abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161446893
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 15:16 schreef b2py het volgende:

[..]

Ik zat te haten vanwege jouw gehaat over normaal praten paar jaar geleden :P

En ik ken verschil lzb en pzb niet dus dat neem ik van James direct aan :Y
PZB=ATB NG
LZB=ATB

Maar dan precies omgekeerd! Maar toch niet! :D
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_161446919
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 15:20 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

PZB=ATB NG
LZB=ATB

Maar dan precies omgekeerd! Maar toch niet! :D
Jouw intelligentie bevindt zich duidelijk rond kamertemperatuur :D
  vrijdag 15 april 2016 @ 15:24:37 #228
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_161446958
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 15:16 schreef b2py het volgende:

[..]

En ik ken verschil lzb en pzb niet
PZB = puntsgewijs. De machinist moet op de seinen letten. Snelheidscontrole is er niet bij, met PZB kun je met 160 over een lijntje waar je 80 mag.

LZB = continu, dataoverdracht d.m.v. een kabel tussen het spoor die informatie aan de trein overdraagt. De machinist ziet in de cabine tot hoe ver z'n rijweg loopt en krijgt ook informatie over snelheid. In combinatie met AFB rijdt de trein dan eigenlijk vanzelf.

PZB
Bij PZB liggen er magneten naast de seinen, die beïnvloeden wat de apparatuur in de trein doet. Het systeem is niet failsafe: als de magneet defect is (of gestolen) kan een trein gewoon doorrijden.

PZB kent drie "modussen", afhankelijk van het soort trein. Reizigerstrein (85), lichte goederentrein (70) en zware goederentrein (55). De machinist bepaalt bij het starten van z'n trein onder welke modus hij rijdt.

Er zijn drie soorten magneten:
- 1000 Hz-magneet, deze ligt naast een voorsein. Als het sein geel toont zendt die magneet een signaal uit, in de trein start een remcurveberekening. Na 700 meter kan de machinist deze remcurve afbreken, als hij het hoofdsein kan zien en ziet dat het seinbeeld is verbeterd.
- 500 Hz-magneet, deze ligt 250 meter voor het hoofdsein. Als het sein rood is zendt die uit en begint er opnieuw een remcurveberekening. Als de machinist de 1000 Hz-curve ten onrechte heeft afgebroken volgt meteen een noodremming.
- 2000 Hz-magneet, deze ligt naast het hoofdsein. Als deze magneet uitzendt wordt een passerende trein meteen stilgezet (behalve als de machinist de overrideknop gebruikt).

PZB-remcurves voor een reizigerstrein:


De eerste curve (Vü1) is voor een reizigerstrein die op weg is. De tweede curve voor een trein die na stilstand (trein opgestart of na stop voor een rood sein) weer op weg gaat.

[ Bericht 4% gewijzigd door James1988 op 15-04-2016 15:30:10 ]
  vrijdag 15 april 2016 @ 15:25:14 #229
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_161446974
Leuke dingen komen altijd onverwacht




Persconferentie en afscheidsrit van het allereerste RER materieel *O*
  vrijdag 15 april 2016 @ 15:27:11 #230
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_161447021
Leuk dat RATP dat doet!
pi_161447049
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 15:22 schreef b2py het volgende:

[..]

Jouw intelligentie bevindt zich duidelijk rond kamertemperatuur :D
Nee hoor, kijk maar naar wat James schrijft. LZB=continu, PZB=bakens dus niet continu. PZB is ouder maar niet fouttolerant, LZB is dat wel (zie je de overeenkomsten met ATB-NG?).
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  vrijdag 15 april 2016 @ 15:28:41 #232
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_161447056
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 15:16 schreef b2py het volgende:

Ik zat te haten vanwege jouw gehaat over normaal praten paar jaar geleden :P
Eén of andere mentaal uitgedaagde heeft dat filmpje uit de OP verwijderd -O- Ik had daar een briljant filmpje voor gemaakt O+

Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 15 april 2016 @ 15:29:24 #233
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_161447071
wat is een stmt trouwens? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 15 april 2016 @ 15:30:18 #234
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_161447096
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 april 2016 15:29 schreef Dr_Flash het volgende:
wat is een stmt trouwens? :?
Storingsmonteur?
  vrijdag 15 april 2016 @ 15:31:31 #235
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_161447121
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 15:27 schreef James1988 het volgende:
Leuk dat RATP dat doet!
En ik ben vrij *O*


Eens kijken hoe ver we komen. Heel treinfappend Parijs gaat zich er natuurlijk in proppen.... :P }:|
pi_161447254
Thanks James, helder!
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 15:28 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

Nee hoor, kijk maar naar wat James schrijft. LZB=continu, PZB=bakens dus niet continu. PZB is ouder maar niet fouttolerant, LZB is dat wel (zie je de overeenkomsten met ATB-NG?).
In welke zin is NG dan fouttolerant?

Mijn VIRM wilt niet combineren met het gereedstaande stel te Deventer. Dag overstap in Amersfoort en dag bus in Hilversum :'( :W
  vrijdag 15 april 2016 @ 15:38:36 #237
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_161447279
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 15:37 schreef b2py het volgende:
Thanks James, helder!
Graag gedaan :)

quote:
In welke zin is NG dan fouttolerant?
Wat gebeurt er als een ATB-NG-baken defect is of zelfs geheel ontbreekt? Komt de trein dan tot stilstand, of rijdt hij gewoon door?
pi_161447311
Door je vraagstelling neig ik naar er gebeurt niets :P
  vrijdag 15 april 2016 @ 15:40:40 #239
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_161447327
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 15:24 schreef James1988 het volgende:
PZB kent drie "modussen", afhankelijk van het soort trein. Reizigerstrein (85), lichte goederentrein (70) en zware goederentrein (55). De machinist bepaalt bij het starten van z'n trein onder welke modus hij rijdt.
En kan je dan ook onderweg overschakelen van reizigerstrein (forensjes) naar zware Goederentrein? Voor als je rond een uur of 9 's avonds langs Amsterdam RAI rijdt? Ten tijde van de Huishoudbeurs? O-)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 15 april 2016 @ 15:41:32 #240
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_161447351
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 15:37 schreef b2py het volgende:
Thanks James, helder!

[..]

In welke zin is NG dan fouttolerant?

Mijn VIRM wilt niet combineren met het gereedstaande stel te Deventer. Dag overstap in Amersfoort en dag bus in Hilversum :'( :W
Wilt :'(

Wat moet je dan ook in Hilversum man :{w stinkgat bah :r
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 15 april 2016 @ 15:45:46 #241
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_161447432
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 april 2016 15:40 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En kan je dan ook onderweg overschakelen van reizigerstrein (forensjes) naar zware Goederentrein? Voor als je rond een uur of 9 's avonds langs Amsterdam RAI rijdt? Ten tijde van de Huishoudbeurs? O-)
_O- _O-

Bij stilstand zou dat moeten kunnen. Je wilt het niet, want de modus waarin je rijdt beïnvloedt ook je maximumsnelheid én de snelheid waarmee je langs een geel sein mag rijden. :P
  vrijdag 15 april 2016 @ 15:46:25 #242
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_161447447
Die maximumsnelheid wordt dan sowieso al beïnvloed :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  vrijdag 15 april 2016 @ 15:46:43 #243
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_161447454
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 april 2016 15:46 schreef Dr_Flash het volgende:
Die maximumsnelheid wordt dan sowieso al beïnvloed :Y
:D
pi_161447481
Nou, bij Gods gratie is het toch gelukt om te combineren
pi_161447500
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 15:37 schreef b2py het volgende:
Thanks James, helder!

[..]

In welke zin is NG dan fouttolerant?

Mijn VIRM wilt niet combineren met het gereedstaande stel te Deventer. Dag overstap in Amersfoort en dag bus in Hilversum :'( :W
NG is níet fouttolerant, ATB wel.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_161447556
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 15:48 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]

NG is níet fouttolerant, ATB wel.
Had ik het eerst dus wel goed staan :')
pi_161447652
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 15:38 schreef James1988 het volgende:

[..]

Graag gedaan :)

[..]

Wat gebeurt er als een ATB-NG-baken defect is of zelfs geheel ontbreekt? Komt de trein dan tot stilstand, of rijdt hij gewoon door?
Ik heb enkel tijdens mijn opleiding met NG gereden, dus wellicht dat een echte NG-meester mij kan verbeteren, maar ik heb het altijd als volgt begrepen:
Als vooraf gedefinieerd is dat het baken aanwezig moet zijn (en de bakens gelinkt zijn) en de trein mist deze, dan zal er een snelremming worden ingezet. Dat werkt hetzelfde als bij ERTMS. Bij geen veiligheidskritieke informatie zal die linking niet aanwezig zijn en zal een trein die gewoon negeren.
Vergelijk het met ERTMS level 1: balises kunnen ook daar gelinkt worden. Wijkt de plaats van een balise dan ook maar een centimeter af, dan zal er een vooraf gedefinieerde actie plaatsvinden afhankelijk van de National Value (bijvoorbeeld een service brake naar 0 km/h).
Bijvoorbeeld balises die puur voor ijking van de positiebepaling zijn, zullen niet als veiligheidskritieke balises worden beschouwd. De machinist krijgt een melding op de Driver Machine Interface (DMI) dat de balise stuk is, bevestigd dit en rijdt vrolijk met 160 km/u verder.
  vrijdag 15 april 2016 @ 16:01:29 #248
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_161447744
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 15:51 schreef b2py het volgende:

[..]

Had ik het eerst dus wel goed staan :')
Hee maar jij studeerde toch van die shit? Of was het alleen maar glas-en-betonnologie? :?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_161447752
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 15:56 schreef MTL het volgende:

[..]

Ik heb enkel tijdens mijn opleiding met NG gereden, dus wellicht dat een echte NG-meester mij kan verbeteren, maar ik heb het altijd als volgt begrepen:
Als vooraf gedefinieerd is dat het baken aanwezig moet zijn (en de bakens gelinkt zijn) en de trein mist deze, dan zal er een snelremming worden ingezet. Dat werkt hetzelfde als bij ERTMS. Bij geen veiligheidskritieke informatie zal die linking niet aanwezig zijn en zal een trein die gewoon negeren.
Vergelijk het met ERTMS level 1: balises kunnen ook daar gelinkt worden. Wijkt de plaats van een balise dan ook maar een centimeter af, dan zal er een vooraf gedefinieerde actie plaatsvinden afhankelijk van de National Value (bijvoorbeeld een service brake naar 0 km/h).
Bijvoorbeeld balises die puur voor ijking van de positiebepaling zijn, zullen niet als veiligheidskritieke balises worden beschouwd. De machinist krijgt een melding op de Driver Machine Interface (DMI) dat de balise stuk is, bevestigd dit en rijdt vrolijk met 160 km/u verder.
Klopt. Wij krijgen nog wel eens de melding "Baken 9732 defect" waarop onmiddelijk een snelremming volgt.
  vrijdag 15 april 2016 @ 16:06:10 #250
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_161447814
Okay, weer wat geleerd. Dank! :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')