abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 april 2016 @ 18:39:57 #1
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_161404970
quote:
Nieuws 13 april 2016 17
Trollen en haters saboteren online debat: vooral vrouwen en niet-witten de pisang

De Guardian heeft grootschalig onderzoek gedaan naar de online comments van de website. In totaal zijn er 70 miljoen reacties sinds 2006 geanalyseerd, vooral de geweigerden. Daaruit blijkt dat vrouwen, biculturele schrijvers en homoseksuelen de meeste online haat en intimidatie ontvangen.

De nieuwssite heeft, net als vele andere, te kampen met trollen die het debat saboteren door hun racistische, xenofobe, seksistische en homofobe uitlatingen. In Nederland heeft de Elsevier zelfs om die reden de commentsectie volledig uitgeschakeld. De meerderheid van The Guardian schrijvers zijn witte mannen. Toch krijgen tien mensen mensen de meeste bagger over zich heen. Acht daarvan zijn (vier wit en vier niet-witte) vrouwen en twee zijn zwarte mannen. Twee van de vrouwen en één van de mannen zijn homoseksueel, en één van alle vrouwen is moslim en één joods.

Tot op heden zijn 1.400.000 reacties, wat twee procent is, geblokkeerd door Guardian moderators omdat zij in strijd zijn met de regels. De meeste zijn niet niet direct bedreigend of haatdragend maar vaak een combinatie van beledigend, ad-hominem en off-topic.

Bij bijna alle rubrieken worden er bij artikelen van vrouwen meer beledigende opmerkingen geplaatst. Hoe meer het onderwerp een door mannen gedomineerde specialiteit is, hoe meer slechte reacties de vrouwen – die zich eraan wagen – krijgen. Denk aan onderwerpen als sport en technologie. Journalist Jessica Valenti zegt daarover:

Stel je moet elke dag door een menigte van honderd man naar werk lopen die roepen: ‘je bent dom, ‘je bent vreselijk’, ‘je zuigt’, ‘ik kan niet geloven dat je hiervoor betaald krijgt’. Het is een vreselijke omgeving om in te werken.
The Guardian noemt een aantal voorbeelden van de grensoverschrijdende reacties die geplaatst worden. Zoals opmerkingen in het vluchtelingendebat waarbij de verdrinking van mannen vrouwen en kinderen geapplaudisseerd wordt. Of een vrouw die over abortusklinieken schreef en de reactie, ‘je bent zo lelijk dat als je zwanger werd ik u zelf naar de abortuskliniek zou rijden’ kreeg.

Of een Britse moslima die schrijft over haar ervaringen met islamofobie en haar wordt verteld om ‘te trouwen met een IS-vechter en kijken hoe ze dat vindt’. Een zwarte correspondent die schrijft over een Afro-Amerikaan die door de politie wordt neergeschoten is ‘een racist die witten haat’. The Guardian neemt duidelijke stelling in over dergelijke uitspraken.

We zouden zulke beledigingen niet offline tolereren, en aan dat doen we bij The Guardian online ook niet.
Naar aanleiding van het onderzoek doet de nieuwssite een oproep aan lezers en reageerders om na te denken over de manier waarop zij online met schrijvers, journalisten en elkaar communiceren. Ook is er de mogelijkheid om een test te doen om te kijken hoe ver men zelf zou gaan met het doorlaten van reacties.

http://www.joop.nl/nieuws(...)sthash.TelKGPXu.dpuf
Trollen en haters in de commentsvelden hebben het meest de pik op vrouwen, allochtonen en homoseksuelen. Klaarblijkelijk roepen die dusdanig veel haat op dat de typische reaguurder de neiging voelt om helemaal los te gaan.

Joop.nl kraait (grotendeels terecht) de victorie omdat de typische internettroll veelal voldoet aan het toonbeeld van de "boze burger" en een beetje de typische PVV'er is. Vrouwen en homohaat komt dus eerder uit de PVV-hoek vandaan dan uit de "gehate" moslimgemeenschap. Interessant zou natuurlijk zijn als hetzelfde onderzoek ook op Fok! en/of Geenstijl uitgevoerd zou worden. Zou er dan een ander resultaat naar voren komen?
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_161405001
quote:
3s.gif Op woensdag 13 april 2016 18:39 schreef Ryon het volgende:

[..]

Trollen en haters in de commentsvelden hebben het meest de pik op vrouwen, allochtonen en homoseksuelen. Klaarblijkelijk roepen die dusdanig veel haat op dat de typische reaguurder de neiging voelt om helemaal los te gaan.

Joop.nl kraait (grotendeels terecht) de victorie omdat de typische internettroll veelal voldoet aan het toonbeeld van de "boze burger" en een beetje de typische PVV'er is. Vrouwen en homohaat komt dus eerder uit de PVV-hoek vandaan dan uit de "gehate" moslimgemeenschap. Interessant zou natuurlijk zijn als hetzelfde onderzoek ook op Fok! en/of Geenstijl uitgevoerd zou worden. Zou er dan een ander resultaat naar voren komen?
It's a white men's world zou men zingen...
Ik noem een henkie spanky, tinny treus en natuurlijk willy wortel. Allemaal helden uit de brouwerij.
pi_161405080
quote:

[..]

Hoe kom je daarbij? ik lees niets over de achtergrond van degene die die comments plaatsen, slechts over de achtergrond van degene die gepest worden.
pi_161405134
Maar bij vrouwen moet er toch gewoon een piemol in? :? Niks mis mee tog?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 13 april 2016 @ 18:49:05 #5
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_161405154
Hier zou precies hetzelfde resultaat naar boven komen. Die groep boze blanke mannen (PVV-stemmers) is veel gevaarlijker dan fundamentele moslims waarmee ze veel van die abjecte standpunten delen. Alleen al omdat de groep witte boosmannen binnen onze samenleving veel groter is.

Zie ook de waarschuwing van het IMF van gisteren.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
pi_161405220
Waar ik dit niet ga goedpraten vraag ik mijzelf wel af in hoeverre mensen die dit soort opmerkingen maken nu ook daadwerkelijk oprecht racistisch en seksistisch zijn bijvoorbeeld. Internet is anoniem en er is gemakkelijker een publiek in veiligheid te vinden dan in het dagelijks leven en dat betekent dat 'choquerende' dingen roepen nu eenmaal aandacht trekt en reacties oplevert. Zie hoe makkelijk het is op in een discussie hiermee de focus te krijgen bijvoorbeeld.
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
  woensdag 13 april 2016 @ 18:51:48 #7
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_161405226
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 18:45 schreef opreis het volgende:

[..]

Hoe kom je daarbij? ik lees niets over de achtergrond van degene die die comments plaatsen, slechts over de achtergrond van degene die gepest worden.
Oh, wie de internettroll is was al meerdere keren onderzocht. O.a nog door Ascha ten Broeke die zich ook op de belangstelling van deze groep mag heugen en daar een artikeltje over schreef:

https://www.vn.nl/in-het-brein-van-de-reaguurder-2/

Dit onderzoek gaat over de typische "slachtoffers" van dit type internetgebruiker.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_161405278
quote:
14s.gif Op woensdag 13 april 2016 18:51 schreef Ryon het volgende:

[..]

Oh, wie de internettroll is was al meerdere keren onderzocht. O.a nog door Ascha ten Broeke die zich ook op de belangstelling van deze groep mag heugen en daar een artikeltje over schreef:

Dit onderzoek gaat over de typische "slachtoffers" van dit type internetgebruiker.
Dat wijf spoort niet
pi_161405315
quote:
14s.gif Op woensdag 13 april 2016 18:51 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik vind Ascha ten Broeke altijd een beetje jammer qua haar schrijfsels. Het probleem is ook wel een beetje dat ze een stereotype hedendaagse feminisme is welke elke kritiek op haarzelf afdoet als misogynie aan elke vrouw in de samenleving. De reden dat vrouwen vaker het slachtoffer zijn is simpelweg omdat er een taboe over heerst. Mannen moeten sterk zijn en tegen een stootje kunnen en vrouwen zijn kwetsbaarder, het is de film waarin de protagonist mannelijke soldaat na soldaat doodschiet zonder emotie onderwijl de meest emotionele scene een enkele stervende vrouw is. Dan is het beledigen van een vrouw simpelweg spannender om anoniem te doen dan een man te grazen te nemen. Dat is ook seksisme, maar niet vanuit de inslaghoek welke Ascha ten Broeke gebruikt.
- Fernando Pessoa
  woensdag 13 april 2016 @ 19:05:23 #10
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_161405479
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 18:56 schreef Eufonie het volgende:

[..]

Ik vind Ascha ten Broeke altijd een beetje jammer qua haar schrijfsels. Het probleem is ook wel een beetje dat ze een stereotype hedendaagse feminisme is welke elke kritiek op haarzelf afdoet als misogynie aan elke vrouw in de samenleving. De reden dat vrouwen vaker het slachtoffer zijn is simpelweg omdat er een taboe over heerst. Mannen moeten sterk zijn en tegen een stootje kunnen en vrouwen zijn kwetsbaarder, het is de film waarin de protagonist mannelijke soldaat na soldaat doodschiet zonder emotie onderwijl de meest emotionele scene een enkele stervende vrouw is. Dan is het beledigen van een vrouw simpelweg spannender om anoniem te doen dan een man te grazen te nemen. Dat is ook seksisme, maar niet vanuit de inslaghoek welke Ascha ten Broeke gebruikt.
Zelfs al zou dat waar zijn dan is het nog steeds typisch dat "de man" die het niet met haar eens is (en dat mag) de neiging heeft om meteen te grijpen naar platvloers seksisme en teksten als "dat wijf moet kapotgeneukt worden". Lekker inhoudelijk. Ook behoorlijk droevig aangezien een "vrouw met een mening" zich op het internet moet zien te verweren tegen een leger aan boze Neanderthalers en een "man met een mening" dat lot grotendeels bespaard wordt. Oh, tenzij hij homo of zwart is natuurlijk, dan krijgt hij er ook gewoon van langs.
--
pi_161405545
quote:
15s.gif Op woensdag 13 april 2016 19:05 schreef Ryon het volgende:

[..]

Zelfs al zou dat waar zijn dan is het nog steeds typisch dat "de man" die het niet met haar eens is (en dat mag) de neiging heeft om meteen te grijpen naar platvloers seksisme en teksten als "dat wijf moet kapotgeneukt worden". Lekker inhoudelijk. Ook behoorlijk droevig aangezien een "vrouw met een mening" zich op het internet moet zien te verweren tegen een leger aan boze Neanderthalers en een "man met een mening" dat lot grotendeels bespaard wordt. Oh, tenzij hij homo of zwart is natuurlijk, dan krijgt hij er ook gewoon van langs.
Maar "grijpt de man naar seksisme" of is het simpelweg dat een klein percentage dat scheld meer opvalt dan mensen die dit niet doen? Idem dito dat "vrouwen met een mening" geen monolithische groep is en een deel ervan het met de "naar seksisme grijpende mannen" eens kunnen zijn. Verder wordt niemand gespaard op het internet, het is alleen dat schelden en beledigen naar mannen toe vaak wat minder opvalt omdat het minder snel een term als racisme of seksisme als label krijgt.

Tevens zit er een centrisch beeld achter wel. Nederland is grotendeels blank, dus ons racisme zal zich anders uiten dan een deel van het internet volledig bestaand uit Japanners of zwarte Zuid-Afrikanen.
- Fernando Pessoa
  woensdag 13 april 2016 @ 19:11:06 #12
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_161405579
Het internet is dan ook een open riool, waarin allerlei viezige, primitieve neigingen worden geuit. En empathie is er vaak ver te zoeken. Maar dat heeft misschien ook deels te maken met een grote groep internetnetters die op het internet aangewezen zijn omdat ze er in het echte sociale leven vanwege hun kut karakter uit liggen.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  woensdag 13 april 2016 @ 19:11:27 #13
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_161405584
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 18:51 schreef Eufonie het volgende:
Waar ik dit niet ga goedpraten vraag ik mijzelf wel af in hoeverre mensen die dit soort opmerkingen maken nu ook daadwerkelijk oprecht racistisch en seksistisch zijn bijvoorbeeld. Internet is anoniem en er is gemakkelijker een publiek in veiligheid te vinden dan in het dagelijks leven en dat betekent dat 'choquerende' dingen roepen nu eenmaal aandacht trekt en reacties oplevert. Zie hoe makkelijk het is op in een discussie hiermee de focus te krijgen bijvoorbeeld.
Hier kan ik me ook wel in vinden trouwens.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_161405811
Joop als bron hebben. :')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_161406065
quote:
5s.gif Op woensdag 13 april 2016 18:48 schreef xpompompomx het volgende:
Maar bij vrouwen moet er toch gewoon een piemol in? :? Niks mis mee tog?
5 Ferrari's op videoband!
  † In Memoriam † woensdag 13 april 2016 @ 19:44:12 #16
137949 Disana
pi_161406392
quote:

[..]

Ik denk het qua NWS niet. Ik heb gezien dat vrouwen in vrouwentopics enorm afgezeken en beledigd worden zonder andere aanleiding dan dat ze redelijk en netjes hun mening blijven geven. Zelf word ik soms aangevallen omdat men denkt dat mijn user name die van een moslima is. Mensen laten hun maskers makkelijker varen op het internet.
  † In Memoriam † woensdag 13 april 2016 @ 19:46:41 #17
137949 Disana
pi_161406485
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 19:21 schreef Hathor het volgende:
Ik heb eerder deze week de artikelen van The Guardian hierover gelezen. Joop vat de inhoud goed samen.
pi_161406762
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 18:51 schreef Eufonie het volgende:
Het internet is natuurlijk een plek waar mensen die in het echt verre van stoer zijn zich lekker hard kunnen uitlaten, op een wijze waarop ze het in het echt nooit zouden durven. Daar hoeft anonimiteit niet eens per se de enige drijfveer voor te zijn. Social media laten mijns inziens wel zien dat het genoeg kan zijn, dat het niet rechtstreeks in iemands gezicht te hoeven zeggen genoeg kan zijn.

Ik denk echter dat het naïef is om te veronderstellen dat men de opmerkingen eigenlijk niet meent. Dat zal zeker gelden voor een deel, dat het echt enkel doet om uit te lokken, maar de meesten die een aanzienlijk deel van hun dag uittrekken om gal te spuwen over bepaalde groepen, doen dat natuurlijk niet zomaar. Daar zit gewoon een wereldvisie achter en ja, dat tref je hier op FOK! zeker aan.
  woensdag 13 april 2016 @ 19:56:08 #19
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_161406818
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 19:21 schreef Hathor het volgende:
The Guardian is de oorspronkelijke bron.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
pi_161407013
.

[ Bericht 99% gewijzigd door berko13 op 13-04-2016 20:05:46 ]
pi_161407070
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 19:11 schreef Villas__Rubin het volgende:
Het internet is dan ook een open riool, waarin allerlei viezige, primitieve neigingen worden geuit. En empathie is er vaak ver te zoeken. Maar dat heeft misschien ook deels te maken met een grote groep internetnetters die op het internet aangewezen zijn omdat ze er in het echte sociale leven vanwege hun kut karakter uit liggen.
Zou best kunnen. Ik kan me niet voorstellen dat wanneer je offline een leuk leven hebt, de behoefte krijgt om andere mensen online te gaan haten.
ROBODEMONS..................|:(
  woensdag 13 april 2016 @ 20:14:42 #22
262 Re
Kiss & Swallow
pi_161407495
troll is to troll
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  † In Memoriam † woensdag 13 april 2016 @ 20:17:11 #23
137949 Disana
  woensdag 13 april 2016 @ 21:37:08 #24
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_161410563
Op Fok! zou het percentage niet anders zijn. :P
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_161411136
quote:
:Y
  woensdag 13 april 2016 @ 22:10:45 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_161411747
Het internet is ook 'uitgevonden' en gebouwd door blanke heteroseksuele mannen. Logisch dat wij hierop dan gaan posten wat ons goeddunkt. Als vrouwen, niet-blanken en homo's een eigen 'safe space' willen, dan gaan ze maar hun eigen internet bouwen.
The End Times are wild
pi_161412805
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 22:10 schreef LXIV het volgende:
Het internet is ook 'uitgevonden' en gebouwd door blanke heteroseksuele mannen. Logisch dat wij hierop dan gaan posten wat ons goeddunkt. Als vrouwen, niet-blanken en homo's een eigen 'safe space' willen, dan gaan ze maar hun eigen internet bouwen.
Het is dan ook pure culturele toeëigening van minderheden om dit typisch blanke cultuurelement ook te willen benutten en naar de eigen normen om te vormen.
- Fernando Pessoa
pi_161414096
Niet raar. Het is niet leuk om grappen te maken over mensen die het toch geen hol kan schelen. De zekere blanke man dus. De rest is allemaal onzeker en gaat erop in.
  † In Memoriam † donderdag 14 april 2016 @ 20:12:51 #29
137949 Disana
pi_161430689
http://www.theguardian.co(...)arassment?CMP=fb_cif

De nummer een ontvangster van nare reacties op de site van The Guardian.

quote:
If the mere act of writing about women’s issues sets off a stream of harassment and threats, surely we are nowhere near where we need to be. And though I’ve been on the receiving end of abusive comments for as long as I’ve been writing online – more than 12 years – I’m exhausted at not feeling like a part of the community I contribute to. I work hard on the articles I write, but I don’t see the point of looking in the comments section any more.
pi_161430914

Racisme!!!!!!!!!

Geen racisme.
(alles zelfde bedrijf)
pi_161430958
'Klaarblijkelijk roepen die dusdanig veel haat op dat de typische reaguurder de neiging voelt om helemaal los te gaan.'

Denk dat je die neiging bij de regeerders moet zoeken. En zeker niet bij deze groepen.
pi_161453593
quote:
0s.gif Op donderdag 14 april 2016 20:12 schreef Disana het volgende:
http://www.theguardian.co(...)arassment?CMP=fb_cif

De nummer een ontvangster van nare reacties op de site van The Guardian.

[..]

Ik heb wel eens wat stukken van haar gelezen en vroeg me toen vooral af of ik toch niet toevallig op de site van The Onion zat ipv de Guardian.
pi_161453626
Je zal maar een zwarte lesbie zijn. Dan heb je op internet driedubbel pech. :N
pi_161453681
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:30 schreef Physsic het volgende:
Je zal maar een zwarte lesbie zijn. Dan heb je op internet driedubbel pech. :N
Nee juist niet, kans op een podiumplek in de Opression Olympics.
  † In Memoriam † vrijdag 15 april 2016 @ 20:34:10 #36
137949 Disana
pi_161453755
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:29 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik heb wel eens wat stukken van haar gelezen en vroeg me toen vooral af of ik toch niet toevallig op de site van The Onion zat ipv de Guardian.
Dat kan. Maar ben je daardoor gaan schelden en dreigen? Ik mag toch hopen van niet.
pi_161453782
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:34 schreef Disana het volgende:

[..]

Dat kan. Maar ben je daardoor gaan schelden en dreigen? Ik mag toch hopen van niet.
Nee, maar ik ben dan ook geen feminist.
  † In Memoriam † vrijdag 15 april 2016 @ 20:35:25 #38
137949 Disana
pi_161453802
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:34 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Feministen dreigen en schelden?
pi_161453811
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 18:54 schreef opreis het volgende:

[..]

Dat wijf spoort niet
Waarschijnlijk lesbo. (8>
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_161453975
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:35 schreef Disana het volgende:

[..]

Feministen dreigen en schelden?
Uiteraard, of denk jij dat het allemaal voorbeeldige burgers zijn.
  † In Memoriam † vrijdag 15 april 2016 @ 20:41:00 #41
137949 Disana
pi_161454013
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:40 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Uiteraard, of denk jij dat het allemaal voorbeeldige burgers zijn.
Maar wat heeft dit te maken met je kritiek op die brievenschrijfster, en wat heeft het te maken met het topic?
pi_161454042
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:41 schreef Disana het volgende:

[..]

Maar wat heeft dit te maken met je kritiek op die brievenschrijfster, en wat heeft het te maken met het topic?
Dat er veel tokkies rondhangen op internet, en die zitten in ieder kamp.
  † In Memoriam † vrijdag 15 april 2016 @ 20:42:43 #43
137949 Disana
pi_161454075
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:41 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Dat er veel tokkies rondhangen op internet, en die zitten in ieder kamp.
Ik lees hier en in de gelinkte artikelen niets over scheldende en dreigende feministen. Integendeel, ik lees wel over feministen die uitgescholden en bedreigd worden.
pi_161454101
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:34 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Maar hier doe je voorkomen alsof alleen feminsten dreigen en schelden. ;)
pi_161454102
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:42 schreef Disana het volgende:

[..]

Ik lees hier en in de gelinkte artikelen niets over scheldende en dreigende feministen. Integendeel, ik lees wel over feministen die uitgescholden en bedreigd worden.
Omdat het een selectief topic is
  † In Memoriam † vrijdag 15 april 2016 @ 20:43:52 #46
137949 Disana
pi_161454121
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:43 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Omdat het een selectief topic is
Oh. Leg uit.
pi_161454153
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:43 schreef Disana het volgende:

[..]

Oh. Leg uit.
Nou, homo's, vrouwen en niet-blanke mensen, TS waagt zich aan een hokjesgeest.
  † In Memoriam † vrijdag 15 april 2016 @ 20:46:06 #48
137949 Disana
pi_161454203
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:44 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Nou, homo's, vrouwen en niet-blanke mensen, TS waagt zich aan een hokjesgeest.
TS waagt zich aan een hokjesgeest? Dat is bijzonder. Want ik lees toch duidelijk dat het hier een onderzoek betreft. Dus leg eens uit wat TS ermee te maken heeft.
pi_161454264
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:43 schreef Disana het volgende:

[..]

Oh. Leg uit.
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:42 schreef Disana het volgende:

[..]

Of denk je dat het andersom niet bestaat?

#killallmen
  † In Memoriam † vrijdag 15 april 2016 @ 20:49:07 #50
137949 Disana
pi_161454321
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:47 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

[..]

Of denk je dat het andersom niet bestaat?

#killallmen
Kennelijk heb je moeite met de uitkomst van het onderzoek.
pi_161454443
Daarnaast is dit natuurlijk media waardoor je niet ontkomt aan een bepaalde kleuring. Ga de reacties van Geenstijl, Joop.nl, Guardian, Buzzfeed etc. etc. analyseren en je ziet dat het overal gebeurt en overal is een andere groep het slachtoffer.

De titel moet eerder "Vrouwen, niet-blanken en homo's het vaakst de sjaak op het internet guardian.co.uk" zijn.
  † In Memoriam † vrijdag 15 april 2016 @ 20:55:47 #52
137949 Disana
pi_161454529
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:52 schreef tjoptjop het volgende:
Daarnaast is dit natuurlijk media waardoor je niet ontkomt aan een bepaalde kleuring. Ga de reacties van Geenstijl, Joop.nl, Guardian, Buzzfeed etc. etc. analyseren en je ziet dat het overal gebeurt en overal is een andere groep het slachtoffer.

De titel moet eerder "Vrouwen, niet-blanken en homo's het vaakst de sjaak op het internet guardian.co.uk" zijn.
Sinds 2006 zijn er 60 miljoen reacties geanalyseerd. En dan durf jij het nog over kleuring te hebben 8)7
pi_161454604
Er zijn nog steeds veel mannen die laatdunkend over vrouwen, homo's en allochtonen denken. Ze zijn er echt. Ze hadden tien eeuwen geleden geboren moeten worden.
pi_161454680
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:55 schreef Disana het volgende:

[..]

Sinds 2006 zijn er 60 miljoen reacties geanalyseerd. En dan durf jij het nog over kleuring te hebben 8)7
Wat heeft de hoeveelheid reacties met kleuring van het medium te maken?
pi_161454767
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:49 schreef Disana het volgende:

[..]

Kennelijk heb je moeite met de uitkomst van het onderzoek.
Ik heb vooral moeite met het sensationaliseren (?) van onderzoektitels. Onderzoek zelf lijkt me niet zoveel mis mee (ervan uitgaande dat de onderzoekers het goed aangepakt hebben)

Of ze hebben bij de Guardian grootheidswaanzin en veronderstellen "het internet" te vertegenwoordigen, maar dat lijkt me toch niet.
  † In Memoriam † vrijdag 15 april 2016 @ 21:04:14 #56
137949 Disana
pi_161454826
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 21:00 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Wat heeft de hoeveelheid reacties met kleuring van het medium te maken?
Niet de hoeveelheid reacties, maar de hoeveelheid onderzochte reacties. Me dunkt dat je daar wel conclusies aan mag verbinden.
pi_161454874
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 21:04 schreef Disana het volgende:

[..]

Niet de hoeveelheid reacties, maar de hoeveelheid onderzochte reacties. Me dunkt dat je daar wel conclusies aan mag verbinden.
Correct, maar voor de Guardian.co.uk, niet voor "het internet"
  † In Memoriam † vrijdag 15 april 2016 @ 21:05:46 #58
137949 Disana
pi_161454880
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 21:02 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Ik heb vooral moeite met het sensationaliseren (?) van onderzoektitels. Onderzoek zelf lijkt me niet zoveel mis mee (ervan uitgaande dat de onderzoekers het goed aangepakt hebben)

Of ze hebben bij de Guardian grootheidswaanzin en veronderstellen "het internet" te vertegenwoordigen, maar dat lijkt me toch niet.
Het komt op mij niet gehyped over, het lijkt me gewoon realistisch. Ik baseer dat ook op wat ik zelf zie aan reacties op diverse media.
  † In Memoriam † vrijdag 15 april 2016 @ 21:07:00 #59
137949 Disana
pi_161454919
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 21:05 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Correct, maar voor de Guardian.co.uk, niet voor "het internet"
Denk je niet dat het doorgetrokken kan worden naar 'het internet'? Ik zie dezelfde kneejerk reacties bij uiteenlopende media.
pi_161455140
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 21:07 schreef Disana het volgende:

[..]

Denk je niet dat het doorgetrokken kan worden naar 'het internet'? Ik zie dezelfde kneejerk reacties bij uiteenlopende media.
Nee dat denk ik niet, ik denk dat het heel afhankelijk is van welk medium. Vergelijk bijvoorbeeld maar Joop vs Geenstijl, Breitbart vs Buzzfeed e.d.
  † In Memoriam † vrijdag 15 april 2016 @ 21:16:36 #61
137949 Disana
pi_161455240
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 21:14 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Nee dat denk ik niet, ik denk dat het heel afhankelijk is van welk medium. Vergelijk bijvoorbeeld maar Joop vs Geenstijl, Breitbart vs Buzzfeed e.d.
Elk medium heeft zijn eigen publiek, maar ik kom dezelfde vrouwen-, allochtonen- en homohaat tegen op uiteenlopende media als Twitter, Facebook en ook Fok. Ik denk dat bepaalde types en gevoelens niet gebonden zijn aan specifieke media.
pi_161455561
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 21:16 schreef Disana het volgende:

[..]

Elk medium heeft zijn eigen publiek, maar ik kom dezelfde vrouwen-, allochtonen- en homohaat tegen op uiteenlopende media als Twitter, Facebook en ook Fok. Ik denk dat bepaalde types en gevoelens niet gebonden zijn aan specifieke media.
Op Twitter/Facebook/Tumblr/Insta e.d. gaan miljoenen (miljarden?) reacties per dag in om, dus hoe krijg je daar dan een goed beeld van? Je zal toch wat voorselecteren gezien je niet iedereen kan volgen.
  † In Memoriam † vrijdag 15 april 2016 @ 21:37:28 #63
137949 Disana
pi_161455960
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 21:25 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Op Twitter/Facebook/Tumblr/Insta e.d. gaan miljoenen (miljarden?) reacties per dag in om, dus hoe krijg je daar dan een goed beeld van? Je zal toch wat voorselecteren gezien je niet iedereen kan volgen.
Natuurlijk zie je nooit alles, maar wat jij lijkt te willen doen is de uitkomst van dit grote onderzoek onderuit halen door te stellen dát je niet alles ziet en dat alles altijd gekleurd is. Ik begrijp ook niet helemaal waarom je het doet, je had het zelfs over scheldende en dreigende feministen terwijl daar hier helemaal geen sprake van is. We verschillen hierin wezenlijk van mening: ik neem door dit onderzoek en eigen ervaring zonder meer aan dat vrouwen, homo's en gekleurde mensen vaker doelwit van pesterijen en scheldpartijen zijn.
pi_161456055
Als je op het internet gaat zitten posten dan moet je ook wel een dikke huid hebben. Logisch als men daar het vaakst komt om anoniem hun gal te spuwen.
Gewoon niet zoveel van aantrekken.
Twiddel
pi_161456153
Niet alle reacties zijn tegen deze bevolkingsgroepen, dus niets aan de hand.
pi_161456229
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 21:37 schreef Disana het volgende:

[..]

Natuurlijk zie je nooit alles, maar wat jij lijkt te willen doen is de uitkomst van dit grote onderzoek onderuit halen door te stellen dát je niet alles ziet en dat alles altijd gekleurd is. Ik begrijp ook niet helemaal waarom je het doet, je had het zelfs over scheldende en dreigende feministen terwijl daar hier helemaal geen sprake van is. We verschillen hierin wezenlijk van mening: ik neem door dit onderzoek en eigen ervaring zonder meer aan dat vrouwen, homo's en gekleurde mensen vaker doelwit van pesterijen en scheldpartijen zijn.
Dat van die feministen was natuurlijk een gebbetje omdat die Valenti nogal van het type is dat vrouwen niets fouts kunnen doen, terwijl dat natuurlijk niet waar is.

Verder haal ik het onderzoek helemaal niet onderuit, ik zet er gewoon wat vraagtekens bij de conclusie dat het zou gelden voor 'het internet'. Al is het maar omdat het erg georiënteerd is op het westen/Angelsaksische.

Het lijkt me overigens wel erg interessant, zo'n onderzoek maar dan heel breed gedaan. Al zal dat met de social media verslaving van de mensen (= tientallen miljarden berichten doorspitten) voorlopig nog niet te doen zijn.
  † In Memoriam † vrijdag 15 april 2016 @ 21:54:02 #67
137949 Disana
pi_161456608
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 21:44 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Dat van die feministen was natuurlijk een gebbetje omdat die Valenti nogal van het type is dat vrouwen niets fouts kunnen doen, terwijl dat natuurlijk niet waar is.

Verder haal ik het onderzoek helemaal niet onderuit, ik zet er gewoon wat vraagtekens bij de conclusie dat het zou gelden voor 'het internet'. Al is het maar omdat het erg georiënteerd is op het westen/Angelsaksische.

Het lijkt me overigens wel erg interessant, zo'n onderzoek maar dan heel breed gedaan. Al zal dat met de social media verslaving van de mensen (= tientallen miljarden berichten doorspitten) voorlopig nog niet te doen zijn.
Gelukkig dat het een grapje van je was, want ik vond het wel een beetje merkwaardig :)

Ja, een internetbreed onderzoek zou zeker interessant zijn. Toch blijf ik denken dat je dan dezelfde uitkomsten krijgt, omdat bepaald gedrag door alle lagen loopt.
  vrijdag 15 april 2016 @ 22:53:29 #68
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_161458646
Kalm, het is maar satire.

Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
pi_161459791
Laten we eerlijk zijn: dit beeld herkennen we toch allemaal exact op Fok?
pi_161461103
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 20:52 schreef tjoptjop het volgende:

Er zit juist verrassend weinig verschil tussen. Dat moet ook wel, want The Guardian is een vrij linkse krant dus dat zou eigenlijk helemaal niet de plek moeten zijn voor populistisch-conservatief-simplistische reacties.
pi_161461133
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 21:16 schreef Disana het volgende:

[..]

Waarschijnlijk seksueel gefrustreerde mannen die geen leven hebben en dan maar op internetfora rondhangen en verlangen naar een utopische wereld met alleen maar stoere hetero-mannen en onderdanige vrouwen.
pi_161461231
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 00:34 schreef Igen het volgende:

[..]

Waarschijnlijk seksueel gefrustreerde mannen die geen leven hebben en dan maar op internetfora rondhangen en verlangen naar een utopische wereld met alleen maar stoere hetero-mannen en onderdanige vrouwen.
Ahhhh, zoals in de goede oude tijd. _O_ ;( O+ O+
  † In Memoriam † zaterdag 16 april 2016 @ 11:15:22 #73
137949 Disana
pi_161464971
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 00:34 schreef Igen het volgende:

[..]

Oh dat zou heel goed een van de redenen kunnen zijn. Machteloze mannen die hun woede daarover botvieren op anderen.
pi_161465092
Gefrustreerde mannen, gevaar voor samenlevingen sinds het begin van mankind. :P
  zaterdag 16 april 2016 @ 11:59:46 #75
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161465594
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 16 april 2016 @ 12:12:40 #76
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161465790
quote:
Ik snap hier geen bal van. Als mij dit zou worden gevraagd dan zou ik direct gaan onderhandelen over een percentage van die ¤250

Los daarvan zou ik haar doen
Mijn reisverslagen
pi_161465837
Vrouwen, niet-blanken en homo's zijn toch ook een grote meerderheid in Europa? Als je 2/3e van de populatie neemt dan is het niet raar dat daar meer haat tegen is dan tegen de 1/3e. Ik volg dat geweldige Amerikaanse feminisme op youtube en hun anti's krijgen ook dagelijks haat het bedreigingen. Het verschil is dat blanke mannen geen geld kunnen verdienen met een slachtofferrol uitbuiten.
  zaterdag 16 april 2016 @ 12:25:47 #78
78918 SeLang
Black swans matter
pi_161466038
De meest afgezeken groep op internet zijn volgens mij niet vrouwen, kleurlingen en homo's maar PVV-ers. Er zijn gewoon geen grenzen waar PVV-ers allemaal voor mogen worden uitgemaakt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn reisverslagen
pi_161466065
Als je The Guardian leest, en dan vooral die überlinkse opiniestukken waarin minderheden weer eens in een slachtofferrol mogen kruipen en zeiken over hoe moeilijk hun leven wel niet is, dan is dat ook gewoon een dikke middelvinger opsteken naar en het verdacht maken van iedereen die geen minderheid is. Het is bijna uitlokking hoe ontzettend ongenuanceerd sommige stukken zijn.

Een voorbeeld over de demonstraties in Dresden:
quote:
Politicians here have sensed that something is building. But until very recently, they mostly just maintained that people’s grievances should be taken seriously, rather than criticising the racist sentiment that came with their complaints.

This needs to change – now. It needs to be made clear that Islamophobia in Germany is no legitimate expression of anger or frustration and most certainly nothing to be proud of. It’s racism, plain and simple.
Islamkritiek is racisme, punt uit. Nog een voorbeeld, witte bekendheden die praten over white privilege zijn eigenlijk gewoon hun white privilege aan het uitbuiten:
quote:
Macklemore, Colbert and Ruffalo's deeds are all legitimate first-step efforts - and, as the saying (which now goes almost hand in hand with white liberal microaggression racism) goes, well-intentioned. Alas, it's still white liberal microaggression racism, vis-a-vis an extreme lack of racial conversancy - a language that reflects white privilege as culturally inherent, not novel discovery that warrants praise and a membership card to the Down White People Club.

Racism is about power. It is a social construct that relies entirely on white people actively living in the legacy of their perceived (or made-up) notions of white supremacy. And so, Stephen Colbert, the way to turn this around is not by living deeper in that legacy by giving your host seat to a black guest for five minutes in front of three million viewers, but by establishing a recurring segment in which you talk with all of your guests about white privilege and how it is perpetuating systemic racism nationwide - in our economy, in our neighborhoods, and in our everyday lives.
pi_161466499
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 april 2016 12:25 schreef SeLang het volgende:
De meest afgezeken groep op internet zijn volgens mij niet vrouwen, kleurlingen en homo's maar PVV-ers. Er zijn gewoon geen grenzen waar PVV-ers allemaal voor mogen worden uitgemaakt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Noem er eens 5.
  † In Memoriam † zondag 17 april 2016 @ 17:50:02 #81
137949 Disana
  † In Memoriam † maandag 18 april 2016 @ 13:53:52 #82
137949 Disana
pi_161520623
De ervaringen van een Guardian moderator

quote:
Ultimately, the biggest problems in comment threads come down to “agenda trolls”: the people so convinced they are right that they ride into a conversation not to join it, but to rip it apart.

They are easy to spot: they are the users who will scream “LIAR!” when they mean, “I think you’re wrong”, the ones whose arguments never quite seem to match the comment they are addressing, who resort to insults and TALK IN CAPITALS. You can’t win against those people, because they never truly believe they have lost.

They are comment-thread poison – men’s rights activists who act as if articles about women’s issues are their gender’s single biggest problem, climate change deniers who will drag any conversation about energy policy into murky pseudo-science, and borderline racists for whom there is no issue that cannot be pinned on immigration (UK) or black people (US). It is often known as “whataboutery” and is a tactic designed to throw a conversation off course.
https://www.theguardian.c(...)-moderator?CMP=fb_gu
pi_161520694
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 13:53 schreef Disana het volgende:
De ervaringen van een Guardian moderator

[..]

https://www.theguardian.c(...)-moderator?CMP=fb_gu
Echt gewoon 1-op-1 wat je hier ook ziet.
  † In Memoriam † maandag 18 april 2016 @ 14:00:32 #84
137949 Disana
pi_161520755
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2016 13:57 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Ja, en verderop over de harteloze reacties op vluchtelingen ook.
  maandag 18 april 2016 @ 14:44:28 #85
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_161521867
Lol, gaan we nu echt dat braaksel van Joop.nl hier plaatsen? Quote de volgende keer gewoon ff The Guardian zelf.
  maandag 18 april 2016 @ 14:47:23 #86
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_161521935
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 11:15 schreef Disana het volgende:

[..]

Oh dat zou heel goed een van de redenen kunnen zijn. Machteloze mannen die hun woede daarover botvieren op anderen.
Hmmm ok, dus nu zijn mannen opeens 'machteloze kneuzen' en wordt de wereld NIET gerund door een rijk blank hetero patriarchaat? :')

Het kan niet allebei kloppen. Kies een waanidee.
  † In Memoriam † maandag 18 april 2016 @ 14:52:12 #87
137949 Disana
pi_161522044
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 14:47 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Hmmm ok, dus nu zijn mannen opeens 'machteloze kneuzen' en wordt de wereld NIET gerund door een rijk blank hetero patriarchaat? :')

Het kan niet allebei kloppen. Kies een waanidee.
Wie heeft het over alle mannen? Het gaat uitsluitend over de mannen die vrouwen, kleurlingen en homo's uitschelden en bedreigen.
pi_161522062
quote:
1s.gif Op maandag 18 april 2016 13:57 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Inderdaad, heel treffend.

Het grote nadeel van het internet. Iedereen kan zich laten horen en doet dat dan ook. Vroeger werden die mensen gewoon weggefilterd. Omdat ze achterlijk zijn. Echter, nu voelen ze zich 'empowered' doordat het internet overal en voor iedereen beschikbaar is en laten ze zich te pas en te onpas horen. Marginale randfiguren die het publieke debat zo vaak en zodanig kapen dat hele online communities en zelfs de maatschappij zelf er verziekt van raken, omdat de door hun toegepaste "discussietechnieken" overlopen naar de gewone maatschappij, waar volwassen mensen leven.
  maandag 18 april 2016 @ 15:03:53 #89
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_161522332
Discussievaardigheid is trouwens ook iets wat je moet leren. Een groot deel van de bevolking vindt dat lastig. Discussiëren begint met naar elkaar te luisteren en elkaar proberen te begrijpen (empathie). Dat vereist een boel oefening en gaat zelfs tegen je gevoel in.

Waar je geen oefening voor nodig hebt is elkaar de huid vol te schelden als iemand een bewering doet dat compleet niet strookt met jouw belevingswereld en opvattingen ("Hoezo is AJAX niet de beste club van Nederland?? BEN JE ACHTERLIJK??").

Als we een groot en open debat willen, moeten we ook accepteren dat een aanzienlijk deel van de deelnemers aan dat debat gewoon niet fatsoenlijk uit zijn of haar woorden kan komen. Maar c'est la vie.
--
  maandag 18 april 2016 @ 15:10:39 #90
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_161522484
quote:
Waarschijnlijk is dit gewoon het enige juiste antwoord.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  † In Memoriam † maandag 18 april 2016 @ 20:30:37 #91
137949 Disana
pi_161540466
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 15:03 schreef Ryon het volgende:
Discussievaardigheid is trouwens ook iets wat je moet leren. Een groot deel van de bevolking vindt dat lastig. Discussiëren begint met naar elkaar te luisteren en elkaar proberen te begrijpen (empathie). Dat vereist een boel oefening en gaat zelfs tegen je gevoel in.

Waar je geen oefening voor nodig hebt is elkaar de huid vol te schelden als iemand een bewering doet dat compleet niet strookt met jouw belevingswereld en opvattingen ("Hoezo is AJAX niet de beste club van Nederland?? BEN JE ACHTERLIJK??").

Als we een groot en open debat willen, moeten we ook accepteren dat een aanzienlijk deel van de deelnemers aan dat debat gewoon niet fatsoenlijk uit zijn of haar woorden kan komen. Maar c'est la vie.
Ik denk dat veel mensen op internet helemaal geen behoefte aan een discussie hebben en vooral hun frustraties willen plaatsen. Of ze zijn in discussie om vooral hun gelijk te krijgen en staan dus niet open voor andere meningen. Maar dan kun je je afvragen of er dan überhaupt een discussie is.
ROBODEMONS..................|:(
  dinsdag 19 april 2016 @ 20:55:45 #93
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_161559240
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 21:37 schreef snakelady het volgende:
Op Fok! zou het percentage niet anders zijn. :P
Nee, dat denk ik ook niet. Als je al ziet hoe er in de topics over transgenders gereageerd wordt :o
pi_161567310
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 april 2016 12:12 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik snap hier geen bal van. Als mij dit zou worden gevraagd dan zou ik direct gaan onderhandelen over een percentage van die ¤250

Los daarvan zou ik haar doen
Ik heb nog een paar van deze filmpjes bekeken en zat heel de tijd met precies dezelfde gedachte.
pi_161570600
Als je niet bij een minderheid hoort ben je standaard een racist, sexist en welke ist nog meer. Ik ben blank, gezond, hetero, heb blonde haren (Arische uiterlijk), hoogopgeleid, en heb geen ziektes of aandoeningen. Ik ben ongeveer de belichaming van het kwaad }) }) }) })
pi_161571085
Vrouwen, niet-blanken en homo's moeten niet zo huilen.
Conscience do cost.
  † In Memoriam † donderdag 21 april 2016 @ 11:24:01 #97
137949 Disana
pi_161597747
quote:
The Guardian found that sites with predominantly female writers are particularly susceptible to lewd comments, concluding “that articles written by women attract more abuse and dismissive trolling than those written by men, regardless of what the article is about.”
http://www.huffingtonpost(...)bccbb?section=women&
pi_161599796
Je kan als internettroll ook moeilijk iets anders roepen dan: hoer, homo, etc (als ze al schelden). Zo ver ik weet is gigalo of hetero roepen minder aanstootgevend. Vandaar ook dat enkel de groepen waar voor de hand liggende beledigingen voor zijn uit de studie komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')