Allen in de leeftijd van 16 tot zo'n 20..
Allen in de *blow fase*
Allen jong, met nog een hele toekomst voor zich..
Allen zonder afscheidsbriefje, onverwacht...
Heeft het e.a iets met elkaar te maken?
Zit er iets in de huidige drugs waardoor kids plotseling enorm zwaarmoedig zijn en impulsief tot zo'n vreselijke daad komen?
Heeft het iets te maken met de winter?
Komt het door de overdosering aan fijne berichten uit de gehele wereld?
Weten we niet simpelweg téveel tegenwoordig en kunnen sommige pubers dat niet aan?
Mijn oma zei vroeger dat het veel fijner was toen je nog niet alles wist wat er zich afspeelde op de aardbol, dat dat veel gemakkelijker was, dat ze door de media en de rommel zo vaak somber was en bleef piekeren..
Ik heb er absoluut geen verstand van, maar misschien kan het zijn dat pubers elkaar "aansteken" met negativiteit..... misschien kun je hier met je zoon een keer over praten?
Succes iig...
quote:Yep dat heb ik idd ook gelezen maar het valt mij gewoon op dat het nu bijna *normaal* is dat dit soort dingen gebeuren..
Op maandag 25 november 2002 13:22 schreef Haanibal het volgende:
laatst stond er toch iets op FP dat wiet depressies kon veroorzaken
//edit//
nah fuck the kloon..
IIg, ik denk idd dat e.e.a veroorzaakt wordt door de hoeveelheid goed nieuws die je tegemoet komt. Stel je voor dat het al een tijdje niet zo goed met je gaat (bijvoorbeeld ook op school of thuis) en je begint door te hebben dat het niet een "tijdelijke fase is" maar dat je ook niet echt de behoefte hebt om uit te blinken in allerlei dingen en er dus ook geen moeite voor WILT doen... Als je dan van iedereen hoort dat alles goed gaat, en we kunnen dit, en we kunnen dat.. bla bla bla bla bla... Alles is goed en wel, jij lijkt ineens de enige die niet in dat "perfecte" plaatje past. Wat doe je dan? Je kunt proberen zoveel je wilt, en uiteindelijk doe je dat ook een jaar of 2.. maar daarna heb je geen energie meer, geen zin meer om te proberen wat in je zit te veranderen. Je leert er mee leven (ook 1-2 jaar..) en daarna ga je inzien dat je de "perfecte" wereld alleen maar afbreekt, dat jij geen positieve inbreng hebt en mensen eerder ten gronde richt dan helpt. Je kunt nog zo intelligent zijn, nog zo goed opgevoed, nog zo goed gesteund worden van thuis uit, uiteindelijk blijf je steken op die simpele gedachtengang... "Wereld + mij = <" "Wereld net mij = >"
Met andere woorden, uiteindelijk heb je jezelf ervan overtuigd dat de wereld zonder jou in dat "gelukkige, perfecte plaatje" zal kunnen voortleven, terwijl ze met jou "minder perfect" zal zijn...
Geloof me, zo gaat het... (ooeh... eindelijk een ervaring die je kunt delen
[Dit bericht is gewijzigd door Baronekke op 25-11-2002 13:33]
Ze zijn gewoon helemaal als ze op hun 16e zelfmoord plegen...
... wie er het langst op de rails kan blijven staan... triest maar waar...
quote:Ik heb geen harde cijfers en weet niets van onderzoeken hieromtrent, maar toen er op mijn school een leerling zelfmoord pleegde werd er gevreesd voor een kettingreactie omdat dat vaker voor zou komen.
Op maandag 25 november 2002 13:23 schreef Christine het volgende:
Ik heb er absoluut geen verstand van, maar misschien kan het zijn dat pubers elkaar "aansteken" met negativiteit
(Ik kan het me ook wel voorstellen: veel mensen in die leeftijd voelen zich klote, en als je klasgenoot dan ineens de drempel over gaat en de stap neemt, word je op het idee gebracht dat jij dat dan ook kunt doen.)
quote:Idd meer dan 1...
Op maandag 25 november 2002 13:23 schreef Christine het volgende:
vriendjes die zelfmoord plegen?? Meer dan één bedoel je?
quote:Zou het?
Ik heb er absoluut geen verstand van, maar misschien kan het zijn dat pubers elkaar "aansteken" met negativiteit.....
quote:Het is bespreekbaar omdat wij al eerder een huisvriend hebben verloren door een zelfmoord en mijn zoon is veelste optimistisch om over te gaan op dit soort onbegrijpelijke dingen, die sluit zich simpelweg af voor ellende in de wereld, overlevingsstrategie denk ik..
misschien kun je hier met je zoon een keer over praten?
