abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_161128969
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 21:31 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Blijkbaar weten ook de ondernemers dat KOM niet zo moeilijk doet. Je roeptoetert dat je geld wil lenen. Bedenkt een doel en klaar. Controle nul, nul, nada, niente.
Ja, daar lijkt het inderdaad wel op. Helaas...
pi_161129193
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 21:31 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Blijkbaar weten ook de ondernemers dat KOM niet zo moeilijk doet. Je roeptoetert dat je geld wil lenen. Bedenkt een doel en klaar. Controle nul, nul, nada, niente.
Hier ben ik het niet mee eens. Nu blijkt dat het pandrecht er niet is, heeft KoM actie ondernomen om een alternatief onderpand te verkrijgen.
pi_161129196
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 20:44 schreef Benger het volgende:

[..]

Hij had zich niet moeten aanpassen aan de nieuwe vraag, maar zich aan zijn contract moeten houden. Zou toch raar zijn als je als ondernemer zelf kunt besluiten dat je contracten naar eigen inzicht kon negeren. Als hij wil kunnen schakelen moet hij daarvoor ruimte in contracten inbouwen.
Niet moeten aanpassen??? Raar om iemand iets te verplichten terwijl er betere opties zijn. Is maar goed dat je geen bank bent.
Ben er wel mee eens dat daarover een update mocht komen. Hoop dat al die zekerheden nu beter geregeld worden.
Denk ook dat de na controle niet alleen bij KOM slecht is. Denk dat GvE niet veel beter is
pi_161129447
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 21:46 schreef Murene het volgende:

[..]

Niet moeten aanpassen??? Raar om iemand iets te verplichten terwijl er betere opties zijn. Is maar goed dat je geen bank bent.
Ben er wel mee eens dat daarover een update mocht komen. Hoop dat al die zekerheden nu beter geregeld worden.
Denk ook dat de na controle niet alleen bij KOM slecht is. Denk dat GvE niet veel beter is
Die verplichting heeft hij zichzelf opgelegd. Hij vroeg om geld voor een rotimachine. Dat heeft hij gekregen. Hij heeft toen schriftelijk vastgelegd dat hij het geld enkel hier voor zou gebruiken.
Als hij in de tussentijd tot de ontdekking komt dat het beter kan dan moet hij daarover in overleg. Eenzijdig een contract aanpassen mag nooit.
pi_161130190
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 21:52 schreef didi80 het volgende:

[..]

Die verplichting heeft hij zichzelf opgelegd. Hij vroeg om geld voor een rotimachine. Dat heeft hij gekregen. Hij heeft toen schriftelijk vastgelegd dat hij het geld enkel hier voor zou gebruiken.
Als hij in de tussentijd tot de ontdekking komt dat het beter kan dan moet hij daarover in overleg. Eenzijdig een contract aanpassen mag nooit.
Eens. Alleen hoe zit dit eigenlijk bij crowdfunding in elkaar? Want dan moet iedere investeerder daarmee instemmen. Even los gezien van Lobi. Wel een groot nadeel voor de lener
pi_161130367
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 22:09 schreef Murene het volgende:

[..]

Eens. Alleen hoe zit dit eigenlijk bij crowdfunding in elkaar? Want dan moet iedere investeerder daarmee instemmen. Even los gezien van Lobi. Wel een groot nadeel voor de lener
Ja, in dit geval is crowdfunding achteraf gezien misschien niet zo handig geweest. Ik vraag me wel af of de leningnemer niet allang wist dat hij het geld misschien voor dit contract zou gebruiken. Zo'n contract komt niet uit de lucht vallen.
pi_161131578
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 20:08 schreef didi80 het volgende:

[..]

Ik krijg hier echt de kriebels van. Ze spreken over een succesvolle financiering. Voor mij is het pas een succes als ik al mijn geld incl. de beloofde rente terug heb. En voorlopig zijn er nog maar 11 van de 60 termijnen betaald, dus niemand kan zeggen of dit succesvol gaat worden.

Verder staat er in artikel 2.1 van de overeenkomst: De ondernemer garandeert hierbij aan ieder van de investeerders dat hij hun investering en de uiteindelijke geldlening voor geen enkel ander doel zal aanwenden dan ten behoeve van realisatie van het doel zoals omschreven in het projectvoorstel. (In het voorstel staat: De financiering zal worden aangewend voor de aanschaf van apparatuur (Rotimachine) en (voor)financiering van de voorraad. Wij gaan de Roti in eigen beheer produceren.)

En nu doodleuk een mailtje: O ja...dat hebben we niet gedaan, maar geef nog even wat meer geld.

Waarom niet een paar maanden terug een update als: we hadden aangegeven een rotimachine te kopen, maar om die en die reden is dat niet doorgegaan. Als u hierover in gesprek wilt kunt u contact met ons opnemen.

Zo op het eerste oog riekt dit naar contractbreuk. En ik vind het dan ook echt bizar dat KoM hier gewoon aan mee doet. Ga mij er volgende week eens meer in verdiepen. Want is het niet zo dat bij contractbreuk het geld direct opeisbaar is?
Ik ga er volgende week nog maar eens mijn gedachten over laten gaan. Eerst maar eens laten bezinken.

[ Bericht 8% gewijzigd door Horsemen op 03-04-2016 10:46:09 ]
pi_161131789
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 april 2016 21:46 schreef Murene het volgende:

[..]

Dergelijke zaken spelen helemaal niet bij GvE aangezien GvE niet met verpanding werkt.
Maar ook bij GvE is overigens geen controle achteraf of middelen gebruikt zijn waarvoor ze gevraagd zijn.
pi_161137782
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 22:12 schreef Benger het volgende:

[..]

Ja, in dit geval is crowdfunding achteraf gezien misschien niet zo handig geweest. Ik vraag me wel af of de leningnemer niet allang wist dat hij het geld misschien voor dit contract zou gebruiken. Zo'n contract komt niet uit de lucht vallen.
Het lijkt me met voorbedachte rade inderdaad. Want ze hadden dat geld dus gewoon beschikbaar en nog helemaal niet uitgegeven aan die machine.

Een lening aanvragen met een gok op verkoop in de AH is natuurlijk lastiger dan een lening op een machine die ook nog eens verpand is.

Het bedrijf heeft een groot risico genomen ten koste van de investeerders.

Ik vraag me ook af of hier enige controle op is bij GVE, op naleving van de contracten. Ik begrijp dat bedrijven naar eigen inzicht beslissingen nemen om het geld goed te besteden. Dat is ook niet verkeerd. Maar het risico voor de investeerder mag niet ineens veel hoger worden door dit soort beslissingen.
  zondag 3 april 2016 @ 20:36:41 #285
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_161152864
Ik heb onderstaande reactie naar KOM gestuurd. Hopelijk volgen er meer...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_161153199
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2016 20:36 schreef Coelho het volgende:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nette reactie. Ik ga er morgen ook maar eens een mail aan wagen.
Ik ben erg benieuwd waarom Kom zich hard maakt dat er nu 150k afgelost zal worden op de R/C van de bank. Waarom niet de 1e lening aflossen? Kom is nu harder bezig de belangen van de Deutsche bank te behartigen dan die van de investeerder.
pi_161157270
quote:

SPOILER
Een keurige Mail en het sluit ook helemaal aan bij mijn eerste reactie.

Inmiddels ben ik, mede na een privé bericht van een mede forumlid toch tot een ander inzicht gekomen.

Laat duidelijk zijn dat KoM de hele verpanding in het verleden niet goed geregeld heeft. Inmiddels zijn ze bezig om e.e.a. wel op de juiste manier te regelen en vermoedelijk is daar bij dit lijk uit de kast gekomen. Ik denk dat als we nu de lening gaan opzeggen en het geld opeisen het bedrijf failliet gaat. De bank neemt dan alle zekerheden en de crowd heeft niets.

Onder aan de streep is het voorstel van KoM misschien wel het best haalbare voor alle partijen.
pi_161158206
quote:

SPOILER
Vind het kortzichtig om maar meteen heel de lening inclusief de verschuldigd rente te claimen. Crowdfunding is naast dat je het voor de rendement doet ook een stukje om bedrijven vooruit te helpen. En omdat hij zich niet aan het contact heeft gehouden dan maar zo een bevlogen ondernemer de Malle moeren in te helpen, vind ik een beetje overtrokken.
Zit er zelfs overigens ook in met een, voor mijn doen, hoog bedrag.
pi_161158252
Het risico van een failliet bedrijf daar zat ik eerder vandaag ook al aan te denken. Maar dat betekent toch niet dat deze situatie dan maar doodgezwegen moet worden?

quote:
Onder aan de streep is het voorstel van KoM misschien wel het best haalbare voor alle partijen.
Hier ben ik het mee eens. Maar ik vind niet dat het platform deze beslissing kan nemen zonder de investeerders te informeren en raadplegen.

Als het zo makkelijk is om contracten niet na te leven en het geen consequenties heeft dan kan je net zo goed een lege pitch bij de projecten plaatsen met alleen wat financiele info.

Ik heb zelf overigens geen account bij KOM. Maar gezien de gang van zaken aldaar en de bijna dagelijkse negativiteit over KOM ben ik ook niet van plan een account te maken.

Ik zal zodadelijk een mail typen voor GVE om te vragen of er enige controle is op de besteding van de bedrijven en het naleven van de contracten. Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee hoe dat werkt als je leent bij de bank.
  zondag 3 april 2016 @ 22:41:37 #290
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_161158490
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2016 22:12 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Een keurige Mail en het sluit ook helemaal aan bij mijn eerste reactie.

Inmiddels ben ik, mede na een privé bericht van een mede forumlid toch tot een ander inzicht gekomen.

Laat duidelijk zijn dat KoM de hele verpanding in het verleden niet goed geregeld heeft. Inmiddels zijn ze bezig om e.e.a. wel op de juiste manier te regelen en vermoedelijk is daar bij dit lijk uit de kast gekomen. Ik denk dat als we nu de lening gaan opzeggen en het geld opeisen het bedrijf failliet gaat. De bank neemt dan alle zekerheden en de crowd heeft niets.

Dan moeten ze daar helder over zijn en niet een of andere halleluja mail uitsturen. Zeg dan gewoon 'we hebben een stevig gesprek met de ondernemer gehad en dit is gezien de financiële situatie het minst slechte voor iedereen'. Nu doen ze net of we ons in de handjes mogen knijpen dat er weer een nieuwe lening komt en dat alles er alleen maar beter op geworden is voor alle betrokkenen. Dit was een reclamemail om inschrijvingen te werven, niet een zakelijke mededeling die ik verwacht had bij een dergelijke melding.

quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2016 22:32 schreef Murene het volgende:

[..]

Vind het kortzichtig om maar meteen heel de lening inclusief de verschuldigd rente te claimen. Crowdfunding is naast dat je het voor de rendement doet ook een stukje om bedrijven vooruit te helpen. En omdat hij zich niet aan het contact heeft gehouden dan maar zo een bevlogen ondernemer de Malle moeren in te helpen, vind ik een beetje overtrokken.
Ik zit hier niet voor de liefdadigheid. Als je bij een bank contractbreuk pleegt dan moet je ook bloeden. Ik ben niet uit op de ondergang van de ondernemer, want ik denk op recht dat hij een bloeiende toekomst tegemoet gaat. Ik verwacht echter wel een oprecht Mea Culpa.

quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2016 22:34 schreef OOST het volgende:
Het risico van een failliet bedrijf daar zat ik eerder vandaag ook al aan te denken. Maar dat betekent toch niet dat deze situatie dan maar doodgezwegen moet worden?

[..]

Hier ben ik het mee eens. Maar ik vind niet dat het platform deze beslissing kan nemen zonder de investeerders te informeren en raadplegen.

Als het zo makkelijk is om contracten niet na te leven en het geen consequenties heeft dan kan je net zo goed een lege pitch bij de projecten plaatsen met alleen wat financiele info.

Ik heb zelf overigens geen account bij KOM. Maar gezien de gang van zaken aldaar en de bijna dagelijkse negativiteit over KOM ben ik ook niet van plan een account te maken.
Dit. +1
pi_161158625
- oeps, wat onzin getypt.

[ Bericht 88% gewijzigd door OOST op 03-04-2016 23:01:39 ]
pi_161158672
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2016 22:41 schreef Coelho het volgende:

[..]

Dan moeten ze daar helder over zijn en niet een of andere halleluja mail uitsturen. Zeg dan gewoon 'we hebben een stevig gesprek met de ondernemer gehad en dit is gezien de financiële situatie het minst slechte voor iedereen'. Nu doen ze net of we ons in de handjes mogen knijpen dat er weer een nieuwe lening komt en dat alles er alleen maar beter op geworden is voor alle betrokkenen. Dit was een reclamemail om inschrijvingen te werven, niet een zakelijke mededeling die ik verwacht had bij een dergelijke melding.

[..]

Ik zit hier niet voor de liefdadigheid. Als je bij een bank contractbreuk pleegt dan moet je ook bloeden. Ik ben niet uit op de ondergang van de ondernemer, want ik denk op recht dat hij een bloeiende toekomst tegemoet gaat. Ik verwacht echter wel een oprecht Mea Culpa.

Mee eens.
pi_161158886
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2016 22:34 schreef OOST het volgende:

[..]

Ik zal zodadelijk een mail typen voor GVE om te vragen of er enige controle is op de besteding van de bedrijven en het naleven van de contracten.
Bespaar jullie de moeite, die controle is er in principe niet. De enige controle die er is is of rente en aflossing op tijd voldaan worden. Dit is overigens bij de meeste platformen zo. Bijvoorbeeld CCF voert als het goed is wel een jaarlijkse controle uit maar hoe uitgebreid die controle is weet ik niet.
pi_161158946
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2016 22:55 schreef Horsemen het volgende:
Bespaar jullie de moeite
Ik druk net op send met mn mail naar GVE haha.

Ik heb niet goed gelezen in het GVE contract. Daar staat wel iets beschreven over het doel van de lening. Ik zie ook dat iets vergelijkbaars bij KOM in de contracten staat.

[ Bericht 5% gewijzigd door OOST op 03-04-2016 23:03:47 ]
pi_161161936
quote:
0s.gif Op zondag 3 april 2016 22:57 schreef OOST het volgende:

[..]

Ik druk net op send met mn mail naar GVE haha.

Ik heb niet goed gelezen in het GVE contract. Daar staat wel iets beschreven over het doel van de lening. Ik zie ook dat iets vergelijkbaars bij KOM in de contracten staat.
Het verschil tussen GvE en KoM is dat GvE niet aan verpanding doet maar in principe wel (mits anders vermeld) altijd hoofdelijk aansprakelijk geeft.
  maandag 4 april 2016 @ 10:33:28 #296
449348 Fundvlees
Gepekeld maar ongezouten
pi_161164131
quote:
1s.gif Op zondag 3 april 2016 22:32 schreef Murene het volgende:

[..]

Ik ben het hier niet mee eens. Ik crowdfund om een rendement op mijn geld te maken. Als bedrijven daardoor een stap kunnen maken dan is dat natuurlijk fantastisch en aangezien ik er van uitga dat de bedrijven waarin ik investeer de lening kunnen dragen denk ik ook dat ze dat gaan doen. Wanneer een bedrijf echter moedwillig de vooraf gemaakte afspraken niet nakomt dan heb ik weinig medelijden. Overigens zit ik hier ook niet in, hoop natuurlijk wel op een goede afloop voor al mensen die er wel inzitten.
Je bent een rund als je met funden stunt
pi_161164980
Collin attendeert u graag op onderstaande nieuwe investeringskans:
Leningaanvrager: DITARE
Doel van de lening: Uitbreidingsfinanciering
Leningbedrag: ¤ 200.000
Rente: 6,50 %
Looptijd: 36 maanden

Op zich ziet het er wel netjes uit. Voor mij is de rendement risico verhouding niet voldoende om mee te doen.
pi_161165044
Ik krijg trouwens geen meldingen meer binnen van de mailserver, ook niet in de spambox.
pi_161165253
quote:
14s.gif Op maandag 4 april 2016 11:18 schreef Horsemen het volgende:

Op zich ziet het er wel netjes uit. Voor mij is de rendement risico verhouding niet voldoende om mee te doen.
Ik krijg zin om Collin te gaan bellen en ze daar helemaal verrot te gaan schelden. Wat een waardeloze site en ruk verdienstverlening!
Pecunia non olet
pi_161165274
quote:
14s.gif Op maandag 4 april 2016 11:18 schreef Horsemen het volgende:

Ik hoef niet meer na te denken. Te laat achter de computer! Vol!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')