abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7007211
Ik vroeg me af, hoe maak je een low-fi geluid voor zang, en dat dan live?
Ik bedoel een soort WC/badkamer-sound, dus vrij hol en in de verte.
Beetje zoals deftones soms heeft, en zoals Cursive doet in Burst en bloom. Zoiets als telefoon/megafoon/portofoon kwaliteit maar dan net ff anders, snapt iemand het En dus belangrijk, het moet live ook te doen zijn.. Weet iemand of dit kan..?
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 26 november 2002 @ 19:14:45 #2
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_7007361
quote:
Op dinsdag 26 november 2002 19:08 schreef Bazzel het volgende:
Ik vroeg me af, hoe maak je een low-fi geluid voor zang, en dat dan live?
Ik bedoel een soort WC/badkamer-sound, dus vrij hol en in de verte.
Beetje zoals deftones soms heeft, en zoals Cursive doet in Burst en bloom. Zoiets als telefoon/megafoon/portofoon kwaliteit maar dan net ff anders, snapt iemand het En dus belangrijk, het moet live ook te doen zijn.. Weet iemand of dit kan..?
Daar is dit apparaat ideaal voor. Zitten 50 verschillende effecten in en je stuurt 'm door je hand erboven te houden. Zie http://www.alesis.com/products/airfx/

Hij werkt overigens wel op line-nivo, dus je kunt er niet direc een microfoon aanhangen. Ding is eigenlijk bedoeld voor DJ's.

dinsdag 26 november 2002 @ 19:21:00 #3
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_7007536
Je bedoelt zo'n 'geknepen' geluid alsof het uit een goedkope transistorradio, of een telefoon komt?? Heel simpel, met een equalizer. Zorg dat je alleen de middentonen overhoudt, dus lage en hoge tonen wegfilteren. Het is een beetje spelen voor het juiste effect, maar binnen 5 minuten moet het kunnen.
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
pi_7007847
quote:
Op dinsdag 26 november 2002 19:21 schreef MSXUser het volgende:
Je bedoelt zo'n 'geknepen' geluid alsof het uit een goedkope transistorradio, of een telefoon komt?? Heel simpel, met een equalizer. Zorg dat je alleen de middentonen overhoudt, dus lage en hoge tonen wegfilteren. Het is een beetje spelen voor het juiste effect, maar binnen 5 minuten moet het kunnen.
Tsja dat had ik ook s gehoord/gelezen en geprobeerd maar dat wordt nooit echt vet als ik het doe toch nog maar s rustig proberen...
  dinsdag 26 november 2002 @ 20:03:21 #5
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_7008545
quote:
Op dinsdag 26 november 2002 19:33 schreef Bazzel het volgende:

Tsja dat had ik ook s gehoord/gelezen en geprobeerd maar dat wordt nooit echt vet als ik het doe toch nog maar s rustig proberen...

Gooi er eventueel een effectbak achter. Dan klinkt het wel goed. Zang zonder reverb klinkt doods, maar met een beetje reverb (en eventueel wat chorus) krijg je echt hele goede resultaten.
pi_7009045
quote:
Op dinsdag 26 november 2002 20:03 schreef MSXUser het volgende:

[..]

Gooi er eventueel een effectbak achter. Dan klinkt het wel goed. Zang zonder reverb klinkt doods, maar met een beetje reverb (en eventueel wat chorus) krijg je echt hele goede resultaten.

Hmm toch maar s proberen dan, we hebben n GT3 gitaar pedaal beschikbaar voor de zang (gebruiken we ook voor echo en klinkt prima)
Maar als je met die equilizer werkt is wel het probleem dat je niet met 1 klik weer naar normaal geluid kan, want t is bedoeld voor introotjes enzow, beetje wazig doen... Tenzij je n equilizer pedaal hebt maar dat hebben we dus niet...
  dinsdag 26 november 2002 @ 20:38:00 #7
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_7009459
quote:
Op dinsdag 26 november 2002 20:22 schreef Bazzel het volgende:

Maar als je met die equilizer werkt is wel het probleem dat je niet met 1 klik weer naar normaal geluid kan.

Zit er geen 'bypass' op die EQ? Ben je met 1 druk op de knop het hele effect kwijt. Weer indrukken en het effect is er weer.
pi_7009675
quote:
Op dinsdag 26 november 2002 20:38 schreef MSXUser het volgende:

[..]

Zit er geen 'bypass' op die EQ? Ben je met 1 druk op de knop het hele effect kwijt. Weer indrukken en het effect is er weer.

Dat bedoel ik dus, we zouden alleen de eq kunnen regelen op t mengpaneel, ook suf trouwens, moet je die geluidsman dr weg schoppen en aan z'n knoppen gaan zitten...We hebben geen EQ pedaal(en ook geen geld ) , alleen dus die GT3. Ik weet niet of je daar mee bekent bent, maar t zou dus t gaafste zijn als t daar mee kon.
Maar jij denkt dat t kan door laag en hoog uit clean te draaien, en er 'n beetje reverb over te gooien?
pi_7010252
op die gt3 zit toch wel een eq??
  dinsdag 26 november 2002 @ 21:52:39 #10
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_7010469
quote:
Op dinsdag 26 november 2002 20:46 schreef Bazzel het volgende:

Maar jij denkt dat t kan door laag en hoog uit clean te draaien, en er 'n beetje reverb over te gooien?

Yep, dat bedoel ik. Ik kan helaas even geen goede cleane vocal sample vinden om een voorbeeldje te maken.
pi_7023459
quote:
Op dinsdag 26 november 2002 21:38 schreef LenL het volgende:
op die gt3 zit toch wel een eq??
D'r zit wel n soort van eq op die gt3 idd, maar we hebben dat dus al geprobeerd (hoog en laag eruit halen) maar t blijft beroerd...
Klinkt altijd n beetje lullig (wat eigenlijk ook de bedoeling is) maar dan verkeerd lullig zeg maar..
  woensdag 27 november 2002 @ 16:24:12 #12
13973 ranja
image means nothing
pi_7023989
Er zijn wel speciale microfoons voor... laatst bij concert van Girls against boys had de zanger 2 microfoons staan, 1 normale en 1 met zo'n transistor geluid.
Ook Breeders hadden een 2e microfoon staan voor het begin van Cannonball...

Verder kun je nog zoals Jon Spencer (van de Blues explosion) je microfoon in je mond nemen, klinkt ook apart.

Wat natuurlijk ook kan is gewoon echt in de badkamer gaan staan

Oh en Thurston Moore van Sonic youth heeft ooit een nummer ingezongen (Dirty boots dacht ik) terwijl hij op de grond op z'n rug lag lag en de microfoon een meter of 5 boven hem bungelde In de studio dan, live doet-ie dat niet

woensdag 27 november 2002 @ 16:26:29 #13
32893 Schuimbekkie
Don't make me smile
pi_7024039
Ik weet anders wel wat aardige lo-fi DSP pluggies voro de pc, maar je wil vast niet met een pjoeter op het podium
pi_7024660
Een Bitcrusher doet ook wonderen
pi_7027426
quote:
Op woensdag 27 november 2002 16:58 schreef Tiim het volgende:
Een Bitcrusher doet ook wonderen
Wat is n bitcrusher?

't gaat er dus om dat ook live kan, dus computer zooi is niet echt 'n optie..niet echt doop om met je pc op 't podium te staan, in ons geval iig niet. Dat met die tweede mic is wel 'n idee trouwens..

woensdag 27 november 2002 @ 20:07:44 #16
24292 Yokozuna
drum- & forumnerd
pi_7027849
quote:
Op woensdag 27 november 2002 16:26 schreef Schuimbekkie het volgende:
Ik weet anders wel wat aardige lo-fi DSP pluggies voro de pc, maar je wil vast niet met een pjoeter op het podium
Ja, wat pc betreft zijn er echt ZAT mogelijkheden. maaarja.
pi_7040234
Ben wel niet zo´n studio figuur, maar met de meeste equalizers kun je volgensmij alleen banden verzwakken/versterken, en niet compleet wegdraaien. Dus er blijft altijd wat geluid over van die andere banden, wat niet bijdraagt aan het lo-fi effect.

Met welk apparaat je dit wel kan doen weet ik niet. Wel weet ik dat je met Cool Edit Pro 2.0 mbv de FFT filters van dit soort geluiden kan maken. Je maakt gewoon een filter dat alleen alles tussen 2000 en 5000 Hz doorlaat en je bent klaar

Of zoek anders op google ofzo naar `audio bandpass filter´ of iets dergelijks. Volgensmij is hier ook wel een goedkoop printje voor in elkaar te zetten.

pi_7046732
tanx iedereen, ik zal nog s aan t klooien gaan...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')