Ik hoor wel veel vaker verhalen van jongeren met psychische problemen.
ik weet het niet maar in deze week zijn er al 2 vrienden naar me toe gekomen om me te vertellen hoe ziek ze wel niet van de wereld worden... en dat ze aan het spelen zijn met zelfmoordgedachten....
ik weet niet mischien heeft het te maken met de tijd van het jaar.....
om eerlijk te zijn bennik zelf in de lente ook 4 keer zo vrolijk...
iig sterkte
quote:
Op maandag 25 november 2002 13:28 schreef SEMTEX het volgende:
De verkeerde mensen die gaan blowen kunnen er zichzelf mee verwoesten ja. Blowen versterkt nl. alles wat je voelt. Als je dan al depressief bent of je hebt de aanleg, dan kun je nog sterker die gevoelens krijgen en dus zelfs suicidaal worden. Ik raad ook iedereen af te blowen als ze zich niet 100% ok voelen, maar ja, wie ben ik..
quote:Dat denk ik dus niet..gezien het feit dat er GEEN aanleiding was die duidelijk was voor de leefomgeving ..en omdat het allemaal door verhanging gebeurde...nogal definitief lijkt mij ..en een bewuste(
Op maandag 25 november 2002 13:27 schreef Haanibal het volgende:
misschien een vorm van aandacht trekken... wie er het langst op de rails kan blijven staan... triest maar waar...
quote:3. (deze maand)
Op maandag 25 november 2002 13:28 schreef badclown het volgende:
Mag ik misschien vragen om hoeveel vriendjes het gaan!? of heb je een type foutje gemaakt dus dat het eigenlijk vriendje moet zijn!? Als het er meerdere zijn in 1 "vriendenkring" dan zal ik tog maar ff iets ondernemen!!
[Dit bericht is gewijzigd door Kogando op 25-11-2002 13:32]
quote:Dat bedoelde ik dus ook in mijn openingspost...doordat sommige pubers alle ellende van de wereld constateren en het niet meer aan kunnen of geen toekomst zien?
Op maandag 25 november 2002 13:29 schreef ThugLove het volgende:
ik weet het niet maar in deze week zijn er al 2 vrienden naar me toe gekomen om me te vertellen hoe ziek ze wel niet van de wereld worden... en dat ze aan het spelen zijn met zelfmoordgedachten....
quote:Dat is een feit, alleen dat het nu steeds meer pubers betreft ...
ik weet niet mischien heeft het te maken met de tijd van het jaar.....
De tijd heeft er denk ik wel degelijk mee te maken.
Het zal niet zo zijn dat ze letterlijk wakker liggen van hongerende kindertjes in Afrika,
maar het gevoel dat ze van meet af aan meekrijgen dat het zo best niet is met de wereld en dat er weinig aan te veranderen is zal niet meehelpen.
Misschien is het ook opvoeding.
Het leren dat niet alles zo leuk meer is als je wat ouder wordt, waar je vroeger als kind zoveel aandacht kreeg realiseer je je nu dat je hard moet knokken voor een plekje.
Ik heb idd het idee dat er fatalistischer wordt gedacht onder jongeren.
Het idee dat je er wat toe doet in de wereld kan tegenvallen als je er eenmaal middenin staat.
[Dit bericht is gewijzigd door shmoopy op 25-11-2002 13:34]
quote:Te gek voor woorden,... zoek is uit of ze bij een sekte zitten ofzow, anders zou ik het ook niet meer weten
Op maandag 25 november 2002 13:30 schreef Loedertje het volgende:[..]
3. (deze maand)
quote:De meeste jongeren gaan juist drinken of blowen als ze niet lekker in hun vel zitten..en een puber gaat zich echt niet afvragen of het nu wel zo'n strak plan is gezien het feit dattie mogelijke aanleg heeft tot psychische aandoeningen
Op maandag 25 november 2002 13:28 schreef SEMTEX het volgende:
De verkeerde mensen die gaan blowen kunnen er zichzelf mee verwoesten ja. Blowen versterkt nl. alles wat je voelt. Als je dan al depressief bent of je hebt de aanleg, dan kun je nog sterker die gevoelens krijgen en dus zelfs suicidaal worden. Ik raad ook iedereen af te blowen als ze zich niet 100% ok voelen, maar ja, wie ben ik..
quote:WAT EEN ONTZETTEND BULLSHIT
Op maandag 25 november 2002 13:25 schreef Logician het volgende:
Bij pubers heeft zelfmoord heeft vaak een soort chainreaction effect
// lees vorige post aub //
het is geen "chainreaction" effect.. het zou een chainreaction kunnen zijn, als mensen het praten over een zelfmoordactie "taboe" blijven vinden. Je moet dit juist WEL met je kinderen/vrienden bespreken... omdat ze anders wellicht denken te snappen wat hun vriend(en) er toe bracht zoiets te doen... wees ze een stap voor, that's all... idd, pubers zijn makkelijk te beinvloeden, maar zelfmoord is iets waar je niet zomaar "toe aangespoord wordt" het is echt een lang proces...
[Dit bericht is gewijzigd door Baronekke op 25-11-2002 13:39]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |