Hallo iedereen,
Ik ben fotografe en wil een nieuw project starten waarin ik een licht wil schijnen op de psychiatrie. Hiervoor ben ik op zoek naar mensen om te volgen die lijden aan een vorm van schizofrenie /psychoses in de omgeving Amsterdam/Haarlem.
In het project staan de volgende vragen centraal staan:
Wat is het beeld dat mensen hebben van mensen met een psychische aandoening? En wat kunnen wij doen om bij te dragen aan een positiever en opener klimaat rond psychische ziekten?
Dit onderwerp staat heel dicht bij me omdat mijn moeder haar hele leven last heeft gehad van psychoses. Ik heb van dichtbij deze situatie meegemaakt en weet daardoor hoe zwaar het voor degene is die eraan lijdt, maar ook voor de omgeving. Het moeilijkste eraan vond ik het onbegrip van mensen in haar omgeving. En ergens kan je mensen ook geen ongelijk geven wat het is ook iets heel ongrijpbaars en mensen weten er vaak te weinig vanaf. Hierdoor heeft mijn moeder alleen wel haar hele leven in ontkenning en schaamte gezeten en dit heeft het proces voor, tijdens en na de psychoses absoluut niet makkelijker gemaakt. Want iemand die niet ziek is hoeft ook niet geholpen worden toch? Met dit project wil ik proberen een steentje (ook al is het maar een hele kleine) bij te dragen aan het begrip tegenover mensen met psychiatrische problemen.
Ik begrijp dat helemaal niet fijn kan zijn om mensen een kijkje in je leven te geven als het om dit onderwerp gaat, maar ik hoop toch mensen te vinden die hieraan mee willen werken.
Hopelijk tot ziens,
Lotte
[ Bericht 8% gewijzigd door motorbloempje op 08-03-2016 09:52:52 ]