ja, had hem even bij de locale pomp op een lift gegooid en was redelijk duidelijk dat het uit de schokbreker kwam. Vraag me wel af waarom dat ding ineenkeer zoveel lekt, want ik heb die kar de laatste tijd bijna niet gebruiktquote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:05 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Die gele prut was dus van de schokbreker?
ja kijk iedereen zegt dus dat je beide moet vervangen maar WAAROM vraag ik me dan af, meestal krijg je niet meer te horen dan "zo werkt dat nou eenmaal". Ik wil dus de reden weten waarom ik nog 50 euro extra op die roestbak moet leggenquote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:07 schreef Hyaenidae het volgende:
Niet moeilijk doen gewoon allebei vervangen.
Bij een dikke Felicia horen nou eenmaal dikke rekeningen.
Links krijgt veel minder klappen te verduren dan de bermzijde.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:18 schreef Catch22- het volgende:
Die ander gaat vroeg of laat ook. Daarbij is je demping dan ongelijk
Gewoon even een stukje rijden en op het chassis drukken in beide achterhoeken?quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:22 schreef jatochneetoch het volgende:
Doe er eerst 1 voelt dat goed, laat je het zo en anders doe je de andere ook.
Weet ik niet.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:23 schreef gogosweden het volgende:
[..]
Gewoon even een stukje rijden en op het chassis drukken in beide achterhoeken?
Haal je hem op de sloop voor een tientjequote:Op vrijdag 4 maart 2016 21:59 schreef gogosweden het volgende:
Ik heb een beetje een dilemma, 1 schokbreker lekt rechts achter. Als ik die wil vervangen komt alles met gereedschap etc uit op een 80 euro. Echter lees ik dat het het beste is om beide schokbrekers op dezelfde as gelijktijdig te vervangen. Hoe belangrijk is dit? Toen afgelopen herfst mijn schokbreker rechts voor kaput was heb ik alleen maar de rechter laten vervangen. Mocht ik dus alleen de schokbreker rechts achter vervangen heeft de rechter kant van mijn auto nieuwe schokbrekers en de linker nog oude (waarvan ik geen flauw idee heb wanneer die voor het laatst vervangen zijn)
Auto is een Skoda Felicia 1.3 benzine uit 1998 met een 160 000 op de teller.
Hoe lang gaan schokbrekers eigenlijk mee? Zouden de originele er nog onder zitten?
EDIT: waarom dit dus een beetje een issue is is omdat 120 euro voor 2 schokbrekers nogal een harde slag is als je enige "inkomen" een bijbaantje naast je studie is
even gekeken, met verzendkosten er bij zijn die duurder dan een nieuwe, en ik heb geen in de buurtquote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:37 schreef hoas het volgende:
[..]
Haal je hem op de sloop voor een tientje
Schoenen zijn een stuk goedkoper.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 04:08 schreef eXplorer1 het volgende:
1 schokbreker vervangen is hetzelfde als 1 nieuwe schoen voor je poten, gaat nergens over.
Mee eens. Schokbrekers kun je op zich beter nieuw kopen maar beter twee gebruikte dan 1 nieuwe. De reden is dat je auto links en rechts anders reageert en zou kunnen gaat stuiteren.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:37 schreef hoas het volgende:
[..]
Haal je hem op de sloop voor een tientje
Als ik een beetje kwaliteitsschoenen koop ben ik echt meer kwijt.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 08:07 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Schoenen zijn een stuk goedkoper.
Doe jezelf en andere weggebruikers een lol en vervang ze beide.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 09:50 schreef gogosweden het volgende:
Ik zal er eerst eentje vervangen vandaag, en dan zien we wel hoe de wegligging veranderd, anders doe ik de andere morgen gewoon.
Ik snap het wel, maar niet op deze manier. Bezuinigen op onderhoud kan best door bepaalde concessies te doen. Maar dit met die schokbreker is gewoon stom.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:55 schreef Charged het volgende:
[..]
Waarom beknibbelen op onderhoud?
Ik snap dat niet..
Yup,natuurlijk,meneer de expert.zoals eerder aangehaald hier..1 versleten schoen en 1 nieuwe..neem een iets vergelijkbaarder voorbeeld.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:49 schreef vannelle het volgende:
Paniekzaaiers.....
Ik lees zelfs dat de auto kan gaan stuiteren als je er maar 1 vervangt, wat is dát nou weer voor flauwekul?
Niet iedereen rijdt als een F1 coureur en zal dat verschil dus ook niet merken. Als er al merkbaar verschil is.
Gewoon de defecte vervangen en de boel is weer in orde.
2e hands alleen als hij toch weggaat binnen afzienbare tijd, het is gewoon een rekensom als je nog 4 jaar met die auto wil doen dan ben ik bereid er meer in te stoppen dat dat hij binnen 6 maanden weg gaat.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 13:31 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ik snap het wel, maar niet op deze manier. Bezuinigen op onderhoud kan best door bepaalde concessies te doen. Maar dit met die schokbreker is gewoon stom.
2 (goede) tweedehands schokbrekers is ook bezuinigen en dat is op zich niet ideaal maar nog wel acceptabel. Dit echter niet.
Alsof je bij normaal gebruik dat verschil gaat merken.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 15:03 schreef Charged het volgende:
[..]
Yup,natuurlijk,meneer de expert.zoals eerder aangehaald hier..1 versleten schoen en 1 nieuwe..neem een iets vergelijkbaarder voorbeeld.
1 paar Nike air max waarvan 1 kant lek is,loopt klote,toch?
Met een loopsnelheid van 15 km/u ongeveer met een gewicht van 80/90 kg zonder scherpe bochten of zo.
Schokdempers op een veelvoud aan kg en snelheid en je evenwicht is niet van belang?
Pleur op!
Ik hoop serieus niet dat jij zo met je voertuig omgaat.
Qua andere mening dat mag je vinden,geen probleem mee.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 15:21 schreef vannelle het volgende:
[..]
Alsof je bij normaal gebruik dat verschil gaat merken.
De vergelijking met de sportschoenen raakt kant nog wal in deze situatie, dat is niet vergelijkbaar.
Wat de schoenen betreft heb je wel gelijk maar qua schokbrekers maakt dat echt niet veel uit.
Daar merk je echt niks van en wat iemand anders eerder noemde dat je auto er van kan gaan stuiteren is absolute onzin.
En daarnaast vind ik dat als je een andere mening hebt je dat ook wel iets netter over kan brengen.
Naar mijn weten zijn Skoda's zachter gedempt vanwege de slechte wegen in het Oostblok.quote:Op vrijdag 4 maart 2016 22:49 schreef eXplorer1 het volgende:
Pak ze van een polo, hetzelfde onderstel, geloof ik althans.
Ik denk dat er iets anders is wat JIJ niet opmerkt in mijn reacties.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 15:31 schreef Charged het volgende:
[..]
Qua andere mening dat mag je vinden,geen probleem mee.
Waar ik wel een probleem mee heb is dat je een stukje veiligheid wegzet.
Je hoeft geen F1 coureur te zijn om het effect van goede (veilige) wegligging te ervaren,zelfs in de meest simpele gevallen kan een slecht onderstel (waarvan 1 slechte schokdemper) ongevallen veroorzaken.
Blijkbaar heb je zelf nog niet gereden met een vergelijkbare situatie,het is zeker merkbaar,als je dit niet opmerkt heb ik mijn vraagtekens als bestuurder.
Je hebt helemaal gelijk,ik ben klaar met je.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 16:09 schreef vannelle het volgende:
[..]
Ik denk dat er iets anders is wat JIJ niet opmerkt in mijn reacties.
Nergens zeg ik dat doorrijden met een kapotte schokbreker een goed idee is.
En als ervaren bestuurder weet ik ook wel waarom dat absoluut niet wenselijk is, je vermoordt je eigen wegligging en brengt daardoor veel mensen in gevaar.
Wat ik wél zeg is dat 1 schokbreker vervangen ipv 2 afdoende is, er van uitgaand dat we het over normaal weggedrag hebben.
Als je dat nou direct goed had gelezen was deze hele discussie niet nodig geweest.
Als jij een discussie op die manier af wilt ronden vind ik dat prima.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 16:35 schreef Charged het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk,ik ben klaar met je.
Dat zijn vaak dezelfde als die de goedkope banden van de Kwitshit halen... Wan li meestal. En dan vervolgens nog 20-25 euro montage en balanceren + afvoer oude banden betalen. Betaal hetzelfde bedrag bij een normale garage en je krijg A merk banden, montere+balanceren een 10tje, afvoer oude banden zit al in de prijs, en dus 10 euro meer voor je banden beschikbaar. Zeker bij kleinere banden is het verschil per band vaak maar 5 tot 15 euro tussen A merk en C merk.quote:Op zaterdag 5 maart 2016 12:55 schreef Charged het volgende:
Waarom beknibbelen op onderhoud?
Ik snap dat niet..
Sow, dat zijn best veel aannames in één post.quote:Op zondag 6 maart 2016 11:03 schreef Fer het volgende:
Dat gezeik is echt overdreven hier. Genoeg onderdelen die ongelijk slijten tijdens het gebruik van de auto. De wegligging zal toxh wel ruk zijn, vergeleken met een splinternieuwe BMW en je hebt ook nog te maken met versleten ophangrubbers en lagers enzo.
Daarnaast rijdt half Nederland met versleten dempers rond, die dingen hebben meestal met 100000km hun beste tijd gehad.
Als je niet dagelijks als een malloot op 2 wielen elke bocht/rotonde pakt heb je ook niet echt premium-premium banden nodig. Wat je wél nodig hebt, is goed contact met de weg op de banden die je hebt, en dat wordt in de regel verzorgd door je schokbrekers.. Een band die onder een brakke schokbreker staat zal lichtjes gaan stuiteren bij krachten die op het randje van het grip-kunnen van de band zitten (noodstop, uitwijkmaneuvre, rotzooi op de weg in een bocht), dat is ook waarom banden piepen als ze beginnen te glijden. Dat stuiteren wordt dus mede-gecontroleerd door je schokbrekers. Als je één schokbreker hebt die minder is, zal die band dus meer stuiteren, en minder grip hebben. Je ABS (als je die hebt) zal dat corrigeren, maar dat betekent dus wel dat je dus per definitie minder remvermogen hebt, omdat je ABS dat begrenst op het maximaal haalbare. Zelfde geldt voor ESP trouwens..quote:Op zondag 6 maart 2016 10:36 schreef gogosweden het volgende:
Banden bespaar ik dan weer geen geld op. Koop gewoon B-merk ipv C-merk. Michelin is me wat te duur maar 40 euro extra voor een setje banden doe ik graag.
Waarom ik dan weer moeite heb met een nieuw dempertje geen idee. Zit er wel sterk over te denken om toch maar wel 1 extra te kopen. T kost maar 45 euro extra en dan ben ik wel klaar voor de komende 100 000km.
Auto is verder gewoon "goed". Lekt een beetje koelvloeistof, maar de koppeling is 2 jaar geleden vervangen net als de uitlaat. Heb ergens een lekkie ook bij het voorraam maar dat moet wel dicht te kitten zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |