abonnement Unibet Coolblue
pi_160717828
quote:
3s.gif Op woensdag 16 maart 2016 17:05 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Neuh, dakhaas was ergens rond mijn 24e ofzo, daarvoor heb ik ook wel een paar tonnetjes verzet, maar dan met de hand.

Is een balenhaak, om grip te krijgen op jute zakken, ik heb ook de haak - haak versie ergens nog.
Werd/wordt gebruikt om boten/vrachtwagens en containers met jute balen mee te lossen. In de boot was kut, komt geen eind aan, vrachtwagens en containers laden\lossen waren taakies (weet je meteen waar het woord 'dagtaak' vandaan komt) en een taak was 120 ton per dag (met een maat samen). Meestal deden we er nog een bakkie bij (kreeg je paar tientjes extra voor, en dan waren we nog steeds om 5 uur klaar) en dan liepen we 150 ton.

Balen wogen 75 kilo per stuk (pinda's en/of koffiebonen) en je liep met een baal meestal 10 meter ofzo; oppakken, neerpleuren, hele dag door. Heb ik denk ik een jaartje of 2,3 gedaan, vanaf mijn 16e tot mijn 18 - 19e ofzo.. beats in de sportschool hangen anytime :7
Betere stuwadoors werk :Y
  woensdag 16 maart 2016 @ 19:01:45 #202
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_160719033
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2016 17:42 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ach so, die ken ik niet. Dit soort haakies wel. Lekker bij 30°C pakkies stro smijten. Gelukkig zijn die wat lichter :)
[ afbeelding ]
Same shit, zo'n haak heb ik dus ook nog ergens rondslingeren, maar die mocht niet voor pinda's cacao en koffie, wel voor wol, katoen en papierpulp, maar dat hadden we weinig, wel af en toe een bootje wol, maar die hoefden we niet te verslepen meestal, kutding trouwens, altijd pleisters plakken als je niet oppaste.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 17:59 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Betere stuwadoors werk :Y
Hehe, balenhoeren noemden we dat :P

Toen deden ze nog niet aan dure namen voor simpele baantjes ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_160719996
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2016 19:01 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Hehe, balenhoeren noemden we dat :P

Toen deden ze nog niet aan dure namen voor simpele baantjes ;)
Ach, heb in China het volgende gezien: Allereerst kennen ze daar geen opslagloodsen/warehouses. Dus alles ligt daar gewoon op de kade onder een groot zeil. Als je zakken kunstmest zo op gaat slaan, bij temperatuurtjes lekker onder nul dan vormend ie zakken blokken. Er lag dan naast ons ook een Vietnamees schip al een week of 4. Er werden zo'n 300 zakken per dag geladen. Te weten zakken aan dek hijsen en deze los knuppelen zodat ze goed tussen de spanten van het ruim te leggen waren. Betrof een ouder model schip welke nog niet aan box-holds doet. Dus er waren al zo'n 8000 zakken geladen. En dan te weten dat er in totaal 30.000 zakken geladen moeten worden ten tijde van Chinees Nieuwjaar, met het handje en elk zakje loskoppelen :+ Mooie dingen :Y (om te zien). Heb er zelf windmolen bladen geladen, dat ging toch een stukje soepeler.

Overigens worden in westerse landen dat soort haken nauwelijks meer gebruikt. Papier wordt met klemmen/vacuum systemen geladen/gelost. Balen liggen vaak op pallets (in containers). Arbo heeft hier een haakje voor gestoken. Gek genoeg is de Arbo voor de zeeman pas vrij recent (afgelopen jaar ofzo) volledig van kracht geworden. En volgens mij zitten we nu nog in een transitie periode.
  woensdag 16 maart 2016 @ 20:01:47 #204
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_160720582
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 19:41 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Ach, heb in China het volgende gezien: Allereerst kennen ze daar geen opslagloodsen/warehouses. Dus alles ligt daar gewoon op de kade onder een groot zeil. Als je zakken kunstmest zo op gaat slaan, bij temperatuurtjes lekker onder nul dan vormend ie zakken blokken. Er lag dan naast ons ook een Vietnamees schip al een week of 4. Er werden zo'n 300 zakken per dag geladen. Te weten zakken aan dek hijsen en deze los knuppelen zodat ze goed tussen de spanten van het ruim te leggen waren. Betrof een ouder model schip welke nog niet aan box-holds doet. Dus er waren al zo'n 8000 zakken geladen. En dan te weten dat er in totaal 30.000 zakken geladen moeten worden ten tijde van Chinees Nieuwjaar, met het handje en elk zakje loskoppelen :+ Mooie dingen :Y (om te zien). Heb er zelf windmolen bladen geladen, dat ging toch een stukje soepeler.

Overigens worden in westerse landen dat soort haken nauwelijks meer gebruikt. Papier wordt met klemmen/vacuum systemen geladen/gelost. Balen liggen vaak op pallets (in containers). Arbo heeft hier een haakje voor gestoken. Gek genoeg is de Arbo voor de zeeman pas vrij recent (afgelopen jaar ofzo) volledig van kracht geworden. En volgens mij zitten we nu nog in een transitie periode.
tis tegenwoordig ook veelal gewoon bulk he, zulk spul. Kunnen ze heel mooi zuigen en/of blazen, of in largebags, dat is een soort prullenbakzak voor in een container; zak erin, ding op zijn kont zetten, voldonderen, zak dicht, deur dicht. Op plaats bestemming worden ze dan domweg leeg gestort.

Ik heb nog best wel wat handwerk gedaan vroeger in boten. Niet het echt héftige loswerk, maar wel balen, dozen en kratten. Wol, maar dat ging met wolhakensets en sinaasappels, bananen, hardhout, plywood, auto's, stukgoed in van alles wat je kunt verzinnen... Goed betaald werk toen, en meestal, naja eigenlijk altijd :+ zwart via koppelbazen. Zo werkte dat toen.. Good old days _O_
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 16 maart 2016 @ 21:43:57 #205
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_160724367
En ik maar denken dat ze dat al een jaar of 60 niet meer doen zo :o .
pi_160725034
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2016 20:01 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

tis tegenwoordig ook veelal gewoon bulk he, zulk spul. Kunnen ze heel mooi zuigen en/of blazen, of in largebags, dat is een soort prullenbakzak voor in een container; zak erin, ding op zijn kont zetten, voldonderen, zak dicht, deur dicht. Op plaats bestemming worden ze dan domweg leeg gestort.

Ik heb nog best wel wat handwerk gedaan vroeger in boten. Niet het echt héftige loswerk, maar wel balen, dozen en kratten. Wol, maar dat ging met wolhakensets en sinaasappels, bananen, hardhout, plywood, auto's, stukgoed in van alles wat je kunt verzinnen... Goed betaald werk toen, en meestal, naja eigenlijk altijd :+ zwart via koppelbazen. Zo werkte dat toen.. Good old days _O_
Klopt, al gaan ze met concentraten bijvoorbeeld just weer terug naar kleinere zakken vanwege het risico op verpapping. Producten als cacao en koffie zit nog altijd in kleine balen :Y (en dan in containers, want het komt immer suit mickey mouse landen). Nagoed, zo kan ik nog aardig wat mooie dingen vertellen over wat ik tegen kom in mijn vak haha.

Laatst een buikje vol met staal gehad. Duurde een dag of 4 om te laden en vervolgens nog een dikke week in Yankeestan om te lossen. Er werden alleen kantooruren gewerkt. Heel vervelend ;)
  woensdag 16 maart 2016 @ 22:09:11 #207
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_160725391
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 21:43 schreef bleiblei het volgende:
En ik maar denken dat ze dat al een jaar of 60 niet meer doen zo :o .
Is ook niet helemaal vorig jaar waar ik het over heb :+

quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 22:00 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Klopt, al gaan ze met concentraten bijvoorbeeld just weer terug naar kleinere zakken vanwege het risico op verpapping. Producten als cacao en koffie zit nog altijd in kleine balen :Y (en dan in containers, want het komt immer suit mickey mouse landen). Nagoed, zo kan ik nog aardig wat mooie dingen vertellen over wat ik tegen kom in mijn vak haha.

Laatst een buikje vol met staal gehad. Duurde een dag of 4 om te laden en vervolgens nog een dikke week in Yankeestan om te lossen. Er werden alleen kantooruren gewerkt. Heel vervelend ;)
Hehe, je zit op de grote vaart dus?

Ja, dan merk je regelmatig dat het hier toch best wel aardig voor elkaar is, maar die arbowet maakt wel mietjes van het personeel tegenwoordig ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator woensdag 16 maart 2016 @ 22:12:46 #208
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_160725536
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 22:00 schreef FranticDJ het volgende:

Laatst een buikje vol met staal gehad. Duurde een dag of 4 om te laden en vervolgens nog een dikke week in Yankeestan om te lossen. Er werden alleen kantooruren gewerkt. Heel vervelend ;)
Heel vervelend :P Waren vast niet je eigen uren.

Over 'Mickey Mouse landen' gesproken... Keer op een beurs staan praten met een man van Väderstad, die bouwen landbouwmachines die behoorlijk uit de kluiten gewassen zijn zegmaar. Hadden een flinke tarwezaaimachine verkocht aan een boer in Kazachstan ofzo.

U raadt het al, machine levert niet de beloofde capaciteit. Keer terug geweest naar de importeur daaro, niets aan het handje. Telefoongesprekken met de technische ondersteuning in Zweden, na het zaaien was een vertegenwoordiger langs geweest, die zag ook niets.

Volgende seizoen, zelfde verhaal weer. Dus iemand uit Zweden weer daar naartoe - dit keer tijdens het seizoen. Wat blijkt, de tank/bunker van zaaizaad en kunstmest werd door wat vrouwen gevuld met zakkies van 25kg 8)7 Ja als je daarmee 8 kuub zo moet vullen daalt je capaciteit enorm ja. _O-
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_160725573
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2016 22:09 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Is ook niet helemaal vorig jaar waar ik het over heb :+

[..]

Hehe, je zit op de grote vaart dus?

Ja, dan merk je regelmatig dat het hier toch best wel aardig voor elkaar is, maar die arbowet maakt wel mietjes van het personeel tegenwoordig ;)
Yes grote vaart, en idd tegenwoordig veel die zich achter regels verschuilen. Terwijl het soms makkelijker is om even de schouders er onder te zetten ;) Maar ja, dat is overal denk ik. Al kom je hier in onze contreien ook weer andere dingen tegen hoor :+ Als bemanning ben je vaak niet meer dan een crimineel en zit je vaak 'opgesloten' op je schip. Soms is het heel lastig om de wal op te gaan, in yankeestan moet je bijvoorbeeld een taxi inhuren van 200 dollar om je van het schip naar de poort (30 meter) te brengen. Terwijl je in Scandinavische landen (waar het wel echt voor elkaar is, nog beter dan in bijvoorbeeld Nederland) zo naar de poort wandelt.
pi_160725610
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2016 22:12 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Heel vervelend :P Waren vast niet je eigen uren.

Ik word dan ook niet per uur betaald ;)
  woensdag 16 maart 2016 @ 22:57:08 #211
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_160727226
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 22:13 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Yes grote vaart, en idd tegenwoordig veel die zich achter regels verschuilen. Terwijl het soms makkelijker is om even de schouders er onder te zetten ;) Maar ja, dat is overal denk ik. Al kom je hier in onze contreien ook weer andere dingen tegen hoor :+ Als bemanning ben je vaak niet meer dan een crimineel en zit je vaak 'opgesloten' op je schip. Soms is het heel lastig om de wal op te gaan, in yankeestan moet je bijvoorbeeld een taxi inhuren van 200 dollar om je van het schip naar de poort (30 meter) te brengen. Terwijl je in Scandinavische landen (waar het wel echt voor elkaar is, nog beter dan in bijvoorbeeld Nederland) zo naar de poort wandelt.
Sja, dat is de andere kant idd.. je mag niet overal zo de kant op waggelen. In veel landen moet je ook een visum hebben, of gelden er voor zeelui andere regels?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_160727553
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2016 22:57 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Sja, dat is de andere kant idd.. je mag niet overal zo de kant op waggelen. In veel landen moet je ook een visum hebben, of gelden er voor zeelui andere regels?
USA heb je een C1/D visum nodig, daar mag je bijvoorbeeld wel de wal mee op voor een bezoek, maar je mag er niet mee op vakantie. Schip mag het land/de haven ook pas verlaten als jij met je vliegtuig opgestegen bent (wanneer je naar huis gaat). Heb het helaas al meegemaakt dat we op vertrek lagen en al enkele trossen binnen gehaald hadden, maar weer uit konden geven omdat een van de offsigners nog niet opgestegen was.

Verder in enkele aziatische landen nog wat visums nodig. Bij andere landen is een garantiebrief van de baas al genoeg. Of even de kreet 'Tripulante' roepen in de spaans sprekende landen :+ (Door schade en schande wijs geworden)
  woensdag 16 maart 2016 @ 23:27:51 #213
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_160728279
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2016 23:04 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

USA heb je een C1/D visum nodig, daar mag je bijvoorbeeld wel de wal mee op voor een bezoek, maar je mag er niet mee op vakantie. Schip mag het land/de haven ook pas verlaten als jij met je vliegtuig opgestegen bent (wanneer je naar huis gaat). Heb het helaas al meegemaakt dat we op vertrek lagen en al enkele trossen binnen gehaald hadden, maar weer uit konden geven omdat een van de offsigners nog niet opgestegen was.

Verder in enkele aziatische landen nog wat visums nodig. Bij andere landen is een garantiebrief van de baas al genoeg. Of even de kreet 'Tripulante' roepen in de spaans sprekende landen :+ (Door schade en schande wijs geworden)
Vage shit, die yanken zijn serieus gestoord _O-
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_160728340
Haha ja, het afrika van het westen, je weet nooit waar ze mee op de proppen komen..

Gek genoeg verschilt het daar ook nog eens per staat. Westkust zijn de autoriteiten stuk relaxter, maar hebben de vakbonden de macht.
  donderdag 17 maart 2016 @ 08:56:32 #215
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_160731302
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2016 22:09 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Is ook niet helemaal vorig jaar waar ik het over heb :+

[..]

Hehe, je zit op de grote vaart dus?

Ja, dan merk je regelmatig dat het hier toch best wel aardig voor elkaar is, maar die arbowet maakt wel mietjes van het personeel tegenwoordig ;)
Dan ben je toch een stuk ouder dan ik altijd gedacht heb.
Ik schatte je ergens begin 30 :P .
  donderdag 17 maart 2016 @ 10:11:47 #216
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_160732432
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 08:56 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dan ben je toch een stuk ouder dan ik altijd gedacht heb.
Ik schatte je ergens begin 30 :P .
Hold that thought please _O- _O_
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator donderdag 17 maart 2016 @ 10:13:16 #217
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_160732461
quote:
10s.gif Op donderdag 17 maart 2016 10:11 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Hold that thought please _O- _O_
Volgend jaar met de VUT toch?
*rent weg*
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 17 maart 2016 @ 10:15:13 #218
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_160732496
quote:
10s.gif Op donderdag 17 maart 2016 10:13 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Volgend jaar met de VUT toch?
*rent weg*
Ben jij niet een beetje druk voor je leeftijd? }:|
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator donderdag 17 maart 2016 @ 10:16:24 #219
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_160732515
quote:
16s.gif Op donderdag 17 maart 2016 10:15 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ben jij niet een beetje druk voor je leeftijd? }:|
Klopt, heb mijn pilletjes niet gehad :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 17 maart 2016 @ 10:17:39 #220
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_160732536
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2016 10:16 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Klopt, heb mijn pilletjes niet gehad :P
Det ken bie dedlie in de rong surkomstenses jes.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator donderdag 17 maart 2016 @ 10:19:16 #221
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_160732559
quote:
3s.gif Op donderdag 17 maart 2016 10:17 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Det ken bie dedlie in de rong surkomstenses jes.
Klopt, maar ik loop harder dan zo'n oude man ga ik vanuit :6
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 17 maart 2016 @ 10:20:19 #222
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_160732575
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2016 10:19 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Klopt, maar ik loop harder dan zo'n oude man ga ik vanuit :6
Die vergissing maakten velen voor jou ook al :7 :7
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator donderdag 17 maart 2016 @ 10:51:36 #223
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_160733192
Voak bu'j te bange
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 17 maart 2016 @ 11:42:19 #224
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_160734260
quote:
10s.gif Op donderdag 17 maart 2016 10:11 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Hold that thought please _O- _O_
Zal ik doen ;) .
Maar nu ben ik toch nieuwsgierig. Hoeveel zit ik er naast? :P
  donderdag 17 maart 2016 @ 11:44:54 #225
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_160734335
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2016 11:42 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Zal ik doen ;) .
Maar nu ben ik toch nieuwsgierig. Hoeveel zit ik er naast? :P
2 keer de helft natuurlijk.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')