abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 maart 2016 @ 13:10:41 #1
445752 broodjepindakaashagelslag
Ik blaf niet maar ik bijt
pi_160389265
quote:
Langdurige armoede is een veel groter probleem dan vaak wordt aangenomen. Bijna 600.000 Nederlanders verkeren drie jaar of langer in armoede, staat in een nieuw rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Dat is bijna twee keer zoveel als aan het licht kwam bij eerdere tellingen.

''Eenmaal arm betekent vaak blijvend arm'', constateren de onderzoekers. Ze hebben verspreid over een langere periode gekeken of mensen drie jaar op rij onder de armoedegrens verkeerden. Het blijkt dat het aantal armen in Nederland eigenlijk al jaren voor ruwweg de helft bestaat uit mensen die langdurig arm zijn.
Meer bij Nu.nl

Dat is een redelijk groot deel van Nederland, maar toch is er geen efficiënte aanpak. Wordt deze armoede gezien als een probleem, of voornamelijk als gegeven?

De Nederlandse bevolking lijkt te neigen naar dat tweede. Nog nooit werd er bij een Kamerverkiezing een linkse meerderheid gehaald tenslotte. En zo lijkt ook armoede, na mensenrechten en dierenwelzijn, op de stapel 'hartstikke belangrijk, maar het mag niks kosten' te belanden.
quote:
In zes jaar tijd zijn er in Nederland 13.000 daklozen bij gekomen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. Dat is een stijging van 74 procent. De toename van daklozen met een niet-westerse achtergrond was het grootst; die groep is verdubbeld.

Volgens het CBS waren er vorig jaar zo'n 31.000 mensen zonder vaste woon- of verblijfplaats. 13.000 van hen hadden een niet-westerse achtergrond.

De voorzitter van de Federatie Opvang Jan Laurier wijst twee belangrijke oorzaken aan voor de stijging. Ten eerste zijn de bezuinigingen in de geestelijke gezondheidszorg van invloed; daardoor worden mensen met problemen minder goed begeleid en komen ze sneller op straat te staan, zegt Laurier.

Verder heeft de financiële crisis een stijging veroorzaakt, zegt Laurier. Veel mensen gingen toen achteruit qua inkomen en volgens de voorzitter is 90 procent van alle huisuitzettingen om financiële redenen.

Het CBS heeft alleen cijfers over geregistreerde daklozen. Mensen die illegaal in Nederland zijn en dakloos, worden niet meegerekend.

Laurier vindt dat er vaker preventief gewerkt moet worden om het aantal daklozen terug te dringen. "Het is belangrijk dat er geen wachtlijsten zijn bij de schuldhulpverlening. En als je merkt dat mensen financieel in de problemen komen, moet er direct worden ingegrepen. Ook bij huurcorporaties. Wacht niet tot de schuld zo hoog is opgelopen dat het niet verder kan."

Ook roept Laurier op om meer plekken te creëren waar daklozen kunnen wonen. Hij vindt dat er op dit moment te weinig betaalbare woningen beschikbaar zijn voor daklozen, waardoor ze vaak langer in de opvang moeten blijven.
Wie durft er nu nog te beweren dat er geen armoede is in Nederland, De cijfers liegen er niet om.

[ Bericht 0% gewijzigd door broodjepindakaashagelslag op 03-03-2016 13:30:31 ]
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
pi_160389332
Na het zien van Arm in Nederland? Eigen schuld! ben ik er van overtuigd geraakt dat arm zijn in Nederland je eigen schuld is.
  donderdag 3 maart 2016 @ 13:13:14 #3
356891 Abed
hooggeleid
pi_160389338
Er is geen armoede in Nederland als je een goede kosten baten analyse doet voor jezelf. Tevens niet te snel beginnen met kinderen nemen als je de kosten niet kunt dragen.
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
  Moderator donderdag 3 maart 2016 @ 13:20:58 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_160389529
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 13:12 schreef DrDentz het volgende:
Na het zien van Arm in Nederland? Eigen schuld! ben ik er van overtuigd geraakt dat arm zijn in Nederland je eigen schuld is.
Get ready for the shitstorm :')
Breitling - Instruments for Professionals
pi_160389569
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 13:13 schreef Abed het volgende:
Er is geen armoede in Nederland als je een goede kosten baten analyse doet voor jezelf. Tevens niet te snel beginnen met kinderen nemen als je de kosten niet kunt dragen.
Als je een zwakbegaafde (functioneel) analfabeet bent, met een flinke persoonlijkheidsstoornis er bovenop, doe je niet aan kosten baten analyses. Laat staan dat je je er structureel aan kunt houden.

