waar we doorheen moeten en kan de maatschappij het niet aan om hun misinformatie omtrent drugs in één keer omvergeworpen te zien worden, maar zou het niet mooi zijn als we met zijn allen eens zouden gaan beseffen dat het gevaar sowieso wordt gevormd door misbruik van het middel en niet door het middel zelf? Tot die tijd ben ik blij voor alle pillenpoppers dat hun favoriete middeltje uit het verdomhoekje gehaald wordt. Beetje jammer voor de rest, dat wel.
  zaterdag 16 april 2016 @ 13:31:47 #14
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_161467072
ArdvanderSteur twitterde op donderdag 03-05-2012 om 22:00:07 @SjoerdJanssen2 ik ken mensen die aan wiet of hasj gestorven zijn reageer retweet
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_161467121
Geen drugs! Geen drugs! Geen drugs!
  zaterdag 16 april 2016 @ 13:37:00 #16
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_161467174
Het verbod is pas gevaarlijk en slecht voor de gezondheid:

quote:
Uitstoot giftige stoffen in woonwijk Tilburg door drugslab | NOS

Bij de illegale productie van drugs in een oude fabriek in Tilburg zijn weken, misschien wel maanden lang giftige stoffen uitgestoten die omwonenden waarschijnlijk hebben ingeademd. Dat heeft de politie ontdekt na ontmanteling van een drugslab in die fabriek vrijdag.

De politie kwam het drugslab op het spoor na meerdere tips. De 54-jarige beheerder van de fabriek is aangehouden. De politie verwacht nog meer mensen te arresteren.

In het drugslab trof de politie enkele kilo's amfetamine en honderden liters chemische stoffen aan, die gebruikt kunnen worden voor het maken van amfetamine. De stoffen stonden naast elkaar in een vriezer. Als de chemicaliën met elkaar in aanraking zouden komen, had dat kunnen leiden tot een grote explosie.

Criminelen gebruikten de schoorsteen van de fabriek om giftige dampen die ontstaan bij de productie van de drugs af te voeren. Experts hebben uitgerekend dat er minimaal 100 tot 150 kilo amfetamine is geproduceerd en dat dat zeker een paar weken, misschien wel een paar maanden heeft geduurd.

Al die tijd zijn de giftige dampen via de schoorsteen in de buitenlucht terecht gekomen. Omdat de schoorsteenpijp relatief kort is, zijn de stoffen waarschijnlijk neergedaald in de directe omgeving.

De politie spreekt van een gevaarlijke situatie, omdat de fabriek midden in een woonwijk staat waar ook veel kinderen wonen. "De combinatie van het explosiegevaar en de uitstoot van giftige stoffen in het midden van een woonwijk is zeer zorgelijk", zegt een woordvoerder van de politie.

Bron: nos.nl
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 16 april 2016 @ 13:38:15 #17
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_161467194
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 13:31 schreef Mani89 het volgende:
ArdvanderSteur twitterde op donderdag 03-05-2012 om 22:00:07 @SjoerdJanssen2 ik ken mensen die aan wiet of hasj gestorven zijn reageer retweet
Ik ken mensen die aan ministers gestorven zijn.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_161467334
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 13:13 schreef admiraal_anaal het volgende:
:') ach hebben de junkies weer een rapportje gevonden dat in hun straatje past.
Grappig. Ik gebruik geen drugs. Zelfs drinken doe ik weinig, in tegenstelling tot veel andere Nederlanders.

Toch ben ik voor legalisering van de drugs die relatief weinig schade doen. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat juist voor de meest zure, extreme vrome religieuzen... Van welke stroming dan ook. Een goede avond hard gaan hun bkiknop de wereld heel wat relaxter zou maken.

Wat dat betreft kunnen ze in is gebied beter mdma in de rivieren flikkeren. Dan is het martelen ineens afgelopen.
Whatever...
pi_161467457
Ik ben helemaal pro drugs, maar ik vind dit wat kort door de bocht. Naast alcohol en tabak zijn de risico's niet groot, maar voor een ontwikkelend brein en bij frequent gebruik in hoge doseringen is het gewoon schadelijk. Bovendien, gebruik leidt niet direct tot mdma verslavingen, maar als gateway drug naar andere middelen waarmee het kwaliteiten deelt, kan het zeker leiden tot verslaving.
pi_161467499
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 13:57 schreef Drug het volgende:
Ik ben helemaal pro drugs, maar ik vind dit wat kort door de bocht. Naast alcohol en tabak zijn de risico's niet groot, maar voor een ontwikkelend brein en bij frequent gebruik in hoge doseringen is het gewoon schadelijk.
Dat geldt voor wiet, maar geldt dat ook voor mdma?
quote:
Bovendien, gebruik leidt niet direct tot mdma verslavingen, maar als gateway drug naar andere middelen waarmee het kwaliteiten deelt, kan het zeker leiden tot verslaving.
Als je het legaliseert is het ook geen gateway-drug meer.
pi_161467688
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 13:57 schreef Drug het volgende:
Ik ben helemaal pro drugs, maar ik vind dit wat kort door de bocht. Naast alcohol en tabak zijn de risico's niet groot, maar voor een ontwikkelend brein en bij frequent gebruik in hoge doseringen is het gewoon schadelijk. Bovendien, gebruik leidt niet direct tot mdma verslavingen, maar als gateway drug naar andere middelen waarmee het kwaliteiten deelt, kan het zeker leiden tot verslaving.
Uiteraard.
Ik denk ook niet dat hij bedoelt te zeggen dat xtc ongevaarlijk is, maar meer (ouders) wil informeren.

Sowieso is het echt bizar om te zien dat ouders extreem anti-drugs zijn (want, slecht enzo), maar het wel hilarisch vinden als hun kinderen straalbezopen achterlijke dingen doen. Dan heb ik het natuurlijk over wanneer die kinderen nog 16, 17 zijn.
Een avond half-comazuipen brengt veel meer schade toe dan een pilletje. Naast effect op je hersenen brengt het ook nog schade aan allerlei organen.
  zaterdag 16 april 2016 @ 14:17:05 #22
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_161467728
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 13:31 schreef Mani89 het volgende:
ArdvanderSteur twitterde op donderdag 03-05-2012 om 22:00:07 @SjoerdJanssen2 ik ken mensen die aan wiet of hasj gestorven zijn reageer retweet
:')
  zaterdag 16 april 2016 @ 14:20:41 #23
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_161467795
Xtc put je serotonine uit en daardoor ga je zelfmoord plegen!!!!!!!!!!!!!
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_161467815
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 13:59 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat geldt voor wiet, maar geldt dat ook voor mdma?

[..]

Als je het legaliseert is het ook geen gateway-drug meer.
Wettelijke status zegt niets over al dan niet gateway drug zijn toch?
pi_161467833
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 14:22 schreef Drug het volgende:

[..]

Wettelijke status zegt niets over al dan niet gateway drug zijn toch?
Lijkt me wel. Als je alcohol verbiedt en je dat alleen nog maar bij een junk kan halen die je gelijk ook heroïne probeert aan te smeren dan is alcohol ineens ook een gateway drug.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')