abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 februari 2016 @ 10:18:31 #26
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_160063409
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:10 schreef Farenji het volgende:

[..]

Leg eens uit wat er milieubelastend en niet-duurzaam is aan vermi-compost.
Mijn punt was dat het gebruik van steenwol duurzamer is dan telen op de volle grond.
Gewoon omdat het veel efficienter is. Dat hoef ik toch zeker niet uit te leggen, dat spreekt toch wel voor zich?

http://resource.wageninge(...)-uit-volle-grond.htm

[ Bericht 12% gewijzigd door RobinOok op 20-02-2016 10:23:58 ]
  zaterdag 20 februari 2016 @ 10:20:01 #27
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_160063428
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:05 schreef Coritchando het volgende:
Biologisch eten is gewoon de nieuwe dr. Vogel. Nonsens en onnodig.
Vogel was niet gepromoveerd. Het bedrijf achter de Vogel-producten is ondertussen met de titelfraude gestopt.

Gewoon A. Vogel dus.
pi_160063438
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:20 schreef Vijzel het volgende:

[..]

Vogel was niet gepromoveerd. Het bedrijf achter de Vogel-producten is ondertussen met de titelfraude gestopt.

Gewoon A. Vogel dus.
Weet ik.
En dat gaat met die onzin van biologisch ook gebeuren, let maar op.
  zaterdag 20 februari 2016 @ 10:21:37 #29
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_160063450
TS heeft wel gelijk dat er op dit punt nog veel onwetendheid is. Maar ik gok dat hij deze hausse aan wetenschappelijk bewijs niet heeft zien aankomen.
  zaterdag 20 februari 2016 @ 10:22:59 #30
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_160063469
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:21 schreef Vijzel het volgende:
TS heeft wel gelijk dat er op dit punt nog veel onwetendheid is. Maar ik gok dat hij deze hausse aan wetenschappelijk bewijs niet heeft zien aankomen.
Zijn quotes hebben een hoog wij van wc eend gehalte
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 20 februari 2016 @ 10:25:59 #31
45206 Pietverdriet
pi_160063498
Ach, de aanzet van biologische landbouw is niet kwaadwillend, ze zouden alleen eens op moeten houden mat de esotherische crap en de zaak objectief en wetenschappelijk moeten bekijken. Een varken van een ras dat vet aanzet in het vlees, dat lekker rond kan lopen smaakt een stuk beter, daar betaal ik graag wat meer voor
pi_160063960
Voor wat betreft dierenwelzijn ben ik er helemaal voor.
Maar ik vraag me af of we voor de wereldbevolking wel voldoende eten kunnen verbouwen als alles biologisch moet.
En of het nog wel betaalbaar is voor de gewone mens.
Make my day!
  zaterdag 20 februari 2016 @ 11:01:04 #33
413491 Vijzel
Lekker malen
pi_160064076
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:54 schreef agter het volgende:
Maar ik vraag me af of we voor de wereldbevolking wel voldoende eten kunnen verbouwen als alles biologisch moet.
Om die redenen eet ik wel biologisch vlees, maar geen biologische groenten en fruit. Het vergt teveel ruimte...
pi_160064415
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 11:01 schreef Vijzel het volgende:

[..]

Om die redenen eet ik wel biologisch vlees, maar geen biologische groenten en fruit. Het vergt teveel ruimte...
En dat maakt dat het alleen iets voor de rijken is.
Make my day!
pi_160064626
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je op compost teelt is de kans duidelijk groter dat er zich plantenziektes in de compost komen dan in Steenwol. Die zal je moeten bestrijden, hetzij door stomen of door het inzetten vanw bestrijdingsmiddelen.
Het is eerder andersom, planten geteeld op vermicompost hebben een grotere natuurlijke weerstand tegen ziektes. Heb je dus minder bestrijdingsmiddelen nodig.
  zaterdag 20 februari 2016 @ 11:47:10 #36
45206 Pietverdriet
pi_160064798
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 11:38 schreef Farenji het volgende:

[..]

Het is eerder andersom, planten geteeld op vermicompost hebben een grotere natuurlijke weerstand tegen ziektes. Heb je dus minder bestrijdingsmiddelen nodig.
Bron?
Weerstand is genetisch bepaald, de variëteit die je als zaadgoed gebruikt is daar bepalend, niet de compost
pi_160064803
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:18 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Mijn punt was dat het gebruik van steenwol duurzamer is dan telen op de volle grond.
Gewoon omdat het veel efficienter is. Dat hoef ik toch zeker niet uit te leggen, dat spreekt toch wel voor zich?

http://resource.wageninge(...)-uit-volle-grond.htm
Duurzaamheid is niet hetzelfde als economische efficiëntie. Verder gaat je artikel niet over biologische teelt op vermicompost. Biologische teelt is economisch minder efficiënt maar ook minder vervuilend voor de grond omdat oa door inzet van vermicultuur icm hergebruik van plantmateriaal en de manier van teelt en gewasafwisseling geen bodemverarming hebt.
pi_160064891
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 11:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bron?
Jij eerst eigenlijk he, jij kwam met de bewering dat steenwol voor minder ziektes zou zorgen.

Maar goed.

http://news.cornell.edu/s(...)ppress-plant-disease
http://homeguides.sfgate.(...)ts-growth-67415.html
  zaterdag 20 februari 2016 @ 12:16:00 #39
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_160065265
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 05:38 schreef RobinOok het volgende:
Of jij. Want voor mij schrijf je niks nieuws. Alles al 100 keer gehoord.

Heb je hier wel eens over nagedacht? En hoe rijm jij dit met je standpunt dat biologische landbouw beter is voor het milieu: de totale hoeveelheid gebruikt landbouwgif in Nederland neemt toe door biologische landbouw:
http://www.boerderij.nl/P(...)oad-BOE011841D01.pdf
Volgens mij heb je het artikel zelf niet gelezen. Het zijn namelijk de conventionele boeren die spuiten.....Hoe je dit op het conto van biologische boeren kunt schrijven is mij een raadsel.
Feyenoord!
  zaterdag 20 februari 2016 @ 12:17:46 #40
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_160065288
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:20 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Weet ik.
En dat gaat met die onzin van biologisch ook gebeuren, let maar op.
Wat is er precies onzin aan geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruiken? Geen kunstmest gebruiken? En een filosofie van de planten de tijd geven om te groeien en respectvol omgaan met natuur en dier?
Feyenoord!
  zaterdag 20 februari 2016 @ 12:19:57 #41
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_160065321
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:21 schreef Vijzel het volgende:
Heb je het eerste stuk van de gezondheidsraad gelezen? Dat is het nieuwste wetenschappelijk bewijs. Zoals ik ook zei zijn er twee verschillende visies en er word ook veel wetenschappelijk onderzoek gesponsord door de gangbare landbouw met uitkomsten die gunstig zijn voor die tak.
Feyenoord!
  zaterdag 20 februari 2016 @ 12:21:30 #42
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_160065342
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 11:01 schreef Vijzel het volgende:

[..]

Dat is een fabel. Als er nou iets veel ruimte vergt is het wel biologisch vlees. Zie:
Feyenoord!
pi_160065345
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:54 schreef agter het volgende:
Er is vooral ruimtegebrek omdat er ontzettend veel landbouwgrond nodig is voor onze vee- en pluimveestapel. Een heel groot deel van de opbrengst van landbouw gaat naar dieren, niet naar de mens. Als we met z'n allen minder vlees zouden eten is er meer dan genoeg ruimte en capaciteit om iedereen biologische groente en fruit te geven.
  zaterdag 20 februari 2016 @ 12:23:19 #44
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_160065368
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 07:55 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Leugen, verzinsel, onzin, niet waar.

" Britse wetenschappers analyseerden de uitkomsten van 162 onderzoeken die tussen 1958 en 1998 werden uitgevoerd en in totaal 3.558 vergelijkingen bevatten tussen biologisch en gewoon voedsel. Ze vonden geen verschillen voor vijftien belangrijke nutriënten, zoals vitamine C en calcium. Conventionele groenten bevatten meer nitraten, terwijl biologische weer meer fosfor in zich dragen, maar dit betekende geen grote verschillen voor de voedselkwaliteit. "

https://www.vn.nl/groene-sprookjes-5-mythen-over-biologisch-eten/
Dat zijn achterhaalde onderzoeken.

Biologische gewassen, zoals groenten, fruit en granen, bevatten tot 60% meer belangrijke antioxidanten dan niet-biologische gewassen. Deze bevinding weerlegt de mythe dat de manier waarop de boerderij werkt geen invloed heeft op de kwaliteit van het voedsel dat we eten.

http://www.biojournaal.nl(...)ogere-voedingswaarde
Feyenoord!
  zaterdag 20 februari 2016 @ 12:28:04 #45
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_160065467
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 09:51 schreef RobinOok het volgende:
Minder belastend voor het milieu en duurzamer dus, geteeld op steenwol.
Even logisch nadenken. Groentes die chemische vloeibare voeding krijgen of groentes die in de aarde groeien en hun voeding daaruit halen. Wat zou gezonder zijn denk je? En wat zou duurzamer en minder belastend voor het milieu zijn? (hint: denk aan de chemische voeding....)
Feyenoord!
  zaterdag 20 februari 2016 @ 12:29:41 #46
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_160065506
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 11:47 schreef Farenji het volgende:

[..]

Duurzaamheid is niet hetzelfde als economische efficiëntie.
Er is een beperkte hoeveelheid landbouwgrond en als we die vreselijk inefficiënt gaan gebruiken voor biologische landbouw dan gaat die grond "op". Dat is niet duurzaam. Duurzaam is dat we over 100 jaar nog steeds natuur hebben.

quote:
Verder gaat je artikel niet over biologische teelt op vermicompost.
Klopt, omdat ik daar helemaal niks over wilde zeggen. Dat is blijkbaar jouw stokpaardje. Ik had het daar niet over, dus ja, ik zeg daar niks over.

Maar ik denk dat jouw biologische teelt altijd vervuilender en bodemverarmender zal zijn dan telen op substraat. Dat snapt een kind, daar heb je niet eens onderzoek voor nodig.
pi_160065526
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 10:22 schreef Pietverdriet het volgende:

Zijn quotes hebben een hoog wij van wc eend gehalte
Maar dat doen we allemaal graag. Bewijs zoeken voor stellingen waar we in geloven. Zo zal iemand die van mening is dat biologisch eten niet gezonder of beter is omdat ze dat een keer in de Linda heeft gelezen, artikelen/onderzoek die het tegendeel bewijzen niet lezen. Mensen hebben de unieke eigenschap zich te kunnen hechten aan ideeën ('god bestaat') zonder dat daar bewijs voor nodig is. Werkt beide kanten op en beide partijen zijn meestal moeilijk te overtuigen van het tegendeel, ook niet als je met bewijs aan komt.

Ik koop overigens waar mogelijk biologische producten, met name vlees, kip en zuivel. Qua smaak merk ik dan toch ook best wel verschil. Alhoewel niet altijd positief :D Ik heb wel eens biologische winterpeen gehad en zelden zoiets smerigs gekocht :o Snel weggegooid. Dat was vast ook niet goed voor het milieu 8-)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  zaterdag 20 februari 2016 @ 12:31:12 #48
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_160065540
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 12:16 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Volgens mij heb je het artikel zelf niet gelezen. Het zijn namelijk de conventionele boeren die spuiten.....Hoe je dit op het conto van biologische boeren kunt schrijven is mij een raadsel.
Een raadsel nog wel. Tsja, dan houdt het op. Als je dat al niet snapt.
pi_160065598
De enige producten die ik biologisch probeer te kopen zijn dierlijke producten. En dan primaire vanwege dierwelzijn.

Voor zover ik weet is er nooit een overtuigend verschil in voedingswaarde of smaak aangetoond tussen biologisch en conventioneel. Als ik kwaliteit en smaak wil, kies ik een betrouwbare handelaar. De aanbouwwijze zal mij een zorg zijn.

Daarnaast is biologisch ook een beetje naïef: zonder kunstmest en bestrijdingsmiddelen zouden hongersnoden nog steeds aan de orde van de dag zijn, net zoals gedurende het grootste deel van de geschiedenis van de mensheid.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zaterdag 20 februari 2016 @ 12:36:05 #50
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_160065628
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 februari 2016 12:29 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Er is een beperkte hoeveelheid landbouwgrond en als we die vreselijk inefficiënt gaan gebruiken voor biologische landbouw dan gaat die grond "op". Dat is niet duurzaam. Duurzaam is dat we over 100 jaar nog steeds natuur hebben.

[..]

Klopt, omdat ik daar helemaal niks over wilde zeggen. Dat is blijkbaar jouw stokpaardje. Ik had het daar niet over, dus ja, ik zeg daar niks over.

Maar ik denk dat jouw biologische teelt altijd vervuilender en bodemverarmender zal zijn dan telen op substraat. Dat snapt een kind, daar heb je niet eens onderzoek voor nodig.
Het is nou juist de gangbare landbouw die de bodem verarmt door alle troep die erop en erin gespoten word. Hoe jij hier met droge ogen kunt beweren dat biologische teelt vervuilender en bodemverarmender kunt zijn is mij wederom een raadsel.

Respect voor de natuur en samenwerking met de natuur zijn de basisprincipes van biologische landbouw in tegenstelling tot de gangbare landbouw die allerlei middelen gebruikt om de natuur te controleren, op te jagen etc.
Feyenoord!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')