abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161464812
Aangezien het referendum nu voorbij is wordt het hoog tijd dat de OP wat wordt geactualiseerd. De motieven om voor en tegen te stemmen waren heel erg belangrijk maar nu de uitslag op tafel ligt is dat niet meer zo interessant voor de OP.
First things first. Hier de uitslag volgens onze staatsomroep: http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/
Een opkomstpercentage van 32% en een duidelijke nee (61 vs. 38).

De actuele stand van zaken: Spong onderzoekt of dat een rechtszaak kan worden aangespannen tegen de initiatiefnemers van het referendum, dit maakte hij bekend in de uitzending van 7 april van het televisieprogramma Pauw.
quote:
Advocaat Gerard Spong denkt er over om aangifte te doen tegen Burgercomité EU. Gisteravond noemde Spong bij tv-programma Pauw het referendum van afgelopen woensdag een ’crimineel referendum’. De advocaat is benaderd door iemand die pleit voor een strafzaak als de overheid geen onderzoek start.

De leden van het Burgercomité zouden volgens Spong onder valse voorwendselen handtekeningen hebben verzameld voor het referendum, dat over het associatieverdrag met Oekraïne ging.

Het referendum werd mogelijk gemaakt door actiegroep GeenPeil. In deze groep zaten GeenStijl, het Forum voor Democratie en Burgercomité EU. Voorzitter van het comité Arjan van Dixhoorn zei vorige week tegen het NRC dat Oekraïne hun niets kan schelen. Daarmee lieten ze blijken dat het referendum vooral als doel heeft om Nederland en de Europese Unie onder spanning te zetten.

Bij Pauw zei Spong: "Het is een misdrijf wat enkele initiatiefnemers in het NRC bekennen. Volgens artikel 98 van de wet raadgevend referendum is het verboden om onder valse voorwendselen een ondersteuningsverklaring te krijgen. Als je zegt het gaat me niet om Oekraïne maar om de EU.”
Zure druiven of rechtvaardigheidsgevoel, oordeelt u zelf maar.

In dezelfde uitzending noemde Pauw een interessant feitje: bij een peiling van Ipsos (Frans pollbedrijf) gaven de meeste mensen die niet gingen stemmen aan dat ze niet gingen stemmen omdat ze er geen vertrouwen in hebben dat de politiek iets doet met de uitslag.

Als het aan de aanvragers van dit referenda ligt dan komen er snel nieuwe referenda:
quote:
Initiatiefnemer van het Oekraïne-referendum Thierry Baudet wil premier Rutte adviseren over het aanpassen van het associatieverdrag tussen Europa en Oekraïne, dat woensdag is weggestemd door een meerderheid van de kiezers.

Baudet wil een manifest opstellen met daarin de aanpassingen in het associatieverdrag die Rutte volgens hem zou moeten uitonderhandelen in Brussel. "Dat manifest ga ik samen met andere leden van het intellectuele nee-kamp opstellen", zei hij in tv-programma Pauw.

Vandaag praat de ministerraad over de uitkomst van het referendum. Formeel kan het kabinet de uitslag naast zich neerleggen, maar premier Rutte heeft al gezegd dat Nederland wat hem betreft het verdrag met Oekraïne niet zonder meer kan ratificeren nu het nee-kamp het referendum heeft gewonnen.

In Pauw zei Baudet verder dat hij al drie onderwerpen op de plank heeft liggen waarover volgens hem ook heel goed een referendum gehouden zou kunnen worden: het TTIP-handelsverdrag tussen Europa en de VS, nieuwe financiële steun van de Europese Unie aan landen in Zuid-Europa en de Europese aanpak van het vluchtelingenprobleem.
Stuk voor stuk belangrijk, het TTIP-verdrag waarschijnlijk nog het meest.

quote:
Minister Plasterk zet vraagtekens bij de subsidies die bij een referendum worden verstrekt om campagne te voeren. Hij vindt dat er nog eens goed naar de regels moet worden gekeken.

Van de ongeveer 2 miljoen euro die voor het Oekraïne-referendum is verstrekt, is ook een deel bij politieke partijen terechtgekomen. Plasterk vraagt zich af of het nou echt de bedoeling is "dat we partijen gaan financieren, zodat ze advertenties voor zichzelf kunnen plaatsen".
Een goed punt van Plasterk, hier moet inderdaad naar worden gekeken.
pi_161466425
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:10 schreef Elzies het volgende:

[..]

Waarom heeft 61% NEE! gestemd tegen dit associatieverdrag. Juist omdat dit verdrag erop is gericht de portemonnee van multinationals en oligarchen te spekken. De gewone burger wordt deelname binnen dit monopolistisch spel ontnomen.
Er zijn tal van redenen waarom mensen nee hebben gestemd maar inderdaad, het feit dat de gewone burger er niet op vooruit zou gaan met dit verdrag, niet in Oekraïne en niet in een staat die lid is van de EU, was een van de argumenten om tegen te stemmen. Dat dat handelsdeel toch doorgaat wil niet zeggen dat we het daarom ook maar officieel goed moeten keuren. Voor mij speelde het ook mee dat ik niet wil dat we 30 jaar terug gaan in de tijd met hoe we kippen behandelen. Ik wil geen legbatterijen plofkippenvlees in Nederland, ook niet als het via Nederland wordt verhandeld van Oekraïne naar een ander land.
Zo waren er nog wat meer factoren. Ze zijn genoemd door o.a. Jort Kelder. Baudet en Thieme.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_161466518
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:27 schreef Elzies het volgende:
We hebben inmiddels gezien wat zo'n vrij woon- en werkverkeer de burger heeft opgeleverd. Oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt, een druk op het sociale stelsel waaronder uitkeringsafhankelijkheid, toenemende criminaliteit die met het open grenzensysteem wordt vergemakkelijkt als sociale en maatschappelijke onrust. (denk aan illegale verhuur van woningen met de daarbij horende overlast)
Eens, daarom pleit ik voor het stopzetten van de EU en het samenwerken met enkel landen die een gelijkwaardige economische positie hebben. Dat Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden en België samenwerken gaat nog wel, gooi er ook nog Oostbloklanden en PIGS-landen bij en je krijgt dit soort gevolgen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 10:31 schreef Igen het volgende:
Vrijheid heeft inderdaad de prijs dat je aan concurrentie wordt blootgesteld.
Het probleem is dat je ook aan oneerlijke concurrentie wordt blootgesteld. Als 1 euro van hier 3 euro waard is in dat andere land dan kan je geen eerlijke concurrentie voeren. De oplossing is simpel: de EU oplsplitsen in 3 delen of anders die blokken vormen buiten de EU om en het lidmaatschap van de EU beëindigen. Dan heb je 3 homogene blokken (Frankrijk mag kiezen waar het bij wil aansluiten) die prima kunnen functioneren en die op onderdelen kunnen samenwerken met elkaar zonder dat je die oneerlijke concurrentie en een politieke unie met compleet verschillende landen moet voeren.
We hoeven hier helemaal geen Europese superstaat te krijgen, laat die droom nu eens vallen. Misschien zit het er in om 3 Europese confederaties te vormen maar verder dan dat moeten we niet willen gaan. De kracht van Europa was altijd dat de verschillen hier zo groot zijn. Die verschillen zouden we moeten vieren in plaats van dat we trachten die weg te werken.

[ Bericht 39% gewijzigd door Bram_van_Loon op 16-04-2016 13:02:32 ]
#NoDAPL
pi_161466549
heb je ook een bron waaruit blijkt dat er niemand op vooruit gaat?

Of is het een samenvoegen van aanname, redenatie en wens? Of zoals wel vaker, een algemeen punt te maken?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_161466653
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 12:58 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

Of is het een samenvoegen van aanname, redenatie en wens? Of zoals wel vaker, een algemeen punt te maken?
Als dit jouw manier van 'discussiëren' is dan ga ik met jou geen discussie aan! Dat jij een EU-fiel bent moet jij weten maar houd het een beetje fatsoenlijk!
NAFTA, CETA, TTIP, van al die verdragen is gebleken of berekend dat de gewone burger erop achteruitgaat, ik zou niet weten waarom dat voor dit 'handelsverdrag' niet zou gelden.
Los hiervan waren er zat andere goede argumenten om tegen het AV te stemmen. Luister naar de gesprekken waar ik eerder naar linkte.
#NoDAPL
pi_161466685
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 12:58 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

Dezelfde vragen zijn natuurlijk net zo goed toe te passen op dat mensen er wel op vooruit zouden gaan.
Conscience do cost.
pi_161466691
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 12:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het probleem is dat je ook aan oneerlijke concurrentie wordt blootgesteld. Als 1 euro van hier 3 euro waard is in dat andere land dan kan je geen eerlijke concurrentie voeren.
Jawel hoor. Dat is juist hartstikke eerlijk. Weet je wat oneerlijk is? Als een gemotiveerde Pool, zoals een vriend van me, hier niet meer zou mogen werken en dat ik verplicht solidair zou moeten zijn met een of andere ongemotiveerde tokkie die ik niet ken omdat die toevallig in hetzelfde land als ik geboren is.

Daarnaast kun je zelf hetzelfde doen. Er is ook vrij verkeer met Zwitserland en daar is het prijs- en loonniveau letterlijk 2x zo hoog als hier. Beetje triest als je zelf zo'n kans niet grijpt en dan gaat klagen dat een Pool zo'n kans wel grijpt.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 16-04-2016 13:15:05 ]
pi_161466717
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 13:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Als dit jouw manier van 'discussiëren' is dan ga ik met jou geen discussie aan! Dat jij een EU-fiel bent moet jij weten maar houd het een beetje fatsoenlijk!
NAFTA, CETA, TTIP, van al die verdragen is gebleken of berekend dat de gewone burger erop achteruitgaat, ik zou niet weten waarom dat voor dit 'handelsverdrag' niet zou gelden.
Los hiervan waren er zat andere goede argumenten om tegen het AV te stemmen. Luister naar de gesprekken waar ik eerder naar linkte.
Er zijn net zoveel goede argumenten om voor het AV te stemmen... daar zal de politiek wederom net als in 2005 gewoon gebruik van maken.. 1 ervan is dat je de afgelopen 12 jaar hebt liggen slapen aangaande een 'associatieverdrag' tussen EU en Oekraine om dat, nu het per 1 Januari 2016 in werking is getreden, via een 'raadgevend referendum ' alsnog tegen te gaan...

[ Bericht 5% gewijzigd door ZOA op 16-04-2016 13:22:12 ]
Ik heb nooit haast, daar heb ik geen tijd voor
pi_161466990
Al die interpretaties van de uitkomst van het referendum, ik word er schijtziek van.

Net zo min als dat er een vertegenwoordiger is van het Nee-kamp waar mee onderhandeld kan worden is er ook geen enkele interpretatie nodig van de uitkomst van het referendum, ongeacht hoeveel pogingen dit kabinet ook hiertoe doet.

De uitkomst was een overtuigend TEGEN ratificatie van dit associatieverdrag, de te nemen aktie is dan ook dit associatieverdrag zo snel mogelijk niet te ratificeren en dus af te wijzen. Nu dus, en niet over twee maanden zoals dit kabinet wil. Zeker niet omdat het verdrag al deels ingegaan is.

Daar is geen millimeter onduidelijkheid of dubbelzinnigheid aan.

Alles wat daarna komt, hoeft ook daarna pas geregeld te worden, niet nu vooraf al zoals dit kabinet nu probeert te bekonkelen. Ja, het is pijnlijk, maar het is alleen pijnlijk omdat de gezamenlijke Europese kabinetten te hard van stapel gelopen hebben, dat is niet de schuld noch de verantwoordelijkheid van één volk.

Weg met dit kabinet en al diegenen die de democratie willen corrumperen.
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience.” ― Mark Twain
pi_161467190
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 13:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat leek mij meer een constatering.

Je concludeert weer veel te snel om een punt te maken.

Ik wil ook een andere eu dan de huidige, maar het helpt niet om allerlei loze beweringen te doen om een punt te maken. Sterker, dat maakt het alleen maar zwakker en voor de eu makkelijker om te doen wat ze willen.
Als het berekend is, laat het dan zien? TTIP wordt nog over onderhandeld. En is geheim, dus hoezo berekeneingen. Het eindproduct is er nog niet eens.

'Los daarvan'. Nu probeer je weer je ene claim te ontvluchten door iets anders te claimen. Probeer je eerste claim eens te onderbouwen. of staat kritiek je nu niet meer aan en wil je niet discussieren?
Eenzelfde houding als het ja kamp die de nee niet serieus neemt omdat het niet in het stratje past.
pi_161467205
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 13:08 schreef ems. het volgende:

[..]

Dezelfde vragen zijn natuurlijk net zo goed toe te passen op dat mensen er wel op vooruit zouden gaan.
Maar natuurlijk. Die moet je dan ook stellen als mensen dat claimen.
Hij claimt wat anders, en daar vraag ik naar. Lijkt mij legitiem.
pi_161467468
Lol, GeenStijl probeert Kamerleden van PvdA en VVD over te halen om op de motie van Van Bommel te stemmen as. dinsdag.
https://twitter.com/geenstijl
I´m back.
  zaterdag 16 april 2016 @ 14:05:54 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161467591
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 april 2016 13:57 schreef Ryan3 het volgende:
Lol, GeenStijl probeert Kamerleden van PvdA en VVD over te halen om op de motie van Van Bommel te stemmen as. dinsdag.
https://twitter.com/geenstijl
Er waren binnen de PvdA zelf al geruchten over mensen die de motie gingen steunen. Ik hoop maar dat die geenstijl actie niet juist averechts gaat werken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161467907
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 14:05 schreef SeLang het volgende:

[..]

Er waren binnen de PvdA zelf al geruchten over mensen die de motie gingen steunen. Ik hoop maar dat die geenstijl actie niet juist averechts gaat werken.
Wel de beste manier om de gelederen te sluiten natuurlijk zo'n spamactie van de internetafdeling van de PVV.
pi_161467983
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 april 2016 14:27 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wel de beste manier om de gelederen te sluiten natuurlijk zo'n spamactie van de internetafdeling van de PVV.
Het zit je zeer hoog he 99, het komt toch hoe het komt, of linksom of rechtsom, komt het wel of niet ik zal er geen traan om laten!

Wat ik wel leuk vind is dat er alles in de strijd word geworpen, als men dat op de barricades deed zou ik er misschien respect voor hebben ook.
  zaterdag 16 april 2016 @ 14:34:22 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161468043
Hoe gaat dat eigenlijk dinsdag? Komt er opnieuw een debat of wordt er alleen maar eventjes gestemd. Met andere woorden... bier halen of niet?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_161468070
quote:
5s.gif Op zaterdag 16 april 2016 14:34 schreef SeLang het volgende:
Hoe gaat dat eigenlijk dinsdag? Komt er opnieuw een debat of wordt er alleen maar eventjes gestemd. Met andere woorden... bier halen of niet?
Er komt geen debat. Alleen als de meerderheid voor die motie stemt, kan het eventueel nog spannend worden. Maar ondanks dat GeenStijl de nodige Kamerleden van PvdA en VVD de moeder slijmt, verwacht ik niet dat die motie aangenomen gaat worden.
I´m back.
pi_161468292
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 14:36 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Er komt geen debat. Alleen als de meerderheid voor die motie stemt, kan het eventueel nog spannend worden. Maar ondanks dat GeenStijl de nodige Kamerleden van PvdA en VVD de moeder slijmt, verwacht ik niet dat die motie aangenomen gaat worden.
Het gaat gewoon door zoals men wilde. De deal met de Oekraine komt er.
pi_161468325
NEE=NEE.

De regering moet een intrekkingswet indienen en vervolgens ontslag nemen.
pi_161468335
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 14:48 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat verwacht ik ook, net zo als dat de Betuwe lijn er moest en zou komen, koste wat kost.
pi_161468336
quote:
5s.gif Op zaterdag 16 april 2016 14:34 schreef SeLang het volgende:
Ik hoop dat er een hoofdelijke stemming komt.
pi_161468351
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 14:51 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Ik hoop dat er een hoofdelijke stemming komt.
Denk dat je beter kunt hopen op 6 goede in de lotto?
pi_161468360
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 14:51 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dat verwacht ik ook, net zo als dat de Betuwe lijn er moest en zou komen, koste wat kost.
Het is wel triest. Als land is een stem niets meer waard.
pi_161468369
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 14:48 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Het gaat door zoals Rutte uitlegde wrs. Het ligt nu alleen nog aan die motie van Van Bommel of het anders gaat en die wordt wrs niet aangenomen. Dus het wordt over het Brexit-referendum heen getild, de regering gaat praten met mensen die van mij althans geen mandaat hebben ontvangen, de minister-president vindt het verder onverstandig dat delen van dat AV niet zouden doorgaan en dat de tegenstemmers dat ook niet bedoelen, want slecht voor het bedrijfsleven en dan komt-ie voor het zomerreces met een rapportage voor de TK.
I´m back.
pi_161468380
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 14:52 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Het is wel triest. Als land is een stem niets meer waard.
Als land, naar mijn mening veegt men zich de achterkant af aan het referendum?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')