abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 maart 2016 @ 15:52:46 #1
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_160543582
quote:
Zweden
In Nederland zijn vrouwen baas in eigen buik. Zij bepalen –met dank aan anticonceptie- of ze zwanger willen worden. En als ze desondanks ongewenst zwanger raken, dan hebben ze de mogelijkheid om abortus te plegen. Volledig legaal, niet in schimmige achterkamertjes onder onveilige omstandigheden. Een verworven recht om trots op te zijn. Sterker nog, er vaart een Nederlandse boot over de wereld om dit recht in andere landen te bepleiten. Er zit echter een fundamentele ongelijkheid in onze abortuswetgeving.

Als een man zich geconfronteerd ziet met een hem ongewenste zwangerschap die de vrouw in kwestie van plan is door te zetten, dan zit hij vast aan 18 jaar alimentatieplicht. Hij kan zich daar niet aan onttrekken.

Keuzes maken verplichtingen
‘Maak het mannen mogelijk om vast te laten leggen dat voor hen een zwangerschap ongewenst is’
Niemand wil tornen aan het recht van vrouwen om baas te zijn over hun eigen lichaam. En terecht. Een ‘echte’ abortus is dus nooit af te dwingen tegen de wil van de vrouw in, net zo goed als het voortzetten van een ongewenste zwangerschap niet verplicht kan worden. Maar dan moet je niet vervolgens wel je hand op gaan houden voor alimentatie. Bij volwassen keuzes horen ook volwassen verplichtingen.

Een vrouw heeft het recht er voor te kiezen een zwangerschap door te zetten (of af te breken) ongeacht de wens van de betrokken man. Laat die keuze dan ook daadwerkelijk de verantwoordelijkheid van die vrouw zijn. Maak het mannen mogelijk om vast te laten leggen dat voor hen een zwangerschap ongewenst is: een papieren abortus.

Wettelijke abortus voor mannen
Dit manco in de wet is ook herkend door de jongerenafdeling van de Zweedse Liberale Partij, (LUF Väst) en zij bepleiten een soortgelijke reparatie waarbij mannen tot de 18e week een ‘wettelijke abortus’ zouden moeten kunnen plegen. Een grens die samenvalt met de Zweedse termijn waarop een zwangerschap in Zweden afgebroken mag worden.

Een gedetailleerde uitwerking zal nader bekeken moeten worden door juristen en andere deskundigen. Welke termijn zou je hiervoor in Nederland moeten aanhouden? De levensvatbaarheidsgrens van 24 weken of eerder? Waar moet je dit precies moet laten vastleggen? Bij de notaris? De rechtbank? En wat doe je met vrouwen die een man niet op de hoogte stellen van een zwangerschap, tot deze termijn voorbij is?

Mij gaat het om het échte gelijkheid tussen mannen en vrouwen in plaats van salonfeminisme, waarbij vrouwen wel het récht eisen om baas in eigen buik te mogen zijn, maar niet de verantwoordelijkheid willen die bij dergelijke keuzes hoort.
http://cult.tpo.nl/2016/03/08/papieren-abortus-voor-mannen/
Leuk om over na te denken.
Aan de ene kant kan ik inderdaad wel begrijpen dat het oneerlijk is voor mannen dat ze eigenlijk niks meer te zeggen hebben zodra een vrouw zwanger is. De vrouw heeft uiteindelijk de beslissing of het kind op de wereld gezet gaat worden. Als de man ontkent dat de vrouw zwanger is van hem en hij bovendien toch niks met het kind te maken wil hebben, dan kan de vrouw via de rechter een DNA-test afdwingen en vervolgens kan de man worden verplicht alimentatie te betalen.
Dat geldt dus ook wanneer de vrouw liegt over anticonceptiegebruik en zwanger raakt, terwijl ze wist dat de man geen kinderwens had. Ik vind het echt een naaistreek om dan alimentatie te claimen.

Maar mannen kunnen zelf ook enigszins maatregelen nemen om te zorgen dat ze een vrouw niet zwanger maken, toch? Ze kunnen een condoom gebruiken, misschien zelfs laten steriliseren maar wat zaad laten invriezen voor wanneer ze wel kinderen willen (ik weet niet of dat zo makkelijk kan?) of gewoon niet -onveilig- neuken met vrouwen die ze niet kunnen vertrouwen op dat ze anticonceptie gebruiken.

Daarnaast denk ik ook wel dat het een probleem is dat de 'papieren abortus' vóór de 18e week van de zwangerschap moet gebeuren. Ik denk namelijk juist dat mannen die niks van de zwangerschap of het kind willen weten, meestal pas ná de 18e week te horen krijgen van de zwangerschap. Denk bijvoorbeeld aan een one-night-stand.
Ook wanneer de vrouw opzettelijk (en tegen de wil van de man in) zwanger is geworden, dan kan ze dat gewoon zo lang mogelijk verzwijgen (of zelfs gewoon ontkennen) en heeft de man uiteindelijk nog niks aan deze wet.
Het verlengen van die termijn is dan ook weer niet de oplossing. Dat zou betekenen dat de man -na samen te hebben besloten zwanger te raken- op een later tijdstip toch nog afstand kan nemen van het kind.
  woensdag 9 maart 2016 @ 15:53:00 #2
179075 hugecooll
pi_160543592
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 15:48 schreef snakelady het volgende:
Het beeld wat hier geschetst wordt, dat merendeel van de vrouwen een man een oor aannaaien herken ik echt niet van mijn omgeving.
Ik ook niet, maar dat betekent natuurlijk niet dat het niet gebeurt.
pi_160543630
Erodome vindt zoals gewoonlijk weer eens dat vrouwen minderwaardige untermenchen zijn. Hoe kun je anders beweren dat een man voor 5 minuten werk even verantwoordelijk is als een vrouw die er 24 weken lang de tijd heeft om te beslissen?
  woensdag 9 maart 2016 @ 15:55:49 #4
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_160543650
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 15:53 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Natuurlijk gebeurd dat, maar net zo goed andersom.
Ik vind dus ook niet dat de discussie uit moet gaan van het kleine gedeelte vrouwen dat dat doet maar van de echte perongelukjes.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  woensdag 9 maart 2016 @ 15:56:20 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_160543664
In de vorige topics wel weer genoeg mannenhaat langs zien komen met die smerige drogredenen als "dan moet je het maar in je broek houden".

Stuitend.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  woensdag 9 maart 2016 @ 15:56:53 #6
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_160543677
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 15:54 schreef Glazenmaker het volgende:
5 minuten
Persoonlijk anekdote? :')
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  woensdag 9 maart 2016 @ 15:57:33 #7
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_160543696
quote:
7s.gif Op woensdag 9 maart 2016 15:56 schreef SpecialK het volgende:
In de vorige topics wel weer genoeg mannenhaat langs zien komen met die smerige drogredenen als "dan moet je het maar in je broek houden".

Stuitend.
Nou, verschrikkelijk, bijna net zo erg als ''Dan moet je je benen maar dicht houden''. Stuitend inderdaad. :{
  woensdag 9 maart 2016 @ 15:57:46 #8
179075 hugecooll
pi_160543701
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 15:55 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ik vind dus ook niet dat de discussie uit moet gaan van het kleine gedeelte vrouwen dat dat doet maar van de echte perongelukjes.
Goed, even voor de duidelijkheid

"MAAR NET ZO GOED ANDERSOM" is dus een argument dat hypocrisie en seksisme aanduidt, aangezien die 'andersom' wel die beslissingsbevoegdheid heeft
  Moderator / Redactie FP woensdag 9 maart 2016 @ 15:58:04 #9
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_160543706
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 15:36 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Als zelfbewustzijn jouw criteria is, dan wil je daarmee zeggen dat iemand die hersendood is geen mens is, of dat je ten tijde van het slapen geen mens meer bent, aangezien er op dat moment ook geen zelfbewustzijn is. Het stellen van de criteria is niet zo knip en klaar.

Het komt uiteindelijk erop neer dat je een selectie maakt van gegevens. En op basis daarvan maak je een onderscheid of kader je.
-Je kan kijken naar het DNA. Is er sprake van een diploïde cel of een haploïde cel. Haploïde cel is geen mens, diploïde cel is wel een mens.
-Je kan gaan kijken of het geschat wordt dat het levensvatbaar is buiten de baarmoeder. In dat geval is het een mens.
-Je kan het zien als dat het pas een mens is bij de geboorte.
-Je kan het zien als dat het pas een mens wordt als het een zelfbewustzijn ontwikkelt.
Er zijn veel meer mogelijkheden mogelijk, maar in feite komt het op een keuzemoment neer.

Mensen zien het als van niets, naar heel klein beetje mens gaan, tot een mens gaan.
Maar die keuzemomenten zijn arbitrair.

In dat geval zou je ook kunnen stellen dat iemand van 23 'meer mens' is dan iemand van vijf jaar omdat deze zich verder heeft ontwikkelt. Of je na 2 maanden zwangerschap vaststelt dat het een mens is of als hij/zij 5 jaar oud is en je stelt het vast, maakt dan ook weinig uit. Het verschil is hierbij even arbitrair gekozen.

Het is de perceptie die er toe doet.
Als mensen binnen een taalgemeenschap vinden dat het een mens vanaf een bepaald stadium, dan is dat zo. Maar binnen onze taalgemeenschap is er niet een dergelijke afspraak, er zijn hierin sterke verschillen, elk met zijn eigen stadia.
Jesis, wat ben jij dom.
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_160543714
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 15:56 schreef snakelady het volgende:

[..]

Persoonlijk anekdote? :')
Haha grappen maken over mannelijke seksualiteit. Moet je eens doen over vrouwen. Onze maatschappij is zo hypocriet als maar kan.
  woensdag 9 maart 2016 @ 15:58:38 #11
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_160543719
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 15:57 schreef snakelady het volgende:

[..]

Nou, verschrikkelijk, bijna net zo erg als ''Dan moet je je benen maar dicht houden''. Stuitend inderdaad. :{
Yup. En dat is wat mij betreft ook een mongolenopmerking. Maar als je mannen gaat shamen om hun gedrag aan te passen dan is dat gewoon. Als je dat bij vrouwen dat dan is dat vrouwenhaat.

Dus all things being equal is de conclusie dat dat mannenhaat is.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_160543746
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 15:55 schreef snakelady het volgende:

[..]

Als het gaat om vrouwen moeten we van het meest positieve geval uitgaan maar als het gaat om mannen moeten we van het meest negatieve geval uitgaan. Klinkt fair!
pi_160543747
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 15:53 schreef hugecooll het volgende:

[..]

En andersom dus ook.

Misbruik blijft een probleem, in deze situatie hebben vrouwen iets meer mogelijkheid tot misbruik, stel je die papieren abortus in dan hebben mannen iets meer mogelijkheid tot misbruik.

Hoe je het ook wend of keert, misbruik blijft bestaan en om dat dus aan te halen als reden om het te veranderen en dan die andere kant maar misbruikmogelijkheden te geven is een beetje apart.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_160543770
quote:
Erodome vindt zoals gewoonlijk weer eens dat vrouwen minderwaardige untermenchen zijn. Hoe kun je anders beweren dat een man voor 5 minuten werk even verantwoordelijk is als een vrouw die er 24 weken lang de tijd heeft om te beslissen?
Ze is zelf vrouw.
  woensdag 9 maart 2016 @ 16:00:59 #15
179075 hugecooll
pi_160543775
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 15:59 schreef erodome het volgende:

[..]

En andersom dus ook.

Misbruik blijft een probleem, in deze situatie hebben vrouwen iets meer mogelijkheid tot misbruik, stel je die papieren abortus in dan hebben mannen iets meer mogelijkheid tot misbruik.

Hoe je het ook wend of keert, misbruik blijft bestaan en om dat dus aan te halen als reden om het te veranderen en dan die andere kant maar misbruikmogelijkheden te geven is een beetje apart.
Je kan nog steeds iemand zijn mogelijkheid tot een kind ontnemen
Het is niet zo dat de man bepaalt wie zijn nageslacht wordt, die uiteindelijke keuze ligt 100% bij de vrouw.
pi_160543789
quote:
De man is niet even verantwoordelijk, niet eens een beetje.
Als het gaat om dat niet willen van dat kind gaat het enkel over een deeltje financiele bijdrage, de vrouw in kwestie draagt veel meer verantwoordelijkheden.
Als het gaat over wel een abortus draagt de vrouw alle verantwoordelijkheden.

Van anticonceptie tot abortus of een kind ter wereld laten komen, de meeste verantwoordelijkheid ligt bij de vrouw. Dat is nu eenmaal hoe het is aangezien we geen zeepaardjes zijn.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_160543806
quote:
7s.gif Op woensdag 9 maart 2016 15:56 schreef SpecialK het volgende:

Stuitend.
Het is mannenhaat om te zeggen dat als je iemand niet goed kent je voor je eigen veiligheid moet zorgen?
pi_160543822
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 16:01 schreef erodome het volgende:

[..]

De man is niet even verantwoordelijk, niet eens een beetje.
Als het gaat om dat niet willen van dat kind gaat het enkel over een deeltje financiele bijdrage, de vrouw in kwestie draagt veel meer verantwoordelijkheden.
Als het gaat over wel een abortus draagt de vrouw alle verantwoordelijkheden.

Van anticonceptie tot abortus of een kind ter wereld laten komen, de meeste verantwoordelijkheid ligt bij de vrouw. Dat is nu eenmaal hoe het is aangezien we geen zeepaardjes zijn.
Maar ook over emotie...... Dat sla je dan over. Mannen hebben die gevoelens wel.
pi_160543823
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 15:57 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Goed, even voor de duidelijkheid

"MAAR NET ZO GOED ANDERSOM" is dus een argument dat hypocrisie en seksisme aanduidt, aangezien die 'andersom' wel die beslissingsbevoegdheid heeft
Maar niet meer met die papieren abortus die een heel aantal mannen hier zo graag willen. Dan draai je die situatie dus om.
  woensdag 9 maart 2016 @ 16:02:45 #20
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_160543830
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 16:02 schreef erodome het volgende:

[..]

Het is mannenhaat om te zeggen dat als je iemand niet goed kent je voor je eigen veiligheid moet zorgen?
Het is mannenhaat om te zeggen: "eigenschuld dikke bult".

Als vrouwen dit argument mogen gebruiken voor verkrachting mbt beschaamd worden voor hun kleding dan mogen mannen dit argument gebruiken voor dit.

Basta.
  woensdag 9 maart 2016 @ 16:02:52 #21
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_160543834
quote:
7s.gif Op woensdag 9 maart 2016 15:58 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Yup. En dat is wat mij betreft ook een mongolenopmerking. Maar als je mannen gaat shamen om hun gedrag aan te passen dan is dat gewoon. Als je dat bij vrouwen dat dan is dat vrouwenhaat.

Mannen worden daarom niet geshamed, mannen worden geshamed wanneer ze seks hebben met een vrouw die ze niet echt kennen, geen condoom gebruiken en als de dan zwanger raakt zich in het slachtofferrol storten en roepen dat het niet hun verantwoording is.

Klein verschil,
  woensdag 9 maart 2016 @ 16:03:13 #22
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_160543845
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 16:02 schreef snakelady het volgende:

[..]

Mannen worden daarom niet geshamed, mannen worden geshamed wanneer ze seks hebben met een vrouw die ze niet echt kennen, geen condoom gebruiken en als de dan zwanger raakt zich in het slachtofferrol storten en roepen dat het niet hun verantwoording is.

Klein verschil,
Zo klein dat het moreel gezien irrelevant is.
pi_160543846
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 15:59 schreef erodome het volgende:

[..]

En andersom dus ook.

Wat ik zeg. We moeten er in dit geval vanuit gaan dat er misbruik plaats zal vinden en dus maar niks veranderen voor de overgrote meerderheid die simpelweg zeggenschap willen hebben terwijl er in de huidige situatie misbruik aan de andere kant plaats vindt maar daar moeten we het maar niet over hebben.
Die gelijkheid waar vrouwen zoals jij zo graag over mag praten is hilarisch hypocriet.
pi_160543851
quote:
7s.gif Op woensdag 9 maart 2016 15:58 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ik vind dat een vrouw ook haar eigen verantwoordelijkheid moet nemen. En zo nee dan moet ze de consequentie's dragen, abortus, adoptie of een kind grootbrengen.
  woensdag 9 maart 2016 @ 16:03:35 #25
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_160543856
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2016 15:59 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Als het gaat om vrouwen moeten we van het meest positieve geval uitgaan maar als het gaat om mannen moeten we van het meest negatieve geval uitgaan. Klinkt fair!
Dat zeg ik helemaal niet, waarom verzin jij er steeds dingen bij die helemaal niet worden geschreven? :?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')