quote:Nu doe je toch een sloot mensen binnen de SP tekort. Jan is een leuk uithangbord en een aardige absoluut heerser maar het voetvolk verricht zeker bergen werk binnen de SP.
Op donderdag 5 juni 2003 11:49 schreef WeirdMicky het volgende:[..]
komt toch niks van terecht
afkraken is altijd zo makkelijk, maar sta er zelf maar eens
al is de SP natuurlijk dé afkraakpartij, nouja partij...marijnissen doet alles alleen
Buiten dat krijgt de SP nog eens volop steun van Offensief. http://www.offensief.nl/
quote:Ik snap niet waarom jij en hoppe zo'n apathie jegens de SP hebben. Voortdurende uithalen richting Marijnissen, haast ongezond.
Op donderdag 5 juni 2003 16:51 schreef sjun het volgende:
Jan is een leuk uithangbord en een aardige absoluut heerser
[/url]
[edit]
Toch ben ik het met je eens dat de SP een zeer actieve achterban heeft. Marijnissen heeft veel opgebouwd, zonder medestanders was dit uiteraard nooit mogelijk.
Marijnissen en de SP zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hij is geworden wat hij is dankzij de SP en hij heeft deels bijgedragen aan wat de SP is geworden. En zo zien de kiezers dat ook wel. 'Het is niet slecht voor een partij als ze een aansprekende lijsttrekker heeft.'
De SP heeft weliswaar een korte historie, het is een vitale partij.
[Dit bericht is gewijzigd door Diverse_Reality op 05-06-2003 18:32]
quote:Ik dacht niet dat ik apathisch reageerde als er weer eens een SP-verhaal uitging dat door haar wijze van presentatie de alledaagse werkelijkheid wel erg verwrongen weergaf.
Op donderdag 5 juni 2003 17:59 schreef Diverse_Reality het volgende:[..]
Ik snap niet waarom jij en hoppe zo'n apathie jegens de SP hebben. Voortdurende uithalen richting Marijnissen, haast ongezond.
. Behalve dat Pannekoek en Gorter al aan het begin van de twintigste eeuw uitvoerig geanalyseerd hadden waarom dit soort partijvorming en deelname aan verkiezingen uiteindelijk niet werkt en ook nooit zal werken (waar we natuurlijk allemaal volmondig mee instemmen), doorslaan op een stringent segregatie-beleid en kapitein Marijnissen de diktatuur van het proletariaat voor ogen heeft, is het toch allemaal zo zwart wit nog niet?
[edit]
Toch ben ik het met je eens dat de SP een zeer actieve achterban heeft. Marijnissen heeft veel opgebouwd, zonder medestanders was dit uiteraard nooit mogelijk.
Marijnissen en de SP zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hij is geworden wat hij is dankzij de SP en hij heeft deels bijgedragen aan wat de SP is geworden. En zo zien de kiezers dat ook wel. 'Het is niet slecht voor een partij als ze een aansprekende lijsttrekker heeft.'
Indien de SP echter goede initiatieven neemt ondersteun ik dat ook.
quote:Apathie = zaken volkomen langs je heen laten gaan. Mogelijk bedoelde je antipathie. Ik heb geen antipathie jegens Jan Marijnissen. Ik wordt slechts bezonder simpel van het gemakkelijk scoren voor open doel dat hij zo nu en dan nodig schijnt te hebben en erger me nogal aan het napraat gahalte van een deel van zijn aanhang. Aan dat laatste kan Jan natuurlijk weinig doen, ene Pim Fortuyn had daar ook nogal last van en ook die man heb ik mijn ergernis daarin niet aangerekend.
Op donderdag 5 juni 2003 17:59 schreef Diverse_Reality het volgende:[..]
Ik snap niet waarom jij en hoppe zo'n apathie jegens de SP hebben. Voortdurende uithalen richting Marijnissen, haast ongezond.
. Behalve dat Pannekoek en Gorter al aan het begin van de twintigste eeuw uitvoerig geanalyseerd hadden waarom dit soort partijvorming en deelname aan verkiezingen uiteindelijk niet werkt en ook nooit zal werken (waar we natuurlijk allemaal volmondig mee instemmen), doorslaan op een stringent segregatie-beleid en kapitein Marijnissen de diktatuur van het proletariaat voor ogen heeft, is het toch allemaal zo zwart wit nog niet?
[edit]
Zodra in mijn optiek de door mij beleefde werkelijkheid wat teveel geweld aangedaan wordt ageer ik daartegen door met falsificaties of soortgelijke argumentatie te komen waaruit het tegenovergestelde 'blijkt'. Ik hoop hiermee anderen te stimuleren kritisch na te denken over wat er gezegd wordt en hoe dat gezegd wordt. Bij mijn broeder in dit 'kwaad' van wie ik sinds kort door usernaam weer gescheiden ben bespeur ik soortgelijke trekjes.
Voor het polieke evenwicht hebben we in Nederland naar mijn idee een partij als de SP nodig.
quote:In de geschiedenisboeken misschien, maar niet in het parlement.
Op vrijdag 6 juni 2003 12:56 schreef sjun het volgende:[..]
Voor het polieke evenwicht hebben we in Nederland naar mijn idee een partij als de SP nodig.
Er is vrijwel geen land ter wereld waar de mensen zo'n groot deel van hun inkomen aan belasting betalen.
Er is vrijwel geen land ter wereld waar mensen zo trouw daadwerkelijk de belasting betalen die ze volgens de wet moeten betalen.
De brede schouders in Nederland torsen op deze manier al een ongekende hoeveelheid inactieven mee. Die brede schouders kunnen een huis en kinderen zelf al niet meer betalen zonder dat beide partners werken. Die brede schouders krijgen ook dit jaar weer te maken met veel hogere verzekerings- en pensioenpremies alsmede gemeentelijke heffingen.
En toch blijven Jan Marijnissen en zijn paladijnen dit bij iedere discussie in de media, bij ieder debat en bij iedere toespraak aanhalen. Natuurlijk ondersteund door de 'vakbonden', ooit opgericht als belangenclubs voor werkende mensen, maar tegenwoordig ook al voornamelijk in touw als belangenclub die de sterke schouders een nog groter deel van hun inkomen willen afpakken.
Ik vind het helemaal niet erg om belasting te betalen, maar het feit dat politici van het model Marijnissen dan ook nog proberen je een schuldgevoel aan te praten omdat je niet 'solidair' genoeg bent, maakt me onpasselijk.
Kunnen we dan ook heel correct zeggen, nadat Jan door een skinhead is neergeknald: "Ik ben het niet eens met de moordenaar hoor, maar wel érg opgelucht dat'ie dood is."?
quote:
Op zondag 18 januari 2004 03:14 schreef Dwersdriever het volgende:
Die brede schouders kunnen een huis en kinderen zelf al niet meer betalen zonder dat beide partners werken.
quote:Het parlement dient een afspiegeling te zijn van de democratische stemverhoudingen. Dus hoort de SP gewoon in het parlement al was het maar om mensen te laten beseffen dat niet stemmen partijen als de SP meer kansen geeft op extra politieke vertegenwoordiging in onze democratie.
Op zondag 18 januari 2004 01:58 schreef DrWolffenstein het volgende:[..]
In de geschiedenisboeken misschien, maar niet in het parlement.
Ik ben geen voorstander van de sektarische manier waarop de Rode Jehova's hun zieltjes winnen. Ik kan mij niet vinden in de simplistiche SlagzinPolitiek van de lijst Jan Marijnissen maar ze hebben bestaansrecht zolang er mensen op hen stemmen zoals ook de CD bestaansrecht had.
De club Marijnissen kreeg voldoende stemmen voor een parlementaire vertegenwoordiging en zit op grond daarvan volkomen terecht in het Nederlandse parlement. Zo'n clubje van beste stuurmannen aan de wal houdt in ieder geval beleidsvoerders scherp en kapselt met een beetje goede wil al te doldrieste actievoerders in. De club bewijst alleen daarmee al, vergelijkbaar met dominee Visser, haar maatschappelijke nut.
quote:In Amerika zijn de belastingen stukken lager, maar daar kunnen de mensen een huis en kinderen ook niet meer betalen, zonder dat beide partners TWEE banen hebben.
Op zondag 18 januari 2004 03:14 schreef Dwersdriever het volgende:
Die brede schouders kunnen een huis en kinderen zelf al niet meer betalen zonder dat beide partners werken.
quote:Bronnen ?
Op zondag 18 januari 2004 14:21 schreef ub40_bboy het volgende:[..]
