abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 25 maart 2016 @ 21:29:05 #1
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_160944160
Nav de discussie in het OUD FB topic is besloten het lijstje in dit topic te laten vervallen.
Alle OUD-users en hun kindjes die daar behoefte aan hadden, kun je terugvinden in het verjaardagslijstje op de Fok!wiki:

http://wiki.fok.nl/index.php/Ouder%28s%29_Kalender

Voel je vrij om daar je eigen gegevens aan te passen
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  vrijdag 25 maart 2016 @ 21:43:08 #2
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_160944783
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 20:56 schreef Peacefulll het volgende:

[..]

Als gymleraar vind ik het heel jammer om te lezen dat jij de gymlessen zo ervaren hebt. Mijn doel is altijd om de kinderen te stimuleren tot een levenlang bewegen. Dus kennis maken met de mogelijkheden van het eigen lichaam, ontdekken waar jouw talenten liggen en ervoor te zorgen dat je altijd (op je eigen manier) in beweging bent en blijft.

Ik denk ook dat de gymlessen tegenwoordig heel anders zijn dan die wij vroeger kregen. Ik had een vakleerkracht op de basisschool, maar we hebben erg veel bankenvoetbal, trefbal, blokjesvoetbal en bankenspringen gedaan.... Needless to say dat ik toen gym echt niet leuk vond, maar ik ben toch vakleerkracht bewegingonderwijs geworden ;)

En over de vraag wat beter is: ak of gym.. Dat is voor ieder kind persoonlijk. Livelink, waar denkt jouw dochter de meeste voldoening uit te halen, het meeste te leren en misschien de vaardigheden te ontwikkelen die zij belangrijk vindt voor haar toekomst? Ik denk nl niet dat wij als forummers daar ook maar iets over kunnen zeggen of adviseren.
Je hebt gelijk, Peacefull. Ik zocht ook niet echt naar advies, ik vond de situatie gewoon grappig. Dat ze moest kiezen tussen haar twee 'slechtste' vakken. Het wordt aardrijkskunde, want gymles is echt niet leuk als je het niet kunt. En frustrerend als je op zich best wel sportief bent, maar je alleen maar wordt beoordeeld op de teamsporten. Ze heeft dit jaar een cijfer gehad voor voetbal, basketbal, volleybal en dan 1x dus voor een radslag.
Je wordt dus beoordeeld op spelinzicht en dat heeft ze niet. Dus haalt ze iedere keer een 6 (laagste cijfer dat hij geeft) en heeft ze iedere keer het laagste cijfer van de klas en sta je dus ook iedere keer voor lul voor de hele klas. Eigenlijk word ik boos als ik het typ. Ik vind het toch al een beetje absurd om daar cijfers voor te geven, maar juist bij gym is het allemaal zo openlijk en geef je ook alleen maar het signaal aan andere kinderen af dat je haar niet in je team moet hebben.

En kan een gymleraar haar dan wel dat spelinzicht leren? Tot nog toe duidelijk niet en ik heb mijn twijfels of dat mogelijk is. Wat leert ze dan nog wel van de gymles, vraag ik me af? Want wat jij zegt leert ze in ieder geval niet. Ze gaat gelukkig met heel veel plezier naar dansen en turnen en ze wil volgend jaar nog extra gaan dansen, maar op de gymles op school leert ze niet waar haar talenten liggen en wordt ze absoluut niet gestimuleerd om meer te bewegen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_160947231
Ik snap de ironie ja. Zou hetzelfde zijn als ik vroeger extra moest kiezen tussen wiskunde en natuurkunde..
Ik vind het heel sneu om te lezen dat ze zo gedemotiveerd raakt van de manier waarop met gym om gegaan wordt. Gelukkig haalt ze haar plezier uit het sporten buiten schooltijd waar ze wel haar talenten heeft liggen. En spelinzicht kan in zekere mate wel aangeleerd worden. Is wel veel complexer dan bijv een turnactiviteit omdat spel zo contextgebonden is. Je hebt met heel veel factoren rekening te houden (niveau van medespelers, balvaardigheid, spelinzicht, snelheid enz). Vooral de kinderen waarmee je speelt heeft veel invloed op jouw eigen vaardigheid en prestaties. Wordt je gezien? Krijg je de bal toegespeeld? Is de pass afgestemd op jouw niveau of gaat hij te hard/zacht/recht/scheef... Nouja, ik zal er niet dieper op in gaan. ;)

Maar duidelijk is dat de talenten van jouw kind ergens anders liggen. Het gaat er om wat ze er mee doet. Niet goed in spel? Jammer dan. Doe je best en probeer te leren. Doet je leraar er niks mee, leer dan van je klasgenoten. Hoort wat mij betreft ook wel wat bij het leven. Je bent niet overal goed in. Het gaat er in mijn opinie om wat je er mee doet en welke mindset je er aan koppelt.
Waarom word je boos als ze een 6 voor spel krijgt? Een voetballer haalt een 6 voor de overslag.. so what? (Snap wel dat de verhouding tussen spel en andere activiteitsgebieden wat scheef is). Ik was ook heel knullig in spel (turnster) en niemand wilde mij in zijn team. Kan niet overal goed in zijn, jammer dan. Probeerde wel te leren wat dan wel de goede looplijnen waren (tot grote frustratie van mijn teamgenoten, want ik stond vaak verkeerd of in de weg, haha).
  vrijdag 25 maart 2016 @ 22:47:29 #4
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_160947857
Ik word niet boos dat ze een 6 heeft voor de balspellen, maar dat de verhouding zoek is. Ze krijgt 3 cijfers voor balspellen en 1 cijfer voor iets anders. Daar had ze wel een hoog cijfer voor.
Spelinzicht is moeilijk en het is een feit dat ze dat niet heeft. Ik begrijp dat ze dan ook geen hoge cijfers krijgt, maar het zou wel leuk zijn als het niet alleen maar spelinzicht is wat gemeten wordt.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_160948070
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 22:47 schreef livelink het volgende:
Ik word niet boos dat ze een 6 heeft voor de balspellen, maar dat de verhouding zoek is. Ze krijgt 3 cijfers voor balspellen en 1 cijfer voor iets anders. Daar had ze wel een hoog cijfer voor.
Spelinzicht is moeilijk en het is een feit dat ze dat niet heeft. Ik begrijp dat ze dan ook geen hoge cijfers krijgt, maar het zou wel leuk zijn als het niet alleen maar spelinzicht is wat gemeten wordt.
Ben ik helemaal met je eens hoor :) Maar ik dacht uit je post vooral de frustratie over het lagere cijfer te proeven en de impact daarvan op het aanzien van je dochter tav de rest van de klas. Vandaar mijn reactie.
  vrijdag 25 maart 2016 @ 22:58:42 #6
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_160948247
En toch vind ik het best flauw dat LO een verplicht vak is en waar je cijfer van invloed is op het overgaan of wel of niet examen mogen doen. Zeker als ze dingen gaan meten waar je gewoon geen hoog cijfer in kan halen.
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
  vrijdag 25 maart 2016 @ 23:07:17 #7
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_160948517
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 22:58 schreef Moppert het volgende:
En toch vind ik het best flauw dat LO een verplicht vak is en waar je cijfer van invloed is op het overgaan of wel of niet examen mogen doen. Zeker als ze dingen gaan meten waar je gewoon geen hoog cijfer in kan halen.
Ik zie wel dat mijn dochter dan niet lager dan een 6 krijgt. Ze doet wel mee en ze is er altijd en dat zal er dan wel voor zorgen dat ze geen onvoldoende krijgt. En ik vermoed dat je het wel heel bont moet maken, wil je echt een onvoldoende halen voor L.O. Dus je zal er niet snel op blijven zitten, denk ik.
Maar het is inderdaad wel vervelend als je een bepaald gemiddelde moet staan om door te kunnen stromen naar een hoger niveau. Vorig jaar speelde dat wel een rol bij mijn dochter, maar toen hebben ze het cijfer voor gym niet meegeteld voor het gemiddelde dacht ik.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  vrijdag 25 maart 2016 @ 23:13:40 #8
423656 Moppert
omgwtfbbqroflwouters
pi_160948682
Die 6 was bij ons niet zo standaard helaas. Ik heb nog nachtmerries van het moeten hardlopen met een migraine aanval en de docent die gilt dat een beetje hoofdpijn geen rede is om na een paar rondjes op te geven :') ik vind LO echt heel belangrijk maar het is als je geen sportief bot in je lijf hebt wel een lastig vak.. wat je zelfvertrouwen ook geen goed doet.
Toen onze mop een mopje was,
Was ze aardig om te zien;
Nu bromt zij alle dagen
En bijt nog bovendien.
pi_160953408
oh gym. wat een nachtmerrie was dat bij mijn middelbare schooltijd. het doet je zelfvertrouwen geen goed als je almaar gedwongen word om dingen te doen die je niet kan en waar je dan dus steevast bij geblesseerd raakt. je zou denken dat die gymleraar eens achter zn oren ging krabben bij de 6de keer een gekneusde enkel, maar nee. "je doet het gewoon niet goed" en hop; een 5.

op het vwo ging het beter hoor; die gymleraar op de mavo was gewoon een eersteklas hork (die in de douchehokjes loerde en daar later toch wel gedoe mee kreeg). maar ik ben er bij selene (met fysiek ook een aandachtspuntje in de vorm van hypermobiliteit) erg op beducht dat ze sport als iets leuks blijft zien en dat ze niets gedwongen moet doen wat ze domweg niet kan
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_160953486
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 22:58 schreef Moppert het volgende:
En toch vind ik het best flauw dat LO een verplicht vak is en waar je cijfer van invloed is op het overgaan of wel of niet examen mogen doen. Zeker als ze dingen gaan meten waar je gewoon geen hoog cijfer in kan halen.
Nou ken ik hier ook wel een verhaal van iemand die een extra middag gym mocht "herkansen" om zo een 7 te halen waardoor ze wel over ging.

Ik heb trouwens altijd een 7 gehaald voor gym. Ik kon er weinig van maar deed erg enthousiast mee en dat vonden ze blijkbaar genoeg. En eerlijk gezegd vind ik dat ook wel heel logisch.
pi_160953564
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 maart 2016 22:58 schreef Moppert het volgende:
En toch vind ik het best flauw dat LO een verplicht vak is en waar je cijfer van invloed is op het overgaan of wel of niet examen mogen doen. Zeker als ze dingen gaan meten waar je gewoon geen hoog cijfer in kan halen.
Ja, maar anderzijds zijn er ook genoeg kinderen die he-le-maal niets met talen hebben of geen bal van wiskunde snappen, die daar dus ook nooit in zullen uitblinken en die toch heel hard op hun prestaties worden afgerekend. Enerzijds roepen we dat het onderwijs teveel focust op de cognitieve kant, het leren en stampen en het braaf stilzitten, maar als andere vaardigheden zoals lichaamsbeweging dan op de voorgrond staan dan is het gek dat een kind er 'op afgerekend wordt'. Natuurlijk is enthousiasme soms belangrijker dan talent en is het vervelend als een gymleraar alleen maar balspelen doet. Maar aan de andere kant krijg je ook geen 8 voor Engels om je gezellige aanwezigheid en zijn er ook wiskundeleraren die het halve curriculum aan kansberekenen ( ;( ) besteden.

Dat gezegd hebbende was gymnastiek ook nooit mijn geheime talent en heb ik het balgevoel van een dode ezel :') Maar we kregen er, bij enige inzet, ook nooit echt onvoldoendes voor en volgens mij te telde het ook echt niet mee voor of je over ging :? Mits door een goede docent gegeven die durft te variëren in de invulling van de lessen en niet alleen maar alle pijlen richt op de sportieve en talentvolle leerlingen, vind ik het een belangrijk deel van het curriculum. Zéker voor de kinderen die thuis niet de mogelijkheid hebben of worden aangemoedigd om te sporten.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_160953629
Op zich zeg je goeie dingen. Waar het volgens mij wringt is dat je vaak wel knetterhard door de klas wordt uitgelachen als je met gym iets niet kunt, maar niet als je wiskunde onder de maat is.
Bij ons moest je in groepjes van drie om de beurt bijvoorbeeld radslagen doen terwijl de hele klas meekeek. Niet echt bevorderlijk voor plezier en enthousiasme, als je het niet van nature goed kon.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_160953686
Oh ja, dat is ook heel zuur inderdaad. Herken ik ook wel. Net zoals dat 'kiezen' van teams. Altijd dezelfden die overblijven en die niemand in z'n team wil hebben ;( Maar ik vind het wel de taak van een docent LO dat er een veilig klimaat wordt gecreëerd waarin dat soort dingen niet plaats kunnen vinden, dat bedoelde ik in mijn eerdere post ook te zeggen. Maar helaas zijn mijn ervaring gymdocenten vaak degenen die zich absoluut niet kunnen voorstellen dat er mensen zijn die niet zulk sportief talent bezitten.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_160953791
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 09:48 schreef Clubsoda het volgende:
Oh ja, dat is ook heel zuur inderdaad. Herken ik ook wel. Net zoals dat 'kiezen' van teams. Altijd dezelfden die overblijven en die niemand in z'n team wil hebben ;( Maar ik vind het wel de taak van een docent LO dat er een veilig klimaat wordt gecreëerd waarin dat soort dingen niet plaats kunnen vinden, dat bedoelde ik in mijn eerdere post ook te zeggen. Maar helaas zijn mijn ervaring gymdocenten vaak degenen die zich absoluut niet kunnen voorstellen dat er mensen zijn die niet zulk sportief talent bezitten.
Ja, dat teams kiezen. :') altijd dezelfden die als laatsten overblijven.

Gelukkig was ik in alle overige vakken wel goed. O+ Dat trok het dan weer in evenwicht.
Professioneel gifmenger.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 26 maart 2016 @ 10:09:46 #15
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_160953905
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 09:59 schreef Buurpoes het volgende:
Ja, dat teams kiezen. altijd dezelfden die als laatsten overblijven.
En ook altijd dezelfden die mochten kiezen :{

Alleen bij volleyball en softbal wilden ze me wel :') "Mijn" sporten destijds dus dat vond ik leuk en ten opzichte van de rest van de klas was ik er goed in :P Verder ben ik gewoon niet gemaakt voor hardlopen en turnen en dergelijke.

Manlief ook niet en dus zijn we verbaasd en blij dat zoon wèl goed is in gym en een heel behoorlijke tafeltennisser *O*
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_160953916
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 10:09 schreef Rewimo het volgende:

[..]

En ook altijd dezelfden die mochten kiezen :{

Alleen bij volleyball en softbal wilden ze me wel :') "Mijn" sporten destijds dus dat vond ik leuk en ten opzichte van de rest van de klas was ik er goed in :P Verder ben ik gewoon niet gemaakt voor hardlopen en turnen en dergelijke.

Manlief ook niet en dus zijn we verbaasd en blij dat zoon wèl goed is in gym en een heel behoorlijke tafeltennisser *O*
Oeh, er is dus ook hoop voor mijn kind. *O*
Professioneel gifmenger.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 26 maart 2016 @ 10:16:01 #17
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_160953968
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 10:10 schreef Buurpoes het volgende:

Oeh, er is dus ook hoop voor mijn kind. *O*
Tuurlijk :D
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 26 maart 2016 @ 10:21:10 #18
11682 Moonah
Jolie femme
pi_160954012
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 09:48 schreef Clubsoda het volgende:
Maar ik vind het wel de taak van een docent LO dat er een veilig klimaat wordt gecreëerd waarin dat soort dingen niet plaats kunnen vinden,
Nou, dát.
En niet alleen LO docenten, maar iederéén die zich met kinderen/jongeren bezighoudt.
Een veilig groepsklimaat vergt veel aandacht en energie van iedereen, maar er zijn er te veel die toch wegkijken omdat het zo ingewikkeld is.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_160954731
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 10:21 schreef Moonah het volgende:

[..]

Nou, dát.
En niet alleen LO docenten, maar iederéén die zich met kinderen/jongeren bezighoudt.
Een veilig groepsklimaat vergt veel aandacht en energie van iedereen, maar er zijn er te veel die toch wegkijken omdat het zo ingewikkeld is.
Een veilig groepsklimaat werkt gewoon fijner, daar heb je als docent zelf ook plezier van.
Professioneel gifmenger.
  zaterdag 26 maart 2016 @ 12:00:02 #20
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_160955309
Ik heb een keer geen cijfer gekregen voor gym :X Ik was te weinig aanwezig geweest zodat ze mij geen cijfer kon geven... mja, ik was ook inderdaad bijna niet aanwezig geweest Door allerlei smoesjes, ik had een baal jaar :+
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
  Moderator zaterdag 26 maart 2016 @ 13:06:01 #21
5428 crew  miss_sly
pi_160956351
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 10:21 schreef Moonah het volgende:

[..]

Nou, dát.
En niet alleen LO docenten, maar iederéén die zich met kinderen/jongeren bezighoudt.
Een veilig groepsklimaat vergt veel aandacht en energie van iedereen, maar er zijn er te veel die toch wegkijken omdat het zo ingewikkeld is.
Zo vind ik het ook bijzonder hoe sommige zwemjuffen bij de zwemschool van S tekeer kunnen gaan tegen die kinderen. Het klinkt dan echt niet alsof ze het zo leuk vinden om met kinderen te werken, laat staan dat ze zich daar bewust mee bezighouden.

De badmeester van S is een heel ander verhaal. Een hele rustige man, hij verwacht echt wel wat van die kinderen, maar hij laat dat op een rustige manier horen. Hij was ook zo verstandig om ze te vertellen dat hij vandaag niet bij het proefzwemmen aanwezig zou zijn, dus dat ze hem echt, echt niet hoefden te zoeken, want hij kon niet. Met het afzwemmen zou hij er zijn om ze te feliciteren volgende week. Ik weet dat S het echt heel naar had gevonden als ze er vandaag pas achter was gekomen dat haar eigen badmeester er niet was, dus ik vond het goed geanticipeerd.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_160956739
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 13:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Zo vind ik het ook bijzonder hoe sommige zwemjuffen bij de zwemschool van S tekeer kunnen gaan tegen die kinderen. Het klinkt dan echt niet alsof ze het zo leuk vinden om met kinderen te werken, laat staan dat ze zich daar bewust mee bezighouden.
Pfff, en wordt daar dan wat van gezegd? Ik zou dat moeilijk kunnen aanzien, denk ik. Ik heb zelf ook nare ervaringen met een verschrikkelijk strenge zwemjuf met nul empathisch vermogen.

Het is inderdaad jammer dat het bij zoiets als gymles toch vaak zo onpedagogisch aan toe gaat. Juist bij sport kun je ontzettend veel doen met kinderen leren grenzen aan te geven en die van een ander te respecteren, teamgeest, solidariteit e.d. Maar ja, om dat goed te doen, kun je ook eigenlijk niet één docent op een groep van 30 kinderen zetten en dan moet het ook duidelijk worden voor iedereen dat gymles niet alleen om een fysieke prestatie gaat. Je zou kinderen bijv ook een cijfer kunnen geven voor samenwerking. Volgens mij zijn er wel scholen die dat doen. Of twee cijfers die worden gecombineerd: inzet en prestatie.
Ik vind het bijvoorbeeld prachtig wat je kunt doen met trainingen als 'rots en water'
http://www.rotsenwater.nl(...)at-is-rots-en-water/
Zij gebruiken een psychofysieke didactiek.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zaterdag 26 maart 2016 @ 13:53:21 #23
11682 Moonah
Jolie femme
pi_160957115
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 maart 2016 13:32 schreef Franny_G het volgende:

Ik vind het bijvoorbeeld prachtig wat je kunt doen met trainingen als 'rots en water'
http://www.rotsenwater.nl(...)at-is-rots-en-water/
Zij gebruiken een psychofysieke didactiek.
Rots en Water is zo mooi.... O+
Ik ben sinds een poosje gecertificeerd trainer. Met mijn klas ben ik er veel mee bezig, en het werkt. Op schoolniveau gaan we een clubje kinderen samenstellen die training krijgen (dat training krijgt...??). En volgend jaar mag ik hopelijk samen met mijn collega op meerdere scholen binnen onze stichting trainingen geven.

Ik heb het hier al eerder gemeld, Rots en Water kun je ook als buitenschoolse cursus doen. Onze zoon heeft er echt baat bij gehad.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_160957718
Wat leuk, Moonah! Lijkt me heel mooi om te zien wat je ermee kunt bereiken.
Zo'n vijf jaar geleden heb ik een keer een gesprek gehad met een paar rots-en-water trainers bij ons op school, met de schoolleiding erbij. Ik was daar toen heel enthousiast over en had graag gezien dat we er als school iets mee zouden doen. Maar de toenmalige directie zag er niets in. :( .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_161021165
* Kuukske schuift het topic binnen met een kleuter *).
Eens op m'n gemakje aanhaken hier.
I am the root of all that is evil, but you can call me Kuukske.
[i]All that hurts me makes me stronger[/i] - MR
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')