Mijn punt was dat het gebruik van steenwol duurzamer is dan telen op de volle grond.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:10 schreef Farenji het volgende:
[..]
Leg eens uit wat er milieubelastend en niet-duurzaam is aan vermi-compost.
Vogel was niet gepromoveerd. Het bedrijf achter de Vogel-producten is ondertussen met de titelfraude gestopt.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:05 schreef Coritchando het volgende:
Biologisch eten is gewoon de nieuwe dr. Vogel. Nonsens en onnodig.
Weet ik.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:20 schreef Vijzel het volgende:
[..]
Vogel was niet gepromoveerd. Het bedrijf achter de Vogel-producten is ondertussen met de titelfraude gestopt.
Gewoon A. Vogel dus.
Zijn quotes hebben een hoog wij van wc eend gehaltequote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:21 schreef Vijzel het volgende:
TS heeft wel gelijk dat er op dit punt nog veel onwetendheid is. Maar ik gok dat hij deze hausse aan wetenschappelijk bewijs niet heeft zien aankomen.
Om die redenen eet ik wel biologisch vlees, maar geen biologische groenten en fruit. Het vergt teveel ruimte...quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:54 schreef agter het volgende:
Voor wat betreft dierenwelzijn ben ik er helemaal voor.
Maar ik vraag me af of we voor de wereldbevolking wel voldoende eten kunnen verbouwen als alles biologisch moet.
En of het nog wel betaalbaar is voor de gewone mens.
En dat maakt dat het alleen iets voor de rijken is.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 11:01 schreef Vijzel het volgende:
[..]
Om die redenen eet ik wel biologisch vlees, maar geen biologische groenten en fruit. Het vergt teveel ruimte...
Het is eerder andersom, planten geteeld op vermicompost hebben een grotere natuurlijke weerstand tegen ziektes. Heb je dus minder bestrijdingsmiddelen nodig.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je op compost teelt is de kans duidelijk groter dat er zich plantenziektes in de compost komen dan in Steenwol. Die zal je moeten bestrijden, hetzij door stomen of door het inzetten vanw bestrijdingsmiddelen.
Bron?quote:Op zaterdag 20 februari 2016 11:38 schreef Farenji het volgende:
[..]
Het is eerder andersom, planten geteeld op vermicompost hebben een grotere natuurlijke weerstand tegen ziektes. Heb je dus minder bestrijdingsmiddelen nodig.
Duurzaamheid is niet hetzelfde als economische efficiëntie. Verder gaat je artikel niet over biologische teelt op vermicompost. Biologische teelt is economisch minder efficiënt maar ook minder vervuilend voor de grond omdat oa door inzet van vermicultuur icm hergebruik van plantmateriaal en de manier van teelt en gewasafwisseling geen bodemverarming hebt.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:18 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Mijn punt was dat het gebruik van steenwol duurzamer is dan telen op de volle grond.
Gewoon omdat het veel efficienter is. Dat hoef ik toch zeker niet uit te leggen, dat spreekt toch wel voor zich?
http://resource.wageninge(...)-uit-volle-grond.htm
Jij eerst eigenlijk he, jij kwam met de bewering dat steenwol voor minder ziektes zou zorgen.quote:
Volgens mij heb je het artikel zelf niet gelezen. Het zijn namelijk de conventionele boeren die spuiten.....Hoe je dit op het conto van biologische boeren kunt schrijven is mij een raadsel.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 05:38 schreef RobinOok het volgende:
Of jij. Want voor mij schrijf je niks nieuws. Alles al 100 keer gehoord.
Heb je hier wel eens over nagedacht? En hoe rijm jij dit met je standpunt dat biologische landbouw beter is voor het milieu: de totale hoeveelheid gebruikt landbouwgif in Nederland neemt toe door biologische landbouw:
http://www.boerderij.nl/P(...)oad-BOE011841D01.pdf
Wat is er precies onzin aan geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruiken? Geen kunstmest gebruiken? En een filosofie van de planten de tijd geven om te groeien en respectvol omgaan met natuur en dier?quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:20 schreef Coritchando het volgende:
[..]
Weet ik.
En dat gaat met die onzin van biologisch ook gebeuren, let maar op.
Heb je het eerste stuk van de gezondheidsraad gelezen? Dat is het nieuwste wetenschappelijk bewijs. Zoals ik ook zei zijn er twee verschillende visies en er word ook veel wetenschappelijk onderzoek gesponsord door de gangbare landbouw met uitkomsten die gunstig zijn voor die tak.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:21 schreef Vijzel het volgende:
TS heeft wel gelijk dat er op dit punt nog veel onwetendheid is. Maar ik gok dat hij deze hausse aan wetenschappelijk bewijs niet heeft zien aankomen.
Dat is een fabel. Als er nou iets veel ruimte vergt is het wel biologisch vlees. Zie:quote:Op zaterdag 20 februari 2016 11:01 schreef Vijzel het volgende:
[..]
Om die redenen eet ik wel biologisch vlees, maar geen biologische groenten en fruit. Het vergt teveel ruimte...
Er is vooral ruimtegebrek omdat er ontzettend veel landbouwgrond nodig is voor onze vee- en pluimveestapel. Een heel groot deel van de opbrengst van landbouw gaat naar dieren, niet naar de mens. Als we met z'n allen minder vlees zouden eten is er meer dan genoeg ruimte en capaciteit om iedereen biologische groente en fruit te geven.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:54 schreef agter het volgende:
Voor wat betreft dierenwelzijn ben ik er helemaal voor.
Maar ik vraag me af of we voor de wereldbevolking wel voldoende eten kunnen verbouwen als alles biologisch moet.
En of het nog wel betaalbaar is voor de gewone mens.
Dat zijn achterhaalde onderzoeken.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 07:55 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Leugen, verzinsel, onzin, niet waar.
" Britse wetenschappers analyseerden de uitkomsten van 162 onderzoeken die tussen 1958 en 1998 werden uitgevoerd en in totaal 3.558 vergelijkingen bevatten tussen biologisch en gewoon voedsel. Ze vonden geen verschillen voor vijftien belangrijke nutriënten, zoals vitamine C en calcium. Conventionele groenten bevatten meer nitraten, terwijl biologische weer meer fosfor in zich dragen, maar dit betekende geen grote verschillen voor de voedselkwaliteit. "
https://www.vn.nl/groene-sprookjes-5-mythen-over-biologisch-eten/
Even logisch nadenken. Groentes die chemische vloeibare voeding krijgen of groentes die in de aarde groeien en hun voeding daaruit halen. Wat zou gezonder zijn denk je? En wat zou duurzamer en minder belastend voor het milieu zijn? (hint: denk aan de chemische voeding....)quote:Op zaterdag 20 februari 2016 09:51 schreef RobinOok het volgende:
Minder belastend voor het milieu en duurzamer dus, geteeld op steenwol.
Er is een beperkte hoeveelheid landbouwgrond en als we die vreselijk inefficiënt gaan gebruiken voor biologische landbouw dan gaat die grond "op". Dat is niet duurzaam. Duurzaam is dat we over 100 jaar nog steeds natuur hebben.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 11:47 schreef Farenji het volgende:
[..]
Duurzaamheid is niet hetzelfde als economische efficiëntie.
Klopt, omdat ik daar helemaal niks over wilde zeggen. Dat is blijkbaar jouw stokpaardje. Ik had het daar niet over, dus ja, ik zeg daar niks over.quote:Verder gaat je artikel niet over biologische teelt op vermicompost.
Maar dat doen we allemaal graag. Bewijs zoeken voor stellingen waar we in geloven. Zo zal iemand die van mening is dat biologisch eten niet gezonder of beter is omdat ze dat een keer in de Linda heeft gelezen, artikelen/onderzoek die het tegendeel bewijzen niet lezen. Mensen hebben de unieke eigenschap zich te kunnen hechten aan ideeën ('god bestaat') zonder dat daar bewijs voor nodig is. Werkt beide kanten op en beide partijen zijn meestal moeilijk te overtuigen van het tegendeel, ook niet als je met bewijs aan komt.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 10:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Zijn quotes hebben een hoog wij van wc eend gehalte
Een raadsel nog wel. Tsja, dan houdt het op. Als je dat al niet snapt.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 12:16 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Volgens mij heb je het artikel zelf niet gelezen. Het zijn namelijk de conventionele boeren die spuiten.....Hoe je dit op het conto van biologische boeren kunt schrijven is mij een raadsel.
Het is nou juist de gangbare landbouw die de bodem verarmt door alle troep die erop en erin gespoten word. Hoe jij hier met droge ogen kunt beweren dat biologische teelt vervuilender en bodemverarmender kunt zijn is mij wederom een raadsel.quote:Op zaterdag 20 februari 2016 12:29 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Er is een beperkte hoeveelheid landbouwgrond en als we die vreselijk inefficiënt gaan gebruiken voor biologische landbouw dan gaat die grond "op". Dat is niet duurzaam. Duurzaam is dat we over 100 jaar nog steeds natuur hebben.
[..]
Klopt, omdat ik daar helemaal niks over wilde zeggen. Dat is blijkbaar jouw stokpaardje. Ik had het daar niet over, dus ja, ik zeg daar niks over.
Maar ik denk dat jouw biologische teelt altijd vervuilender en bodemverarmender zal zijn dan telen op substraat. Dat snapt een kind, daar heb je niet eens onderzoek voor nodig.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |