Soort trauma:quote:Op dinsdag 23 februari 2016 22:01 schreef Koral het volgende:
[..]
Gokje? Asperger is oa herhalende en systematische handelingen preferen boven verandering. Zijn hobby is toevallig iets met content management systemen.
Verder, als je gepest bent (bij hem is het erg genoeg dat er trauma theraphie voor wordt geadviseerd) ontwikkel je een afweermechanisme. Pesten is contact, en hij heeft zichzelf aangeleerd (is misschien ook wel zijn natuur) dat af te weren.
Helaas voor hem creëert dat ook een gebrek aan genegenheid en sociale binding, terwijl hij daar behoefte aan heeft.
De wishful thinking dat zijn angstmijdingsgedrag opeens niet tegen hem werkt is bekend. Structureel blootstellen aan contact geeft hem veel te veel prikkels. Hij zegt niet voor niets dat hij geen behoefte heeft aan vriendschap?
Misschien kan hij beter werken aan acceptatie van een solitair bestaan. Hij heeft zelf al aangegeven dat hij zich goed voelt bij op zichzelf te zijn.
Wat minder obsessief met relaties bezig zijn zou hem goed doen. Voor liefde op het eerste gezicht hoef je immers niet 'alle sociale protocollen' af te werken. Mijn ervaring is dat liefde op het eerste gezicht alleen gebeurd als je lekker in je vel zit. Hij kan zich m.i. beter richten op hoe hij lekker in zijn vel komt te zitten door zijn vrijheid te benutten. Dat past beter bij hem.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Oh, het pesten: op de gewone middelbare vanwege mijn uiterlijk (acne) en zoals pubers dan zijn hebben ze zo een hele groep mee icm met mijn kwakkelende schoolresultaten = buitenbeentje. Op HBO niet echt gepest maar al het contact moest wel vanuit mij komen en dat ik niet op kamers woonden heb ik nooit wat buitenschools gedaan (ze nodigden mij ook niet uit). Iedere dag braaf naar huis.
[ Bericht 2% gewijzigd door Deezertje op 23-02-2016 23:56:51 ]
Jouw beeld in jouw hoofd geeft weinig ruimte aan het beeld van wat anderen hebben. In hun eigen kan dat overkomen als /care. Perfecte huid en leuk kapsel maken je niet per definitie een leuker, aantrekkelijker mens voor anderen. Als jij er beter door in je vel gaat zitten kan het helpen, maar niet in de issue dat jij zo met je zelfbeeld bezig bent dat andere mensen zich niet serieus genomen voelen.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 23:39 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Dat vat je mooi samen, ik MOET doen aan een beeld wat ik in mijn hoofd heb. Dus perfecte huid, leuk kapsel, etc. Bovendien wordt ik altijd jonger geschat ondanks pogingen om ouder of stoerder over te komen, dus ik heb het gevoel dat mensen mij niet serieus nemen.
Niemand is perfect en dat wordt ook niet verwacht. Als jij dat na wil streven dan is dat prima, maar jouw keuze omdat jij vindt dat je nog niet perfect genoeg bent. Het is alleen niet de kern van je probleem in contact met anderen proberen te leggen en ook niet de oplossing daarvoor, dus je gaat er weinig mee opschieten. Zeker niet als jij bevestiging wil zien in de vorm dat anderen ineens wel met je willen blijven praten enzo, dus als dat belangrijk is voor je perfectiegevoel ga je vermoedelijk niet erg veel fijner voelen met deze tactiek..quote:Reden is dat ik ook nooit echt een relatie/vrienden heb gehad dus ik blijf mezelf maar voorhouden dat ik nog niet perfect ben.
quote:Op dinsdag 23 februari 2016 23:43 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Soort trauma: Bij mij is er abrupt een einde gekomen aan een échte jarenlange vanaf groep 3 vriendschap op de basisschool (laatste dag van groep 8). Niet vanuit het andere kind, maar vanuit de ouders van dat kind. En het kind kon daar niks aan doen maar het is nooit meer zo geworden als het eerst was met diegene. Het was een hele smerige streek.Het lijkt me niet zo een debiele gedachte om twee handen op één buik eens uit elkaar te halen, zodat ze misschien wat anders en meer zelfstandig kunnen ontwikkelen. Lol kun je ook buiten school om hebben en zijn ouders zullen misschien ook niet geweten hebben wat voor een impact het op jou zou hebben. Ook omdat je ASS hier denk ik mee speelt en je die diagnose nog niet had toen, nog even afgezien dat jij niet hun verantwoording bent.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het klinkt alsof je het hem kwalijk neemt dat hij niet meer moeite doet om het contact te onderhouden. Misschien is het niet zo realistisch om terug te blijven kijken naar de basisschoolperiode, terwijl jullie beide inmiddels het nodige meegemaakt hebben en veranderd zijn. Dat hij meer een sociaal leven heeft opgebouwd en prioriteiten moet stellen als hij weer eens in Nederland is, is niet zo raar. Zeker niet aangezien jullie contact gewoon verwaterd is, want dan heb je gewoon veel minder basis om door te gaan.
