abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 maart 2016 @ 16:32:48 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_160544477
quote:
Geld uitdelen ook optie voor ECB'
Gisteren, 20:55

Langzamerhand wordt het voor de Europese Centrale Bank ook een optie om geld uit te delen aan burgers, bij gebrek aan andere mogelijkheden om de Europese economie te stimuleren. Dat zegt Lukas Daalder, Chief Investment Officer voor Robeco's Investment Solutions

Daalder wijst erop dat de gebruikelijke monetaire instrumenten nauwelijks meer effect hebben. Bovendien zijn er steeds meer aanwijzingen dat negatieve depositorentes meer kwaad dan goed doen. Daarmee komt de optie van 'helikoptergeld' in beeld, ofwel het simpel storten van geld op bankrekeningen van burgers. Dat zou de consumentenbesteding opvoeren en tegelijk de broodnodige inflatie veroorzaken, of tenminste het gevaar van deflatie afwenden.
http://www.telegraaf.nl/d(...)tie_voor_ECB___.html

De ECB faalt in haar pogingen de economie aan te wakkeren en de schuldenlasten te reduceren. In eerste instantie heeft zij dit geprobeerd door de rente steeds verder te verlagen, zodat lenen steeds goedkoper werd. Op zeker moment werd lenen (voor banken) zelfs gratis en op dit moment kost het zelfs geld om geld te hebben (negatieve rente, uniek!).

Ondanks deze creative maatregelen blijft succes achterwege. Het gratis geld wordt door bedrijven gebruikt om eigen aandelen te verkopen en niet om te investeren om zo de productie op te voeren. In sectoren waar dit wel gedaan is (olie, goud, grondstoffen, etc), zijn enorme problemen ontstaan, omdat door alle overcapaciteit (waar geen vraag naar is), de prijzen tot de absolute bodem gedaald is. Veel grondstofbedrijven staat het water aan de lippen en massa-ontslagen hier zijn te verwachten. Het Europese Centrale Bank beleid heeft dus averrechts gewerkt. Er gaan stemmen op om de rente nóg verder negatief te maken, bijvoorbeeld naar 05%. Dan zou iedereen in pure paniek al zijn geld moeten omzetten in spullen, om ook maar iets van waarde te behouden. Economen die niet door de ECB gefinancierd worden hebben hier echter hun vraagtekens bij. De oplossing voor het probleem van lage rente is niet nóg lagere rente, net zo min als de oplossing van het probleem de EU niet nog meer EU is. Zij noemen dit 'de fout versterken'.

Dus moet de ECB met een nieuw plan komen. Een idee is om voortaan gratis geld rechtstreeks bij de mensen op hun rekening te zetten. Dit komt voort uit een uitspraak van Bernanke om voortaan geld met helicopters boven het land uit te strooien. Omdat dit zou leiden tot verstoringen van de openbare orde wil men nu dan het geld gewoon bij mensen op de rekening storten. Op die manier gaan mensen uitgeven, wat de economie weer aanzwengelt en waardoor iedereen min of meer automatisch rijk wordt. What could possibly go wrong?

Het verbaast me dat ze niet eerder met het idee van gratis geld gekomen zijn. Veel armoede en ellende zouden voorkomen kunnen worden met het uitdelen van geld. Wat kost het drukken van een 50-je nu? Misschien 20 cent, terwijl de gewone mensen er veel aan hebben.
The End Times are wild
pi_160544549
Nieuwspaal of Speld bericht dat overgenomen wordt door telegraaf :')
pi_160544571
Woehoeeee Partyyy *O*
pi_160544575
Robeco :'(
pi_160544661
quote:
14s.gif Op woensdag 9 maart 2016 16:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

http://www.telegraaf.nl/d(...)tie_voor_ECB___.html

De ECB faalt in haar pogingen de economie aan te wakkeren en de schuldenlasten te reduceren. In eerste instantie heeft zij dit geprobeerd door de rente steeds verder te verlagen, zodat lenen steeds goedkoper werd. Op zeker moment werd lenen (voor banken) zelfs gratis en op dit moment kost het zelfs geld om geld te hebben (negatieve rente, uniek!).

Ondanks deze creative maatregelen blijft succes achterwege. Het gratis geld wordt door bedrijven gebruikt om eigen aandelen te verkopen en niet om te investeren om zo de productie op te voeren. In sectoren waar dit wel gedaan is (olie, goud, grondstoffen, etc), zijn enorme problemen ontstaan, omdat door alle overcapaciteit (waar geen vraag naar is), de prijzen tot de absolute bodem gedaald is. Veel grondstofbedrijven staat het water aan de lippen en massa-ontslagen hier zijn te verwachten. Het Europese Centrale Bank beleid heeft dus averrechts gewerkt. Er gaan stemmen op om de rente nóg verder negatief te maken, bijvoorbeeld naar 05%. Dan zou iedereen in pure paniek al zijn geld moeten omzetten in spullen, om ook maar iets van waarde te behouden. Economen die niet door de ECB gefinancierd worden hebben hier echter hun vraagtekens bij. De oplossing voor het probleem van lage rente is niet nóg lagere rente, net zo min als de oplossing van het probleem de EU niet nog meer EU is. Zij noemen dit 'de fout versterken'.

Dus moet de ECB met een nieuw plan komen. Een idee is om voortaan gratis geld rechtstreeks bij de mensen op hun rekening te zetten. Dit komt voort uit een uitspraak van Bernanke om voortaan geld met helicopters boven het land uit te strooien. Omdat dit zou leiden tot verstoringen van de openbare orde wil men nu dan het geld gewoon bij mensen op de rekening storten. Op die manier gaan mensen uitgeven, wat de economie weer aanzwengelt en waardoor iedereen min of meer automatisch rijk wordt. What could possibly go wrong?

Het verbaast me dat ze niet eerder met het idee van gratis geld gekomen zijn. Veel armoede en ellende zouden voorkomen kunnen worden met het uitdelen van geld. Wat kost het drukken van een 50-je nu? Misschien 20 cent, terwijl de gewone mensen er veel aan hebben.
Hebben gewone mensen baat bij inflatie? Natuurlijk, de grootste slachtoffers van inflatie zijn de mensen die het meeste geld hebben opgepot maar of dat gewone mensen er baat bij hebben daar durf ik geen uitspraak over te doen, ik vraag me af of dat er een econoom in de wereld is die er wel een zekere uitspraak over kan doen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  woensdag 9 maart 2016 @ 16:45:05 #6
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_160544776
Gratis bestaat niet.
  woensdag 9 maart 2016 @ 16:46:57 #7
411401 imikethat
Supa Hot Fire; Get Rekt m8
pi_160544820
Dit zou een goede manier voor Geert zijn om stemmen te vergaren en vervolgens de economie naar de klote te helpen ^O^
First of all, I'm not your friend.
~ Gelukkig zijn we tegenwoordig ouder en wijzer en helpen we onze hersens op een verstandigere wijze naar de klote
pi_160544976
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 16:45 schreef YazooW het volgende:
Gratis bestaat niet.
Een gratis lunch toch wel? :{.
I´m back.
  woensdag 9 maart 2016 @ 16:55:25 #9
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_160545041
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 16:45 schreef YazooW het volgende:
Gratis bestaat niet.
Haha. Daar denken uitkeringstrekkers wel anders over denk ik.
pi_160545053
Hoe kan het, dat zoiets belangrijks als ons monetaire systeem, zo verrot in elkaar zit?

Zal later op de dag kijken of ik nog een meer uitgebreide reactie kan geven.
pi_160545120
Ze kunnen ook gewoon mijn hypotheek aflossen. Als je 50 euro krijgt moet je nog kiezen tussen coke of hoeren. En op 1 been kun je niet lopen.
  woensdag 9 maart 2016 @ 16:59:02 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_160545125
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 16:36 schreef admiraal_anaal het volgende:
Nieuwspaal of Speld bericht dat overgenomen wordt door telegraaf :')
Het is echt serieus.
The End Times are wild
pi_160545132
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 16:40 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Hebben gewone mensen baat bij inflatie? Natuurlijk, de grootste slachtoffers van inflatie zijn de mensen die het meeste geld hebben opgepot maar of dat gewone mensen er baat bij hebben daar durf ik geen uitspraak over te doen, ik vraag me af of dat er een econoom in de wereld is die er wel een zekere uitspraak over kan doen.
Meeste mensen hebben meer schuld (hypotheek) dan vermogen, dus ja.

Daarnaast is het begrotingsbeleid voor Europese landen hier ook gebaseerd.
3% begrotingstekort / ( 2% inflatie + 3% economische groei ) = 60% staatsschuld.
  woensdag 9 maart 2016 @ 16:59:50 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_160545152
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 16:46 schreef imikethat het volgende:
Dit zou een goede manier voor Geert zijn om stemmen te vergaren en vervolgens de economie naar de klote te helpen ^O^
Dat negatieve rente/gratis geld verhaal komt van de tegenstrevers van Geert. Geert wil gewoon een harde gulden.
The End Times are wild
pi_160545189
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 16:59 schreef jatochneetoch het volgende:
3% begrotingstekort + 2% inflatie + 3% economische groei = 60% staatsschuld.
Dat is een vreemd sommetje. Nog even los van het feit dat 3% economische groei totaal niet haalbaar is op de lange termijn.
#NoDAPL
pi_160545202
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 17:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is een vreemd sommetje.
Heb hem aangepast om het duidelijker te maken ;)
  woensdag 9 maart 2016 @ 17:02:08 #17
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_160545208
quote:
Dat zegt Lukas Daalder
Als er ooit iemand in de wieg gelegd is voor iets...
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_160545235
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 16:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat negatieve rente/gratis geld verhaal komt van de tegenstrevers van Geert. Geert wil gewoon een harde gulden.
Niet onterecht al zie ik meer in een harde munt die we samen met de Duitsers en nog wat NE volkeren (Denen, Noren...) gebruiken.
#NoDAPL
pi_160545315
Ook wel goed voor de inflatie. Maar dan zou je het als bonnen moeten uitdelen, zodat mensen het niet op de bank kunnen zetten.

VVV bonnen voor iedereen _O_
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_160545542
Gezien de gigantische groei van schulden voor de crisis hebben we een periode van "deleveraging" nodig. De makkelijkste manier om dat te bereiken is via inflatie, maar mede dankzij de dalende grondstofprijzen wil dat niet zo lukken in Europa. Dan moet je inderdaad met dergelijke onconventionele maatregelen op de proppen komen.

Redelijk begrijpelijk en uitgebreid verhaal daarover staat hier: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Deleveraging
  woensdag 9 maart 2016 @ 17:18:05 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_160545611
Zimbabwaanse Euro's!
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_160545622
quote:
14s.gif Op woensdag 9 maart 2016 17:05 schreef H.FR het volgende:
Ook wel goed voor de inflatie. Maar dan zou je het als bonnen moeten uitdelen, zodat mensen het niet op de bank kunnen zetten.

VVV bonnen voor iedereen _O_
Het spaartegoed van Nederlanders stijgt alsmaar. Ook tijdens de dip die als 'economische crisis' de boeken in gaat, was dat het geval. Zie dit artikel, waar een grafiekje bij staat:
http://www.nu.nl/geldzake(...)en-nieuw-record.html

De 'crisis' is voor een belangrijk deel veroorzaakt door het feit dat mensen hun hand op de knip hielden. Tegenvallende consumptieve bestedingen waren een belangrijke reden waarom we een korte, geringe recessie hebben gehad. Massahysterie (crisis! crisis !!1!!!!!) doet de rest.

Als ik voor mezelf spreek, ben ik nu ook voorzichtig met uitgaven. Sparen loont evenmin. Ik probeer mijn veel te hoge hypotheek voor mijn veel te dure huis af te lossen. De netto-rente (na aftrek van HRA) is namelijk 5-6 keer zo hoog als de rente op mijn spaarrekening.
pi_160545680
Wat dat betreft zou een beetje inflatie niet slecht zijn, het verleidt mensen om toch maar het opgepotte geld uit te te geven. Je zou alternatief ook wat met belastingen kunnen schuiven: het inkomen minder belasten en het vermogen, inclusief spaartegoeden boven een paar duizend euro, meer belasten.
#NoDAPL
pi_160545698
Consuminderen is in en Marktplaats is hot.
Hebben we ooit eerder zo'n snelle daling van de rente gehad? Het maakt mensen bang, ze denken: het gaat blijkbaar slecht met de economie, ik laat m'n geld op de bank staan want als ik het eraf haal heb ik straks niks meer.
Een paar procent daling enige tijd is te begrijpen maar je krijgt elke week een email dat de rente wordt verlaagd.
Wat dat betreft zou een negatieve rente inderdaad ertoe kunnen leiden dat mensen toch wel spullen gaan kopen.

[ Bericht 32% gewijzigd door Loekie1 op 09-03-2016 17:27:17 ]
  woensdag 9 maart 2016 @ 17:29:53 #25
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_160545895
Ik heb zo'n idee dat het basisinkomen op de lange termijn wordt ingevoerd en dat iedereen wordt geconfronteerd met een negatieve rente op de spaarrekeningen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')