In Amerika zijn de belastingen stukken lager, maar daar kunnen de mensen een huis en kinderen ook niet meer betalen, zonder dat beide partners TWEE banen hebben.
quote:
Op zondag 18 januari 2004 13:33 schreef Koolraap het volgende:
Weg met links! Het proletariaat vormt een grote belemmering voor de ontwikkeling van de ware en glorieuze marktwerking.
quote:aldus van Dale.. http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=proletariaat
Proletariaat
1 klasse van bezitloze arbeiders
Met bezitloos bedoelde men: niet de eigenaar zijn van de produktiemiddelen.
Dat is het overgrote deel van de bevolking..de arbeiders en de consumenten.
Ooit een ekonomie gezien zonder arbeiders en consumenten ?
quote:Nee, maar ik doelde op de formatie van de arbeiders om zo meer macht uit te oefenen. Die macht staat in de weg van de ontwikkeling van de marktwerking. De SP is een voorbeeld van een 'arbeidersvereniging'.
Op zondag 18 januari 2004 14:41 schreef Bluesdude het volgende:[..]
[..]aldus van Dale.. http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=proletariaat
Met bezitloos bedoelde men: niet de eigenaar zijn van de produktiemiddelen.
Dat is het overgrote deel van de bevolking..de arbeiders en de consumenten.
Ooit een ekonomie gezien zonder arbeiders en consumenten ?
quote:Ik vraag me wel af hoeveel arbeiders er op de SP stemmen. In de fabriek waar ik werk zijn er 0,0 die er zelfs maar over denken erop te stemmen.
Op zondag 18 januari 2004 14:54 schreef Koolraap het volgende:[..]
Nee, maar ik doelde op de formatie van de arbeiders om zo meer macht uit te oefenen. Die macht staat in de weg van de ontwikkeling van de marktwerking. De SP is een voorbeeld van een 'arbeidersvereniging'.
quote:In down-town Manhattan misschien. Dat lijkt me niet echt representatief voor Amerika.
Op zondag 18 januari 2004 14:21 schreef ub40_bboy het volgende:[..]
In Amerika zijn de belastingen stukken lager, maar daar kunnen de mensen een huis en kinderen ook niet meer betalen, zonder dat beide partners TWEE banen hebben.
quote:Vakbonden en politieke partijen " staan in de weg" van kapitalisten.
Op zondag 18 januari 2004 14:54 schreef Koolraap het volgende:Nee, maar ik doelde op de formatie van de arbeiders om zo meer macht uit te oefenen. Die macht staat in de weg van de ontwikkeling van de marktwerking. De SP is een voorbeeld van een 'arbeidersvereniging'.
quote:Een vakbond is gewoon een belangenvereninging van een groep mensen. Niks mis mee. Het is alleen niet goed als de politiek de belangen van de arbeiders in de wet gaat vastleggen; dat kunnen ze prima zelf.
Op zondag 18 januari 2004 15:00 schreef Bluesdude het volgende:[..]
Vakbonden en politieke partijen " staan in de weg" van kapitalisten.
Dat is heel wat anders dan ' ontwikkeling marktwerking' .
Met vakbonden en met linkse partijen bloeit die marktekonomie.
En ik zie niet in hoe een vakbond de economie laat 'bloeien'.
quote:Welja....
Op zondag 18 januari 2004 15:04 schreef UnderWorld_ het volgende:Het is alleen niet goed als de politiek de belangen van de arbeiders in de wet gaat vastleggen; dat kunnen ze prima zelf.
quote:De marktwerking zoals die in zijn algemeenheid wordt opgevat is die van de kapitalisten. Dus in die zin staan (linkse) vakbonden en linkse politieke partijen zeker in de weg.
Op zondag 18 januari 2004 15:00 schreef Bluesdude het volgende:[..]
Vakbonden en politieke partijen " staan in de weg" van kapitalisten.
Dat is heel wat anders dan ' ontwikkeling marktwerking' .
Met vakbonden en met linkse partijen bloeit die marktekonomie.
quote:Lul nou niet. De wetten van de marktwerking zijn fair! De werknemers in Nederland kunnen een heel goed resultaat krijgen als de vakbonden zich voor hun inzetten. Er zijn echter zoveel dingen per wet geregeld, dat de vakbonden lui worden en zich op dingen gaan richten die totaal niet belangrijk zijn. Denk aan de piercing stuff die de FNV een tijd geleden heeft gemaakt. Totaal belachtelijk.
Op zondag 18 januari 2004 15:12 schreef Bluesdude het volgende:[..]
Welja....
Bijna de gehele beroepsbevolking van Nederland is arbeider.
Wetten worden gemaakt voor de belangen van van de bevolking.
Is nogal krom als die wetten alleen het belang van de kapitalisten of het abstracte ' marktwerking ' mogen dienen.
De ekonomie is er voor de mens en niet andersom
quote:Het succes van Nederland de afgelopen jaren qua economie. Kwamen toch echt door de afspraken tussen de werkgevers/werknemers/overheid.
Op zondag 18 januari 2004 15:19 schreef Koolraap het volgende:[..]
De marktwerking zoals die in zijn algemeenheid wordt opgevat is die van de kapitalisten. Dus in die zin staan (linkse) vakbonden en linkse politieke partijen zeker in de weg.
quote:Ik vrees dat je de factor invloed van belangenbehartiging uit het oog verliest. Mji valt het op dat de wetten die met het oog op het welzijn van de arbeider de laatste jaren zijn ingevoerd vooral het belang van de grootgrutter hebben gediend. Grappen als twee jaar doorbetaling bij ziekte, minutieuze temperatuurmetingen om de twee uur bij koelproducten enzovoort helpen uiteraard zaken als Albert Heyn op weg om van kleine zelfstandige middenstanders af te komen die de toegenomen eisen niet langer kunnen bewerken.
Op zondag 18 januari 2004 15:12 schreef Bluesdude het volgende:[..]
Welja....
Bijna de gehele beroepsbevolking van Nederland is arbeider.
Wetten worden gemaakt voor de belangen van van de bevolking.
Is nogal krom als die wetten alleen het belang van de kapitalisten of het abstracte ' marktwerking ' mogen dienen.
De ekonomie is er voor de mens en niet andersom
De eisen dienen nauwelijks kwaliteit. Zo wordt de temperatuurmeting van een product gestopt zodra dit in de boodschappentas van de klant ligt. Zo wordt het twee jaar doorbetalen bij ziekte en helpen aan ander werk vooral betaalbaar verzekerbaar voor grote bedrijven. KLeine bedrijven zien hierdoor echter hun winstmarges teruglopen en zullen hierdoor minder snel personeel aannemen. Niet het probleem van grootgrutters zou ik zo denken. Zo zijn er diverse kwaliteitsnormen doorgevoerd die er gezamenlijk voor zorgden dat de voedingswaren de afgelopen jaren schrikbarend duurder zijn geworden. Vooral in de AGF-wereld (Aardappelen, groenten en fruit) zie je die prijsverhogingen terug.
De consument betaalt, de middenstanders geven er meer en meer de brui aan omdat hun nering hierdoor niet langer winstgevend is. gevolg hiervan is minder werkervaringsplekken, minder werk en meer monden te voeden uit de staatsruif. Niet het probleem van de grootwinkelbedrijven die zich in mijn optiek blauw lachen met de extra kostengenererende maatregelen die de laatste jaren in Nederland zijn ingevoerd.
Nederland lijkt steeds meer eisen te gaan stellen aan producten buiten dat er steeds meer belasting geheven wordt. De kosten per product gaan hierdoor omhoog. Deze kosten worden weer doorberekend aan consumenten en zo kan het gebeuren dat de koopkracht achteruit holt. tel hierbij op dat door verhoogde kosten (bijvoorbeeld door gefuseerde veilingen) steeds meer middenstanders het bijltje er bij neergooien en er wordt een spiraal van groeiende overheidsafhankelijkheid voor steeds meer mensen zichtbaar.
De SP maakt zich naar mijn idee druk om de verkeerde kant van de economische medaille als zij daadwerkelijke maatschappelijke verbeteringen wenst te bewerken die: kansen op de arbeidsmarkt verbeteren, bij diverse maatschappelijke groepen de handen op elkaar krijgen en dus worden gedragen en die jaren kunnen meegaan meegaan.
quote:Markwerking en afspraken maken sluiten elkaar uit?
Op zondag 18 januari 2004 15:25 schreef ub40_bboy het volgende:[..]
Het succes van Nederland de afgelopen jaren qua economie. Kwamen toch echt door de afspraken tussen de werkgevers/werknemers/overheid.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |