Ik hoopquote:Op zaterdag 21 mei 2016 18:01 schreef _VoiD_ het volgende:
uhm, nee? Daar moet altijd wapening in. Anders had je net zo goed meteen kunnen beginnen met metselen.
quote:Laat ze trouwens ook niet de aanbouw vastzetten aan de bestaande bouw. Dat moet echt losstaan ten opzichte van elkaar. Dus echt een dilatatienaad voorzien.
Iemand hier uit de buurt....quote:Op zaterdag 21 mei 2016 18:19 schreef bluemoon23 het volgende:
Welke aannemer heb je ?
Firma biereco ?
Ik heb helaas geen tijd om vanalles uit te zoeken over dingen waar ik 0,0 verstand en interesse in heb... Das is de nr. 1 reden waarom ik alles heb uitbesteed.quote:Ik wil niet flauw doen Atmoz, maar ik had toch wel van je verwacht dat je wat uitzoekwerk had gedaan over funderingen enzo.
Als het nou een klein hokje is ok, maar een geisoleerde schuur van 5x3,5m had ik wel op een fatsoenlijk gewapende funderingsbalk willen hebben.
Als het nou maar een stenen tuinmuurtje was van een centimeter of 50 oid.quote:Op zaterdag 21 mei 2016 18:49 schreef Makrolon het volgende:
Juist omdat wapening zon kleine moeite en vergeleken met de totale kosten echt een schijntje kost Snap ik niet dat ze er geen wapening in hebben gemaakt...
Nu zijn de meeste op Fok internethelden natuurlijkquote:Op zaterdag 21 mei 2016 18:27 schreef Atmoz het volgende:
vind ik het niet heel fraai om nu -al van meerdere mensen- hier te lezen dat ze beter wapening hadden kunnen gebruiken![]()
Ok, dus even het zekere voor het onzekere en gewoon wat van dat Murfor spul halen?!quote:Op zaterdag 21 mei 2016 18:37 schreef _VoiD_ het volgende:
het probleem ontstaat als er ongelijke zettingen komen. En die komen er, want de belasting op de fundering is niet over de volledige lengte gelijk. Hierdoor krijg je een vervorming van je funderingsbalk. Dit leidt natuurlijk tot spanningen in de fundering. Zolang deze spanningen klein genoeg zijn (beton kan ook in een kleine mate trek opnemen), zal het wel goed gaan. Worden de spanningen echter te groot, dan scheurt je betonbalk.
Nu zal het allemaal wel loslopen bij een kleine aanbouw met een licht dak, maar ik had er toch een minimale wapening in gewild.
Wat wel een voordeel is, is dat je de gemetselde muren nog mee kan nemen als hoge wandligger. Moet je in de lintvoegen vragen of ze daar Murfor in willen leggen (over de volledige lengte). Bijvoorbeeld in de onderste drie lagen en bovenste drie lagen.
Tja, dat is dus precies wat m'n pa en ik ook dachten. Vandaar dat we 't ook meerdere malen hebben gevraagdquote:Op zaterdag 21 mei 2016 18:49 schreef Makrolon het volgende:
Juist omdat wapening zon kleine moeite en vergeleken met de totale kosten echt een schijntje kost Snap ik niet dat ze er geen wapening in hebben gemaakt...
Tja, het is ook weer geen huis of flat ofzo hequote:Op zaterdag 21 mei 2016 19:05 schreef Vonkenboer het volgende:
Als het nou maar een stenen tuinmuurtje was van een centimeter of 50 oid.
Ja precies, daarom schrok ik ook een beetjequote:Op zaterdag 21 mei 2016 19:57 schreef bluemoon23 het volgende:
Nu zijn de meeste op Fok internethelden natuurlijk, maar _VoiD_ is volgens mij constructeur, dus die weet sowieso wel waar hij het over heeft.
Het is dus inderdaad 40. En dan 70 diep (in plaats van 60 zoals standaard zou zijn zoals ik begreep...)quote:Op zaterdag 21 mei 2016 20:01 schreef flibber het volgende:
Ik ben geen constructeur maar ik heb ook mijn twijfels.
Vond de funderingsleuven al smal...
lijkt 25 cm? Ik zou ze minimaal 30 maken, liefst 40 cm.
Nee, echt gewoon beton.quote:en ik dacht dat je ijzer-vezel-versterkt beton gebruikte....
Maargoed, het is dus nu gebeurt. Afbreken is ook weer wat veel van 't goede neem ik aan?!quote:tis een redelijke aanbouw en als jij of volgende eigenaar ooit op dak iets wil uitbouwen.... (als dat mag?)
had toch minimaal 6 of 8 mm ijzernetten als fundering verwacht, of beter paar bewapiningskorven. En idd dat kost in verhouding weinig....
Kan aannemer en betonstorter wel zeggen dat het kan.,..maar aan kunnen kun je ook minimale eisen stellen...
Ik had liever een ijzer versterkte fundering...
40 x 70 is ook fors dus dat scheelt.quote:Op zaterdag 21 mei 2016 20:06 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Ok, dus even het zekere voor het onzekere en gewoon wat van dat Murfor spul halen?!
Dan moet het toch wel goed komen, right?
Het is "maar" een hokje van 3.50 x 4.90 meter (van buitenmuur tot buitenmuur geteld).
Er komt een pui van 3 meter in de lange wand. Dus grofweg bestaat het metselwerk uit 2 muurtjes van 3.50 meter + nog een los deel van 1 meter ofzo.
De fundering is 70 cm diep en 40cm breed. Dat is toch ook wel een redelijk of niet?
Ik heb gelukkig nog niemand hier gehoord over "niet doorgaan" of "afbreken" of wat dan ook... dus het zal wel loslopen, toch?!
[..]
Tja, dat is dus precies wat m'n pa en ik ook dachten. Vandaar dat we 't ook meerdere malen hebben gevraagd
[..]
Tja, het is ook weer geen huis of flat ofzo hehet is toch wel een flinke fundering wat er ligt...
[..]
Ja precies, daarom schrok ik ook een beetje
[edit]
[..]
Het is dus inderdaad 40. En dan 70 diep (in plaats van 60 zoals standaard zou zijn zoals ik begreep...)
[..]
Nee, echt gewoon beton.
[..]
Maargoed, het is dus nu gebeurt. Afbreken is ook weer wat veel van 't goede neem ik aan?!
Ik zeg er niks over, _Void_ heeft alles gezegd wat moest! Die is immers constructeur en dat ben ik niet, ik ben bouwkundige.quote:Op zaterdag 21 mei 2016 20:14 schreef flibber het volgende:
[..]
40 x 70 is ook fors dus dat scheelt.
ik ben zoals gezegd geen constructeur...wellicht dat uberdeutscher er wat meer van weet.
Maar paar ijzermatten erin gooien had je max 100 euro gekost en zou toch dat beetje extra zekerheid geven.
raar dat aannemer dat niet voorstelde, als die 200 ervoor had gevraagd had jij ook ja gezegd.
quote:
Kloptquote:ik ben zoals gezegd geen constructeur...wellicht dat uberdeutscher er wat meer van weet.
Maar paar ijzermatten erin gooien had je max 100 euro gekost en zou toch dat beetje extra zekerheid geven.
raar dat aannemer dat niet voorstelde, als die 200 ervoor had gevraagd had jij ook ja gezegd.
quote:Op zondag 22 mei 2016 11:47 schreef ueberduitser het volgende:
Ik zeg er niks over, _Void_ heeft alles gezegd wat moest! Die is immers constructeur en dat ben ik niet, ik ben bouwkundige.
Preciesquote:Op zondag 22 mei 2016 18:46 schreef derLudolf het volgende:
Mooi projectje. Lijkt me handig, dat ding zet je straks op bijvoorbeeld 82,7mm en dan kun je het stuk hout tegen een stop aanleggen en afzagen?
"On hold". Ik ben eigenlijk in afwachting van de garage... Hier in huis heb ik daar toch niets aanquote:Hoe gaat het met je freestafel?
Lijkt mij een ideaal ding; zouden we ook op het werk moeten hebben bij het zagen van kunstof kabelgoot; dat doen we namelijk ook met een afkortzaagquote:Op zondag 22 mei 2016 18:57 schreef Atmoz het volgende:
[..]
PreciesZéér handig dus
![]()
Er is een "vaste" stop en een "swing" stop wat je "uit de weg" kunt draaien zodat je eigenlijk steeds op 2 vaste lengtes kunt zagen. Echt fijn werken dus:
[..]
"On hold". Ik ben eigenlijk in afwachting van de garage... Hier in huis heb ik daar toch niets aan
De plannen zijn klaar, dus nog enkele weekjes geduld hebben
Daarvoor is het inderdaad ook een super handig systeem.quote:Op zondag 22 mei 2016 19:44 schreef Vonkenboer het volgende:
Lijkt mij een ideaal ding; zouden we ook op het werk moeten hebben bij het zagen van kunstof kabelgoot; dat doen we namelijk ook met een afkortzaag
Nu moet je altijd meten en blijven meten ...
Wat bedoel je precies met verstekwerk?quote:Op zondag 22 mei 2016 20:29 schreef derLudolf het volgende:
Met verstekwerk is het ook ideaal lijkt me
Jupquote:Op zondag 22 mei 2016 20:32 schreef Atmoz het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met verstekwerk?
[edit]
plinten zagen ofzo?
Niet helemaal.quote:Op zondag 22 mei 2016 20:55 schreef bleiblei het volgende:
Maar dat systeem is toch vooral handig als je vaak dezelfde lengte moet hebben? Dat komt bij mij niet heel vaak voor eigenlijk...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |