Trollen en haters in de commentsvelden hebben het meest de pik op vrouwen, allochtonen en homoseksuelen. Klaarblijkelijk roepen die dusdanig veel haat op dat de typische reaguurder de neiging voelt om helemaal los te gaan.quote:Nieuws 13 april 2016 17
Trollen en haters saboteren online debat: vooral vrouwen en niet-witten de pisang
De Guardian heeft grootschalig onderzoek gedaan naar de online comments van de website. In totaal zijn er 70 miljoen reacties sinds 2006 geanalyseerd, vooral de geweigerden. Daaruit blijkt dat vrouwen, biculturele schrijvers en homoseksuelen de meeste online haat en intimidatie ontvangen.
De nieuwssite heeft, net als vele andere, te kampen met trollen die het debat saboteren door hun racistische, xenofobe, seksistische en homofobe uitlatingen. In Nederland heeft de Elsevier zelfs om die reden de commentsectie volledig uitgeschakeld. De meerderheid van The Guardian schrijvers zijn witte mannen. Toch krijgen tien mensen mensen de meeste bagger over zich heen. Acht daarvan zijn (vier wit en vier niet-witte) vrouwen en twee zijn zwarte mannen. Twee van de vrouwen en één van de mannen zijn homoseksueel, en één van alle vrouwen is moslim en één joods.
Tot op heden zijn 1.400.000 reacties, wat twee procent is, geblokkeerd door Guardian moderators omdat zij in strijd zijn met de regels. De meeste zijn niet niet direct bedreigend of haatdragend maar vaak een combinatie van beledigend, ad-hominem en off-topic.
Bij bijna alle rubrieken worden er bij artikelen van vrouwen meer beledigende opmerkingen geplaatst. Hoe meer het onderwerp een door mannen gedomineerde specialiteit is, hoe meer slechte reacties de vrouwen – die zich eraan wagen – krijgen. Denk aan onderwerpen als sport en technologie. Journalist Jessica Valenti zegt daarover:
Stel je moet elke dag door een menigte van honderd man naar werk lopen die roepen: ‘je bent dom, ‘je bent vreselijk’, ‘je zuigt’, ‘ik kan niet geloven dat je hiervoor betaald krijgt’. Het is een vreselijke omgeving om in te werken.
The Guardian noemt een aantal voorbeelden van de grensoverschrijdende reacties die geplaatst worden. Zoals opmerkingen in het vluchtelingendebat waarbij de verdrinking van mannen vrouwen en kinderen geapplaudisseerd wordt. Of een vrouw die over abortusklinieken schreef en de reactie, ‘je bent zo lelijk dat als je zwanger werd ik u zelf naar de abortuskliniek zou rijden’ kreeg.
Of een Britse moslima die schrijft over haar ervaringen met islamofobie en haar wordt verteld om ‘te trouwen met een IS-vechter en kijken hoe ze dat vindt’. Een zwarte correspondent die schrijft over een Afro-Amerikaan die door de politie wordt neergeschoten is ‘een racist die witten haat’. The Guardian neemt duidelijke stelling in over dergelijke uitspraken.
We zouden zulke beledigingen niet offline tolereren, en aan dat doen we bij The Guardian online ook niet.
Naar aanleiding van het onderzoek doet de nieuwssite een oproep aan lezers en reageerders om na te denken over de manier waarop zij online met schrijvers, journalisten en elkaar communiceren. Ook is er de mogelijkheid om een test te doen om te kijken hoe ver men zelf zou gaan met het doorlaten van reacties.
http://www.joop.nl/nieuws(...)sthash.TelKGPXu.dpuf
It's a white men's world zou men zingen...quote:Op woensdag 13 april 2016 18:39 schreef Ryon het volgende:
[..]
Trollen en haters in de commentsvelden hebben het meest de pik op vrouwen, allochtonen en homoseksuelen. Klaarblijkelijk roepen die dusdanig veel haat op dat de typische reaguurder de neiging voelt om helemaal los te gaan.
Joop.nl kraait (grotendeels terecht) de victorie omdat de typische internettroll veelal voldoet aan het toonbeeld van de "boze burger" en een beetje de typische PVV'er is. Vrouwen en homohaat komt dus eerder uit de PVV-hoek vandaan dan uit de "gehate" moslimgemeenschap. Interessant zou natuurlijk zijn als hetzelfde onderzoek ook op Fok! en/of Geenstijl uitgevoerd zou worden. Zou er dan een ander resultaat naar voren komen?
Hoe kom je daarbij? ik lees niets over de achtergrond van degene die die comments plaatsen, slechts over de achtergrond van degene die gepest worden.quote:Op woensdag 13 april 2016 18:39 schreef Ryon het volgende:
[..]
Trollen en haters in de commentsvelden hebben het meest de pik op vrouwen, allochtonen en homoseksuelen. Klaarblijkelijk roepen die dusdanig veel haat op dat de typische reaguurder de neiging voelt om helemaal los te gaan.
Joop.nl kraait (grotendeels terecht) de victorie omdat de typische internettroll veelal voldoet aan het toonbeeld van de "boze burger" en een beetje de typische PVV'er is. Vrouwen en homohaat komt dus eerder uit de PVV-hoek vandaan dan uit de "gehate" moslimgemeenschap. Interessant zou natuurlijk zijn als hetzelfde onderzoek ook op Fok! en/of Geenstijl uitgevoerd zou worden. Zou er dan een ander resultaat naar voren komen?
Oh, wie de internettroll is was al meerdere keren onderzocht. O.a nog door Ascha ten Broeke die zich ook op de belangstelling van deze groep mag heugen en daar een artikeltje over schreef:quote:Op woensdag 13 april 2016 18:45 schreef opreis het volgende:
[..]
Hoe kom je daarbij? ik lees niets over de achtergrond van degene die die comments plaatsen, slechts over de achtergrond van degene die gepest worden.
Dat wijf spoort nietquote:Op woensdag 13 april 2016 18:51 schreef Ryon het volgende:
[..]
Oh, wie de internettroll is was al meerdere keren onderzocht. O.a nog door Ascha ten Broeke die zich ook op de belangstelling van deze groep mag heugen en daar een artikeltje over schreef:
https://www.vn.nl/in-het-brein-van-de-reaguurder-2/
Dit onderzoek gaat over de typische "slachtoffers" van dit type internetgebruiker.
Ik vind Ascha ten Broeke altijd een beetje jammer qua haar schrijfsels. Het probleem is ook wel een beetje dat ze een stereotype hedendaagse feminisme is welke elke kritiek op haarzelf afdoet als misogynie aan elke vrouw in de samenleving. De reden dat vrouwen vaker het slachtoffer zijn is simpelweg omdat er een taboe over heerst. Mannen moeten sterk zijn en tegen een stootje kunnen en vrouwen zijn kwetsbaarder, het is de film waarin de protagonist mannelijke soldaat na soldaat doodschiet zonder emotie onderwijl de meest emotionele scene een enkele stervende vrouw is. Dan is het beledigen van een vrouw simpelweg spannender om anoniem te doen dan een man te grazen te nemen. Dat is ook seksisme, maar niet vanuit de inslaghoek welke Ascha ten Broeke gebruikt.quote:Op woensdag 13 april 2016 18:51 schreef Ryon het volgende:
[..]
Oh, wie de internettroll is was al meerdere keren onderzocht. O.a nog door Ascha ten Broeke die zich ook op de belangstelling van deze groep mag heugen en daar een artikeltje over schreef:
https://www.vn.nl/in-het-brein-van-de-reaguurder-2/
Dit onderzoek gaat over de typische "slachtoffers" van dit type internetgebruiker.
Zelfs al zou dat waar zijn dan is het nog steeds typisch dat "de man" die het niet met haar eens is (en dat mag) de neiging heeft om meteen te grijpen naar platvloers seksisme en teksten als "dat wijf moet kapotgeneukt worden". Lekker inhoudelijk. Ook behoorlijk droevig aangezien een "vrouw met een mening" zich op het internet moet zien te verweren tegen een leger aan boze Neanderthalers en een "man met een mening" dat lot grotendeels bespaard wordt. Oh, tenzij hij homo of zwart is natuurlijk, dan krijgt hij er ook gewoon van langs.quote:Op woensdag 13 april 2016 18:56 schreef Eufonie het volgende:
[..]
Ik vind Ascha ten Broeke altijd een beetje jammer qua haar schrijfsels. Het probleem is ook wel een beetje dat ze een stereotype hedendaagse feminisme is welke elke kritiek op haarzelf afdoet als misogynie aan elke vrouw in de samenleving. De reden dat vrouwen vaker het slachtoffer zijn is simpelweg omdat er een taboe over heerst. Mannen moeten sterk zijn en tegen een stootje kunnen en vrouwen zijn kwetsbaarder, het is de film waarin de protagonist mannelijke soldaat na soldaat doodschiet zonder emotie onderwijl de meest emotionele scene een enkele stervende vrouw is. Dan is het beledigen van een vrouw simpelweg spannender om anoniem te doen dan een man te grazen te nemen. Dat is ook seksisme, maar niet vanuit de inslaghoek welke Ascha ten Broeke gebruikt.
Maar "grijpt de man naar seksisme" of is het simpelweg dat een klein percentage dat scheld meer opvalt dan mensen die dit niet doen? Idem dito dat "vrouwen met een mening" geen monolithische groep is en een deel ervan het met de "naar seksisme grijpende mannen" eens kunnen zijn. Verder wordt niemand gespaard op het internet, het is alleen dat schelden en beledigen naar mannen toe vaak wat minder opvalt omdat het minder snel een term als racisme of seksisme als label krijgt.quote:Op woensdag 13 april 2016 19:05 schreef Ryon het volgende:
[..]
Zelfs al zou dat waar zijn dan is het nog steeds typisch dat "de man" die het niet met haar eens is (en dat mag) de neiging heeft om meteen te grijpen naar platvloers seksisme en teksten als "dat wijf moet kapotgeneukt worden". Lekker inhoudelijk. Ook behoorlijk droevig aangezien een "vrouw met een mening" zich op het internet moet zien te verweren tegen een leger aan boze Neanderthalers en een "man met een mening" dat lot grotendeels bespaard wordt. Oh, tenzij hij homo of zwart is natuurlijk, dan krijgt hij er ook gewoon van langs.
Hier kan ik me ook wel in vinden trouwens.quote:Op woensdag 13 april 2016 18:51 schreef Eufonie het volgende:
Waar ik dit niet ga goedpraten vraag ik mijzelf wel af in hoeverre mensen die dit soort opmerkingen maken nu ook daadwerkelijk oprecht racistisch en seksistisch zijn bijvoorbeeld. Internet is anoniem en er is gemakkelijker een publiek in veiligheid te vinden dan in het dagelijks leven en dat betekent dat 'choquerende' dingen roepen nu eenmaal aandacht trekt en reacties oplevert. Zie hoe makkelijk het is op in een discussie hiermee de focus te krijgen bijvoorbeeld.
quote:Op woensdag 13 april 2016 18:48 schreef xpompompomx het volgende:
Maar bij vrouwen moet er toch gewoon een piemol in?Niks mis mee tog?
Ik denk het qua NWS niet. Ik heb gezien dat vrouwen in vrouwentopics enorm afgezeken en beledigd worden zonder andere aanleiding dan dat ze redelijk en netjes hun mening blijven geven. Zelf word ik soms aangevallen omdat men denkt dat mijn user name die van een moslima is. Mensen laten hun maskers makkelijker varen op het internet.quote:Op woensdag 13 april 2016 18:39 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik heb eerder deze week de artikelen van The Guardian hierover gelezen. Joop vat de inhoud goed samen.quote:
Het internet is natuurlijk een plek waar mensen die in het echt verre van stoer zijn zich lekker hard kunnen uitlaten, op een wijze waarop ze het in het echt nooit zouden durven. Daar hoeft anonimiteit niet eens per se de enige drijfveer voor te zijn. Social media laten mijns inziens wel zien dat het genoeg kan zijn, dat het niet rechtstreeks in iemands gezicht te hoeven zeggen genoeg kan zijn.quote:Op woensdag 13 april 2016 18:51 schreef Eufonie het volgende:
Waar ik dit niet ga goedpraten vraag ik mijzelf wel af in hoeverre mensen die dit soort opmerkingen maken nu ook daadwerkelijk oprecht racistisch en seksistisch zijn bijvoorbeeld. Internet is anoniem en er is gemakkelijker een publiek in veiligheid te vinden dan in het dagelijks leven en dat betekent dat 'choquerende' dingen roepen nu eenmaal aandacht trekt en reacties oplevert. Zie hoe makkelijk het is op in een discussie hiermee de focus te krijgen bijvoorbeeld.
Zou best kunnen. Ik kan me niet voorstellen dat wanneer je offline een leuk leven hebt, de behoefte krijgt om andere mensen online te gaan haten.quote:Op woensdag 13 april 2016 19:11 schreef Villas__Rubin het volgende:
Het internet is dan ook een open riool, waarin allerlei viezige, primitieve neigingen worden geuit. En empathie is er vaak ver te zoeken. Maar dat heeft misschien ook deels te maken met een grote groep internetnetters die op het internet aangewezen zijn omdat ze er in het echte sociale leven vanwege hun kut karakter uit liggen.
quote:Op woensdag 13 april 2016 19:11 schreef Villas__Rubin het volgende:
Het internet is dan ook een open riool, waarin allerlei viezige, primitieve neigingen worden geuit. En empathie is er vaak ver te zoeken. Maar dat heeft misschien ook deels te maken met een grote groep internetnetters die op het internet aangewezen zijn omdat ze er in het echte sociale leven vanwege hun kut karakter uit liggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |