abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160878961

quote:
Brussel ontwaakt in rouw na aanslagen

De ochtendspits komt op gang in Brussel een dag na de aanslagen op luchthaven Zaventem en op de metro. Het grootste deel van het openbaar vervoer is open voor het publiek in de Belgische hoofdstad.

Bij de aanslagen kwamen dinsdag 34 mensen om het leven. Zeker 230 mensen raakten gewond. De aanslagen zijn opgeëist door terreurbeweging Islamitische Staat (IS).

Vervoersbedrijf MIVB heeft de reistijden in Brussel uit veiligheidsoverwegingen beperkt. Het autoverkeer in Brussel zal eveneens woensdag nog de nodige hinder ondervinden: een aantal tunnels blijft afgesloten. Ook de omgeving van de Wetstraat, waar regeringsgebouwen staan, blijven gesloten voor het verkeer.

Verdachte
In België wordt nog altijd gezocht naar een verdachte die dinsdag kon ontkomen na de aanslagen op Zaventem. Twee anderen die explosieven tot ontploffing brachten in de vertrekhal, zijn volgens de Franstalige publieke omroep in België (RTBF) de gebroeders El Bakraoui. Ze zouden bekenden zijn van de politie.

Woensdagochtend zijn huiszoekingen in de Brusselse gemeente Schaarbeek afgerond. Dinsdag werden daar nog een spijkerbom, chemische stoffen en een IS-vlag gevonden. Het is niet duidelijk of er verder nuttige informatie is aangetroffen.

Een ingestelde veiligheidszone in de omgeving is opgeheven. Bewoners van het afgezette gebied konden 's nachts terugkeren naar hun huizen.

De Belgische autoriteiten hebben twee opsporingsberichten naar buiten gebracht om zo aan meer informatie te komen over de verdachten.

Treinverkeer
Het treinverkeer naar België is ook weer opgestart. De eerste Thalys is al vertrokken en kort voor 7.00 uur gaat ook de eerste Intercity naar Brussel weer rijden.

Vakbond FNV Spoor had kanttekeningen geplaatst bij de beslissing van NS om woensdag weer treinen te laten rijden naar Brussel. In een brief aan de NS uitte de bond zijn zorgen over de beveiliging van het traject tussen Roosendaal en Antwerpen na de aanslagen van dinsdag in Brussel. Ook zou het personeel dat de treindienst naar Brussel verzorgt, behoorlijk ontdaan zijn.

De NS zegt woensdagochtend echter dat er geen afmeldingen zijn van het personeel en dat de treinen naar en vanuit België woensdag weer volgens de normale dienstregeling rijden. Advies aan reizigers is wel om kort voor vertrek de reisplanner te raadplegen.

Kranten
De ochtendkranten staan woensdag uitgebreid stil bij de aanslagen. De Telegraaf noemt de aanslagen "beestachtig" en stelt dat Europa in het hart is getroffen. Trouw omschrijft de terreur als "de aanslagen die Brussel wél en niet verwachtte".

De aanslagen in Brussel luiden volgens de Belgische media een nieuw tijdperk in. Gevreesd wordt dat de strijd tegen terreur ten koste zal gaan van de privacy. Maar er is na dinsdag "geen weg terug", aldus de dagbladen.

Ministeriële bijeenkomst
Nederland zal als EU-voorzitter een overleg van Europese ministers organiseren, op verzoek van België, meldt minister van Veiligheid en Justitie Ard van der Steur op Twitter. De bijeenkomst is wellicht op donderdagochtend al.

Eerder dinsdag zei Van der Steur al dat wordt bekeken of de Europese ministers die over terreur gaan bij elkaar moeten komen. De bewindsman sprak van "moorddadige aanslagen" en heeft België alle steun toegezegd.
Bronnen & Blogs
Fok: Frontpage Live
Reddit over Brussel
HLN: Aanslagen Brussel
AD: Aanslagen in Brussel
Teruglezen: Aanslagen Brussel van minuut tot minuut
NRC: Wat we nu weten over de aanslagen in Brussel

Live Streams
NPO
RTL Z

quote:
Belgische media hebben een foto in handen van de drie vermoedelijke daders van de aanslagen op de luchthaven Zaventem. De mannen lopen achter een bagagekarretje. De foto zou door de politie zijn getwitterd, terwijl het beeld eigenlijk voor intern gebruik was.

Of zij allemaal zijn omgekomen, is niet duidelijk. Bij de aanslagen in de vertrekhal gingen kort na elkaar twee bommen af. De Belgische minister Reynders van Buitenlandse Zaken zei eerder vandaag dat er rekening mee wordt gehouden dat er nog een dader voortvluchtig is. Het gevaar is nog niet geweken, waarschuwde hij.
bron: http://nos.nl/artikel/209(...)entem-verspreid.html

[ Bericht 27% gewijzigd door Frutsel op 23-03-2016 08:19:11 (OP update) ]
  woensdag 23 maart 2016 @ 07:11:01 #3
66825 Reya
Fier Wallon
pi_160879285
Probeer een beetje ontopic te blijven, mensen.
pi_160879320
quote:
Ze wilden nog veel meer doden maken, maar door te kleine taxi konden terroristen niet alle bommen meekrijgen.
Het was de taxichauffeur opgevallen dat hij de verdachten niet mocht helpen met hun bagage. Bovendien wist hij de speurders te vertellen dat het trio veel te veel bagage wilde meenemen, méér dan er in zijn taxi paste. Daardoor moesten ze noodgedwongen enkele ­tassen achterlaten.
http://www.hln.be/hln/nl/(...)men-meekrijgen.dhtml
pi_160879342
Het is bijzonder rustig op straat vanochtend in Leuven en in de trein naar Brussel die ik elke dag neem. Blijkbaar gaan veel mensen thuiswerken vandaag.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_160879387
quote:
Het geeft volgens mij wel aan dat het een niet zo goed geplande actie was, anders hadden ze wel alles meegekregen. Door het oppakken van assallam zullen de cellen die er nog zijn wel zenuwachtig geworden zijn.
  woensdag 23 maart 2016 @ 07:41:03 #7
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_160879410
En het is wel klaar met het off-topic geneuzel.
Zoek maar een topic waar die discussie wel on-topic is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_160879422
quote:
Waar zijn de andere bommen dan gebleven? Die moeten nog ergens staan lijkt mij.
pi_160879427
Maar meer ontopic, ik hoop dat het rustig blijft in Brussel vandaag en men het normale leven weer langzaam op gaat pakken. We moeten ons niet laten verslaan door dit soort gekken.

[ Bericht 64% gewijzigd door Leandra op 23-03-2016 07:47:04 ]
pi_160879431
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 07:43 schreef brillenmeisje het volgende:

[..]

In dat huis hadden ze spijkerbommen aangetroffen begreep ik.
pi_160879464
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2016 07:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het geeft volgens mij wel aan dat het een niet zo goed geplande actie was, anders hadden ze wel alles meegekregen. Door het oppakken van assallam zullen de cellen die er nog zijn wel zenuwachtig geworden zijn.
Het geeft volgens mij vooral aan dat zelfs de improvisatie heel heftig is geweest en dat dit doet denken wat als...
De plannen waren er gewoon (dit wil Abdelslam als wisselgeld inzetten) en om zulke activiteiten uit te voeren lijkt me ook een zekere planning vereist, alleen de uitvoering is blijkbaar niet wat deze daders voor ogen hadden door toedoen van de tijdsdruk, het gegeven dat ze mogelijk onthuld zouden kunnen worden.
If my answers frighten you then you should cease asking scary questions.
pi_160879478
Opmars gangsterislam in steden:

Dat Salah Abdeslam zich vorige week vrijdag liet arresteren, ,,lijkt wel een afleidingsmanoeuvre geweest voor de aanslagen die werden voorbereid", zegt een familielid van een uitgereisde Nederlandse jihadist.

Deskundigen geven hem gelijk: Brussel is als Europees broeinest voor gewelddadige moslimextremisten 'totaal uit de hand gelopen'. Door het jarenlange wegkijken en de politieke correctheid in de samenleving, de desinteresse en een krakkemikkige informatiepositie van Belgische geheime diensten is een monster gegroeid, zegt Edwin Bakker, hoogleraar Terrorisme en Contraterrorisme aan de Universiteit Leiden. ,,De meeste jihadronselaars komen uit België", aldus het familielid van de uitgereisde polderjihadist.
http://www.telegraaf.nl/b(...)am__in_steden__.html
  woensdag 23 maart 2016 @ 07:54:11 #13
192592 SureD1
------------------------------
pi_160879491
Ik zet de tv aan, en weer die Arnold Karskens voor mijn neus met zijn ongenuanceerd gebral...heeft die politieke ambities of zo?

Ontopic: nieuwe foto's van de verdachten:

http://www.telegraaf.nl/b(...)nt_deze_man____.html

De linker lijkt op Mohamed Abrini, van de rechter werd gisteren al gesuggereerd dat het Najim Laarchaoui was. Kliek van Abdeslam die twee...

Edit twee: RTBF noemt nu Brahim en Khalid El Bakraoui als daders van de aanslag op Zaventem:
http://www.rtbf.be/info/s(...)-zaventem?id=9249275

[ Bericht 42% gewijzigd door SureD1 op 23-03-2016 08:06:23 ]
  woensdag 23 maart 2016 @ 08:01:12 #14
66825 Reya
Fier Wallon
pi_160879539
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2016 07:44 schreef 99.999 het volgende:

Maar meer ontopic, ik hoop dat het rustig blijft in Brussel vandaag en men het normale leven weer langzaam op gaat pakken. We moeten ons niet laten verslaan door dit soort gekken.
Aan mij zal het niet liggen. We werken voorlopig wel op de absoluut minimale bezetting.
pi_160879563
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 07:43 schreef brillenmeisje het volgende:

[..]

In hetzelfde krantenartikel staat

quote:
Zware spijkerbommen
De politie haastte zich na de tip naar de woning waar het trio opgepikt werd, in de stationsbuurt van Schaarbeek, en vond er de koffers. Er bleken zware spijker­bommen in te zitten. Bij de huiszoeking werden verder ­chemische producten en een vlag van terreurgroep IS aangetroffen. De voortvluchtige verdachte was niet in het huis aanwezig.

Op de luchthaven ontploften uiteindelijk twee bommen. Maar er was ook nog een ­derde die niét explodeerde. Bronnen hebben het over een krachtig springtuig van vele tientallen kilo's dat voor nog veel meer slachtoffers had kunnen zorgen.
Lees woensdag alles over de terroristische aanslagen in Brussel in speciale editie van Het Laatste Nieuws. In papieren versie of in onze digitale krant.
pi_160879565
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2016 07:44 schreef 99.999 het volgende:

Devide and conquer. We moeten ons vooral niet laten verdelen.
  woensdag 23 maart 2016 @ 08:08:43 #17
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_160879590
quote:

[..]

Dit. Anders hadden ze wel een andere auto geregeld en geen taxi. Daarbij hoorde ik dus daarnet op het nieuws dat de 3e verdachte (die met dat hoedje) zijn bomgordel af had gedaan en op de vlucht geslagen is?

Abdelslam 2.0?
  woensdag 23 maart 2016 @ 08:11:18 #18
192592 SureD1
------------------------------
pi_160879609
quote:
14s.gif Op woensdag 23 maart 2016 08:08 schreef NoXia het volgende:

[..]

Dit. Anders hadden ze wel een andere auto geregeld en geen taxi. Daarbij hoorde ik dus daarnet op het nieuws dat de 3e verdachte (die met dat hoedje) zijn bomgordel af had gedaan en op de vlucht geslagen is?

Abdelslam 2.0?
Ja. Kan toeval zijn, kan ook M.O. zijn, zo van er loopt er nog altijd eentje rond.

Daily mail hint ook op opzet:

http://www.dailymail.co.u(...)bombs-detonated.html
pi_160879618
quote:
2s.gif Op woensdag 23 maart 2016 08:01 schreef Reya het volgende:

[..]

Aan mij zal het niet liggen. We werken voorlopig wel op de absoluut minimale bezetting.
Heel goed.
  woensdag 23 maart 2016 @ 08:14:16 #20
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_160879623
quote:

[..]

Sowieso. Anders hadden ze wel een weekje gewacht en tijdens de paasdrukte toegeslagen.
pi_160879642
quote:
14s.gif Op woensdag 23 maart 2016 08:05 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Devide and conquer. We moeten ons vooral niet laten verdelen.
Schouders eronder en op naar de volgende aanslag.
pi_160879646
quote:
14s.gif Op woensdag 23 maart 2016 08:08 schreef NoXia het volgende:

[..]

Abdelslam 2.0?
Nou inderdaad. Alweer een falende zelfmoordterrorist.

Maar toch kan ik me niet voorstellen dat ze het overhaast hebben gedaan. Zoiets wordt toch maanden, in ieder geval weken, van tevoren voorbereid? Ze zullen ook eerder op de locaties zijn geweest om goede posities te kiezen.
  Moderator woensdag 23 maart 2016 @ 08:18:43 #23
8781 crew  Frutsel
pi_160879649
OP geupdate, linkjes iets aangepast en laatste nieuws erin.
pi_160879658
quote:
0s.gif Op woensdag 23 maart 2016 08:17 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Schouders eronder en op naar de volgende aanslag.
Die is onvermijdelijk. Kwaadwillenden binnen de grenzen genoeg gok ik zo.
  woensdag 23 maart 2016 @ 08:23:45 #25
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_160879686
quote:
Belgium’s state broadcaster RTBF has named Khalid and Ibrahim el-Bakraoui as the two men who detonated suitcase bombs, killing themselves and several others, at Zaventem airport.
http://www.theguardian.co(...)rt-bomb-suspect-live
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')