quote:
Op donderdag 17 maart 2016 19:11 schreef Rica het volgende:[..]
Sja, wie weet hoeveel er geëxperimenteerd is waar we niks van weten? Of wat er nu in geheime laboratoria gebeurt?
Hij is vast niet de enige met extreme ideeën (geweest)..
Zat. Het is allemaal verre toekomstmuziek. Wat wel in de buurt is ruimtetoerisme. Dat je als normale rijke ziel de aarde kunt zien: Jeff Bezos, eigenaar van Amazone is daar al een tijd mee bezig via zijn andere bedrijf Bleu Origins. Kleine ruimtereizen voor de 'normale' welvarende burger.
Jeff Bezos (Amazon): eerste commerciële ruimtereizen al in 2018
Bleu Origins engineers aan het werkDe eerste ruimtetoeristen kunnen al in 2018 hun opwachting maken voor een vlucht buiten de atmosfeer. Tenminste, als alles verloopt volgens plan, voorspelt Amazon-oprichter Jeff Bezos. Zijn ruimtevaartbedrijf Blue Origin, dat voorop gaat in de commerciële space race, wil volgend jaar de eerste testvluchten maken met bemande raketten.
Bezos zei dit ten overstaan van elf journalisten, onder meer van The New York Times en The Washington Post, die een mediatour kregen door het hoofdkwartier van Blue Origin. Het was de allereerste persdag, want de mediaschuwe miljardair hield zijn ambitieuze ruimtevaartproject - begonnen in 2000 - jarenlang onder de pet.
Maar nu licht miljardair Bezos, die zijn fortuin verdiende met webwinkel Amazon, een tipje van de sluier. Blue Origin wil volgend jaar gekwalificeerde proefpersonen de ruimte in sturen om de klantervaring te peilen. Sturen hoeven ze niet, want de New Shepard, zoals Bezos' raketmodel heet, vliegt op de automatische piloot.
De eerste commerciële vluchten moeten dan volgen in 2018. Daarbij zullen telkens zes ruimtetoeristen een korte vlucht maken buiten de atmosfeer. Dat is een reis van slechts enkele minuten, waarin de passagiers gewichtloosheid ervaren. Hoeveel zo'n reisje moet kosten, liet Bezos in het midden.
De aankondiging betekent een nieuwe stap voor Blue Origin. Het bedrijf werkte in de afgelopen tien jaar aan de ontwikkeling van herbruikbare raketten, die na lancering weer kunnen landen op aarde. Dat deed Blue Origin in relatieve anonimiteit, tot december vorig jaar, toen een New Shepard als eerste raket succesvol terugkeerde op de aardbodem. In januari volgde een tweede geslaagde landing. En nu heeft Bezos dus zijn zinnen gezet op de eerste vlucht met ruimtetoeristen in 2018.
Veiligheid'Twee jaar lijkt mij heel kortdag, maar het kan wel', stelt de Nederlandse natuurkundige en Nobelprijswinnaar Gerard 't Hooft, tevens ambassadeur van het ruimtevaartproject Mars One. Volgens 't Hooft is de techniek voorhanden om passagiers een korte ruimtevlucht te laten maken. 'Het komt nu aan op economische rendabelheid en veiligheidseisen.'
Dat laatste gaat vooral op als er mensenlevens op het spel staan, aldus 't Hooft. 'Voor bemande ruimtereizen gelden zulke hoge veiligheidseisen, niks mag aan het toeval worden overgelaten.' 't Hooft vergelijkt het met supersonische vliegtuigen: ze doen het, maar staan wegens veiligheidsgaranties aan de grond.
Zelf is 't Hooft betrokken bij het Mars One-project, dat zich richt op een enkele reis naar planeet Mars. Ambitieus, erkent hij. 'Verre reizen zijn eigenlijk nog boven onze macht.' Logisch dus dat bedrijven als Blue Origin juist inzetten op veilige, kleine ruimtevluchten. 'Ze beginnen met het meest eenvoudige, vluchten tot iets voorbij de 100 kilometer. Dan ben je officieel in de ruimte.'
WinstgevendHoeveel wil hij niet zeggen, maar Blue Origin heeft Bezos heel veel geld gekost. Toch moet de onderneming uiteindelijk winstgevend worden. Ruimtetoerisme moet daaraan bijdragen, maar de belangrijkste inkomstenbron zal de verkoop van raketmotoren zijn aan andere bedrijven.
Bron