Je hebt gelijk, Peacefull. Ik zocht ook niet echt naar advies, ik vond de situatie gewoon grappig. Dat ze moest kiezen tussen haar twee 'slechtste' vakken. Het wordt aardrijkskunde, want gymles is echt niet leuk als je het niet kunt. En frustrerend als je op zich best wel sportief bent, maar je alleen maar wordt beoordeeld op de teamsporten. Ze heeft dit jaar een cijfer gehad voor voetbal, basketbal, volleybal en dan 1x dus voor een radslag.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 20:56 schreef Peacefulll het volgende:
[..]
Als gymleraar vind ik het heel jammer om te lezen dat jij de gymlessen zo ervaren hebt. Mijn doel is altijd om de kinderen te stimuleren tot een levenlang bewegen. Dus kennis maken met de mogelijkheden van het eigen lichaam, ontdekken waar jouw talenten liggen en ervoor te zorgen dat je altijd (op je eigen manier) in beweging bent en blijft.
Ik denk ook dat de gymlessen tegenwoordig heel anders zijn dan die wij vroeger kregen. Ik had een vakleerkracht op de basisschool, maar we hebben erg veel bankenvoetbal, trefbal, blokjesvoetbal en bankenspringen gedaan.... Needless to say dat ik toen gym echt niet leuk vond, maar ik ben toch vakleerkracht bewegingonderwijs geworden
En over de vraag wat beter is: ak of gym.. Dat is voor ieder kind persoonlijk. Livelink, waar denkt jouw dochter de meeste voldoening uit te halen, het meeste te leren en misschien de vaardigheden te ontwikkelen die zij belangrijk vindt voor haar toekomst? Ik denk nl niet dat wij als forummers daar ook maar iets over kunnen zeggen of adviseren.
Ben ik helemaal met je eens hoor Maar ik dacht uit je post vooral de frustratie over het lagere cijfer te proeven en de impact daarvan op het aanzien van je dochter tav de rest van de klas. Vandaar mijn reactie.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 22:47 schreef livelink het volgende:
Ik word niet boos dat ze een 6 heeft voor de balspellen, maar dat de verhouding zoek is. Ze krijgt 3 cijfers voor balspellen en 1 cijfer voor iets anders. Daar had ze wel een hoog cijfer voor.
Spelinzicht is moeilijk en het is een feit dat ze dat niet heeft. Ik begrijp dat ze dan ook geen hoge cijfers krijgt, maar het zou wel leuk zijn als het niet alleen maar spelinzicht is wat gemeten wordt.
Ik zie wel dat mijn dochter dan niet lager dan een 6 krijgt. Ze doet wel mee en ze is er altijd en dat zal er dan wel voor zorgen dat ze geen onvoldoende krijgt. En ik vermoed dat je het wel heel bont moet maken, wil je echt een onvoldoende halen voor L.O. Dus je zal er niet snel op blijven zitten, denk ik.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 22:58 schreef Moppert het volgende:
En toch vind ik het best flauw dat LO een verplicht vak is en waar je cijfer van invloed is op het overgaan of wel of niet examen mogen doen. Zeker als ze dingen gaan meten waar je gewoon geen hoog cijfer in kan halen.
Nou ken ik hier ook wel een verhaal van iemand die een extra middag gym mocht "herkansen" om zo een 7 te halen waardoor ze wel over ging.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 22:58 schreef Moppert het volgende:
En toch vind ik het best flauw dat LO een verplicht vak is en waar je cijfer van invloed is op het overgaan of wel of niet examen mogen doen. Zeker als ze dingen gaan meten waar je gewoon geen hoog cijfer in kan halen.
Ja, maar anderzijds zijn er ook genoeg kinderen die he-le-maal niets met talen hebben of geen bal van wiskunde snappen, die daar dus ook nooit in zullen uitblinken en die toch heel hard op hun prestaties worden afgerekend. Enerzijds roepen we dat het onderwijs teveel focust op de cognitieve kant, het leren en stampen en het braaf stilzitten, maar als andere vaardigheden zoals lichaamsbeweging dan op de voorgrond staan dan is het gek dat een kind er 'op afgerekend wordt'. Natuurlijk is enthousiasme soms belangrijker dan talent en is het vervelend als een gymleraar alleen maar balspelen doet. Maar aan de andere kant krijg je ook geen 8 voor Engels om je gezellige aanwezigheid en zijn er ook wiskundeleraren die het halve curriculum aan kansberekenen ( ) besteden.quote:Op vrijdag 25 maart 2016 22:58 schreef Moppert het volgende:
En toch vind ik het best flauw dat LO een verplicht vak is en waar je cijfer van invloed is op het overgaan of wel of niet examen mogen doen. Zeker als ze dingen gaan meten waar je gewoon geen hoog cijfer in kan halen.
Ja, dat teams kiezen. altijd dezelfden die als laatsten overblijven.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 09:48 schreef Clubsoda het volgende:
Oh ja, dat is ook heel zuur inderdaad. Herken ik ook wel. Net zoals dat 'kiezen' van teams. Altijd dezelfden die overblijven en die niemand in z'n team wil hebben Maar ik vind het wel de taak van een docent LO dat er een veilig klimaat wordt gecreëerd waarin dat soort dingen niet plaats kunnen vinden, dat bedoelde ik in mijn eerdere post ook te zeggen. Maar helaas zijn mijn ervaring gymdocenten vaak degenen die zich absoluut niet kunnen voorstellen dat er mensen zijn die niet zulk sportief talent bezitten.
En ook altijd dezelfden die mochten kiezenquote:Op zaterdag 26 maart 2016 09:59 schreef Buurpoes het volgende:
Ja, dat teams kiezen. altijd dezelfden die als laatsten overblijven.
Oeh, er is dus ook hoop voor mijn kind.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 10:09 schreef Rewimo het volgende:
[..]
En ook altijd dezelfden die mochten kiezen
Alleen bij volleyball en softbal wilden ze me wel "Mijn" sporten destijds dus dat vond ik leuk en ten opzichte van de rest van de klas was ik er goed in Verder ben ik gewoon niet gemaakt voor hardlopen en turnen en dergelijke.
Manlief ook niet en dus zijn we verbaasd en blij dat zoon wèl goed is in gym en een heel behoorlijke tafeltennisser
Tuurlijkquote:Op zaterdag 26 maart 2016 10:10 schreef Buurpoes het volgende:
Oeh, er is dus ook hoop voor mijn kind.
Nou, dát.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 09:48 schreef Clubsoda het volgende:
Maar ik vind het wel de taak van een docent LO dat er een veilig klimaat wordt gecreëerd waarin dat soort dingen niet plaats kunnen vinden,
Een veilig groepsklimaat werkt gewoon fijner, daar heb je als docent zelf ook plezier van.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 10:21 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nou, dát.
En niet alleen LO docenten, maar iederéén die zich met kinderen/jongeren bezighoudt.
Een veilig groepsklimaat vergt veel aandacht en energie van iedereen, maar er zijn er te veel die toch wegkijken omdat het zo ingewikkeld is.
Zo vind ik het ook bijzonder hoe sommige zwemjuffen bij de zwemschool van S tekeer kunnen gaan tegen die kinderen. Het klinkt dan echt niet alsof ze het zo leuk vinden om met kinderen te werken, laat staan dat ze zich daar bewust mee bezighouden.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 10:21 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nou, dát.
En niet alleen LO docenten, maar iederéén die zich met kinderen/jongeren bezighoudt.
Een veilig groepsklimaat vergt veel aandacht en energie van iedereen, maar er zijn er te veel die toch wegkijken omdat het zo ingewikkeld is.
Pfff, en wordt daar dan wat van gezegd? Ik zou dat moeilijk kunnen aanzien, denk ik. Ik heb zelf ook nare ervaringen met een verschrikkelijk strenge zwemjuf met nul empathisch vermogen.quote:Op zaterdag 26 maart 2016 13:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zo vind ik het ook bijzonder hoe sommige zwemjuffen bij de zwemschool van S tekeer kunnen gaan tegen die kinderen. Het klinkt dan echt niet alsof ze het zo leuk vinden om met kinderen te werken, laat staan dat ze zich daar bewust mee bezighouden.
Rots en Water is zo mooi....quote:Op zaterdag 26 maart 2016 13:32 schreef Franny_G het volgende:
Ik vind het bijvoorbeeld prachtig wat je kunt doen met trainingen als 'rots en water'
http://www.rotsenwater.nl(...)at-is-rots-en-water/
Zij gebruiken een psychofysieke didactiek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |