abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160118201
De kritiek zingt al jaren rond; vaak heeft menig 'major festival' (laten we zeggen; festivals met 50.000+ dagelijkse bezoekers) toch al snel twee bands hoog op het affiche staan die een jaartje of 20 (of soms langer) geleden hun 'rise to fame' doormaakten. Denk aan Metallica, Rolling Stones, Paul McCartney, maar ook Red Hot Chili Peppers, Pearl Jam, en zelfs acts als Muse en Foo Fighters gaan al sinds de jaren 90 mee.

Kortom; je kan best stellen dat binnen een jaar of 10 á 15 er een aantal acts gaan wegvallen.

Hoe vult men dat gat op? Popacts worden niet altijd goed ontvangen, (commerciële) hiphop al helemaal niet, zullen de mensen beamen die acts als The Game op Rock Werchter hebben gezien. EDM en de 'traditionele' festivals blijft ook een lastig huwelijk. Het wordt al snel verguisd doordat het 'te simpel' is (zie Avicii op Pinkpop vorig jaar), of wordt 'verkeerd' geprogrammeerd (zie Kygo op Pinkpop dit jaar).

Hoe dan ook, men moet iets. V festival gooit het vrij enthousiast en resoluut over de popkant met deze line-up, en Pinkpop lijkt toch ook meer richting EDM te schuifelen door ook dit jaar weer de nodige 'simpele' EDM-acts te programmeren (Major Lazer, Kygo).

Fans van de grote popacts zijn echter niet gewend dat ze hun idool op een drassige weide tussen de stinkende alto's moeten bekijken, en vice versa: de alto's pakken ieder jaar een paar festivals mee, maar verwachten GITAARRUUHHH en geen gestylde hipsters die hun witte gympen niet vies willen maken. Wat gaan de promotors doen om deze (door TS gechargeerde) kloof te dichten? Moet het op z'n 'V Festival', of a la Pinkpop ieder jaar wat EDM programmeren, en langzamerhand met wat meer gearriveerde pop-headliners (Lionel Richie, Robbie Williams) richting de Rihanna's en Taylor Swifts van deze wereld bewegen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-02-2016 15:33:15 ]
pi_160118227
Onzen indiaan maakte het volgende overzicht:

quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 14:23 schreef indiaantje89 het volgende:
Heb even een soort van poule gemaakt (op basis van de Major Festivals):

Headliners anno 2016
AC/DC, Arctic Monkeys, Aersotmih, Beyoncé, Black Sabbath, Blur, Bruce Springsteen, Calvin Harris, Coldplay, Depeche Mode, Drake, Editors, Eminem, Florence + The Machine, Foo Fighters, Green Day, Guns N'Roses, Iron Maiden, Jay-Z, Justin Bieber, Kanye West, Kings Of Leon, Linkin Park, Metallica, Mumford & Sons, Muse, Paul McCartney, Pearl Jam, Prince, Radiohead, Rammstein, Red Hot Chili Peppers, Rihanna, Robbie Williams, System Of A Down, Taylor Swift, The Chemical Brothers, The Cure, The Killers, The Prodigy, Tool, U2, Volbeat

Bands die groots terug kunnen keren (reünie):
Daft Punk, Dr. Dre (vs. Snoop Dogg), Keane, Oasis, Pink Floyd, R.E.M., Rage Against The Machine, The Verve, The White Stripes

HICOE (Headliners In Case Of Emergency)/toekomstige headliners?:
30 Seconds To Mars, Alter Bridge, Alt-J, Arcade Fire, Armin van Buuren, Avenged Sevenfold, Beck, Ben Howard, Biffy Clyro, Björk, Damien Rice, David Guetta, dEUS, Die Toten Hosen, Disclosure, Elbow, Faith No More, Faithless, Franz Ferdinand, Gorilaz, Hardwell, Iggy Pop, Incubus, Jack White, Jamie XX, Justice, Kaiser Chiefs, Kasabian, Kendrick Lamar, Korn, Kraftwerk, LCD Soundsystem, Lenny Kravitz, Lionel Richie, Limp Bizkit, Madonna, Marilyn Manson, Netsky, Nick Cave & The Bad Seeds, Nine Inch Nails, Outkast, Phoenix, Pixies, Placebo, Pulp, Rise Against, Sígur Rós, Skrillex, Slipknot, Snow Patrol, The Black Keys, The National, The Smashing Pumpkins, The Stone Roses, The Strokes, The Who, The XX, Tiësto, Vampire Weekend
pi_160118838
En als we even de 3 meest toonaangevende hardrock/metal festivals erbij pakken is het beeld nog wat droeviger.

Headliners komen uit: 1994, 1968 en 1975
Sub-heads komen uit: 1993, 1988 en 1996

Headliners komen uit: 1994, 1972 en 1968
Sub-heads komen uit: 2001, 1995 en 1981

Headliners komen uit: 1983, 1968 en 2001
Sub-heads komen uit: 1994, 1993, 1992, 2008, 1993, 1988

Kortom; er is één act uit de 00s die nog hier en daar opduikt als (sub)head, nl. Volbeat. Verder moeten die festivals het al snel hebben van acts als Major Lazer (2008).
pi_160119018
Ja zoals ik schreef. Ik heb niets tegen Pop muziek, en een pop headliner of sub vind ik prima te doen om een groot festival als bijvoorbeeld Pinkpop. Robbie Williams deed het opzich prima in Landgraaf. Maar toch liet het bij mij een gevoel achter of ik dit wel wil de komende festival decennia. Met ieder jaar 1 pop act op een festival kan ik prima leven. Maar als Pinkpop vandaag of morgen omslaat naar een volledig pop festival zoals "V" dit jaar dat heeft gedaan, dan zien ze mij voorlopig niet terug.

Maar het is een tendens die je op meer festivals terug ziet dat ze problemen hebben met vernieuwing. Rock Am Ring bijvoorbeeld. Omdat ik pas een paar jaartjes in het festivalwereldje aan het rondstruinen ben, heb ik nog veel bands "van vroeger" nog niet gezien. Maar ik kan prima voorstellen dat Rock Am Ring voor de ervaren festivalgangers een saai en verouderd "been there, done that" affiche is. De acts die er nu staan hebben er vaak al eerder gestaan, en zijn eigenlijk totaal niet relevant meer. Maar in Duitsland houden ze zich nog steeds vast aan het hardere werk, en dan maar wat vaker iets "herhaling".

In de UK is de tendens volgens mij weer wat anders. Daar is in de muziek wereld toch duidelijk Pop/R&B/Hip Hop wat de scepter zwaait. En die willen wel "met de tijd meegaan" en vernieuwen. Dus die zetten daar vaak wel andere dingen neer op het affiche. Nederland/België zit daar een beetje tussenin denk ik.

Ook heb ik nog altijd het gevoel dat de pop scene in NL vooral nog wordt gevolgd door de jongeren (middelbare scholieren leeftijd). Mocht ik het mis hebben dan hoor ik het graag. Maar dit is volgens mij ook niet echt het publiek wat je wilt hebben op een festival. Die geven vaak minder uit aan eten en drinken omdat ze minder te besteden hebben. Iets waar je als festival organisator ook aan moet denken.

EDM zie ik misschien wel als een van de grootste gevaren voor de rock scene. EDM maakt een enorme opmars in de gehele wereld, en vooral in een van de belangrijkste muziek landen de wereld (de V.S). Het land wat vroeger zoveel bands heeft groot gebracht (samen met de UK) lijkt nu bedolven te zijn met EDM. Alle grote acts van de wereld werken nu samen met verschillende dj's/producers om een bepaalde beat onder hun nummer te hebben, but where the fuck are the guitars man? De jeugd van tegenwoordig willen DJ's worden. En daarom heb ik ook wel een lichte vrees voor de rock scene.

Het is gewoon te hopen dat er toch weer een lichte revival plaats gaat vinden in de komende jaren, echter zie ik het dan best somber in voor het gitaargeweld in de toekomst.
pi_160119085
Veel relatief 'jonge' acts kunnen de plek van de oude garde nog niet opvullen, dat is jammer. Aan de andere kant kun je ook niet verwachten dat een band met 1 album gelijk headliner waardig kan zijn. Alle headliners in het lijstje hierboven hebben minstens 5-10 jaar nodig gehad zich te vestigen. En ook zo zullen nieuwe bands moeten groeien.
Als je vijf jaar geleden Bieber, Drake of Arctic Monkeys vijf jaar geleden als headliner had voorspeld zou je ook worden uitgelachen.

Ik vind het wel erg als er een oude band headliner is, terwijl ze al een tijdje niets interessants meer gemaakt hebben en dus teren op succes uit het verleden.
pi_160119462
Ik vind het altijd wel grappig te zien dat dingen als Mumford & Sons, Kings of Leon, dat soort acts eigenlijk ook niet snel voor 'vol' aangezien worden. Het is toch ook het publiek dat de knip wel wil trekken voor bepaalde (oudere) acts. Gaat lastig zijn dat te doorbreken, aangezien zoals Indiaantje al zei het geld over het algemeen wel zit bij de 25 - 45-jarigen, en niet bij het 15-25 jarige grut wat graag Justin Bieber of Bring Me The Horizon wil zien...

Maar misschien is het een natuurlijk proces en komen de Justin Biebers en Taylor Swifts over 10 jaar met hun reunie-tour, net nadat Iron Maiden en Metallica hun uitzwaaitournee hebben afgerond. En over tien jaar zijn de fans van nu op een leeftijd dat ze het geld lekker laten rollen.
pi_160120053
quote:
2s.gif Op maandag 22 februari 2016 15:42 schreef Loveless85 het volgende:
Ik vind het altijd wel grappig te zien dat dingen als Mumford & Sons, Kings of Leon, dat soort acts eigenlijk ook niet snel voor 'vol' aangezien worden. Het is toch ook het publiek dat de knip wel wil trekken voor bepaalde (oudere) acts. Gaat lastig zijn dat te doorbreken, aangezien zoals Indiaantje al zei het geld over het algemeen wel zit bij de 25 - 45-jarigen, en niet bij het 15-25 jarige grut wat graag Justin Bieber of Bring Me The Horizon wil zien...

Maar misschien is het een natuurlijk proces en komen de Justin Biebers en Taylor Swifts over 10 jaar met hun reunie-tour, net nadat Iron Maiden en Metallica hun uitzwaaitournee hebben afgerond. En over tien jaar zijn de fans van nu op een leeftijd dat ze het geld lekker laten rollen.
Mja durf jij je handen in het vuur te stoppen dat Justin Bieber en Taylor Swift dan nog hot zijn?

Niks ten nadele van hun muziekkunsten. Maar bij dit soort acts speelt het uiterlijk vaak ook een rol.
pi_160120232
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 16:04 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Mja durf jij je handen in het vuur te stoppen dat Justin Bieber en Taylor Swift dan nog hot zijn?

Niks ten nadele van hun muziekkunsten. Maar bij dit soort acts speelt het uiterlijk vaak ook een rol.
Nee eens, ik heb wel het idee dat die artiesten/muziek een stuk vergankelijker zijn dan menig rockband, maar dat kan ook gewoon mijn persoonlijke voorkeur zijn.
pi_160120431
quote:
2s.gif Op maandag 22 februari 2016 16:11 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Nee eens, ik heb wel het idee dat die artiesten/muziek een stuk vergankelijker zijn dan menig rockband, maar dat kan ook gewoon mijn persoonlijke voorkeur zijn.
Niet echt denk ik. Het zou toch een beetje genânt zijn om Taylor nog op haar 37ste over over haar high school vriendjes te horen zingen. Zeker wanneer het allemaal een beetje gaat hangen enzo.

Het kan wel, maar ze zaal haar muziek stijl dan toch wel moeten omgooien.

Wanneer ik bijvoorbeeld Madonna zie krijg ik tegenwoordig ook een :') gevoel. Die doet nog of het een meid van 20 is.
pi_160120469
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 16:18 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Niet echt denk ik. Het zou toch een beetje genânt zijn om Taylor nog op haar 37ste over over haar high school vriendjes te horen zingen. Zeker wanneer het allemaal een beetje gaat hangen enzo.

Het kan wel, maar ze zaal haar muziek stijl dan toch wel moeten omgooien.

Wanneer ik bijvoorbeeld Madonna zie krijg ik tegenwoordig ook een :') gevoel. Die doet nog of het een meid van 20 is.
Klopt, plus naar mijn idee zijn het ook geen festivalacts (of uberhaupt acts die >20 jaar aan de top blijven) in terms of performance zeg maar, de show, de aankleding. Het is toch al snel één iemand die zingt, want dansers, wat vuur/visuals, klaar. Dan heeft een band vaak wat meer variatie, zowel in muziek als in show-elementen.
pi_160120583
quote:
2s.gif Op maandag 22 februari 2016 16:19 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Klopt, plus naar mijn idee zijn het ook geen festivalacts (of uberhaupt acts die >20 jaar aan de top blijven) in terms of performance zeg maar, de show, de aankleding. Het is toch al snel één iemand die zingt, want dansers, wat vuur/visuals, klaar. Dan heeft een band vaak wat meer variatie, zowel in muziek als in show-elementen.
Bij Rihanna, Beyoncé, Taylor Swift, Justin Bieber en dat soort acts vind ik het vaak beste leuke muziek. Inderdaad best knap wat ze kunnen. Zo heb ik Beyoncé een keer gezien in de Ziggodome met mijn vrouw. En eerlijk is eerlijk dat was best vermakelijk.

Maar ik kan er niet helemaal los op gaan zoals ik dat wel kan met een rock show. Met een goede Hip Hop/EDM act kan dat nog eerder imo.
pi_160121177
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 15:26 schreef Zocalo het volgende:
Veel relatief 'jonge' acts kunnen de plek van de oude garde nog niet opvullen, dat is jammer. Aan de andere kant kun je ook niet verwachten dat een band met 1 album gelijk headliner waardig kan zijn. Alle headliners in het lijstje hierboven hebben minstens 5-10 jaar nodig gehad zich te vestigen. En ook zo zullen nieuwe bands moeten groeien.
Als je vijf jaar geleden Bieber, Drake of Arctic Monkeys vijf jaar geleden als headliner had voorspeld zou je ook worden uitgelachen.

Ik vind het wel erg als er een oude band headliner is, terwijl ze al een tijdje niets interessants meer gemaakt hebben en dus teren op succes uit het verleden.
Arctic Monkeys waren 10 jaar geleden al headliner op Lowlands.
Dus denk dat als je 5 jaar geleden had gezegd dat ze headliner zouden worden denk ik dat mensen eerder zouden vragen of je onder een steen geleefd hebt.
pi_160122218
Belgen niet in de rij voor Beyoncé

En hier verkocht ze in no time uit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')