Is dat dan je eigen schuld? Tja, formeel wel misschien.
  donderdag 3 maart 2016 @ 13:24:28 #6
356891 Abed
hooggeleid
pi_160389624
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2016 13:22 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Als je een zwakbegaafde (functioneel) analfabeet bent, met een flinke persoonlijkheidsstoornis er bovenop, doe je niet aan kosten baten analyses. Laat staan dat je je er structureel aan kunt houden.

Is dat dan je eigen schuld? Tja, formeel wel misschien.
Ik had er inderdaad bij moeten vermelden dat er altijd uitzonderingen zijn. Mensen die ernstig ziek zijn, gehandicapten, stoornissen, etc.
Daar is de welvaart staat voor om hier gezamelijk voor te zorgen.
pi_160389670
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 13:24 schreef Abed het volgende:

[..]

Ik had er inderdaad bij moeten vermelden dat er altijd uitzonderingen zijn. Mensen die ernstig ziek zijn, gehandicapten, stoornissen, etc.
Daar is de welvaart staat voor om hier gezamelijk voor te zorgen.
Maar dat is nou juist de groep die op straat komt te leven natuurlijk. Niet de intelligente zelf-redzame burgers zonder geestelijke problemen.
  donderdag 3 maart 2016 @ 13:28:05 #8
356891 Abed
hooggeleid
pi_160389711
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2016 13:26 schreef The_Temp het volgende:

[..]

Maar dat is nou juist de groep die op straat komt te leven natuurlijk. Niet de intelligente zelf-redzame burgers zonder geestelijke problemen.
Betwijfel ik deels, er zijn meer dan voldoende hulpbehoevenden instanties voor.
Al kom ik weleens zwervers tegen die duidelijk een geestelijke stoornis hebben, dus je hebt zeker een punt.
  donderdag 3 maart 2016 @ 13:37:28 #9
pi_160389926
quote:
De strekking van het programma is juist dat het niet je eigen schuld is en dat het een samenloop van omstandigheden is die dit veroorzaakt.
Of dat er juist door een oorzaak die buiten de persoon zelf ligt een stap/beslissing wordt gemaakt die de situatie niet beter maakt, waardoor die persoon in een neerwaartse spiraal terecht komt.
Niemand kiest ervoor om in armoede te leven.
Its hard to win an argument against a smart person, but it's damn near impossible to win an argument against a stupid person
  donderdag 3 maart 2016 @ 13:39:18 #10
pi_160389976
quote:
En nog iemand die de waarheid niet wil zien. :')
pi_160389977
Armoede in Nederland bestaat niet. Ik las laatst dat men 1000 per maand (terwijl je alleenstaand bent) als armoede beschouwd.

Ga toch weg hahaha
  donderdag 3 maart 2016 @ 13:39:47 #12
356891 Abed
hooggeleid
pi_160389991
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 13:39 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

En nog iemand die de waarheid niet wil zien. :')
Goede inhoudelijke post.
  donderdag 3 maart 2016 @ 13:43:29 #13
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_160390077
quote:
Nou ja, beperkte mentale capaciteiten zijn eigenlijk niet je eigen schuld. En als je zo dom bent als het achtereind van een varken dan word je ook eerder arm. Domheid etaleert ook wel in die serie, wat een volk.
  donderdag 3 maart 2016 @ 13:43:35 #14
pi_160390079
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 13:39 schreef hardewerker3 het volgende:
Armoede in Nederland bestaat niet. Ik las laatst dat men 1000 per maand (terwijl je alleenstaand bent) als armoede beschouwd.

Ga toch weg hahaha
Probeer het eens zou ik zeggen.
pi_160390113
quote:
Er is geen armoede in Nederland
Daarom staan de rijen bij de voedselbank vol met Nederlanders. Mensen die hun kinderen anders geen eten kunnen geven. Geen armoede zegt ie :D
  donderdag 3 maart 2016 @ 13:45:33 #16
356891 Abed
hooggeleid
pi_160390133
quote:
17s.gif Op donderdag 3 maart 2016 13:44 schreef harrievankempen het volgende:

[..]

Daarom staan de rijen bij de voedselbank vol met Nederlanders. Mensen die hun kinderen anders geen eten kunnen geven. Geen armoede zegt ie :D
Misschien zouden die mensen wat harder moeten werken en niet zoveel kinderen moeten nemen.
Grappig dat je de rest van de post ook weg laat.

[ Bericht 4% gewijzigd door Leandra op 03-03-2016 13:58:39 ]
pi_160390156
Abed zijn hele argumentatie om zijn imperialistische wens er door heen te duwen rust op de leugen dat Nederland en de Nederlander nog steeds heel rijk zijn.
  donderdag 3 maart 2016 @ 13:48:19 #18
356891 Abed
hooggeleid
pi_160390195
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 13:46 schreef LelijKnap het volgende:
Abed zijn hele argumentatie om zijn imperialistische wens er door heen te duwen rust op de leugen dat Nederland en de Nederlander nog steeds heel rijk zijn.
Als je niet voldoende geld over weet te houden doe je toch echt iets verkeerd.
pi_160390236
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 13:37 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

De strekking van het programma is juist dat het niet je eigen schuld is en dat het een samenloop van omstandigheden is die dit veroorzaakt.
Of dat er juist door een oorzaak die buiten de persoon zelf ligt een stap/beslissing wordt gemaakt die de situatie niet beter maakt, waardoor die persoon in een neerwaartse spiraal terecht komt.
Niemand kiest ervoor om in armoede te leven.
Maar heb je het programma gezien? Die mensen kiezen er daadwerkelijk voor om ergens onder een brug te zitten en niet meer te bewegen.
pi_160390289
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 13:45 schreef Abed het volgende:

[..]

Misschien zouden die mensen wat harder moeten werken en niet zoveel kinderen moeten nemen.
Grappig dat je de rest van de post ook weg laat.
Omdat je in de rest van je post een situatie schetst hoe mensen niet in armoede hoeven te leven. Dat neemt niet weg dat de situatie nu zo is dat er wel degelijk genoeg mensen in armoede leven en daar denk jij dan zo laagdunkend over.

[ Bericht 2% gewijzigd door Leandra op 03-03-2016 13:58:54 ]
  donderdag 3 maart 2016 @ 14:02:20 #21
pi_160390463
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 13:49 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Maar heb je het programma gezien? Die mensen kiezen er daadwerkelijk voor om ergens onder een brug te zitten en niet meer te bewegen.
Deze mensen zijn bang en weten niet meer hoe ze eruit moeten komen en zitten onder de brug omdat dat aangenamer is dan onder de blote hemel of in de regen.
Als deze mensen de hulp hadden gekregen die ze nodig hadden toen het fout dreigde te gaan hadden ze hier niet gezeten. en zelfs nu krijgen ze geen hulp, dus kruipen ze stil in een hoekje.
Ze eten verrotte broodjes uit de container van een supermarkt, daar kiest niemand vrijwillig voor.
  donderdag 3 maart 2016 @ 14:04:12 #22
356891 Abed
hooggeleid
pi_160390502
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 14:02 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Deze mensen zijn bang en weten niet meer hoe ze eruit moeten komen en zitten onder de brug omdat dat aangenamer is dan onder de blote hemel of in de regen.
Als deze mensen de hulp hadden gekregen die ze nodig hadden toen het fout dreigde te gaan hadden ze hier niet gezeten. en zelfs nu krijgen ze geen hulp, dus kruipen ze stil in een hoekje.
Ze eten verrotte broodjes uit de container van een supermarkt, daar kiest niemand vrijwillig voor.
Er zijn meer dan voldoende hulpbehoevende instanties in Nederland voordat je uiteindelijk daadwerkelijk op de straat terecht komt. Een deel van de mensen kiest hier zelf voor om op de straat te leven.
Het probleem is dat er altijd naar de overheid of anderen gewezen wordt, in plaats van dat mensen verantwoording nemen voor hun eigen doen en laten.
pi_160390531
Ach, gewoon wat meer oetkeringen over maken, niet zo zeuren!!1
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 3 maart 2016 @ 14:10:05 #24
pi_160390595
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 14:04 schreef Abed het volgende:

[..]

Er zijn meer dan voldoende hulpbehoevende instanties in Nederland voordat je uiteindelijk daadwerkelijk op de straat terecht komt. Een deel van de mensen kiest hier zelf voor om op de straat te leven.
Het probleem is dat er altijd naar de overheid of anderen gewezen wordt, in plaats van dat mensen verantwoording nemen voor hun eigen doen en laten.
Ja en die werken ook zo lekker samen, ze werken zo langs elkaar heen dat je uiteindelijk zelf de draad kwijt raakt en je dus in neerwaartse spiraal terecht komt.

Deze mensen willen wel verantwoording nemen en de schulden afbetalen maar zien door de bomen het bos niet meer omdat de betreffende instanties weigeren om samen te werken.
  donderdag 3 maart 2016 @ 14:11:17 #25
356891 Abed
hooggeleid
pi_160390616
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2016 14:10 schreef broodjepindakaashagelslag het volgende:

[..]

Ja en die werken ook zo lekker samen, ze werken zo langs elkaar heen dat je uiteindelijk zelf de draad kwijt raakt en je dus in neerwaartse spiraal terecht komt.
Dit geloof ik inderdaad wel.

Deze mensen willen wel verantwoording nemen en de schulden afbetalen maar zien door de bomen het bos niet meer omdat de betreffende instanties weigeren om samen te werken.

Uiteindelijk ben je wel zelf verantwoordelijk voor je schulden, niet in alle gevallen, maar wel het merendeel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')