abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6976354
Ik ben een 6VWO natuur en techniek ''student''.
Keuzevak = economie 1, dus er zijn een boel opties,
behalve misschien in mensen snijden...

ik denk dat econometrie misschien wel wat voor me is...
maar ik hoor van alle kanten dat dat toch wel echt een
heel erg moeilijke studie is.

en er moet natuurlijk ook wat tijd overblijven voor naschoolse
activiteiten.

en ALS ik dan econometrie ga doen, waar dan?
ik hoor dat het in tilburg het beste is...
maar rotterdam trekt me meer...
tilburg 28ste voorlichtingsdag.

help!.

pi_6976580
Je moet in ieder geval goed in wiskunde zijn. Weet niet of je dat topic in Klaagbaak al gelezen hebt, maar zoiets kun je dus verwachten

Je moet zowieso naar allebei de open dagen gaan om een goede indruk te krijgen, en dan pas je keuze maken...

pi_6976639
Morgen tentamen, en...

Vraag het eens aan hem

Please, find my happy place!
pi_6976650
Mijn zus studeert econometrie (eerstejaars). Zij had ook N&T, met economie 1 en 2. In het begin van het jaar moest ze een soort test afleggen, om je wiskunde skills te laten zien. Van de 18 had zij er 7 goed (N.B.: eindcijfer wiskunde was een 9.7).

Als je econometrie gaat doen, moet je er wel rekening mee houden dat het echt 4 jaar (of langer) keihard werken is.

ik ben het mannetje in de chinese kamer
  zondag 24 november 2002 @ 20:07:12 #5
10086 Heerlijkheid
gebiedt mij te zeggen
pi_6976681
Wat is er nog meer te kiezen in die richting?
pi_6976751
quote:
Op zondag 24 november 2002 20:04 schreef Essiepessie het volgende:
Morgen tentamen, en...

Vraag het eens aan hem

zo te zien is het een ramp
  zondag 24 november 2002 @ 20:13:12 #7
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_6976768
Verplaatst naar SES.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator zondag 24 november 2002 @ 20:13:25 #8
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_6976773
Ok, als econometrist die al jaren bezig is kan ik welgemeend zeggen:

DOE! HET! NIET!

Zo.

In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_6976799
quote:
Op zondag 24 november 2002 20:13 schreef Mike het volgende:
Ok, als econometrist die al jaren bezig is kan ik welgemeend zeggen:

DOE! HET! NIET!

Zo.

Hoe was econometrie in the eighties??
jij doet het toch al uit de tijd dat er uberhaupt nog geen rekenmachines waren?
pi_6977404
Ik had een heel verhaal in mijn 'Morgen tentamen'-topic gepost, ik post het hier nog een keer.

Is Econometrie moeilijk? Ja en nee. Ik zal het proberen uit te leggen.

Ja. Gedurende het eerste jaar heb je 7 uur Wiskunde, 5 uur Statistiek, 4 uur Modelleren (vak dat de 4 afstudeerrichtingen binnen de Econometrie kort behandeld) en 4 uur een Economisch vak (1e trimester Micro, 2e trimester Macro en 3e trimester Financiele Analyse) - in Groningen in ieder geval (waar ik dus zit). Wiskunde en Statistiek zijn dus verreweg het belangrijkste. De stof is erg pittig; de wiskunde is identiek aan de Wiskunde voor (Technisch) Natuurkundigen en het Statistiek-niveau is het hoogste van alle studies. Alles wat ik op VWO tijdens Wiskunde B (oude stijl) geleerd heb, is in 2-4 weken behandeld en werd meteen uitgebreid. En het gaat nog veel verder; hypervlakken in n-dimensionale stelsels uitgedrukt in matrices waar je je dus echt niks bij voor kunt stellen zijn aan de orde van de dag. Dus ja, Econometrie is moeilijk.

Nee. Econometrie is niet moeilijk. Als jij goed in Wiskunde bent (is niet per definitie af te lezen aan je eindcijfer!), dan kost het je weinig tijd. Wiskunde en Statistiek zijn een kwestie van snappen; snap je het niet dan zul je die vakken nooit halen (al oefen je nog zoveel), snap je het wel dan is het prima te doen; beetje bijhouden (wat ik dus niet gedaan heb, daarom zit ik nu non-stop te leren) en je haalt fluitend je tentamens. Weinig te leren, veel te snappen - ideaal dus

Ik zal mezelf even illustreren: Op het VWO heb ik nooit wat gedaan (en dan ook echt nooit), ben met een 6 op Wiskunde B en een 7 op Wiskunde A geëindigd. Daarmee ben ik Econometrie gaan studeren
Het eerste jaar heb ik vrijwel vlekkeloos (op 1 Economisch saai kutvak na) doorlopen, negen zesjes gehaald (still proud of it ). Ik heb ongeveer 2/3 tot 3/4 van de colleges gevolgd, thuis geen fuck uitgevoerd maar tijdens de tentamenperiodes (3x per jaar) 3 weken keihard zitten leren (10-12 uur per dag) - oefenen, oefenen, oefenen. Net zoals ik dus vandaag en de afgelopen 2 weken heb gedaan.

Mijn advies aan jou: vind je Wiskunde een leuk vak maar wil je er iets 'tastbaars' mee gaan doen (het is zo allemachtig theoretisch) én heb je redelijk wiskundig inzicht dan is Econometrie dé studie voor jou. Wees gewaarschuwd: het eerste jaar is behoorlijk droog; echter deze wiskunde en statistiek is elementair, dus daar kunnen ze weinig aan veranderen.

pi_6979615
thanks voor die lange reply, aan dat soort stukken tekst heb ik tenminste wat... nog 1 vraagje, waar studeer jij ? en hoe bevalt dat ?

tsja ik beschouw mezelf niet zo graag als ''slim'' als andere mensen
dommer. maar denk wel dat ik in de top3 van de betere wiskundigen
zit uit de klas... (klein klasje, lekker representatief he?)

maar 't blijft dus wel gewoon werken...
tsja je zult een keer aan de bak moeten he...
ik tot en met nu eigenlijk ook niet zoveel uitgevoerd...
volg wel het grootste deel van de lessen (90%)

maar ja, bedankt , hopelijk nog meer reacties!

zondag 24 november 2002 @ 23:20:21 #12
14837 Metamorphozis
Voor de duidelijkheid
pi_6980034
quote:
Op zondag 24 november 2002 20:05 schreef sefer het volgende:
Als je econometrie gaat doen, moet je er wel rekening mee houden dat het echt 4 jaar (of langer) keihard werken is.
Ik studeer Wiskunde en heb een aantal colleges samen met mensen van Econometrie, en ik heb echt niet het idee dat die allemaal zwaar in de stress zitten ofzo.
Als je net ff meer dan redelijk goed bent in Wiskunde en het interesseert je, dan is het net als elke andere studie prima te doen.
[url=http://edrumpicsite.flappie.nl]http://edrumpicsite.flappie.nl[/url] Voor foto's + commentaar van/over electronische drumstellen!
pi_6983227
quote:
Ik studeer Wiskunde en heb een aantal colleges samen met mensen van Econometrie, en ik heb echt niet het idee dat die allemaal zwaar in de stress zitten ofzo.
Als je net ff meer dan redelijk goed bent in Wiskunde en het interesseert je, dan is het net als elke andere studie prima te doen.
Precies... als je gewoon goed wiskundig inzicht hebt dan is het goed te doen. Maar het gaat natuurlijk ook om dingen zelf bedenken. Je hebt probleem A, en leert niet hoe je zoiets specifiek op moet lossen. Welke transformaties moet je met het probleem uit voeren voordat je er iets mee kunt? Hoe los je het op met de dingen die je wél geleerd heb?

Ik heb een meisje (ik vind het nog een meisje ) in mijn studiegroep die duidelijk niet zoveel wiskundig inzicht heeft. Ze heeft haar propedeuse afgesloten met allemaal negens; echter de vragen die ze stelt gedurende colleges getuigen echt van weinig wiskundig inzicht. Waarom haalt zij dan allemaal negens en ik zessen? Ze werkt kei- en keihard. Voor haar is Econometrie hard werken. Uren per dag bezig, geen colleges overslaan. Weinig social life (heb ik het idee, al zou zij zelf stellig beweren dat dat niet zo is).

Maar zo is haar middelbare school dus ook geweest: hard werken, hoge cijfers halen. Daarom is je wiskunde cijfer zo weinig representatief: als je een beetje wiskundig inzicht hebt, en je doet goed je best tijdens de Wiskunde B-uren, haal jij makkelijk een 8 of hoger op je eindlijst. Heb je veel inzicht en doe je niks (tijdens lessen, je leert natuurlijk wel voor tentamens), dan haal je tussen de 6 en de 10 (maar net hoeveel inzicht je hebt). Wees gewoon eerlijk tegen jezelf: haal jij achten en negens bij Wiskunde B, maar je doet er wel veel voor, dan kon Econometrie nog wel eens een moeilijke klus gaan worden. Doe je niks en sta je gewoon voldoende (zoals ik dat was) dan getuigt dat toch van meer inzicht, en dan is het echt zo moeilijk niet.

[disclaimer]
Ik kom nu redelijk 'ik ben goed'-over, maar zo bedoel ik dat natuurlijk helemaal niet. Gewoon eerlijk tegen jezelf zijn, er zijn gewoon bepaalde dingen waar de één beter is in dan de ander.

maandag 25 november 2002 @ 09:53:47 #14
33213 SpleeffY
Ja, wat hij zegt ->
pi_6983238
Heeee dries
Ik zag dit topic en dacht ik ga de link forwarden naar 3s, heeft ie misschien nog iets aan

Maaruhh ik ben met je meegeweest naar die introductiedag en er lijkt me geen reet aan

pi_6984733
Ik had je reply ff over het hoofd gezien.
quote:
thanks voor die lange reply, aan dat soort stukken tekst heb ik tenminste wat... nog 1 vraagje, waar studeer jij ? en hoe bevalt dat ?
tsja ik beschouw mezelf niet zo graag als ''slim'' als andere mensen
dommer. maar denk wel dat ik in de top3 van de betere wiskundigen
zit uit de klas... (klein klasje, lekker representatief he?)

maar 't blijft dus wel gewoon werken...
tsja je zult een keer aan de bak moeten he...
ik tot en met nu eigenlijk ook niet zoveel uitgevoerd...
volg wel het grootste deel van de lessen (90%)

Als dat waar is, dan zul je Econometrie goed kunnen doen. Maar met elke studie zul je aan de bak moeten:
* bij Econometrie/Wiskunde/Natuurkunde/Scheikunde e.d. is het kwestie van weinig leren, veel snappen (en ook veel oefenen);
* bij studies als Bedrijfskunde, Rechten, Psychologie zul je heeeeeeeeeel erg veel moeten lezen.

Het is maar net wat je liever doet. Ik ga voor het eerste in ieder geval.

Ik zit in Groningen, ben nu 2e jaars en het bevalt me erg goed. De studie opzich bevalt goed en ik heb leuke en goede docenten. De studiegenoten bevallen wat minder (de meesten zijn superintelligent maar op sociale vlak missen ze toch enige vaardigheden) - econometristen zijn nou eenmaal wat raar (geld trouwens voor elke beta studie) - maar opzich is dat voor wat de studie betreft niet erg. Hét grootste voordeel: je hebt een erg hechte groep - van het eerste jaar nog 16(!) over. Docenten kennen je allemaal persoonlijk bij naam, je kunt altijd aankloppen voor extra hulp (bij een aantal werkt e-mail uitstekend ) dus dat is gewoon erg prettig. Groningen is wat mij betreft een aanrader.

[Dit bericht is gewijzigd door Knakker op 25-11-2002 11:59]

pi_6985731
Ik doe ook een econometrie gerelateerde studie in Amsterdam.

Op de UvA heb je 3 studies waarvan het eerste jaar hetzelfde is. Dit zijn econometrie, actuariaat en operations research and management.

Ik doe die laatste van de 3 ook al had ik me ingeschreven voor econometrie.

Je moet inderdaad van wiskunde houden als je deze studie wilt gaan doen, maar dat is niet genoeg. Daarnaast moet je ook uitblinken in wiskunde.

Bedenk ook wat voor werk je later wilt gaan doen. Wil je bij een groot kantoor met getalletjes gaan pielen dan zit je met econometrie goed. Heb je meer interesse in het bedrijfsleven dan is ORM misschien een betere keuze.

Het handige van de UvA is dat je pas na een jaar je richting hoeft te kiezen.

Dit was trouwens allemaal toen ik begon (in '96). Ik weet niet precies hoe het nu geregeld is met de BaMa regeling. Kijk anders eens op www.uva.nl of www.fee.uva.nl

pi_6986261
quote:
Bedenk ook wat voor werk je later wilt gaan doen. Wil je bij een groot kantoor met getalletjes gaan pielen dan zit je met econometrie goed. Heb je meer interesse in het bedrijfsleven dan is ORM misschien een betere keuze.

Het handige van de UvA is dat je pas na een jaar je richting hoeft te kiezen.

Wij moeten onze keuze in Groningen keuze maken na 2 jaar. In de nieuwe BaMa structuur (waar ik niet onder val) is de basisperiode zelfs met nog 1 jaar verlengd; 3 jaar Bachelor en dan 2 jaar Masters om een specifieke richting te volgen.

Dit zijn de richtingen in Groningen (zal bij andere universiteiten wel net zo zijn):
* Wiskundige Economie (valt officieel onder Economie volgens mij): Economische verschijnselen weerspiegelen door zelf modellen te ontwerpen (die Economen dan weer gebruiken).
* Econometrie: Statistiek & regressie. Onderzoeksuitkomsten toetsen, scheiden van toeval en werkelijke uitkomsten. Macro-economische schattingen maken.
* Operationele Research: Optimaliseren, efficientie. Op elk vlak dat je maar kan verzinnen (logistiek, bedrijfsproductie, file-probleem, dat soort dingen).
* Actuariaat: Levens- en schadeverzekeringswiskunde. Uitdenken van nieuwe verzekeringsstructuren waarbij je rekening moet houden met statistische gegevens.

Ik heb nog geen flauw idee welke richting ik op ga; ik krijg dit en volgend trimester per richting een inleidend vak van 4 uur/week waarbij elke richting wordt uitgediept.

pi_6987789
quote:
Op zondag 24 november 2002 20:04 schreef Essiepessie het volgende:
Morgen tentamen, en...

Vraag het eens aan hem

En wat zeggen we dan???
Please, find my happy place!
pi_6990635
Wat ik hieruit begrijp is dat het net zo is als op de middelbare school,
bedrijfskunde en economie (etc.) vergelijkbaar met geschiedenis.
LAPPEN tekst. Wiskunde is inderdaad heel anders op dat gebied.

Dat stukje eerlijkheid tegen jezelf lijkt me ook wel gepast.
En de toekomstperspectieven lijken me optimistisch.
(ook al ben ik nu van plan leraar te gaan worden.)

Dat met de studiegenoten lijkt me niet zo'n probleem,
ik ben niet echt zo'n feestbeest maar ook niet autist.
Buiten je studie om maak je vast ook vrienden.

Hoe doen jullie dat met studentenverenigingen trouwens?
ergens lid van?

ik hoor van econometrie dat het een MUST is om lid
te worden van het ''ED: econometrisch dispuut''?

trouwens iedereen heel erg bedankt dat jullie even de tijd
nemen om me hiermee te helpen. toppertje

pi_6992289
quote:
Hoe doen jullie dat met studentenverenigingen trouwens?
ergens lid van?

ik hoor van econometrie dat het een MUST is om lid
te worden van het ''ED: econometrisch dispuut''?

Ik kom uit Heerenveen, en een voordeel dat ik dus heb is dat veel mensen naar Groningen gaan om te studeren (is vlakbij). Daarnaast heb ik uit de KEI-week (algemene introductieweek van Groningen) nog 3 vrienden overgehouden die ook weer veel mensen kennen, dus ik red me wel zonder een studentenvereniging. Ik zit overigens wel bij een studentensportvereniging (TAM) - erg gezellig en het houdt je bezig. Als je een beetje het gezelligheidstype bent dan ik raad ik je zeker aan bij een vereniging te gaan naast de studievereniging van de studie/faculteit.

Het Econometrisch Dispuut, is dat de studievereniging? Als dat zo is dan zou ik er zeker bij gaan, al was het alleen vanwege de korting die je krijgt op de boeken. Nou ja, veel succes met je studiekeuze zou'k zeggen, ik denk dat ik inmiddels wel genoeg informatie gegeven heb

pi_13708286
Ik zal mijn ervaring ook eens delen in dit vrij oude topic...

Ik zit nu in het tweede jaar econometrie in Rotterdam en ik moet eerlijk zeggen dat het echt niet zo zwaar is als wordt beweerd. Nu heb ik maar driekwart van de vakken in het eerste jaar gehaald, maar ik heb dan ook niets gedaan (helft van colleges, geen huiswerk gemaakt, dag van tevoren tentamen leren).

Het is nu nog erger geworden, want ik word helemaal lui van deze studie en skip ontzettend veel colleges omdat je het allemaal toch wel kan nalezen in de boeken of sheets. Theoretisch natuurlijk, want ik heb nooit zin om wat te doen tot de dag voor het tentamen

Ook erg demotiverend is een Integratievak wat poogt uit te leggen wat het verband is tussen de verschillende vakken, maar het is gewoon drie uur per week verplichte tijdverspilling (vorig jaar zelfs vier!)

Nu ben ik redelijk intelligent dus misschien dat het meeste me daarom niet veel moeite kost, maar de stress is alleen overdreven als je echt overal heen gaat en alles doet. Verder is het een leuke studie hoor, ik heb er geen spijt van dat ik hem doe.

Moderator dinsdag 7 oktober 2003 @ 10:46:15 #22
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_13708310
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2003 10:45 schreef Kworb het volgende:
Verder is het een leuke studie hoor, ik heb er geen spijt van dat ik hem doe.
Dat komt nog wel...
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_18535811
Ik heb het nog steeds naar m'n zin

Erg leuk het eerste werkcollege
pi_18541885
quote:
Op maandag 19 april 2004 14:29 schreef Kworb het volgende:
Ik heb het nog steeds naar m'n zin

Erg leuk het eerste werkcollege
Enorme kick in dit topic.

Ik wou zelf volgend jaar Econometrie gaan doen in Maastricht.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijsmaak op 19-04-2004 19:17:26 ]
pi_18543501
Gaan er nog mensen ectrie in Grunn studeren volgend jaar?

(of ben ik voor niets een geweldig introkamp aan het organiseren?)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')