abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_160060845

De Italiaanse schrijver Umberto Eco (84) is overleden. Italiaanse media hebben dat van zijn familie gehoord. Hij overleed gisteravond.

Eco brak in 1980 door met zijn roman De naam van de Roos, over de Rooms-Katholieke Kerk in de veertiende eeuw. Het was een historische misdaadroman, die in 1986 werd verfilmd. De hoofdrollen werden gespeeld door Sean Connery en Christian Slater.

Eco was katholiek opgevoed, maar werd later atheïst. Hij werkte als hoogleraar Semiotiek aan de Universiteit van Bologna. Andere bekende boeken van hem zijn De slinger van Foucault (1988) en Het eiland van de vorige dag (1994).

Vorig jaar verscheen Eco's laatste roman, Het Nulnummer. Het was zijn enige roman die zich volledig afspeelt in de recente geschiedenis en gaat over de corruptie in het Italië van de jaren 90.

[ Bericht 71% gewijzigd door golfer op 20-02-2016 02:04:18 ]
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_160061876
RIP
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_160072416
Gekocht op 30 juni 1989 (net even gecontroleerd): De Slinger van Foucault. Voor het internettijdperk dus, maar ik moet zeggen dat ik wel in dat complottheorie verhaal getrokken werd, totdat ik aan het eind van dat boek, samen met de hoofdpersonen, weer terug op de aarde terechtkwam. Heeft niemand nou een gelijkwaardige ervaring gehad met dat boek?
Want ergens verklaart dat natuurlijk wel in ons huidige internettijdperk de aantrekkelijkheid van complottheorieën.
I´m back.
pi_160073908
RIP
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_160078953
Veruit mijn favoriete schrijver ooit. Sinds ik op zestienjarige leeftijd De Slinger van Foucault las, heb ik alles wat ik van hen kon vinden gelezen. Foucault herlees ik jaarlijks en blijft mijn favoriete roman, van elke schrijver.

Ik heb hem vier jaar geleden ontmoet in Amsterdam, zo'n geniaal grappige man.

Wow.. Jammer dat zijn laatste roman zoveel aanvoelde als een tussendoortje.
  zondag 21 februari 2016 @ 00:54:39 #6
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_160083299
Dit bericht verdient meer aandacht.
  zondag 21 februari 2016 @ 10:31:46 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_160086664
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 18:22 schreef Ryan3 het volgende:
Gekocht op 30 juni 1989 (net even gecontroleerd): De Slinger van Foucault. Voor het internettijdperk dus, maar ik moet zeggen dat ik wel in dat complottheorie verhaal getrokken werd, totdat ik aan het eind van dat boek, samen met de hoofdpersonen, weer terug op de aarde terechtkwam. Heeft niemand nou een gelijkwaardige ervaring gehad met dat boek?
Want ergens verklaart dat natuurlijk wel in ons huidige internettijdperk de aantrekkelijkheid van complottheorieën.
Ja, ik vind het ook zijn beste boek. Eco zelf heeft in interviews gezegd dat als hij één boek mocht redden dat de slinger was, en niet de naam van de roos. Hij vervloekte nogal eens dat hij met zijn eerste boek wereldberoemd is geworden, want daardoor wordt altijd dat boek genoemd, je bent dát boek.
Met de slinger maakte hij een persiflage op een genre van literatuur dat toen nog nauwelijks bestond maar sindsdien een grote vlucht nam.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 21 februari 2016 @ 11:16:46 #8
45206 Pietverdriet
pi_160087213
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 00:54 schreef Nibb-it het volgende:
Dit bericht verdient meer aandacht.
Ach, veel fokkertjes lezen een post die langer is dan twee zinnen al nauwelijks, laat staan een boek van Eco. Schat dat dit topic niet over de 100 posts gaat komen.
pi_160087695
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 11:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ach, veel fokkertjes lezen een post die langer is dan twee zinnen al nauwelijks, laat staan een boek van Eco. Schat dat dit topic niet over de 100 posts gaat komen.
Eeuwig zonde, want Eco's heeft zoveel waardevolle dingen geschreven. Hoofdstuk 17 van De mysterieuze vlam van Koningin Loana is waarschijnlijk een van de mooiste dingen die ik gelezen heb van hem.
pi_160098072
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 11:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heb al een hele tijd zijn romans op mijn te lezen-lijstje staan. Zijn dood is (helaas) een goede reden om hierna maar een van zijn boeken te lezen.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_160098523
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 10:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, ik vind het ook zijn beste boek. Eco zelf heeft in interviews gezegd dat als hij één boek mocht redden dat de slinger was, en niet de naam van de roos. Hij vervloekte nogal eens dat hij met zijn eerste boek wereldberoemd is geworden, want daardoor wordt altijd dat boek genoemd, je bent dát boek.
Met de slinger maakte hij een persiflage op een genre van literatuur dat toen nog nauwelijks bestond maar sindsdien een grote vlucht nam.
Klopt idd.
I´m back.
pi_160098753
Ach, is hij overleden. Wel op een mooie leeftijd.
Ik heb alleen In de Naam van de Roos gelezen en gezien: de Slinger van Foucault ligt op een stapel van nog te lezen.
  zondag 21 februari 2016 @ 18:52:36 #13
45206 Pietverdriet
pi_160098774
quote:
99s.gif Op zondag 21 februari 2016 18:31 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Ik heb al een hele tijd zijn romans op mijn te lezen-lijstje staan. Zijn dood is (helaas) een goede reden om hierna maar een van zijn boeken te lezen.
Zou naam van de roos onderaan die stapel leggen, slinger bovenop, dan de koningin, eiland van de vorige dag, boudolino. nul nummer en kerkhof van Praag.
pi_160100831
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 18:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zou naam van de roos onderaan die stapel leggen, slinger bovenop, dan de koningin, eiland van de vorige dag, boudolino. nul nummer en kerkhof van Praag.
Die eerste twee liggen ook bovenop en de rest was onbepaald. Weet ook niet of ik alles ga lezen, er is nog zoveel leuks! Mijn vader is een grote fan en raadde die twee aan :)
pi_160101980
quote:
99s.gif Op zondag 21 februari 2016 20:17 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Die eerste twee liggen ook bovenop en de rest was onbepaald. Weet ook niet of ik alles ga lezen, er is nog zoveel leuks! Mijn vader is een grote fan en raadde die twee aan :)
Ik zou absoluut met Foucault beginnen. En ik zou je aanraden vooral de eerste vier romans van Eco (maar eigenlijk allemaal) in het engels te lezen. De Nederlandse vertalingen zijn zoveel slechter en geforceerd erudiet dat ze veel minder fijn weglezen dan de magistrale vertalingen van William Weaver. De Naam van de Roos vond ik haast onleesbaar; The Name of the Rose had ik in een kleine week uit.

Een van de meest vermakelijke boeken van hem was niet een van zijn romans, maar het boek "Zo makkelijk kom je niet van boeken af". Hierin worden gesprekken tussen Eco en Jean-Claude Carriére weergegeven over alles van boeken tot film, internet tot klassieke en moderne cultuur en alles daar tussenin. Het is feitelijk een boek van iets meer dan 200 bladzijden waarin twee bizar intelligente mensen slap ouwehoeren over alles wat zij interessant vinden.

Echt een aanrader! Een andere absolute topper is zijn correspondentie met Carlo Maria Martini over religie: Belief or Nonbelief.

Deze twee boeken behoren tot het meest toegankelijke van Eco's nonfictie en zijn in sommige opzichten zelfs toegankelijker dan zijn romans. En gek genoeg is de Nederlandse vertaling van "Zo makkelijk kom je niet van boeken af" wél heel goed leesbaar.
  zondag 21 februari 2016 @ 22:04:29 #16
45206 Pietverdriet
pi_160104810
quote:
0s.gif Op zondag 21 februari 2016 20:52 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Ik zou absoluut met Foucault beginnen. En ik zou je aanraden vooral de eerste vier romans van Eco (maar eigenlijk allemaal) in het engels te lezen. De Nederlandse vertalingen zijn zoveel slechter en geforceerd erudiet dat ze veel minder fijn weglezen dan de magistrale vertalingen van William Weaver. De Naam van de Roos vond ik haast onleesbaar; The Name of the Rose had ik in een kleine week uit.

Een van de meest vermakelijke boeken van hem was niet een van zijn romans, maar het boek "Zo makkelijk kom je niet van boeken af". Hierin worden gesprekken tussen Eco en Jean-Claude Carriére weergegeven over alles van boeken tot film, internet tot klassieke en moderne cultuur en alles daar tussenin. Het is feitelijk een boek van iets meer dan 200 bladzijden waarin twee bizar intelligente mensen slap ouwehoeren over alles wat zij interessant vinden.

Echt een aanrader! Een andere absolute topper is zijn correspondentie met Carlo Maria Martini over religie: Belief or Nonbelief.

Deze twee boeken behoren tot het meest toegankelijke van Eco's nonfictie en zijn in sommige opzichten zelfs toegankelijker dan zijn romans. En gek genoeg is de Nederlandse vertaling van "Zo makkelijk kom je niet van boeken af" wél heel goed leesbaar.
Hoe heet die laatste in het Engels?
pi_160107359
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 22:04 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe heet die laatste in het Engels?
Belief or Nonbelief van Eco en Martini
This is not the end of the book, van Eco en Carriere
  Moderator maandag 22 februari 2016 @ 07:19:25 #18
42184 crew  DaMart
pi_160110786
quote:

[..]

Ik heb alleen de Slinger van Foucault en de Naam van de Roos gelezen en de Slinger vond ik inderdaad het betere boek van de twee :).
  maandag 22 februari 2016 @ 08:06:07 #19
45206 Pietverdriet
pi_160110967
quote:
1s.gif Op zondag 21 februari 2016 23:13 schreef Splackavellie02 het volgende:

[..]

Belief or Nonbelief van Eco en Martini
This is not the end of the book, van Eco en Carriere
Thx
  maandag 22 februari 2016 @ 08:10:08 #20
45206 Pietverdriet
pi_160111007
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 07:19 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ik heb alleen de Slinger van Foucault en de Naam van de Roos gelezen en de Slinger vond ik inderdaad het betere boek van de twee :).
Het staat helaas niet op youtube, maar het interview wat van Dis had met Eco over de slinger was hoogst vermakelijk. Van Dis werd heerlijk weggezet toen hij klaagde dat het boek zo moeilijk was
pi_160111855
quote:

[..]

Het is ook een soort Droste-plaatje van ironie. Maar het is niet de eerste schrijver die wereldberoemd werd met zijn debuut en zo de roem van zijn latere werk bij zijn debuutroman terecht liet komen.

Tekenend voor de huidige perceptie van literatuur is echter ook dat de grootste eer die een boek ten deel kan vallen is een redelijke Hollywoodverfilming met een James Bond-acteur en een tieneridool die het verhaal terugbrengt tot de laag aan de oppervlakte. Het is de verfilming die maakt dat het tot het collectief geheugen behoort.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 22 februari 2016 @ 09:51:16 #22
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160111901
Misschien een mooi moment om De Slinger eens te herlezen. In het Engels, dit keer.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  maandag 22 februari 2016 @ 14:16:13 #23
45206 Pietverdriet
pi_160117499
quote:
0s.gif Op maandag 22 februari 2016 09:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het is ook een soort Droste-plaatje van ironie. Maar het is niet de eerste schrijver die wereldberoemd werd met zijn debuut en zo de roem van zijn latere werk bij zijn debuutroman terecht liet komen.

Tekenend voor de huidige perceptie van literatuur is echter ook dat de grootste eer die een boek ten deel kan vallen is een redelijke Hollywoodverfilming met een James Bond-acteur en een tieneridool die het verhaal terugbrengt tot de laag aan de oppervlakte. Het is de verfilming die maakt dat het tot het collectief geheugen behoort.
Ben wat dat betreft blij dat Neal Stephenson nooit verfilmt is, hoewel reamde bv een prima thriller zou maken. Aan de andere kant zijn er ook uitstekende verfilmingen, het parfum bijvoorbeeld.
  maandag 22 februari 2016 @ 14:18:14 #24
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_160117558
Ik vond Het Parfum van de film echt zo'n slap aftreksel (...) van het boek.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_160117787
quote:
1s.gif Op maandag 22 februari 2016 14:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ben wat dat betreft blij dat Neal Stephenson nooit verfilmt is, hoewel reamde bv een prima thriller zou maken. Aan de andere kant zijn er ook uitstekende verfilmingen, het parfum bijvoorbeeld.
Dat boek vond ik dan ook niet zo denderend. Ik heb verder helemaal niks tegen boekverfilmingen, en ik vond De Naam van de Roos best een aardige film. Alleen blijft er heel weinig van zo'n boek over als je het in anderhalf uur moet proppen. Als je De Slinger fatsoenlijk wil verfilmen moet je er een trilogie van maken, omdat je die niet kunt terugbrengen tot het whodunit element in de historische setting.

Maar als zo'n schrijver dan dood gaat en je hebt het over zijn artistieke nalatenschap, dan moet je niet met de film aan komen kakken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')