abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 april 2016 @ 22:22:20 #276
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_161457686
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 22:16 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Nice :) Wij hebben heel spartaans een rood lampje wat gaat knipperen :') (en dan mag je gokken wat er aan de hand is haha) Zal wel eens wat foto's schieten komende term. Blijf 't mooi werk vinden met kranen werken. Mocht ik om whatever reden dan ook ooit niet meer mogen varen.. Dan weet ik 't wel :Y

Overigens is 't wel bizar dat wij in principe zonder training met 60 tons kranen mogen werken, terwijl je 'aan wal' nog geen ton mag hijsen zonder papieren.
tot 10 ton/meter mag je zonder TCVT bedienen, dan heb je het over zo'n vouwdingetje wat je achter een flinke bus mag meeslepen. Aannemers hebben die dingen vaak om stenen te opperen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_161457746
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 22:22 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

tot 10 ton/meter mag je zonder TCVT bedienen, dan heb je het over zo'n vouwdingetje wat je achter een flinke bus mag meeslepen. Aannemers hebben die dingen vaak om stenen te opperen.
Ah ok, dat is wat anders dan wat ze bij een kraancursus (de baas biedt gelukkig kraancursussen aan) ons deden geloven.

Heb nog een schaalmodel van een Tadano van de baas (andere tak van het bedrijf) in een doos liggen bedenk ik net.
  vrijdag 15 april 2016 @ 22:27:28 #278
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_161457873
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 22:20 schreef cvboer2 het volgende:

[..]

Hij zal ook niet gelijk in de stress schieten. Maar wat geven al die getallen weer?
symbolen staan erbij toch? Goed kijken, dan kom je een heel eind.

Dat ritsie is de giekconfig die ik heb opstaan, dus 4 delen 100%, eentje nog binnen, die heb ik niet nodig. 11.6 is gewicht van de contraballast die eraan hangt, 34.6 graden giekhoek, vlucht is 27.7 meter. Rechts boven: 2 parten op het blok (2 draden inschering) op deze vlucht mag ik max. 2.5 ton pakken (75% van kantellast) current haakgewicht (hijsblok + kettingen) is 300 kilo, en die 1500 is tabelnummer wat ik nu gebruik.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator vrijdag 15 april 2016 @ 22:28:41 #279
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_161457922
Wat houdt vlucht in?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_161457954
quote:
3s.gif Op vrijdag 15 april 2016 22:28 schreef derLudolf het volgende:
Wat houdt vlucht in?
Horizontale afstand tussen de giek (waar de val met de haak bungelt) hartlijn haak en de hartlijn van de basis van de giek.

Tering kom niet uit mn woorden vandaag geloof ik.
  Moderator vrijdag 15 april 2016 @ 22:31:02 #281
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_161457987
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 22:29 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Horizontale afstand tussen de de giek (waar de val met de haak bungelt) en de basis van de giek.
De basis is het scharnierpunt? :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_161458022
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 22:31 schreef derLudolf het volgende:

[..]

De basis is het scharnierpunt? :)
Bij gebrek aan een beter woord: ja, als je goed kijkt in t diagrammetje van SD zie je twee lijnen met een verbinding ertussen waar in het midden de 27,6 staat ;)
  vrijdag 15 april 2016 @ 22:33:13 #283
432925 cvboer2
Heeft de leiding
pi_161458053
Share your talent, move the world.
  Moderator vrijdag 15 april 2016 @ 22:37:21 #284
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_161458143
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 22:32 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Bij gebrek aan een beter woord: ja,
Dat is zoals je het in de natuurkunde zou noemen :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_161458161
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 april 2016 22:37 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat is zoals je het in de natuurkunde zou noemen :+
In de kraanwereld hebben ze anders heel mooie krachttermen, zoals bonkelaar :+
  Moderator vrijdag 15 april 2016 @ 22:43:13 #286
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_161458314
Over kraantjes gesproken, in Emmen staat een mooi machientje. Vandaag het centrum naar het Oranje kanaal (dat paar km verder ligt) wordt een regenwater riool aangelegd (de naam van de wijk Emmermeer wordt soms wel heel toepasselijk als er veel regent valt).

Draaide een Cat 949 van Pon. Op een gegeven moment zo diep ingegraven dat alleen het topje van de giek nog boven de grond uit kwam
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 15 april 2016 @ 22:49:12 #287
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_161458503
Jaja, een uur niksdoen, elf uur klaar, en twintig voor elf moet er ineens nog van alles gaan vliegen.. Ze zijn ook overal hetzelfde he :')
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 15 april 2016 @ 22:53:44 #288
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_161458653
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 22:43 schreef derLudolf het volgende:
Over kraantjes gesproken, in Emmen staat een mooi machientje. Vandaag het centrum naar het Oranje kanaal (dat paar km verder ligt) wordt een regenwater riool aangelegd (de naam van de wijk Emmermeer wordt soms wel heel toepasselijk als er veel regent valt).

Draaide een Cat 949 van Pon. Op een gegeven moment zo diep ingegraven dat alleen het topje van de giek nog boven de grond uit kwam
das een hydraulische pollepel. Kranen zijn om te hijsen.
~O>
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_161458668
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 april 2016 22:49 schreef Sounddragon het volgende:
Jaja, een uur niksdoen, elf uur klaar, en twintig voor elf moet er ineens nog van alles gaan vliegen.. Ze zijn ook overal hetzelfde he :')
Hahahaha zoo herkenbaar.. Zit je op een schip met een portaalkraan/luikenwagen (beter bekend als dekferrari) 'kan je dit en dat even doen terwijl wij pauzeren?' Ja eh is goed.. Maar als k luiken ga hijsen ben ik minimaal 5 minuten per element bezig, leuk als je wilt dat ik 18 moves ga doen en jullie nemen maar 30 minuten pauze.. Dan gaat het ergens wringen. Of 15 minuten voor ze stoppen voor de dag nog even luiken om gooien :')
pi_161459635
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2016 22:14 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

speciaal voor jou ;)

[ afbeelding ]
Ziet er wel fancy uit :P
Op de offshorekranen bij mij op het werk zitten LMB`s van Mipeg, die zien er wat simpeler uit. http://www.aanderaa.com/p(...)Operator-s-Display-6
Voor offshorekranen is het wat aparter, want daar moet je ook de seastate op instellen.
De seastate heeft met de golfhoogte en de wind te maken, en is van belang als je containers lost van een bevoorradingsschip (die beweegt met de golven mee) naar het platform (die staat dus vast op de zeebodem).
Hoe hoger de golven (en de seastate dus) hoe eerder de LMB ingrijpt.

[ Bericht 0% gewijzigd door bluemoon23 op 15-04-2016 23:33:00 ]
pi_161459792
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 23:26 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Ziet er wel fancy uit :P
Op de offshorekranen bij mij op het werk zitten LMB`s van Mipeg, die zien er wat simpeler uit. http://www.aanderaa.com/p(...)Operator-s-Display-6
Voor offshorekranen is het wat aparter, want daar moet je ook de seastate op instellen.
De seastate heeft met de golfhoogte te maken, en is van belang als je containers lost van een bevoorradingsschip (die beweegt met de golven mee) naar het platform (die staat dus vast op de zeebodem).
Hoe hoger de golven (en de seastate dus) hoe eerder de LMB ingrijpt.
VTC in Ede heeft een mooie seastate simulator :7 Heb er nog een filmpje van op mn IG.

Wij doen dat in principe nooit, op 'volle zee' / niet voor de kant hijsen. Bij uitzondering gebeurd het wel eens ten anker, maar ook dat liever niet. Mocht het gebeuren, dan moeten wij dus rekening houden met bewegingen van het eigen schip en die van het bootje waarvan gehesen wordt, wat eigenlijk nauwelijks/nooit gebeurd in de praktijk.
  zaterdag 16 april 2016 @ 01:32:30 #292
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_161461653
Zow, effe 150 km afgeraffeld in een uur en 12 minuten :7

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 22:54 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Hahahaha zoo herkenbaar.. Zit je op een schip met een portaalkraan/luikenwagen (beter bekend als dekferrari) 'kan je dit en dat even doen terwijl wij pauzeren?' Ja eh is goed.. Maar als k luiken ga hijsen ben ik minimaal 5 minuten per element bezig, leuk als je wilt dat ik 18 moves ga doen en jullie nemen maar 30 minuten pauze.. Dan gaat het ergens wringen. Of 15 minuten voor ze stoppen voor de dag nog even luiken om gooien :')
Bekend verhaal idd, en daarna zeiken dat ze op jou moeten wachten :')

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 april 2016 23:26 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Ziet er wel fancy uit :P
Op de offshorekranen bij mij op het werk zitten LMB`s van Mipeg, die zien er wat simpeler uit. http://www.aanderaa.com/p(...)Operator-s-Display-6
Voor offshorekranen is het wat aparter, want daar moet je ook de seastate op instellen.
De seastate heeft met de golfhoogte en de wind te maken, en is van belang als je containers lost van een bevoorradingsschip (die beweegt met de golven mee) naar het platform (die staat dus vast op de zeebodem).
Hoe hoger de golven (en de seastate dus) hoe eerder de LMB ingrijpt.
Fancy? dit is al redelijk oldskool; zeker dat rechtse deel :P Liebherrs hebben al dikke touchscreens.

Demag 90 tonner:



Liebherr 160 tons rupsjh



50 tons mobiele:



En dit had ik een paar jaar geleden in een 30 Meter Manitou verreiker:





Of een Magny verreikertje, die is helemaal dik; daar gaat álles via het touchscreen; boekje even lezen is een aanrader, ander krijg je bonje met hem;











Ook in vertikaal transportland is het al 2016 :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_161461666
Gaat veel te snel stuk offshore denk ik ;)
De meeste kranen offshore staan er al sinds de platformen gebouwd zijn in de jaren 70/80/90.
Een nieuwe kraan erop zetten gaat niet zo makkelijk en is niet zo goedkoop......
  zaterdag 16 april 2016 @ 01:59:30 #294
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_161461789
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2016 01:35 schreef bluemoon23 het volgende:
Gaat veel te snel stuk offshore denk ik ;)
De meeste kranen offshore staan er al sinds de platformen gebouwd zijn in de jaren 70/80/90.
Een nieuwe kraan erop zetten gaat niet zo makkelijk en is niet zo goedkoop......
Andere tak van sport ook he.. hiermee moet je heel lief kunnen millimeteren, offshore is meer ram en bam en rukken, en het moet heel blijven. Dus ja, daar ga je geen flimsy dingetjes inbouwen die overal over zeiken en stuk gaan ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_161462052

Filmpje van die sea state simulator ff op mn YT gegooid :)

Heb helaas de originele file niet meer, die is wat langer. Dat blauwe gevaarte beweegt zeg maar en simuleert de bewegingen van een supply bootje. Hier overigens op zo'n beetje de laagste snelheid.
pi_161465167
Bij Soma in Harderwijk gebruiken ze daar een omgebouwde jaknikker voor :D
Die kraan op het platform waar ik nu werk zit nog een ouderwetsche 2 takt detroitdiesel in, 12cylinder.
Mooi geluid, maar wel een teringherrie.
pi_161465457
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 11:29 schreef bluemoon23 het volgende:
Bij Soma in Harderwijk gebruiken ze daar een omgebouwde jaknikker voor :D
Die kraan op het platform waar ik nu werk zit nog een ouderwetsche 2 takt detroitdiesel in, 12cylinder.
Mooi geluid, maar wel een teringherrie.
Haha, bij ons gaat het 'gelukkig' elektrisch-hydraulisch, alleen de de deur naar de cabine is over 't algemeen niet heel denderend geïsoleerd. Staan bij ons Liebherr CBW's op, 40 ton in 2 val en 60 ton in 3 val inschering. Heel avontuur om die derde val in te scheren, moet je geen hoogtevrees voor hebben :+
  zaterdag 16 april 2016 @ 12:11:12 #298
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_161465768
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 april 2016 11:29 schreef bluemoon23 het volgende:
Bij Soma in Harderwijk gebruiken ze daar een omgebouwde jaknikker voor :D
Die kraan op het platform waar ik nu werk zit nog een ouderwetsche 2 takt detroitdiesel in, 12cylinder.
Mooi geluid, maar wel een teringherrie.
Op de SOMA kan dat ding ook rijden toch?

Wilde dat toen proberen, maar mocht niet.. ben wel bovenop de kraan geklommen in de avonduren >:)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_161466006
Ja, die bij Soma rijdt ook.
Echt realistisch is dat niet, als een schip zoveel beweegt dan is die kapitein al lang weggevaren ;)
Die wil zijn schip graag een beetje heel houden :D
pi_161466231
Juh bij VTC kan ook rijden, deed ie hier niet omdat ie op laagste sea state stond. Mooie dingen iig 8-)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')