abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160719555
Beste Allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig geweest met het kopen van mijn eerste huis.
Dit heeft heel wat langer geduurd dan gedacht en de verkoper, en de makelaar die aandringt bij de verkoper, eist de ingebrekestelling op van 10.000 euro.

Nu word er gezegd door mijn adviseur, die teven heel het proces in handen kreeg van mij, dat de SVN(een instantie die de starterslening verleend) ingebrekengesteld moet worden aangezien zij aantoonbaar 3 a bijna 4 weken het werk hebben laten liggen en dus voor een maand vertraging hebben gezorgd.
Nu zegt de verkopende makelaar dat er wel meer is dan alleen de SVN die fout zit, namelijk;

"Wij begrijpen heel goed dat uw opdrachtgevers door deze situatie in een moeilijk pakket komen, echter twijfelen wij of de schuld hiervan alleen aan SVN is toe te schrijven. Het niet tijdig rondkrijgen van de financiering is slechts een gedeelte van de ontstane problematiek.

Waarom is, de reeds op 5 december ondertekende koopakte, pas op 17 december (1 dag voor het kerstreces) bij SVN ingediend?
Waarom is er nooit door kopers, of door u, om enig uitstel verzocht zoals te doen gebruikelijk?
Waarom is de bankgarantie niet tijdig verstrekt en heeft de notaris hier middels een schrijven om moeten verzoeken? Naar nu blijkt is de bankgarantie, per 5 maart, ook nog eens is ingetrokken?
Waarom is er überhaupt geen enkele vorm van communicatie geweest van u (of de kopers), tenzij hier nadrukkelijk door de notaris, of door de makelaar, op werd aangedrongen?

Hoewel het appartement per direct beschikbaar was hebben we voor een overdrachtsdatum van 25 januari gekozen, juist om die extra twee weken te ”winnen” i.v.m. de kerstperiode.
Ook na het verlopen van deze datum hebben we nog twee weken lang kopers in de gelegenheid gesteld om de financiering op orde te krijgen. Daarna is (uiteindelijk) een ingebrekestelling verstuurd met nogmaals een week uitstel. Het meest vervelende hierin is dat ook de kopers zelf niet inzichtelijk hadden wat er nu wel/niet was ondernomen inzake de financiering en waar het wachten nu op was.

De reden dat de heer *** het appartement voor deze prijs (resulterend in een flinke restschuld) heeft willen verkopen (i.p.v. het plaatsen van een nieuwe huurder), was dat hij van de zorgen af wilden zijn omdat het aanhouden van dit appartement zwaar op zijn gemoed drukte. Juist om die reden is de ontstane situatie voor de heer ***** extreem stressvol geweest en hard aangekomen. Het totale gebrek aan elke van vorm van communicatie van uw zijde, en van de kopers, en de stress (letterlijk slapeloze nachten) die deze onzekerheid heeft opgeleverd doet ons er toe bewegen vast te houden aan de boete.
De makelaar heeft dagelijks contact met de heer **** gehad omdat hij zich zorgen maakten over de voortgang. De enige manier om hier enigszins duidelijkheid in te verkrijgen was door te communiceren via het notariskantoor. Het notariskantoor heeft zelfs enkele malen (mede op het verzoek van de makelaar) zelf contact gezocht met Argenta en SVN om iets van duidelijkheid te krijgen.

Pas op 14 maart (9 weken na het verlopen van het voorbehoud financiering, en 7 weken na de originele overdrachtsdatum) is de financiering op orde. Wanneer we hier 3 weken vertraging vanuit SVN (de oorzaak van deze situatie?) vanaf trekken, zou het appartement nog “boetevrij” hebben kunnen passeren. De schuldvraag over het hoe & waarom van deze situatie is echter iets tussen u en uw opdrachtgevers (en wellicht SVN)

Om de overdracht toch doorgang te kunnen laten vinden is ons voorstel is het volgende;
Indien het transport op de voorgestelde datum van 22 maart plaats heeft zullen wij de boete maximeren op ¤ 10.000,- (i.p.v. ¤ 11.750,-) De helft van dit bedrag (¤ 5000,-) wordt door kopers op de dag van het transport beschikbaar gesteld om in ieder geval de directe financiële schade vanuit te kunnen voldoen. Voor de overige ¤ 5000,- wordt een schuldbekentenis opgemaakt en door de kopers bij de notaris ondertekend. Kopers zullen dit bedrag uiterlijk binnen een half jaar, na de datum van het transport, aan verkoper voldoen. Daarmee hebben kopers de tijd om de schade op u, of SVN, te verhalen voorafgaand aan de voldoening hiervan."

Ik weet niet precies hoe ik erachter kan komen wie hier precies fout zit en zoek dan ook hopeloos om hulp!!!!
Is er iemand die mij kan vertellen waar ik me moet melden?!!?!?

Met vriendelijke groeten,
Thomas

[ Bericht 0% gewijzigd door Nizno op 16-03-2016 21:43:52 ]
pi_160719647
Bij je adviseur?
dag
pi_160719656
Ik zou even zo netjes zijn de naam van de makelaar en vooral de verkoper weg te halen, dit is niet relevant. Verder: ik vind dat ze een punt hebben, de verkoper heeft niets te maken met jouw problemen om de boel rond te krijgen.
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_160719735
quote:
4s.gif Op woensdag 16 maart 2016 19:24 schreef Thomasju het volgende:
Nu word er gezegd door mijn adviseur, die teven heel het proces in handen kreeg van mij, dat de SVN(een instantie die de starterslening verleend) ingebrekengesteld moet worden aangezien zij aantoonbaar 3 a bijna 4 weken het werk hebben laten liggen en dus voor een maand vertraging hebben gezorgd.
Zoals ik het lees is het jouw adviseur die de nodige steken heeft laten vallen, ik zou heel snel bij iemand anders advies inwinnen (zonder de adviseur dat te vertellen) bijv. juridische loket of rechtsbijstand.
pi_160719770
Heb je rechtsbijstand?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_160719853
Ik zal inderdaad de verkopers naam weg halen, maar makelaars naam: kan ook weg :)

Er is aangeboden van de 2 maanden die hij te lang wacht de kosten te betalen.
Als opnieuw aansluiting van gas, elektra.
hypotheek
VvE
en mogelijke notaris en makelaars kosten.

Maar de verkoper wil er volgens mij gewoon beter van worden.
Als hij denkt slecht te slapen moest hij eens weten hoe slecht wij slapen(mijn vriend en ik), de relatie tussen ons is nu een stuk slechter geworden. We krijgen een schuld van 10.000 op ons dan en hebben hier niet eens invloed overgehad...

[ Bericht 8% gewijzigd door Nizno op 16-03-2016 21:42:05 ]
pi_160719880
@Ticootje Nee hiervoor heb ik geen huis gehad, dus nooit nodig gehad. (Dacht ik)
pi_160719986
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 19:36 schreef Thomasju het volgende:
Maar de verkoper wil er volgens mij gewoon beter van worden.
Als hij denkt slecht te slapen moest hij eens weten hoe slecht wij slapen(mijn vriend en ik), de relatie tussen ons is nu een stuk slechter geworden. We krijgen een schuld van 10.000 op ons dan en hebben hier niet eens invloed overgehad...
Dit is pertinent onjuist. Jij bent de koper, dus jij hebt de regie. Als je geen kunde hebt hierin, moet je zorgen dat je die krijgt, je koopt geen pakje boter. Dus bel je er achteraan, of informeer per mail je hoe het ervoor staat. En als je relatie hierop stukloopt, dan zou ik nog maar eens nadenken over het kopen van een huis. Die schuld van 10.000 is nog niet eens hetgene waar de verkoper recht op heeft, hij schenkt je al 1750 euro...

[ Bericht 3% gewijzigd door verita op 16-03-2016 19:42:02 (aanvulling) ]
pi_160720004
Terechte claim, dan had je maar je zaken beter op orde moeten hebben. Afwachten, geen communicatie, en dan boos worden toont niet echt van kunde, inzet en begrip.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_160720028
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 19:29 schreef verita het volgende:
Ik zou even zo netjes zijn de naam van de makelaar en vooral de verkoper weg te halen, dit is niet relevant. Verder: ik vind dat ze een punt hebben, de verkoper heeft niets te maken met jouw problemen om de boel rond te krijgen.
En dus moet hij 10.000euro opeisen, om z'n 2 maanden kosten te dekken?
Dit zou je toch onmenselijk kunnen noemen? Mijn vriendin en ik zijn beiden 22, waar moeten wij 10.000,- vandaan halen.
pi_160720057
Wat staat er in het koopcontract? Wat heb jij ondertekend? Dat, als jij in gebreke blijft hij geld kan eisen toch? Of heb je niet gelezen wat je getekend hebt?
dag
pi_160720085
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 19:42 schreef Thomasju het volgende:

[..]

Dit zou je toch onmenselijk kunnen noemen? Mijn vriendin en ik zijn beiden 22, waar moeten wij 10.000,- vandaan halen.
Als je dit zo oneerlijk vindt, waarom heb je dan een voorlopig koopcontract getekend? Daar ging je akkoord met dit bedrag.
  woensdag 16 maart 2016 @ 19:44:57 #13
151515 verita
Happy days
pi_160720095
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 19:42 schreef Thomasju het volgende:

[..]

Beste Thomasju. Onmenselijk is het zeker niet, zo werkt het in de wereld, afspraken worden gemaakt om na te komen, voor BEIDE partijen. Maar dat had je kunnen lezen in je koopcontract, daar staat namelijk haarfijn in wat er gebeurd als je te laat bent.

Ik heb geen idee waar je die 10000 vandaan moet halen.
pi_160720098
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 19:43 schreef Peter het volgende:
Wat staat er in het koopcontract? Wat heb jij ondertekend? Dat, als jij in gebreke blijft hij geld kan eisen toch? Of heb je niet gelezen wat je getekend hebt?
Dat staat er over het algemeen wel in, beetje fatsoenlijke makelaar neemt ook het koopcontract nog uitgebreid met je door.

@TS:, hoe lang heeft de aanvraag voor je starterslening nou geduurd en wat is de indicatie aan tijd die daar normaal voor staat?
pi_160720110
quote:
Indien het transport op de voorgestelde datum van 22 maart plaats heeft zullen wij de boete maximeren op ¤ 10.000,- (i.p.v. ¤ 11.750,-) De helft van dit bedrag (¤ 5000,-) wordt door kopers op de dag van het transport beschikbaar gesteld om in ieder geval de directe financiële schade vanuit te kunnen voldoen. Voor de overige ¤ 5000,- wordt een schuldbekentenis opgemaakt en door de kopers bij de notaris ondertekend. Kopers zullen dit bedrag uiterlijk binnen een half jaar, na de datum van het transport, aan verkoper voldoen. Daarmee hebben kopers de tijd om de schade op u, of SVN, te verhalen voorafgaand aan de voldoening hiervan."
Ik vind dit eigenlijk nog best netjes, ik had het volledige bedrag geeist.
Geen communicatie bij een vertraging is een doodzonde :Y
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_160720127
Tevens op je 22ste een huis kopen en geen 10k apart hebben staan voor tegenvallers.

Man man man.
pi_160720151
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 19:40 schreef verita het volgende:

[..]

Dit is pertinent onjuist. Jij bent de koper, dus jij hebt de regie. Als je geen kunde hebt hierin, moet je zorgen dat je die krijgt, je koopt geen pakje boter. Dus bel je er achteraan, of informeer per mail je hoe het ervoor staat. En als je relatie hierop stukloopt, dan zou ik nog maar eens nadenken over het kopen van een huis. Die schuld van 10.000 is nog niet eens hetgene waar de verkoper recht op heeft, hij schenkt je al 1750 euro...
Ik heb inderdaad geen verstand van zaken als het gaat om het kopen van het huis. Mijn adviseur heb ik daarom gevraagd dit alles te behandelen. ik leverde documenten aan wanneer hij erom vroeg. Later kregen wij dus het gevoel dat het niet goed ging en ben ik 4 a 5 keer per week gaan bellen naar mn adviseur, om op de hoogte te blijven. Mij werd voornamelijk vertelt dat het wachten was op SVN, de bank en andere partijen.
  woensdag 16 maart 2016 @ 19:48:05 #18
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_160720181
Ga naar een advocaat
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_160720185
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 19:47 schreef Thomasju het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad geen verstand van zaken als het gaat om het kopen van het huis. Mijn adviseur heb ik daarom gevraagd dit alles te behandelen. ik leverde documenten aan wanneer hij erom vroeg. Later kregen wij dus het gevoel dat het niet goed ging en ben ik 4 a 5 keer per week gaan bellen naar mn adviseur, om op de hoogte te blijven. Mij werd voornamelijk vertelt dat het wachten was op SVN, de bank en andere partijen.
Heb je tijdig de verkoopmakelaar of verkopers laten weten dat je de datum niet haalt? Het niet halen van de datum is niet de verantwoordelijkheid van je financieel adviseur namelijk
pi_160720212
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 19:48 schreef hmmmz het volgende:
Ga naar een advocaat
Dan loopt de schuld alleen nog maar verder op :Y
  woensdag 16 maart 2016 @ 19:49:28 #21
151515 verita
Happy days
pi_160720214
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 19:47 schreef Thomasju het volgende:

[..]

Echt heel erg spijtig voor je/jullie, maar helaas is dit niet het probleem van de verkoper. Als het niet goed gaat, of je denkt dat het niet goed gaat, moet je zelf gaan informeren. En je had het kunnen weten, alle relevante data staan in je koopcontract. Sneu maar waar.
pi_160720215
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 19:43 schreef Peter het volgende:
Ik heb dit zeker wel gelezen, maar ook door mijn adviseur werd gezegd dat het vrij normaal was dat in het contract te zetten.

Maar ik zoek eigenlijk opties om dit probleem te verhelpen. Waar moet ik naar toe bellen voor help enzo?
pi_160720235
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 19:49 schreef Thomasju het volgende:
maar ook door mijn adviseur werd gezegd dat het vrij normaal was dat in het contract te zetten.
Dat is ook zo.
quote:
Maar ik zoek eigenlijk opties om dit probleem te verhelpen. Waar moet ik naar toe bellen voor help enzo?
Je kan je bank bellen voor een lening :X
pi_160720270
quote:

[..]

Ik heb dit zeker wel gelezen, maar ook door mijn adviseur werd gezegd dat het vrij normaal was dat in het contract te zetten.

Juridisch loket of een advocaat. Bij das helpen ze je ook voor een vast bedrag per zaak.

Maar dit is geen schuld van de verkoper of de verkopende makelaar. Als er al wat te claimen is dan kun je proberen je adviseur aansprakelijk te stellen voor de opgelopen vertraging.
  woensdag 16 maart 2016 @ 19:51:44 #25
151515 verita
Happy days
pi_160720281
quote:
Ik denk dat je zoekt naar opties om er onderuit te komen maar ik vrees dat je dat niet gaat lukken. Ik hoop voor jullie dat het goed komt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')