Beste Allemaal,
Ik ben al een tijdje bezig geweest met het kopen van mijn eerste huis.
Dit heeft heel wat langer geduurd dan gedacht en de verkoper, en de makelaar die aandringt bij de verkoper, eist de ingebrekestelling op van 10.000 euro.
Nu word er gezegd door mijn adviseur, die teven heel het proces in handen kreeg van mij, dat de SVN(een instantie die de starterslening verleend) ingebrekengesteld moet worden aangezien zij aantoonbaar 3 a bijna 4 weken het werk hebben laten liggen en dus voor een maand vertraging hebben gezorgd.
Nu zegt de verkopende makelaar dat er wel meer is dan alleen de SVN die fout zit, namelijk;
"Wij begrijpen heel goed dat uw opdrachtgevers door deze situatie in een moeilijk pakket komen, echter twijfelen wij of de schuld hiervan alleen aan SVN is toe te schrijven. Het niet tijdig rondkrijgen van de financiering is slechts een gedeelte van de ontstane problematiek.
Waarom is, de reeds op 5 december ondertekende koopakte, pas op 17 december (1 dag voor het kerstreces) bij SVN ingediend?
Waarom is er nooit door kopers, of door u, om enig uitstel verzocht zoals te doen gebruikelijk?
Waarom is de bankgarantie niet tijdig verstrekt en heeft de notaris hier middels een schrijven om moeten verzoeken? Naar nu blijkt is de bankgarantie, per 5 maart, ook nog eens is ingetrokken?
Waarom is er überhaupt geen enkele vorm van communicatie geweest van u (of de kopers), tenzij hier nadrukkelijk door de notaris, of door de makelaar, op werd aangedrongen?
Hoewel het appartement per direct beschikbaar was hebben we voor een overdrachtsdatum van 25 januari gekozen, juist om die extra twee weken te ”winnen” i.v.m. de kerstperiode.
Ook na het verlopen van deze datum hebben we nog twee weken lang kopers in de gelegenheid gesteld om de financiering op orde te krijgen. Daarna is (uiteindelijk) een ingebrekestelling verstuurd met nogmaals een week uitstel. Het meest vervelende hierin is dat ook de kopers zelf niet inzichtelijk hadden wat er nu wel/niet was ondernomen inzake de financiering en waar het wachten nu op was.
De reden dat de heer *** het appartement voor deze prijs (resulterend in een flinke restschuld) heeft willen verkopen (i.p.v. het plaatsen van een nieuwe huurder), was dat hij van de zorgen af wilden zijn omdat het aanhouden van dit appartement zwaar op zijn gemoed drukte. Juist om die reden is de ontstane situatie voor de heer ***** extreem stressvol geweest en hard aangekomen. Het totale gebrek aan elke van vorm van communicatie van uw zijde, en van de kopers, en de stress (letterlijk slapeloze nachten) die deze onzekerheid heeft opgeleverd doet ons er toe bewegen vast te houden aan de boete.
De makelaar heeft dagelijks contact met de heer **** gehad omdat hij zich zorgen maakten over de voortgang. De enige manier om hier enigszins duidelijkheid in te verkrijgen was door te communiceren via het notariskantoor. Het notariskantoor heeft zelfs enkele malen (mede op het verzoek van de makelaar) zelf contact gezocht met Argenta en SVN om iets van duidelijkheid te krijgen.
Pas op 14 maart (9 weken na het verlopen van het voorbehoud financiering, en 7 weken na de originele overdrachtsdatum) is de financiering op orde. Wanneer we hier 3 weken vertraging vanuit SVN (de oorzaak van deze situatie?) vanaf trekken, zou het appartement nog “boetevrij” hebben kunnen passeren. De schuldvraag over het hoe & waarom van deze situatie is echter iets tussen u en uw opdrachtgevers (en wellicht SVN)
Om de overdracht toch doorgang te kunnen laten vinden is ons voorstel is het volgende;
Indien het transport op de voorgestelde datum van 22 maart plaats heeft zullen wij de boete maximeren op ¤ 10.000,- (i.p.v. ¤ 11.750,-) De helft van dit bedrag (¤ 5000,-) wordt door kopers op de dag van het transport beschikbaar gesteld om in ieder geval de directe financiële schade vanuit te kunnen voldoen. Voor de overige ¤ 5000,- wordt een schuldbekentenis opgemaakt en door de kopers bij de notaris ondertekend. Kopers zullen dit bedrag uiterlijk binnen een half jaar, na de datum van het transport, aan verkoper voldoen. Daarmee hebben kopers de tijd om de schade op u, of SVN, te verhalen voorafgaand aan de voldoening hiervan."
Ik weet niet precies hoe ik erachter kan komen wie hier precies fout zit en zoek dan ook hopeloos om hulp!!!!
Is er iemand die mij kan vertellen waar ik me moet melden?!!?!?
Met vriendelijke groeten,
Thomas
[ Bericht 0% gewijzigd door Nizno op 16-03-2016 21:43:52 ]