Wat als hij wel contact op zou nemen, hoe zie je zo een afspraak dan voor je? Waar zouden jullie het met elkaar over kunnen hebben denk je?
Nou ja het was gewoon niet leuk gegaan.quote:Op woensdag 24 februari 2016 00:02 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Het lijkt me niet zo een debiele gedachte om twee handen op één buik eens uit elkaar te halen, zodat ze misschien wat anders en meer zelfstandig kunnen ontwikkelen. Lol kun je ook buiten school om hebben en zijn ouders zullen misschien ook niet geweten hebben wat voor een impact het op jou zou hebben. Ook omdat je ASS hier denk ik mee speelt en je die diagnose nog niet had toen, nog even afgezien dat jij niet hun verantwoording bent.
Het klinkt alsof je het hem kwalijk neemt dat hij niet meer moeite doet om het contact te onderhouden. Misschien is het niet zo realistisch om terug te blijven kijken naar de basisschoolperiode, terwijl jullie beide inmiddels het nodige meegemaakt hebben en veranderd zijn. Dat hij meer een sociaal leven heeft opgebouwd en prioriteiten moet stellen als hij weer eens in Nederland is, is niet zo raar. Zeker niet aangezien jullie contact gewoon verwaterd is, want dan heb je gewoon veel minder basis om door te gaan.
Wat als hij wel contact op zou nemen, hoe zie je zo een afspraak dan voor je? Waar zouden jullie het met elkaar over kunnen hebben denk je?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En de manier waarop het is gegaan vind je normaal?! Ik zie het ook een beetje in lijn met met mijn indicatie later (leven mislukt), maar daar was toen geen sprake van want iedereen (ja iedereen) vond ons gewoon goede en leuke vrienden. Hij was zelf liever ook doorgegaan.quote:Op woensdag 24 februari 2016 00:22 schreef Bananenpap het volgende:
Natuurlijk zit hij er niet meer mee, het was in groep 8, jullie zijn nu 25... Met alle respect, maar als je hier nog steeds mee zit denk ik dat professionele hulp zeker geen overbodig iets is.
quote:Op woensdag 24 februari 2016 00:10 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Nou ja het was gewoon niet leuk gegaan.Jullie waren 12/13, dus dan kun je plannen wat je wil, maar je ouders zijn met reden eindbeslissers. En zijn ouders hebben gewoon gelijk gehad als je nu nog met droge ogen beweert dat je zonder slag of stoot gewoon om had gewisseld, puur omdat je vriendje naar een andere school ging. Je had dus geen eigen motivatie om naar de school te gaan waar je je ingeschreven had, dus wat heeft wie de hoogste score had er dan ineens zo ironisch mee te maken?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat maakt het uit of zijn ouders het wel of niet aan zagen komen? Het is niet ongewoon dat je als volwassene dingen gaat ondernemen zonder dat je alles overlegd enzo.
Zo gewoon is bijpraten niet voor je, dus niet verwonderlijk dat je weer probeert te skippen. Maar hey, als jij liever van een afstandje pissig wil blijven op zijn ouders, dan heb je gelijk dat hij in ieder geval wel een stuk verder is in het opzicht dat hij zich niet heeft laten weerhouden. Hoeft niks te zeggen over of hij niet nog met een en ander zit, maar dat is jouw pakkie an niet als jij zelf nog zo met dingen zit waar je niet mee aan de slag gaat..
Zijn ouders zeiden letterlijk: het lijkt ons beter voor de resultaten van ... dat hij niet samen op school / in de klas zit met Deezertje. En hij heeft dik een niveau lager gestudeerd, en ik heb sowieso hoger en zelfs bijna HBO. Dan is die hele reden toch ironisch? Het heeft alleen gewerkt dat hij net zoals ik zijn middelbare diploma heeft, maar niet dat hij meer bereikt heeft qua niveau.quote:Op woensdag 24 februari 2016 00:24 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Jullie waren 12/13, dus dan kun je plannen wat je wil, maar je ouders zijn met reden eindbeslissers. En zijn ouders hebben gewoon gelijk gehad als je nu nog met droge ogen beweert dat je zonder slag of stoot gewoon om had gewisseld, puur omdat je vriendje naar een andere school ging. Je had dus geen eigen motivatie om naar de school te gaan waar je je ingeschreven had, dus wat heeft wie de hoogste score had er dan ineens zo ironisch mee te maken?
Wat maakt het uit of zijn ouders het wel of niet aan zagen komen? Het is niet ongewoon dat je als volwassene dingen gaat ondernemen zonder dat je alles overlegd enzo.
Zo gewoon is bijpraten niet voor je, dus niet verwonderlijk dat je weer probeert te skippen. Maar hey, als jij liever van een afstandje pissig wil blijven op zijn ouders, dan heb je gelijk dat hij in ieder geval wel een stuk verder is in het opzicht dat hij zich niet heeft laten weerhouden. Hoeft niks te zeggen over of hij niet nog met een en ander zit, maar dat is jouw pakkie an niet als jij zelf nog zo met dingen zit waar je niet mee aan de slag gaat..
Het is nu niet ineens relevant want men toen zogenaamd voor positieve gedachten over jullie vriendschap had en fijn dat hij liever was doorgegaan, maar daar kun je verder geen rechten aan ontlenen.quote:Op woensdag 24 februari 2016 00:23 schreef Deezertje het volgende:
[..]
En de manier waarop het is gegaan vind je normaal?! Ik zie het ook een beetje in lijn met met mijn indicatie later (leven mislukt), maar daar was toen geen sprake van want iedereen (ja iedereen) vond ons gewoon goede en leuke vrienden. Hij was zelf liever ook doorgegaan.
Op zo'n leeftijd heeft dat gewoon impact, helemaal de manier waarop en dat hij zelf ook door wou maar zijn ouders niet. Letterlijk de hele basisschool samengeweest he. Sowieso worden de meeste schoolkeuzes nog steeds gemaakt op 'wie naar welke school gaat' en je als ouder niet ineens de opgebouwde vriendschappen van je kind op zeep helpen, behalve als het niet anders kan door een te lage score of dat het niveau niet op die school wordt aangeboden. Het is inderdaad geen verplichting dat je met dezelfde mensen doorgaat als op de basisschool, maar het kan de toch al zo nieuwe periode wel fijner laten verlopen.quote:Op woensdag 24 februari 2016 00:28 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Het is nu niet ineens relevant want men toen zogenaamd voor positieve gedachten over jullie vriendschap had en fijn dat hij liever was doorgegaan, maar daar kun je verder geen rechten aan ontlenen.
Je leven is niet mislukt, omdat je vriendje onverwacht naar een andere school in. Ja, het was kut, maar je bent inmiddels een volwassene die beter zou moeten weten dan vast te blijven houden aan het verleden, terwijl je zeurt dat het heden gewoon langs je glijdt en je bang bent voor de nieuwe fase in je toekomst.
De ironie zit hem meer in dat jij denkt dat dit om jou draaide, dat je na al die jaren nog steeds daar aan vast wil houden onderwijl implicerend hij met jou misschien ook wel het HBO had gered.quote:Op woensdag 24 februari 2016 00:28 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Zijn ouders zeiden letterlijk: het lijkt ons beter voor de resultaten van ... dat hij niet samen op school / in de klas zit met Deezertje. En hij heeft dik een niveau lager gestudeerd, en ik heb sowieso hoger en zelfs bijna HBO. Dan is die hele reden toch ironisch? Het heeft alleen gewerkt dat hij net zoals ik zijn middelbare diploma heeft, maar niet dat hij meer bereikt heeft qua niveau.
Lullig, maar hier wordt het weer de Deezertjeshow. Dat jouw wereld vooral om jou draait zal best, maar je laat alleen maar zien waarom die ouders echt wel een punt hadden dat het juist goed was om jullie uit elkaar te halen. Hij heeft er kennelijk wel wat van geleerd, gezien zijn zelfstandigheid die je als gemiddelde expat toch wel moet bezitten.quote:Uiteindelijk gingen er maar weinig mensen uit mijn plaats naar mijn school en wonderbaarlijk zat ik ook nog eens niet bij ze in de klas!! Dus ik liep echt alleen door de school omdat de plaatsgenoten eigen (nieuwe) vrienden kregen, andere lestijden hadden etc.
Het hele punt was dat we samen gingen he. Hij was mijn enige en beste vriend, dus op de laatste dag horen dat je toekomst er na de zomer ineens een stuk anders uitziet komt dan keihard aan, zeker de manier waarop (een dag te laat).quote:Op woensdag 24 februari 2016 00:37 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
De ironie zit hem meer in dat jij denkt dat dit om jou draaide, dat je na al die jaren nog steeds daar aan vast wil houden onderwijl implicerend hij met jou misschien ook wel het HBO had gered.
Nou dan kan ik de kosten van de therapie wel in mijn zak houden want ze zullen vast aanraden: neem contact met 'm of zijn ouders op en kijk hoe hij tegen deze situatie aankijkt/keek, praat het uit en laat het achter je.quote:Op woensdag 24 februari 2016 00:37 schreef Scary_Mary het volgende:
Lullig, maar hier wordt het weer de Deezertjeshow. Dat jouw wereld vooral om jou draait zal best, maar je laat alleen maar zien waarom die ouders echt wel een punt hadden dat het juist goed was om jullie uit elkaar te halen. Hij heeft er kennelijk wel wat van geleerd, gezien zijn zelfstandigheid die je als gemiddelde expat toch wel moet bezitten.
Jij blaat ondertussen nog steeds over het onrecht wat jou is aangedaan en geeft je eigen falen daar gedeeltelijk de schuld van, maar dat kun je zijn ouders echt niet verwijten.
En hier wordt weer duidelijk dat jij vooral gehoord wil voelen in je leed, terwijl het niet ontkent wordt dat het moeilijk is voor je en de kritiek meer zit in je onrealistische beredenering. Kun je nog veel meer tekst aan gaan besteden, maar dan vinden we het naast nog steeds kut alleen nog maar vervelender klinken dat jij het zo op jezelf betrekt en geen oog hebt voor andere motivaties. Aan de andere kant valt het dan wel weer mee dat je niet boos bent op je eigen ouders, die je beter hadden moeten leren omgaan met zulke emoties..quote:Op woensdag 24 februari 2016 00:32 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Op zo'n leeftijd heeft dat gewoon impact, helemaal de manier waarop en dat hij zelf ook door wou maar zijn ouders niet. Letterlijk de hele basisschool samengeweest he. Sowieso worden de meeste schoolkeuzes nog steeds gemaakt op 'wie naar welke school gaat' en je als ouder niet ineens de opgebouwde vriendschappen van je kind op zeep helpen, behalve als het niet anders kan door een te lage score of dat het niveau niet op die school wordt aangeboden. Het is inderdaad geen verplichting dat je met dezelfde mensen doorgaat als op de basisschool, maar het kan de toch al zo nieuwe periode wel fijner laten verlopen.
Nee schat, als 12-13-jarige heb je echt niets te schaften met hun procesvorming. Dat jij beter voorbereid had kunnen worden ja, dat is begrijpelijk. Alleen niet zo geloofwaardig, want je had zelf al aangegeven dat je dan gewoon alsnog meteen was overgestapt naar zijn school..quote:En als ze nou vaker hun twijfels hadden uitgesproken, oké, maar dit was echt de eerste keer.
Nee, dat is wederom jouw punt en de hangende grammofoonplaat, dus ik ga het hierbij laten omdat je bevestiging wil op nog meer van je zieligheid en het niet meer gaat om een realistisch beeld of concreet wat je daar mee zou kunnen.quote:Op woensdag 24 februari 2016 00:40 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Het hele punt was dat we samen gingen he. Hij was mijn enige en beste vriend, dus op de laatste dag horen dat je toekomst er na de zomer ineens een stuk anders uitziet komt dan keihard aan, zeker de manier waarop (een dag te laat).
Als je hetzelfde blijft doen als nu, zul je hetzelfde blijven krijgen en dan gaan steeds meer mensen denken dat je toch wel enigszins gelukkig zal zijn ermee omdat je niet iets anders probeert enzo. Jouw keuze..quote:Op woensdag 24 februari 2016 00:48 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Nou dan kan ik de kosten van de therapie wel in mijn zak houden want ze zullen vast aanraden: neem contact met 'm of zijn ouders op en kijk hoe hij tegen deze situatie aankijkt/keek, praat het uit en laat het achter je.
Niet dat ik weet, maar mijn andere wederhelft gaat binnenkort zo'n behandeltraject in, dus kan best erfelijk zijn maar ik denk dat het meer te maken heeft met dat ik geen vaste dagindeling meer heb als in: opstaan werk, eten, vrije avond, slapen. Iedere dag doen waar je 'zin' in hebt is killing voor mij.quote:Op woensdag 24 februari 2016 00:53 schreef Andromache het volgende:
Ik heb geen Asperger, maar heb wel met dezelfde gevoelens als jij rondgelopen, en eigenlijk nog steeds wel, geregeld. Moeite met afronden van studie, gevoel geen aansluiting te hebben (alhoewel dit bij mij meer als 'vals ik' voelde, ik heb en had wel degelijk contacten alleen die liet ik weinig toe bij mijn gevoel), en erg gericht op het krijgen van een relatie. Ik heb toen therapie gevolgd omdat er sprake was van een psychotherapeutisch probleem. En ik heb nu weer een soort opfrisperiode. De oorzaken zijn bij mij wezenlijk anders dan Asperger, voor alle duidelijkheid. Ga ik hier niet volledig neerzetten.
Ik ben onvoldoende bekend met jouw stoornis, maar ik ken iemand met hetzelfde die het erg goed gelukt is zich sociale codes eigen te maken en een bevredigend sociaal leven op te bouwen. Dat zal voor mensen met Asperger altijd wat instrumenteel blijven (als-danrelaties, zeg maar), en nou niet bepaald uit het gevoel komen, maar goed, als het maar werkt. Ik zou je willen aanraden daar een goede psycholoog bij te vragen of een coach o.i.d. Daarnaast kun je zelf al wat doen door bewust verenigingssituaties op te zoeken. Een creatieve club, een teamsport, een ideele club, in ieder geval iets waarbij je in groepen komt. De sportschool is echt te individueel, da's geen oplossing, joh. Tenminste, niet voor mensen die sociaal niet vaardig zijn. Ik heb wel contacten weten te leggen, maar ik ben jou niet. Ik ga trouwens ook meer investeren in clubjes, weer mijn leven invullen met de dingen die ik vroeger leuk vond. Zat laatst te denken dat mijn leven zo veel leuker was toen ik of de jazzballet, of de studentenvereniging had, als vast ijkpunt in de week.
Nou, genoeg over mij. Blijf niet in de put zitten. Ben je al eens getest op dysthymie/depressie, trouwens?
Dagindeling is essentieel als kapstok waarop je je leven baseert. Maar wat doen, is zo ongezond. Ik kan het weten.quote:Op woensdag 24 februari 2016 01:03 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Niet dat ik weet, maar mijn andere wederhelft gaat binnenkort zo'n behandeltraject in, dus kan best erfelijk zijn maar ik denk dat het meer te maken heeft met dat ik geen vaste dagindeling meer heb als in: opstaan werk, eten, vrije avond, slapen. Iedere dag doen waar je 'zin' in hebt is killing voor mij.
Wie bedoel je met je andere wederhelft?quote:Op woensdag 24 februari 2016 01:03 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Niet dat ik weet, maar mijn andere wederhelft gaat binnenkort zo'n behandeltraject in, dus kan best erfelijk zijn maar ik denk dat het meer te maken heeft met dat ik geen vaste dagindeling meer heb als in: opstaan werk, eten, vrije avond, slapen. Iedere dag doen waar je 'zin' in hebt is killing voor mij.
Meestal spijtquote:Op woensdag 24 februari 2016 01:03 schreef Andromache het volgende:
Niet veranderen levert je vast ook iets op
Dit begrijp ik nog steeds niet. Je stuurt wel DM's naar random vrouwen hier op FOK! , zoekt matches op datingapps en sites met de intentie om af te spreken. Maar een kop koffie en een praatje met iemand die het aan jou aanbied vind je eng.quote:Op dinsdag 23 februari 2016 23:36 schreef Deezertje het volgende:
Waarom niet mee gaan met die jongens die het aangeboden hebben
Eng.
quote:Op woensdag 24 februari 2016 00:48 schreef Deezertje het volgende:
[..]
Nou dan kan ik de kosten van de therapie wel in mijn zak houden want ze zullen vast aanraden: neem contact met 'm of zijn ouders op en kijk hoe hij tegen deze situatie aankijkt/keek, praat het uit en laat het achter je.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |