Lijstje zonder hoge cijfers van mijn kant. Maar ik weet zeker dat een aantal van deze nummers hoger gewaardeerd gaan worden. Het moet natuurlijk wel een beetje je smaak zijn
Op zich is het zeker geen slecht lijstje, helemaal gezien het feit dat we al aardig in de buurt komen van de dieptepunten in top 40 land (waar we nog steeds inzitten overigens).
10= Zou in mijn top 10 allertijden kunnen staan.
9= Helemaal top dit nummer.
8= Steekt boven de rest uit
7= Gewoon een leuk nummer
6= Normaal nummer, middelmatig (niet helemaal mijn smaak)
5= matig nummer of niet mijn smaak
4= Liever niet
3= Moet ik hier echt naar luisteren?
2= Afschuwelijk
1= Afschuwelijk en extra irritant door commercieel uitmelken.
1 Boyz ii men - End of the road
Zeg maar het Oer RnB nummer. Brak geloof ik alle records in Amerika door 10 weken ofzo op 1 te bivakkeren. Zoet geneuzel met die typische zang, zo tegen het valse aan, wat nu gemeengoed is geworden van alle boybands en RnB zangers. Kwalitatief is het zeker geen slecht nummer. 6/10
2 Jon secada - Just another day
Sky radio teerde op dit soort liedjes. Ik vond 'm goed klinken. Hij bleef ook heel lang in de top 40 jojo-en. Perfecte eendagsvlieg met leuk refrein. 7/10
3 Dj jazzy jeff & fresh prince - Yo home to bel air
Ben de serie pas veeeel later gaan volgen en waarderen. Voor de rest zijn er genoeg comedy intromuziekjes die ik stukken beter vind, alhoewel de rap wel grappig is. 6/10
4 Inner circle - Sweat
Volgens mij zo'n beetje de eerste 'euroreggae'. Wat ik er precies onder versta? Zeg maar vrolijke reggae met een duidelijke computerbeat eronder. Sweat is wel heel erg vrolijk overigens en ik heb het ietsje te vaak gehoord. Het blijft een grappig nummertje. Wat doet het eigenlijk in december in de top 40 ipv in de zomermaanden? 6.5/10
5 Nuke - Nana
Volgens mij stond hij op de allereerste Turn up the Bass die ik in mijn bezit had (nummer *veel* ofzo). Tja, voorlopertje van de happy hardcore zal ik maar zeggen. De BPM lag nog niet zo hoog, maar het vrolijke zat er al wel in. Vroeger vond ik 'm wel leuk, maar nu kan het me niet echt meer boeien. In zijn genre wellicht een 7 of iets hoger, maar om er nu naar te luisteren: 4/10
6 Paul de leeuw & willeke alberti* - Gebabbel*/vlieg met me mee
Ik ga natuurlijk voor Vlieg met me mee. Briljante songfestival parodie toen de Leeuw nog brulde. 8/10. Gebabbel is een cover van Paroles. Paroles vind ik een mooi nummer maar dit is 3x niets. 2.5/10
7 En vogue - Free your mind
Vroege RnB van topkwaliteit. Voor mij is En Vogue toch een van de betere damesgroepen van dit decennium geweest. RnB is nu eenmaal niet mijn smaak, maar er straalt duidelijk pit uit dit nummer, niet van dat zoete geneuzel. 7/10
8 Whitney houston - I will always love you
Qua zang mocht Whitney van mij toch echt de finale van het zangeressentoernooi halen. Jammer dat ze nu zo'n mager scharminkel is en van die niemandallerige RnB ging maken. All at once, One moment in time en deze... Prachtige uithalen. Alleen daarom is het nummer al een 8/10 waard.
-edit-
Vergat te melden dat ook dit een cover is. Ik vind deze versie overigens stukken beter dan die van Dolly Parton.
9 Tasmin archer - Sleeping satellite
Nog een eendagsvliegje. Ook dit is een goed popliedje. Al vind ik Just another day beter. Ben benieuwd wat er van Tasmin en Jon geworden is. 6.5/10
10 Undercover - Baker street
Deze band komt er gewoon voor uit dat het covert. Niets meer en niets minder. Vandaar hun naam. Zet een housebeat onder een oud nummer en de jeugd koopt het wel. Uiteraard is qua kwaliteit het origineel mijlenver verwijderd van dit ver-eurodance-t deuntje. Objectief gezien nog wel een 6 (de melodie blijft goed), maar omdat ik een hekel heb aan het verneuken van oude nummers een 2/10
11 Eric clapton - Layla
Kijk, zo hoor je dus te coveren. Eric maakt van een vrij uptempo rocknummer een prachtige gitaarluisterliedje. Coverde iedereen maar zo, dan hadden we ons minder hoeven ergeren en minder vaak hoeven roepen 'waarom hebben ze dit nummer nu weer verneukt???' 8/10
-edit- Ik HAD het moeten weten, dat Clapton in de originele band speelde. Twijfelde bij mijn eerdere review al, maar vergat het effe op te zoeken
12 Felix - It will make me crazy
Vrijwel identiek aan hun vorige hit (Don't you want me). Topkwaliteit house zal ik maar zeggen. Hun eerste stond niet voor niets zo hoog in de house top 100 AT van radio 538. House liefhebbers zullen dit een 10 geven. Van deze dancemuziek stijl ben ik niet zo'n liefhebber... 6.5/10
13 Guns 'n roses - Yesterdays
In mijn geval een 'vergeten' nummer van GnR. Moest het downloaden om het terug te horen. Vlug weer van mijn harde schijf afgegooid, want het is een walgelijk voorspelbaar liedje. En de stem van Axl krijgt zowiezo al puntenaftrek. Ze kunnen zo veel beter dan dit. 4/10
14 Bob marley & the wailers - Iron lion zion
Re-entry van oud nummer. Niet een van zijn besten. Wel goeie reggae. In ieder geval beter dan Sweat & aftrekseltjes daarvan. One love van BM&Wailers is toch wel de klassieke Sweat. 7/10
15 Willy deville - Hey joe
Het is wel coverfeest deze week. Zoeken we op Hey Joe in de hitsearch, dan komen we uit in '67 bij het origineel van Jimi Hendrix (als hij het niet gecoverd heeft dan). In '79 heeft Pussycat ook een nummer gemaakt gemaakt 'Hey Joe'. Ik denk niet dat ik die versie graag wil horen. Deze is echter zeer leuk gecoverd. Beetje vrolijke latin van gemaakt. Van het zangloze refrein wordt je net zo vrolijk als van Inner circle. Is deze DeVille toevallig de broer of de zoon van? 7/10
[Dit bericht is gewijzigd door Vamos op 27-11-2002 08:45]
Weer zo'n zoete. Jon Secada, ooit lid van de Miami Sound Machine van Gloria E. Ook hier heb ik weinig mee. Daarna weinig tot niets van meneer Secada vernomen. Vroeger vond ik het nog wel aardig, maar nu slechts **
Summertime is het ultieme nummer van Will & Jeff. Daarbij krijg je op de Noordpool nog een strandgevoel. Dit nummer is en stuk minder. Heeft vrij weinig om het lijf. De serie was trouwens wel ok **
4 Inner circle - Sweat
De terugkeer van Inner Circle na jaren afwezigheid. Heeerlijk zonnig plaatje, perfect om die nare wintermaanden mee door te komen. Muzikaal niet al te hoogstaand, maar (daarom?) heerlijk in het gehoor liggend ***
5 Nuke - Nana
De meeste van dit soort nummers is op enige manier nog wel toonaangevend/baanbrekend geweest in zijn genre, maar bij dit riedeltje vraag ik me dat af. Een hoogst monotoon en irritant plaatje. Ik begrijp nog steeds niet hoe dit zo'n hit heeft kunnen zijn **
Paul de Leeuw is altijd leuk, ook als zanger. Vlieg met me mee is toch wel een van z'n leukste. Lekker meezingbaar, en vindingrijk. Top dus ****
En Vogue heeft wel wat. Leuke originele meidengroep. Dit is dan ook nog eens een van hun beste nummers. Daarom ****
Whitney vind ik dus helemaal niets. En dan komen er weer mensen vertellen hoe mooi en zuiver ze zingt (nou ja zong, want coke doet weinig goeds met een mens) en dan het zo'n mooi nummer is uit een heerlijke film. Ieder zijn eigen mening, maar ik vind het 3x nix. En dit nummer is dan ook nog een cover **
Een van de betere nummers uit het lijstje. Erg jammer dat we sindsdien nooit een ander nummer van Tasmin hebben gehoord. Of heb ik niet goed zitten opletten? Dit nummer smaakte in ieder geval naar meer ****
Tsja, je neemt een klassieker (Gerry Rafferty in dit geval) en verneukt het aan alle kanten. En ja hoor daar trapt de jeugd wel in. Origineel kennen ze niet eens. Wat dat betreft is Undercover wel trendsettend geweest voor de hedendaagse hitparade (80's hits verkrachten, zie Jan Wayne etc). In dit geval wordt een dergelijke mate van toonaangevendheid bestraft. De zwakste schakel dus *
11 Eric clapton - Layla
Een echte cover is dit niet. Het origineel van Layla is van Derek & the Dominoes, een band uit de 60's/70's van.... inderdaad Eric Clapton. Hij heeft het nummer dan ook geschreven en eigen nummers kan je niet coveren. Wel in een andere, en in dit geval prachtige, akoestische, uitvoering spelen. En dat deed Clapton, niet eens met de bedoeling er een dikke hit mee te gaan scoren. Maar dat lukte mooi wel en zeer terecht natuurlijk. Het beste nummer in dit lijstje *****
Dit was toch een projectje van Rollo (van Faithless)? Anyway een beetje een niemendalletje eigenlijk. Het mist de diepgang van Faithless en dat is in dit geval een flink gebrek **
Een van de mindere GnR nummers. Ze hebben veel prachtig werk gemaakt, maar dit valt daar niet echt onder. Middelmatig ***
Marley heeft nauwelijks slecht werk afgeleverd, dus ook dit is een prima zomers klinkend werkje. Omdat het Marley is verdient het bij voorbaat al ****
Willy Deville (@Vamos: broer/zoon van wie??) op de solotour na een succesvolle carriere als zanger van Mink Deville. Geen slechte cover dit, maar het origineel is natuurlijk moeilijk te overtreffen. Sterker nog, da's bijna onbegonnen werk. Deville's poging beloon ik met ***
Bah. Ongelovelijk slijmnummer wat hetglazuur van je tanden doet springen. Ik kan hier zo slecht tegen... 1
Iets van 25 weken in de top 40 met 2 pieken. Niemand weet waarom maar hij wou er gewoon niet uit en ging gewoon weer stijgen na een week of 10. En schoot toen nog bijna naar 1 ook... Het nummer, ach, gemiddeld popdeuntje. Wel zomers. 6
Tja, als de Frash Prince niet Will Smith geweest zou zijn was dit een nikszeggen rapnummertje geweest. En nu is het dat ook alleen werd het veel verkocht omdat iedereen Will kent. 4
4 Inner circle - Sweat
Kwam dit niet van een reclame? In elk geval, een reggae nummer, en ik hou niet van reggae. Overigens was Aswad de eerste in dit genre dacht ik... 3
5 Nuke - Nana
Hm, ken de artiest wel maar het nummer niet. Zal ik niet veel aan missen.
Vlieg met me mee is leuk voor af en toe. Sterke parodie op het songfestival waarin bijna elke taal voorkomt, zelfs het (fantasie)israelisch. Gebabbel is een stuk minder maar die werd toch bijna nooit gedraaid... 6
Ja hoor... van die R&B dames die ineens ruig gaan doen. Dat werkt dus niet. Bij mij niet in elk geval. Het nummer is lang gebruikt door MTv als tune. 3
Nou, toch knap van Whitney, door deze single ben ik Dolly Parton ineens een stuk meer gaan waarderen. Zij heeft natuurlijk het orgineel van dit draak van een nummer, door Whitney op een onmogelijke manier verkracht. Ongelovelijk, geen woorden voor. Mag ik negatieve cijfers geven? Een 0 is nog teveel...
Tja, weinig bijzonders, weinig storend. 6
Dit nummer leent zich zo goed om gecovered te worden, het is bijna jammer dat het zo vroeg gedaan is (al kan het best nog een keer gedaan worden, liever niet door boozywoozy dan toch). Saxofoon is het meest in het oor springend onderdeel van dit nummer, en die past wel op een housebeat. Kan slechter dus... 5
11 Eric clapton - Layla
Grom... gaat een beetje z?n eigen numer verkloten. In 1970 klonk hij nog rauw en ruig, maar in 1992 was Eric al wat ouder natuurlijk en vond hij het tijd voor een nieuwe versie. Erg jammer, en doet zeker geen recht aan het orgineel. 3
Don?t you want me was wel leuk, deze leek er veel op. Hadden we vorige week italo-disco, nu is het italo-house. Doen ze toch wat goed daar. 6
Ba, bah, en bah. Hou helemaal niet van Guns n roses en dan nog is dit een van hun slechtste. 2
Toch een stuk beter dan die reggae van Inner circle, hier van hoor je gewoon dat het echt is, het laat je horen dat Marley een van de groten is. Alleen jammer dat ik niks met reggae heb. 6
KLinkt heel gezellig enzo maar net als met reggae heb ik ook met deze world-klinkende muziek niks. Gaat gauw irriteren. 3
Gelukkig werd er nog wel goeie muziek gemaakt in deze week...
16 Vanessa Paradis - Be my baby
Eerste single van haar samenwerking met Lenny Kravitz. 60?s klinkend popliedje wat zo geweldig vrolijk is, en dan dat accent van Vanessa er bij... meteen een goed humeur. 10.
Ik geef maximaal een 9,5, omdat het altijd beter kan.
En daar zat ik toen, toen deze nummers een hit waren: Als enige housefreak in een klas met allemaal househaters. Ik werd als een soort van buitenaards wezen beschouwd. Dat zijn vooral de herinneringen die opkomen als ik deze lijst zie.
Gladde r&b, maar niet irritant en op de een of andere manier klopt alles aan dit nummer. Zeer geraffineerd in elkaar gezet. Tot het bijna acapella stukje aan het einde toe. In ieder geval een stuk leuker om naar te luisteren dan de meeste (commerciële) r&b van nu. 7,5/10 (toen: 6/10)
Lekker liedje. Prototype 'perfect popliedje'. Veilig en relaxed, en perfect in het gehoor liggend, maar dan zonder dat ik er Sky Radio-visioenen bij krijg. Zeer catchy, en een hele aparte stem ook. 8/10 (toen: 8/10)
Tikkeltje onbenullig en dommig, je moet het niet te serieus nemen, maar ondanks dat vind ik het best een leuk nummer. Het klinkt in ieder geval erg vrolijk en dat beginnetje met die claxon heeft ook wel wat. Maar ja, het is bij lange na geen 'Summertime'. 7/10 (toen: 9/10)
4 Inner circle - Sweat
Doodgedraaid reggae-nummer. Ik kan het echt NIET meer horen. Erg spannend heb ik het toen ook nooit gevonden, gewoon lèuk, meer niet. Het klinkt geinig maar het heeft 'het' toch nooit echt gehad voor mij. Het mist wat. 6,5/10 (toen: 7/10)
5 Nuke - Nana
'Volgens mij stond hij op de allereerste Turn up the Bass die ik in mijn bezit had (nummer *veel* ofzo).' Nr 22, Vamos . In ieder geval vind ik het ook wel zo'n beetje het leukste liedje van die cd. Ik zal vermoedelijk de enige op Fok zijn die dit anno 2002 nog met plezier opzet. Extreem vrolijk met dat stemmetje, maar wel lekker apart geproduceerd, geen dertien in een dozijn-eurohouse of zo. 8+/10 (toen: 9,5/10)
De eerste vind ik een enorme oubollige k**plaat eerste klas. Blegh. Altijd al een hekel aan gehad. 4/10 (toen: 1/10) De tweede vind ik juist weer de ideale meelal-plaat. Kapotgedraaid, maar het zit goed in elkaar en klinkt verdomd orgineel. Gezellig voor in de kroeg bovendien. 8/10 (toen: 7/10)
Echte girlpower. R&b meets hardrock. De beat en de gitaren knallen de speakers uit, de melodie blijft uitstekend hangen en de prachtige stemmen maken het af. 9/10 (toen: 9/10)
O my god, wat heb ik deze plaat vervlòekt. Geháát. Van mij mochten alle exemplaren hiervan op de brandstapel. Je werd er mee doodgegooid, en aangezien ik in mijn klas (ik zat toen in groep 8) de enige was die dit soort muziek niet leuk vond heb ik het zeer moeilijk gehad. Ik ben hem inmiddels meer gaan waarderen. Ik hoor wel dat het goed gemaakt is, en natuurlijk zingt ze geweldig, maar het is mijn smaak gewoon (nog steeds) niet helemaal. 6,5/10 (toen: 2/10)
Mooi, goed gemaakt popnummer dat uitermate gezellig is om naar te luisteren maar ook apart genoeg om te boeien. Lekker geproduceerd, goede sfeer. Gewoon goed. 8+/10 (toen: 7,5/10)
Je had toen ook al Jan Wayne's, Madhouse's en Boozywoozy's, alleen heetten ze toen anders. Pak een oud (en goed!) deuntje, zet er een simpele beat onder, laat het door iemand met een waanzinnig zouteloze stem opnieuw inzingen en klaar is je plaat. Jegh. Maar ja, hij ligt toch wel o.k. in het gehoor. En *slik*, ik vond hem toen erg leuk..... 4/10 (toen: 8,5/10)
11 Eric clapton - Layla
Totaal onherkenbaar als je het vergelijkt met het orgineel met de stevige gitaren. Van dezelfde persoon, dat ook nog. Pas na aandachtig luisteren naar beide versies hoor je het. Zeer mooie unplugged muziek. Wel wat gezapig, maar het luistert ontieglijk lekker weg. 8/10 (toen: 6/10)
Opvallend dat meerdere dit hetzelfde vinden klinken als zijn voorganger, dat vind ik dus totaal niet. Persoonlijk vind ik dit het ultieme vrolijke catchy houseplaatje om eens flink op los te gaan (alleen die schreeuw ergens aan het einde al), zonder dat het tè plat wordt. En gewoon zeer vet geproduceerd. Dat vind ik als enige, blijkbaar. Maar ja, smaken verschillen. 9/10 (toen: 9,5/10)
Kras kras kras. Net als de plaat van Whitney Houston heb ik dit gehaat als de pest, en raad eens.... Guns 'n Roses was naast die Sky Radio-achtige muziek zo ongeveer het enige wat ze in mijn klas dan ook nog leuk vonden...... Moe werd ik van die krijsstem van die vent. Ook dit kan ik nu overigens beter waarderen dan nu, maar dan vooral de redelijk sterke compositie zelf want die stem kan ik (vooral in dìt nummer) nog steeds niet aanhoren. 6,5/10 (toen: 3/10)
Leuk vrolijk reggae-nummer waar niet heel veel over te zeggen valt, behalve dan dat het perfect in het gehoor ligt, erg blijft hangen en gewoon goed klinkt. 7,5/10 (toen: 9-/10)
Toen dit nummer een hit was zat ik altijd dat eendegeluidje ergens aan het begin mee te doen. Dat vond ik er vooral leuk aan, nu ben ik het hele nummer ook wat meer gaan waarderen. Lekker relaxte latin, klinkt soms wat unplugged. Gezellig deuntje met blazers en alles erop en eraan. 8,5/10 (toen: 7/10)
quote:Zoon/broer van Mink Deville? Of is het gewoon een fantasie artiestennaam?
Op dinsdag 26 november 2002 22:31 schreef Schlagerzanger het volgende:
Willy Deville (@Vamos: broer/zoon van wie??)
quote:Ah... weer wat geleerd
Op woensdag 27 november 2002 09:16 schreef dolle_hond het volgende:
alles is slechtWilly Deville is de zanger van de band Mink Deville
Onder de vleugels van Gloria Estefan kwam deze zanger met een eendagsvlieg-hit. Toen vond ik het een leuk liedje, tegenwoordig wat minder doordat o.a. Sky Radio het te vaak heeft gedraaid. 6/10.
Ik ken het nummer alleen van de televisieserie en dat had ook zo moeten blijven. Als single is het een enkele keer grappig om te horen. 6,5/10
4 Inner circle - Sweat
Is dat het nummer met de tekst "..gonna make you sweat.. all night lo-lo-lo-long" ofzo? Was wel aardig. 6,5/10
5 Nuke - Nana
Oh ja?
De eerste weet ik niet meer hoe het klinkt, maar de tweede was terecht een hit omdat iedereen het kon meelallen. Is het al zo lang geleden? 7/10
7 En Vogue - Free your mind
Het is zo jammer dat En Vogue niet meer bestaat. Het was dan ook de laatste echte R&B groep die supernummers maakte, zoals deze dus; een geslaagde mix tussen Rock & R&B. Hele mooie clip ook met de dames in latex en leer. Maar dat telt nauwelijks mee. Voor mij zijn er na En Vogue geen R&B groepen meer geweest die hen konden evenaren. Alleen Destiny's Child komt in de buurt, maar klinkt maar 'aardig' door de mierzoete stem van Beyonce die maar niet hoger in pieken durft uit te halen. 9/10
Als pubert vond ik dit een hele mooie plaat. Wat een emotie. Whitney's laatste grote hit voordat het bergafwaarts ging. Nu is het te vaak gedraaid en ben ik sceptischer tegenover de slijmtekst. Draai het met mate heren en dames muzieksamenstellers, a.u.b. 6,5/10
Oh ja! Vannacht gehoord en toen herinnerde ik het nummer weer. Dit is zo'n zeldzaam mooi nummer die maar eens in de zoveel tijd gedraaid wordt en die je ook weer snel vergeet. Vooral omdat de artiest een ééndagsvlieg was geweest. 7,5/10
Ik vond het eerst een enorm zoutnummer. Maar anderen vonden dat blijkbaar niet en het werd zo vaak gedraaid dat ik het vanzelf leuk begon te vinden. Nu is het alleen maar leuk uit sentimentele waarde. 7/10
11 Eric clapton - Layla
Dat ik het Unplugged cd nog niet heb... Ik had toen een bandje gekopieerd van de cd die ik geleend had. Layla was mooi, maar niet m'n meest favoriete nummer op die plaat (Tears in Heaven). Het luistert wel lekker en is een meezinger/klapper. 8/10
Oh ja?
Oh ja?
Ik heb weinig met reggae, maar dit was wel een leuk nummer. Was het toen opnieuw uitgebracht of toevallig gevonden? 7/10
Ik kan me heel vaag dit nummer herinneren, weet alleen niet of dat positief is of niet...
[Dit bericht is gewijzigd door Dr_Crouton op 29-11-2002 06:55]
Zitten wat aparte nummers tussen, wat 80s klassiekers en een paar die ik niet ken....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |