Betere stuwadoors werkquote:Op woensdag 16 maart 2016 17:05 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Neuh, dakhaas was ergens rond mijn 24e ofzo, daarvoor heb ik ook wel een paar tonnetjes verzet, maar dan met de hand.
Is een balenhaak, om grip te krijgen op jute zakken, ik heb ook de haak - haak versie ergens nog.
Werd/wordt gebruikt om boten/vrachtwagens en containers met jute balen mee te lossen. In de boot was kut, komt geen eind aan, vrachtwagens en containers laden\lossen waren taakies (weet je meteen waar het woord 'dagtaak' vandaan komt) en een taak was 120 ton per dag (met een maat samen). Meestal deden we er nog een bakkie bij (kreeg je paar tientjes extra voor, en dan waren we nog steeds om 5 uur klaar) en dan liepen we 150 ton.
Balen wogen 75 kilo per stuk (pinda's en/of koffiebonen) en je liep met een baal meestal 10 meter ofzo; oppakken, neerpleuren, hele dag door. Heb ik denk ik een jaartje of 2,3 gedaan, vanaf mijn 16e tot mijn 18 - 19e ofzo.. beats in de sportschool hangen anytime
Same shit, zo'n haak heb ik dus ook nog ergens rondslingeren, maar die mocht niet voor pinda's cacao en koffie, wel voor wol, katoen en papierpulp, maar dat hadden we weinig, wel af en toe een bootje wol, maar die hoefden we niet te verslepen meestal, kutding trouwens, altijd pleisters plakken als je niet oppaste.quote:Op woensdag 16 maart 2016 17:42 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ach so, die ken ik niet. Dit soort haakies wel. Lekker bij 30°C pakkies stro smijten. Gelukkig zijn die wat lichter
[ afbeelding ]
Hehe, balenhoeren noemden we datquote:
Ach, heb in China het volgende gezien: Allereerst kennen ze daar geen opslagloodsen/warehouses. Dus alles ligt daar gewoon op de kade onder een groot zeil. Als je zakken kunstmest zo op gaat slaan, bij temperatuurtjes lekker onder nul dan vormend ie zakken blokken. Er lag dan naast ons ook een Vietnamees schip al een week of 4. Er werden zo'n 300 zakken per dag geladen. Te weten zakken aan dek hijsen en deze los knuppelen zodat ze goed tussen de spanten van het ruim te leggen waren. Betrof een ouder model schip welke nog niet aan box-holds doet. Dus er waren al zo'n 8000 zakken geladen. En dan te weten dat er in totaal 30.000 zakken geladen moeten worden ten tijde van Chinees Nieuwjaar, met het handje en elk zakje loskoppelen Mooie dingen (om te zien). Heb er zelf windmolen bladen geladen, dat ging toch een stukje soepeler.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:01 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Hehe, balenhoeren noemden we dat
Toen deden ze nog niet aan dure namen voor simpele baantjes
tis tegenwoordig ook veelal gewoon bulk he, zulk spul. Kunnen ze heel mooi zuigen en/of blazen, of in largebags, dat is een soort prullenbakzak voor in een container; zak erin, ding op zijn kont zetten, voldonderen, zak dicht, deur dicht. Op plaats bestemming worden ze dan domweg leeg gestort.quote:Op woensdag 16 maart 2016 19:41 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Ach, heb in China het volgende gezien: Allereerst kennen ze daar geen opslagloodsen/warehouses. Dus alles ligt daar gewoon op de kade onder een groot zeil. Als je zakken kunstmest zo op gaat slaan, bij temperatuurtjes lekker onder nul dan vormend ie zakken blokken. Er lag dan naast ons ook een Vietnamees schip al een week of 4. Er werden zo'n 300 zakken per dag geladen. Te weten zakken aan dek hijsen en deze los knuppelen zodat ze goed tussen de spanten van het ruim te leggen waren. Betrof een ouder model schip welke nog niet aan box-holds doet. Dus er waren al zo'n 8000 zakken geladen. En dan te weten dat er in totaal 30.000 zakken geladen moeten worden ten tijde van Chinees Nieuwjaar, met het handje en elk zakje loskoppelen Mooie dingen (om te zien). Heb er zelf windmolen bladen geladen, dat ging toch een stukje soepeler.
Overigens worden in westerse landen dat soort haken nauwelijks meer gebruikt. Papier wordt met klemmen/vacuum systemen geladen/gelost. Balen liggen vaak op pallets (in containers). Arbo heeft hier een haakje voor gestoken. Gek genoeg is de Arbo voor de zeeman pas vrij recent (afgelopen jaar ofzo) volledig van kracht geworden. En volgens mij zitten we nu nog in een transitie periode.
Klopt, al gaan ze met concentraten bijvoorbeeld just weer terug naar kleinere zakken vanwege het risico op verpapping. Producten als cacao en koffie zit nog altijd in kleine balen (en dan in containers, want het komt immer suit mickey mouse landen). Nagoed, zo kan ik nog aardig wat mooie dingen vertellen over wat ik tegen kom in mijn vak haha.quote:Op woensdag 16 maart 2016 20:01 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
tis tegenwoordig ook veelal gewoon bulk he, zulk spul. Kunnen ze heel mooi zuigen en/of blazen, of in largebags, dat is een soort prullenbakzak voor in een container; zak erin, ding op zijn kont zetten, voldonderen, zak dicht, deur dicht. Op plaats bestemming worden ze dan domweg leeg gestort.
Ik heb nog best wel wat handwerk gedaan vroeger in boten. Niet het echt héftige loswerk, maar wel balen, dozen en kratten. Wol, maar dat ging met wolhakensets en sinaasappels, bananen, hardhout, plywood, auto's, stukgoed in van alles wat je kunt verzinnen... Goed betaald werk toen, en meestal, naja eigenlijk altijd zwart via koppelbazen. Zo werkte dat toen.. Good old days
Is ook niet helemaal vorig jaar waar ik het over hebquote:Op woensdag 16 maart 2016 21:43 schreef bleiblei het volgende:
En ik maar denken dat ze dat al een jaar of 60 niet meer doen zo .
Hehe, je zit op de grote vaart dus?quote:Op woensdag 16 maart 2016 22:00 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Klopt, al gaan ze met concentraten bijvoorbeeld just weer terug naar kleinere zakken vanwege het risico op verpapping. Producten als cacao en koffie zit nog altijd in kleine balen (en dan in containers, want het komt immer suit mickey mouse landen). Nagoed, zo kan ik nog aardig wat mooie dingen vertellen over wat ik tegen kom in mijn vak haha.
Laatst een buikje vol met staal gehad. Duurde een dag of 4 om te laden en vervolgens nog een dikke week in Yankeestan om te lossen. Er werden alleen kantooruren gewerkt. Heel vervelend
Heel vervelend Waren vast niet je eigen uren.quote:Op woensdag 16 maart 2016 22:00 schreef FranticDJ het volgende:
Laatst een buikje vol met staal gehad. Duurde een dag of 4 om te laden en vervolgens nog een dikke week in Yankeestan om te lossen. Er werden alleen kantooruren gewerkt. Heel vervelend
Yes grote vaart, en idd tegenwoordig veel die zich achter regels verschuilen. Terwijl het soms makkelijker is om even de schouders er onder te zetten Maar ja, dat is overal denk ik. Al kom je hier in onze contreien ook weer andere dingen tegen hoor Als bemanning ben je vaak niet meer dan een crimineel en zit je vaak 'opgesloten' op je schip. Soms is het heel lastig om de wal op te gaan, in yankeestan moet je bijvoorbeeld een taxi inhuren van 200 dollar om je van het schip naar de poort (30 meter) te brengen. Terwijl je in Scandinavische landen (waar het wel echt voor elkaar is, nog beter dan in bijvoorbeeld Nederland) zo naar de poort wandelt.quote:Op woensdag 16 maart 2016 22:09 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Is ook niet helemaal vorig jaar waar ik het over heb
[..]
Hehe, je zit op de grote vaart dus?
Ja, dan merk je regelmatig dat het hier toch best wel aardig voor elkaar is, maar die arbowet maakt wel mietjes van het personeel tegenwoordig
Ik word dan ook niet per uur betaaldquote:Op woensdag 16 maart 2016 22:12 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Heel vervelend Waren vast niet je eigen uren.
Sja, dat is de andere kant idd.. je mag niet overal zo de kant op waggelen. In veel landen moet je ook een visum hebben, of gelden er voor zeelui andere regels?quote:Op woensdag 16 maart 2016 22:13 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
Yes grote vaart, en idd tegenwoordig veel die zich achter regels verschuilen. Terwijl het soms makkelijker is om even de schouders er onder te zetten Maar ja, dat is overal denk ik. Al kom je hier in onze contreien ook weer andere dingen tegen hoor Als bemanning ben je vaak niet meer dan een crimineel en zit je vaak 'opgesloten' op je schip. Soms is het heel lastig om de wal op te gaan, in yankeestan moet je bijvoorbeeld een taxi inhuren van 200 dollar om je van het schip naar de poort (30 meter) te brengen. Terwijl je in Scandinavische landen (waar het wel echt voor elkaar is, nog beter dan in bijvoorbeeld Nederland) zo naar de poort wandelt.
USA heb je een C1/D visum nodig, daar mag je bijvoorbeeld wel de wal mee op voor een bezoek, maar je mag er niet mee op vakantie. Schip mag het land/de haven ook pas verlaten als jij met je vliegtuig opgestegen bent (wanneer je naar huis gaat). Heb het helaas al meegemaakt dat we op vertrek lagen en al enkele trossen binnen gehaald hadden, maar weer uit konden geven omdat een van de offsigners nog niet opgestegen was.quote:Op woensdag 16 maart 2016 22:57 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Sja, dat is de andere kant idd.. je mag niet overal zo de kant op waggelen. In veel landen moet je ook een visum hebben, of gelden er voor zeelui andere regels?
Vage shit, die yanken zijn serieus gestoordquote:Op woensdag 16 maart 2016 23:04 schreef FranticDJ het volgende:
[..]
USA heb je een C1/D visum nodig, daar mag je bijvoorbeeld wel de wal mee op voor een bezoek, maar je mag er niet mee op vakantie. Schip mag het land/de haven ook pas verlaten als jij met je vliegtuig opgestegen bent (wanneer je naar huis gaat). Heb het helaas al meegemaakt dat we op vertrek lagen en al enkele trossen binnen gehaald hadden, maar weer uit konden geven omdat een van de offsigners nog niet opgestegen was.
Verder in enkele aziatische landen nog wat visums nodig. Bij andere landen is een garantiebrief van de baas al genoeg. Of even de kreet 'Tripulante' roepen in de spaans sprekende landen (Door schade en schande wijs geworden)
Dan ben je toch een stuk ouder dan ik altijd gedacht heb.quote:Op woensdag 16 maart 2016 22:09 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Is ook niet helemaal vorig jaar waar ik het over heb
[..]
Hehe, je zit op de grote vaart dus?
Ja, dan merk je regelmatig dat het hier toch best wel aardig voor elkaar is, maar die arbowet maakt wel mietjes van het personeel tegenwoordig
Hold that thought pleasequote:Op donderdag 17 maart 2016 08:56 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dan ben je toch een stuk ouder dan ik altijd gedacht heb.
Ik schatte je ergens begin 30 .
Volgend jaar met de VUT toch?quote:
Ben jij niet een beetje druk voor je leeftijd?quote:Op donderdag 17 maart 2016 10:13 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Volgend jaar met de VUT toch?
*rent weg*
Klopt, heb mijn pilletjes niet gehadquote:Op donderdag 17 maart 2016 10:15 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ben jij niet een beetje druk voor je leeftijd?
Det ken bie dedlie in de rong surkomstenses jes.quote:Op donderdag 17 maart 2016 10:16 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Klopt, heb mijn pilletjes niet gehad
Klopt, maar ik loop harder dan zo'n oude man ga ik vanuitquote:Op donderdag 17 maart 2016 10:17 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Det ken bie dedlie in de rong surkomstenses jes.
Die vergissing maakten velen voor jou ook alquote:Op donderdag 17 maart 2016 10:19 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Klopt, maar ik loop harder dan zo'n oude man ga ik vanuit
Zal ik doen .quote:
2 keer de helft natuurlijk.quote:Op donderdag 17 maart 2016 11:42 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zal ik doen .
Maar nu ben ik toch nieuwsgierig. Hoeveel zit ik er naast?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |