abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 februari 2016 @ 09:44:20 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_160086227
quote:
15s.gif Op woensdag 28 januari 2015 17:13 schreef dieenedus het volgende:
Hey iedereen. Inderdaad, daar is die ene dus.

Ik heb een vraag aan jullie, of nou ja, ik ben wel benieuwd naar jullie mening / opvattingen over het volgende:

Ikzelf heb een bloedhekel aan de 25 jarige eeuwige student die lekker thuis woont en van alle gemakken profiteert. Kortom: opstaan wanneer diegene het wilt en vrijwel niks hoeven en willen doen. We kennen allemaal wel zo een.

Maar nu mijn situatie:

Ik ben bijna 25 en woon nog thuis. Klinkt bekend!

Echter, al sinds mijn 16e wilde ik altijd rond 21/22 jaar het huis uit. Ik vind dit zelf een vrij logische leeftijd: de meesten doen een opleiding als ze 16 zijn en zijn zo rond hun 20e gediplomeerd. Dan heb je nog 1 á 2 jaar om wat centen op te sparen, te zoeken naar een leuk huis en samen met je lief te gaan wonen.

Het probleem: op mijn 16e begon ik een mbo studie, 4 jarig, die eigenlijk niet bij mij paste. In het 3e jaar heb ik een switch gemaakt naar een 3 jarige studie, al was dit meer om mijn studieschuld te omzeilen. In dit jaar ben ik meer gaan kijken naar wat ik leuk vond. Hierdoor kwam ik weer uit op het mbo, 4 jarig. Deze opleiding heb ik afgelopen september afgerond en ben nu dus gediplomeerd. Enig minpuntje : de markt in deze branche ligt gigantisch op z'n reet en dus kan ik niks met het papiertje doen. Ik werk daarom nu parttime in de logistiek om mijn eerdere schulden op te lossen, te sparen voor mijn behoeftes (automotive lifestyle, krachttraining en spullen voor hobbies en nieuwe studie). Inderdaad, een nieuwe studie. Na goed uitzoeken, interviewen, meekijken ben ik gekomen op de HBO studie Human Resource Manager. Hier is vrijwel overal werk in en gezien ik van de randstad naar het oosten van het land wil gaan verhuizen, zal het qua drukte ook meer meevallen (in een grote stand zijn tig meer sollicitanten dan in een rustigere omgeving, vooral omdat deze mensen vaak naar een grote stad gaan om te werken!).

Hoewel ik dus 25 ben, heb ik altijd het huis uit gewild. Een slechte relatie en (financieel) geen poot om op te staan lieten mij echter ervoor kiezen om thuis te blijven wonen. Ik heb geen regels, regel mijn eigen zaken, boodschappen, huishouden enz enz alsof ik op mezelf woon, ik heb alleen mijn ouders die het huis delen als het ware.

Hoe wordt hier (voornamelijk door dames van mijn leeftijd) naar gekeken? Ik snap dat het een afknapper is als een jongen uit luiheid thuisblijft, maar maakt het verschil als de jongen in kwestie door omstandigdheden niet het huis uit kon en eigenlijk erg zelfstandig is?

Ben benieuwd! Spam away!
deeltje twee
pi_160086254
Nou, dat werk in HRM valt heel erg tegen hoor. :P
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
  zondag 21 februari 2016 @ 09:48:15 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_160086269
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 21:31 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Als je ouderlijk huis in je studentenstad staat heb je wel geluk. Dan zou het inderdaad zonde zijn om 3-4 honderd euro per maand weg te brengen naar de huisbaas.
Ik had een huisgenoot wiens ouders ook in Eindhoven wonen. En die woonden zelfs dichterbij de universiteit als waar het studentenhuis stond :D
pi_160086408
Waarom een deel twee? Iedereen preekt voor eigen parochie. Thuiswoners zullen zeggen dat zij een verstandige beslissing hebben gemaakt, uitwoners zullen zeggen dat je infantiel blijft zo lang je bij je ouders blijft wonen. Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat het afhangt van je persoonlijkheid en niet van je woonomstandigheden. Alles is inmiddels wel gezegd lijkt me...
pi_160086410
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 09:47 schreef DuTank het volgende:
Ja, ik wil ook even benadrukken dat TS zich op dat gebied veel te veel rijk rekent. En TS lijkt me ook niet het type dat ontzettend veel naast z'n studie doet en nog even een buitenland ervaring erbij pakt :D
pi_160086484
Denk dat de problemen die thuiswoners bij uitwoners zien, namelijk niet meteen op je 2x-ste een kast van een huis kunnen kopen, voor de uitwoner helemaal geen probleem zijn. Je bent namelijk niet gewend aan luxe, en bent met veel minder tevreden. De kans is vrij groot dat de eerste woonervaring na de studie van de uitwoner minstens zo positief is als die van de thuiswoner, puur door de relatieve vooruitgang ipv achteruitgang.
  zondag 21 februari 2016 @ 10:15:49 #7
165633 eriksd
The grand facade...
pi_160086530
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 09:47 schreef DuTank het volgende:
Mooi dit inderdaad. Lekker naïef weer van TS.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_160086553
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 10:11 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Denk dat de problemen die thuiswoners bij uitwoners zien, namelijk niet meteen op je 2x-ste een kast van een huis kunnen kopen, voor de uitwoner helemaal geen probleem zijn. Je bent namelijk niet gewend aan luxe, en bent met veel minder tevreden. De kans is vrij groot dat de eerste woonervaring na de studie van de uitwoner minstens zo positief is als die van de thuiswoner, puur door de relatieve vooruitgang ipv achteruitgang.
De vraag is natuurlijk ook maar net in hoeverre je als uitwoner überhaupt eigenlijk in staat bent om de volgende stap te maken. Vorige week hoor ik op de radio bij het nieuws dat ze bezig zijn om je studieschuld te laten meewegen bij de aanvraag van een hypotheek bijvoorbeeld. Dat zal je maar gebeuren, dat je na jaren op je kamertje eindelijk denkt te kunnen gaan kopen, en vervolgens wordt even zo'n beslissing genomen. Weg hypotheek. Snap niet waarom zo weinig mensen zich daar druk om maken, want zoiets kan je hele verdere leven behoorlijk verzieken (het niet krijgen van een hypotheek).

Als ik (en ja dat is wellicht wat subjectief) naar mijn omgeving kijk, vraag ik mij voor veel mensen (inclusief mijzelf) af hoe we dat straks eigenlijk gaan aanpakken.

Afgestudeerd, struggels om een baan te vinden, laat staan een vast contract en een baan op niveau. Een hypotheek krijgen is daarmee uit zicht, en als starter op de arbeidsmarkt verdien je bij lange na niet genoeg om aan de strenge eisen voor particuliere huur te voldoen wat betreft de inkomensnorm.

Als je een relatie hebt en beiden werkt heb je nog geluk, en zou je misschien met zijn twee ergens een studiootje kunnen huren, maar stel je bent afgestudeerd, een jaar of 25/26, alleenstaand, hebt nooit echt kunnen sparen, hebt geen vast contract ; Dan zit er eigenlijk niet veel op om maar tot je dertigste oid. op kamers te blijven zitten, en dan maar hopen dat ze je studieschuld in de toekomst niet gaan meewegen bij de aanvraag van een hypotheek, want dan blijft het emmers water naar de zee dragen..
pi_160086597
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 10:11 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Als thuiswoner wil ik ook niet tot mijn 29ste wachten om vervolgens een "kasteel" te kopen, liever helemaal niet gelijk kopen maar huren, maar dat wordt wel heel moeilijk gemaakt. En gelijk vanuit het ouderlijk huis gaan samenwonen: nee, grootste nachtmerrie die er is (en dan heb ik het nog niet eens over dat ik als thuiswonende een meisje überhaupt kan krijgen). Nee, ik wil eerst wat inkomen verwerven om zo op mijn zelf te gaan in een klein hokje.

De essentie van mijn verhaal: niet alle thuiswoners denken zo.
pi_160086969
Zou mij geen ene flikker boeien. Mij maakt het geen hol uit of een zeer leuke jongeman nog thuis woont. Als ik hem leuk vind, vind ik hém leuk en niet hoe hij dan toevallig woont.

Dat er daadwerkelijk vrouwen zijn die hier een enorm probleem van maken, begrijp ik geen hol van. Dat zijn gewoon 1e klas bitches die blijkbaar graag over alles zeiken.

Het gaat in de liefde om de persoon zelf. Niet om de thuissituatie!
pi_160087010
Nou ja, de thuissituatie kan wel enigszins symptomatisch zijn en iets zeggen over de persoon. Zoals met zoveel dingen is het echter wel belangrijk om te kijken naar de context voor de hoe en waarom enzo. Omgekeerd ook wel prettig om niet meteen afgerekend te worden op dingen..
pi_160087511
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 10:19 schreef Blastoise het volgende:

[..]

De vraag is natuurlijk ook maar net in hoeverre je als uitwoner überhaupt eigenlijk in staat bent om de volgende stap te maken. Vorige week hoor ik op de radio bij het nieuws dat ze bezig zijn om je studieschuld te laten meewegen bij de aanvraag van een hypotheek bijvoorbeeld. Dat zal je maar gebeuren, dat je na jaren op je kamertje eindelijk denkt te kunnen gaan kopen, en vervolgens wordt even zo'n beslissing genomen. Weg hypotheek. Snap niet waarom zo weinig mensen zich daar druk om maken, want zoiets kan je hele verdere leven behoorlijk verzieken (het niet krijgen van een hypotheek).
Of juist niet, ik ben prima tevreden met m'n ietwat kleine huurappartementje.
quote:
Als ik (en ja dat is wellicht wat subjectief) naar mijn omgeving kijk, vraag ik mij voor veel mensen (inclusief mijzelf) af hoe we dat straks eigenlijk gaan aanpakken.

Afgestudeerd, struggels om een baan te vinden, laat staan een vast contract en een baan op niveau. Een hypotheek krijgen is daarmee uit zicht, en als starter op de arbeidsmarkt verdien je bij lange na niet genoeg om aan de strenge eisen voor particuliere huur te voldoen wat betreft de inkomensnorm.
Vaak valt daar wel een mouw aan te passen, bijvoorbeeld een garantiestelling van ouders.
quote:
Als je een relatie hebt en beiden werkt heb je nog geluk, en zou je misschien met zijn twee ergens een studiootje kunnen huren, maar stel je bent afgestudeerd, een jaar of 25/26, alleenstaand, hebt nooit echt kunnen sparen, hebt geen vast contract ; Dan zit er eigenlijk niet veel op om maar tot je dertigste oid. op kamers te blijven zitten, en dan maar hopen dat ze je studieschuld in de toekomst niet gaan meewegen bij de aanvraag van een hypotheek, want dan blijft het emmers water naar de zee dragen..
Of met een vriend / vriendin samen iets huren. Als je werk hebt, kun je echt wel upgraden naar iets meer dan een kamer hoor.
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 10:23 schreef R-K het volgende:

[..]

Als thuiswoner wil ik ook niet tot mijn 29ste wachten om vervolgens een "kasteel" te kopen, liever helemaal niet gelijk kopen maar huren, maar dat wordt wel heel moeilijk gemaakt. En gelijk vanuit het ouderlijk huis gaan samenwonen: nee, grootste nachtmerrie die er is (en dan heb ik het nog niet eens over dat ik als thuiswonende een meisje überhaupt kan krijgen). Nee, ik wil eerst wat inkomen verwerven om zo op mijn zelf te gaan in een klein hokje.

De essentie van mijn verhaal: niet alle thuiswoners denken zo.
Hoe oud ben je? Wat is dan de reden dat je thuis blijft wonen? Want dat "het wordt wel heel moeilijk gemaakt" is echt geen goede reden, en bovendien is een externe locus of control sowieso niet heel handig als je zaken in je leven wil veranderen. Er wordt vaak een belachelijke inkomenseis gedaan bij woningen, maar als je goed zoekt ook vaak genoeg niet. Hier komt weer zo'n anekdotisch bewijsstuk, maar ik heb letterlijk nog nooit gehoord dat iemand echt geen enkel appartement kon huren om die reden.
pi_160088188
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 11:36 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Of juist niet, ik ben prima tevreden met m'n ietwat kleine huurappartementje.

[..]

Vaak valt daar wel een mouw aan te passen, bijvoorbeeld een garantiestelling van ouders.

[..]

Of met een vriend / vriendin samen iets huren. Als je werk hebt, kun je echt wel upgraden naar iets meer dan een kamer hoor.

[..]

Hoe oud ben je? Wat is dan de reden dat je thuis blijft wonen? Want dat "het wordt wel heel moeilijk gemaakt" is echt geen goede reden, en bovendien is een externe locus of control sowieso niet heel handig als je zaken in je leven wil veranderen. Er wordt vaak een belachelijke inkomenseis gedaan bij woningen, maar als je goed zoekt ook vaak genoeg niet. Hier komt weer zo'n anekdotisch bewijsstuk, maar ik heb letterlijk nog nooit gehoord dat iemand echt geen enkel appartement kon huren om die reden.
Ik ben 22, volg nog een hbo-opleiding. De reden waarom ik thuis woon is de hoge kosten voor op kamers te gaan. Daarom wil ik na mijn hbo-opleiding als ik een voltijdsbaan heb alsnog op kamers.
pi_160088262
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 12:07 schreef R-K het volgende:

[..]

Ik ben 22, volg nog een hbo-opleiding. De reden waarom ik thuis woon is de hoge kosten voor op kamers te gaan. Daarom wil ik na mijn hbo-opleiding als ik een voltijdsbaan heb alsnog op kamers.
Waarom? Juist met een voltijdbaan is iets voor jezelf veel fijner, dan zit je midden in het studentenleven, maar kan je niet meedoen omdat je morgen om 7 uur weer uit bed moet.
pi_160088312
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 12:07 schreef R-K het volgende:

[..]

Hoe dan? Samen met vrienden huren? Kamers hebben doorgaans een campuscontract. Dus je wordt geacht na je studie op te rotten.
pi_160088375
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 12:11 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Hoe dan? Samen met vrienden huren? Kamers hebben doorgaans een campuscontract. Dus je wordt geacht na je studie op te rotten.
Kamers via kamernet meestal niet hoor. Nee, ik wil dan op kamers omdat ik dan ouder, dus zelfverzekerder ben. Je woont met meerderen in een huis, dus je hebt mensen om je heen. Je kunt makkelijker je netwerk uitbereiden en je kunt met mooiere vrouwen samenwonen dan bij andere woonvormen.
pi_160088385
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 12:09 schreef sibella2 het volgende:

[..]

Waarom? Juist met een voltijdbaan is iets voor jezelf veel fijner, dan zit je midden in het studentenleven, maar kan je niet meedoen omdat je morgen om 7 uur weer uit bed moet.
Moet nu om kwart voor 6 het bed uit, dus 7 uur is voor mij uitslapen ;)
pi_160088430
quote:
Na goed uitzoeken, interviewen, meekijken ben ik gekomen op de HBO studie Human Resource Manager. Hier is vrijwel overal werk in en gezien ik van de randstad naar het oosten van het land wil gaan verhuizen, zal het qua drukte ook meer meevallen (in een grote stand zijn tig meer sollicitanten dan in een rustigere omgeving, vooral omdat deze mensen vaak naar een grote stad gaan om te werken!).
_O- _O- _O-

Ja hier in het oosten wonen geen mensen die gestudeerd hebben. En we zijn allemaal allang verhuisd naar het westen om daar te werken.
Je denkt echt te makkelijk over werk vinden. Ik zou hier nog maar eens heel erg goed over nadenken.
pi_160088496
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 12:14 schreef R-K het volgende:

[..]

Moet nu om kwart voor 6 het bed uit, dus 7 uur is voor mij uitslapen ;)
Je mist het punt. Succes met op kamers gaan als je 5 jaar ouder bent dan je kamergenoten en een compleet andere dagbesteding hebt.
  zondag 21 februari 2016 @ 12:33:51 #20
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160088718
Sinds jaar en dag is het al 'wet' in R&P dat TS zelf een vervolgdeel opent van een persoonlijk topic.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')