Afvoer op het dak voor een wasdroger? Waarom koop je niet gewoon een condensdroger en sluit je deze aan op de afvoer waar ook de wasmachine op zit? Of zie ik iets over het hoofd?quote:Op maandag 4 april 2016 19:16 schreef Peacefulll het volgende:
Zo hebben we een uitbouw beneden (2,40m), extra stopcontacten (woonkamer en slaapkamer), afvoer op het dak tbv de wasdroger, stopcontacten in de woonkamer centraal geschakeld enz..
Succes!
Bedankt voor je ervaring.quote:Op maandag 4 april 2016 19:16 schreef Peacefulll het volgende:
Hoi! Wij hadden een enorme waslijst aan extra opties waar we uit konden kiezen.
Wij hebben gekozen voor extra opties die achteraf lastiger te realiseren zijn. Zo hebben we een uitbouw beneden (2,40m), extra stopcontacten (woonkamer en slaapkamer), afvoer op het dak tbv de wasdroger, stopcontacten in de woonkamer centraal geschakeld enz.. In onze meerwerklijst stond geen vloerverwarming of extra raam in de zijgevel genoemd. In overleg met de bouwer konden we dit wel gewoon laten plaatsen. Ivm de vloerverwarming waren de wapeningsnetten ook nodig. Had iets te maken ter voorkoming van scheuren dacht ik.
Een dakraam, toilet en badkamer gaan we zelf (laten) plaatsen na oplevering. De offerte voor de badkamer en het toilet liep echt de spuigaten uit! Een dakraam gaan we zelf plaatsen.
Succes!
Warmtepompdroger, nog stuk zuiniger ook.quote:Op maandag 4 april 2016 19:45 schreef zoz het volgende:
[..]
Afvoer op het dak voor een wasdroger? Waarom koop je niet gewoon een condensdroger en sluit je deze aan op de afvoer waar ook de wasmachine op zit? Of zie ik iets over het hoofd?
Omdat we geen condensdroger hebben en de huidige droger nog een paar jaar mee gaat hoop ik. Voor een eventuele volgende kunnen we gewoon weer kijken naar een droger die op het pijpje of de afvoer aangesloten kan worden. Ik ga niet een nieuwe droger aanschaffen om een pijpje a 150 euro uit te kunnen sparen....quote:Op maandag 4 april 2016 19:45 schreef zoz het volgende:
[..]
Afvoer op het dak voor een wasdroger? Waarom koop je niet gewoon een condensdroger en sluit je deze aan op de afvoer waar ook de wasmachine op zit? Of zie ik iets over het hoofd?
Verkoop oude droger en aankoop nieuwe droger had je denk ik met 4 jaar geld opgeleverd en een lelijk pijpje bespaardquote:Op maandag 4 april 2016 20:15 schreef Peacefulll het volgende:
[..]
Omdat we geen condensdroger hebben en de huidige droger nog een paar jaar mee gaat hoop ik. Voor een eventuele volgende kunnen we gewoon weer kijken naar een droger die op het pijpje of de afvoer aangesloten kan worden. Ik ga niet een nieuwe droger aanschaffen om een pijpje a 150 euro uit te kunnen sparen....
Lastig he. Ik heb net mijn huis verkocht. Was ook nieuwbouw. Mijn eerste keer.quote:Op maandag 4 april 2016 22:58 schreef Takketak het volgende:
Herkenbaar, we zitten momenteel in dezelfde situatie. Sommige prijzen lijken me erg hoog, maar we hebben samen vier linkerhanden dus we moeten het toch allemaal zelf doen. Een overzicht van onze optielijst:
Uitbouw van 2.4m kost ons ¤13.900,- dakkapel (3,5m) ¤ 7.550,- dakramen vanaf ¤690,-
Dat zijn dingen die we toch wel willen, of het goedkoper kan achteraf is misschien waar, maar ik kan het niet zelf en extern achteraf laten doen is ook een gedoe verwacht ik. Ik denk dat we dus veel direct laten doen door de bouwer.
De helft van de optielijst begrijp ik ook nog niet goed. Wat doet bijvoorbeeld een "Mantelbuis ø 75mm, vanuit meterkast naar achtergevel."? Het kost ¤255,-
Of bij de buitenstaan (standaard ¤445,-. Vorstvrij kost ¤100,- meer, is dat de moeite?): "Schrobputje nabij gekozen buitenkraan (keuken aan voorrzijde woning)", dat kost ¤430,-
Het toilet is inbegrepen bij de woning. Als we het casco laten opleveren krijgen we ¤885,- terug. Bij de badkamer ¤1470,-
Dat lijkt me (zeker bij de badkamer) onhaalbaar om het zelf te doen...
We gaan snel maar eens een afspraak bij de bouwer planner om de hele lijst door te nemen. Maar zien jullie absurde dingen hier?
Ik vraag mij dan wel af wanneer biedt iets meerwaarde voor je huis.quote:Op maandag 4 april 2016 20:26 schreef Barrah het volgende:
Uitbouw kun je nu vrij goedkoop doen. Als je dit na oplevering nog wilt betaal je 2-3 keer zo veel. Daarbij is het bij verkoop typisch iets dat meerwaarde biedt. Als je het kunt missen dus altijd doen. Het bedrag dat ze vragen voor 'maar' 1m20 vind ik wel aan de hoge kant.
Dakramen behoren tot het type meerwerk waar doorgaans veel 'lucht' in zit en waar je vrij makkelijk op kunt afdingen. Speel het hard, dit kun je later altijd nog doen voor vergelijkbare kosten.
De bedragen die worden gevraagd voor verplaatsingen zijn vrijwel altijd onzin. De werkelijke kosten van de tekening aanpassen, eventueel wat extra materiaal en toezien dat het goed wordt uitgevoerd zijn een fractie vergeleken bij wat ze durven vragen. Hier wordt makkelijk gebruik gemaakt van het feit dat het veel duurder is om later nog aan te passen.
Keuken kun je beter bij een leverancier naar keuze kopen. Leiding werk kun je goedkoop zelf laten aanpassen, maar laat je de bouwer dit doen dan scheelt dat je voor een klein beetje extra een hoop kopzorgen (doordat je dit tijdens de bouw al kunt checken kan de keukeninstallateur er sowieso meteen in zodra je de sleutel hebt).
Badkamer zou ik wel meenemen als meerwerk. Dit heeft veel voordelen als het aankomt op garantie. Stel je krijgt lekkage dan is duidelijk wie er verantwoordelijk is.
Loze leidingen heb je nooit te veel, maar minimaal één per ruimte. Vergeet de zolder niet en neem er hier liefst eentje extra voor als je ooit zonnepanelen op eej aparte groep wilt om maar wat te noemen.
De binnendeurkozijnen zijn standaard van die metalen klemgevallen. Als je nu niet weet wat er bedoeld wordt is de kans groot dat je dit niet de moeite waard vindt.
Bedankt voor je ervaringen. 14k voor de uitbouw is wel erg duur idd! Poeh! Hoe groot is je uitbouw? Ik heb je topic gevolgd maar niet alles onthoudenquote:Op maandag 4 april 2016 21:41 schreef laziness het volgende:
Ik vind de prijs van de uitbouw een koopje! Bij ons kostte dat 14k![]()
Helemaal geen dakraam is o.a. bij peacefull niet prettig gebleken ivm vocht en dus schimmelvorming. Tevens wordt het dan heel donker. Ik zou dat wel doen.
Badkamer hebben wij casco laten doen en de zaak die het nu gedaan heeft geeft ook volledige garantie.
Tevens vind ik het wandcloset vrij duur.
Wat wij ook hebben laten doen vanuit de bouw ondanks casco was muurbuizen voor wastafel etc.
Buitenkraan altijd doen wat mij betreft.
Voor de rest is het een beetje eigen keuzes. Wij vonden tig loze leidingen naar elke kamer geldklopperij maar hebben ook niet enorme wensen/eisen wat betreft tv en internet etc in elke ruimte. Idem voor de vele stopcontacten. Er zaten er ruim voldoende al in vanuit de bouw (behalve in de keuken).
Al die kleine beetjes leiden snel toch tot een paar duizend euro meer.
De moeite waard vond ik ook alles in de keuken al op de juiste plek laten aanleggen. Valt mee qua prijs en je kan het direct laten inmeten en plaatsen bij oplevering.
Hier heb je wel een goed punt. Ga ik meenemen in de overweging.quote:Op maandag 4 april 2016 22:53 schreef Snoepje5 het volgende:
Dakraam zou ik ook zeker doen. Achteraf ben je niet veel minder kwijt en een donkere zolder kun je niks mee. Als je een dakkapel wilt (later?) kun je nu altijd 1 kant dakraam nemen en in de toekomst de andere kant voorzien van een dakkapel.
6k voor de keuken verplaatsen lijkt mij ook heel grof. Zeker met de wetenschap dat je misschien wel het dubbele nog eens kwijt bent aan de keuken zelf.quote:Op maandag 4 april 2016 23:09 schreef Lingue het volgende:
[..]
Ik vind juist die keuken op de juiste plek krijgen zo duur. 6k voor alleen leidingen verleggen....
Maar het is voor mij wel een dealbreaker. En dit huis is wel het type wat ik graag wil. Dus soms zal ik wrs dingen beetje voor lief moeten nemen.
Badkamer zit idd ook achter en meterkast zit voor. En er is gas beschikbaar.quote:Op maandag 4 april 2016 23:16 schreef Takketak het volgende:
[..]
6k voor de keuken verplaatsen lijkt mij ook heel grof. Zeker met de wetenschap dat je misschien wel het dubbele nog eens kwijt bent aan de keuken zelf.
Zit je badkamer standaard ook achter? Dan begrijp ik het qua leidingen misschien nog enigdzins. Maar je meterkast lijkt me juist aan de voorkant zitten? Dan zou iets als een gasleiding (als je die hebt) toch juist eenvoudiger en voordeliger moeten zijn?
Vloerverwarming in de badkamer zie ik niet op onze opties staan. Die ga ik eens navragen. Dat lijkt me toch wel fijn!
Oh dat is helemaal zuur. Ik weet dat er 1 iemand voor mij de optie op dit huis heeft. Ik heb iig kenbaar gemaakt dat ik ook interesse heb. En is het laatste huis in dit project.quote:Op maandag 4 april 2016 23:30 schreef laziness het volgende:
Nou hier staan er 30 in de rij om je optie over te nemen.
Er valt niks te onderhandelenhelaas!
Het klinkt mij als geldklopperij in de oren. Hier konden we de keuken gratis verplaatsen naar de voorkant. Nu zegt dat niet alles, maar 6500 euro...quote:Op maandag 4 april 2016 23:41 schreef Lingue het volgende:
[..]
Badkamer zit idd ook achter en meterkast zit voor. En er is gas beschikbaar.
Ik zal eens even (morgen) opzoeken of voor die 6k de badkamer ook naar voren gaat. Kan ik even niet zo snel zien. Maar dan nog is dat niet extreem duur? Want het huis moet nog gebouwd gaan worden...
Een mantelbuis kun je bv. gebruiken om stroom in je tuin te krijgen.quote:Op maandag 4 april 2016 22:58 schreef Takketak het volgende:
De helft van de optielijst begrijp ik ook nog niet goed. Wat doet bijvoorbeeld een "Mantelbuis ø 75mm, vanuit meterkast naar achtergevel."? Het kost ¤255,-
Of bij de buitenstaan (standaard ¤445,-. Vorstvrij kost ¤100,- meer, is dat de moeite?): "Schrobputje nabij gekozen buitenkraan (keuken aan voorrzijde woning)", dat kost ¤430,-
Lekker goedkoop. Wij waren 700 euro kwijt voor vorstvrije kraan plus schrobputje.quote:Op dinsdag 5 april 2016 12:04 schreef Snoepje5 het volgende:
Ik was ¤450 kwijt voor schrobput met vorstvrije kraan achtergevel. Prijzig, maar achteraf ga je dit zelf nooit meer maken.
In jou geval met de keuken bij de achtergevel heb je mss meer mogelijkheden om het achteraf te doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |