Maar andersom werkt dus niet omdat die radiator/thermostaat nooit warmte vraagt als de thermostaat beneden al op temperatuur is? Wat is dan het verschil tussen die 1-5 knoppen en thermostaatknoppen?quote:Op woensdag 17 februari 2016 18:32 schreef Messina het volgende:
[..]
Als je een kamer hebt waar je nooit komt, kun je de thermostaat uit draaien in die kamer![]()
Als jij van een koele slaapkamer houdt, draai je daar de thermostaat op 1 of 2 ipv vol open.
Precies. Als de woonkamer warm is waar het sensortje hangt, stopt alles met verwarmen.quote:Op woensdag 17 februari 2016 18:34 schreef Tomaz het volgende:
[..]
Maar andersom werkt dus niet omdat die radiator/thermostaat nooit warmte vraagt als de thermostaat beneden al op temperatuur is?
De knoppen van het Evohome systeem kunnen de ketel wel aansturen, de radiatorknoppen die je nu hebt, kunnen dat niet. Wil je het nu warm hebben in 1 kamer, zal je de thermostaat in de woonkamer omhoog moeten zetten, je huidige thermostaatknop kan je instellen op een bepaalde temperatuur, maar dat werkt alleen wanneer de ketel in bedrijf is.quote:Op woensdag 17 februari 2016 18:25 schreef Tomaz het volgende:
[..]
Tof hoor!
Maar wat doet een thermostaatknop dan precies? Volgens een vriend van me zou dat namelijk ook gewoon een oplossing zijn.
Helder!quote:Op woensdag 17 februari 2016 18:39 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
De knoppen van het Evohome systeem kunnen de ketel wel aansturen, de radiatorknoppen die je nu hebt, kunnen dat niet. Wil je het nu warm hebben in 1 kamer, zal je de thermostaat in de woonkamer omhoog moeten zetten, je huidige thermostaatknop kan je instellen op een bepaalde temperatuur, maar dat werkt alleen wanneer de ketel in bedrijf is.
Ah, je hebt een iSense, als ik dat eerder had geweten, had ik je ook op deze functie kunnen wijzen.quote:Op woensdag 17 februari 2016 18:59 schreef Tomaz het volgende:
[..]
Helder!
Ik ben nu de openhaardstand aan het testen, dat lijkt ook een oplossing te zijn voor mijn probleem:
6.3 Openhaardfunctie
Als de temperatuur in de ruimte waar de iSense hangt, de ingestelde temperatuur bereikt,
schakelt de cv uit. Dit kan onwenselijk zijn, bijvoorbeeld wanneer u een open haard aan heeft of
als er veel mensen aanwezig zijn. In zo’n situatie worden de overige ruimtes in huis ook niet meer
verwarmd.
Om de overige ruimten toch te verwarmen kunt u de openhaardfunctie inschakelen.
Had ik even kunnen vermelden idd..quote:Op woensdag 17 februari 2016 19:19 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Ah, je hebt een iSense, als ik dat eerder had geweten, had ik je ook op deze functie kunnen wijzen.
Heb je nog tips and tricks?quote:Op woensdag 17 februari 2016 19:37 schreef nikky het volgende:
Ik heb ook een iSence. Fantastisch ding (vind ik dan).
Denk ik niet. Ik gebruik alleen de zomerstand, vakantieprogramma en twee verschillende klokstanden in de winter.quote:
Comfort kost geld, erg zuinig is het allemaal niet.quote:Op woensdag 17 februari 2016 19:54 schreef Tomaz het volgende:
[..]
Had ik even kunnen vermelden idd..
Enige idee wat dit met het gasverbruik doet?
Je kan warmwater nog op eco zetten, scheelt ook in het gasverbruik.quote:Op woensdag 17 februari 2016 20:12 schreef nikky het volgende:
[..]
Denk ik niet. Ik gebruik alleen de zomerstand, vakantieprogramma en twee verschillende klokstanden in de winter.
Ik gebruik hem dus niet zoals jij graag je cv wilt gebruiken.
Met een baby in huis kies ik momenteel voor wat meer comfort. Zal het verbruik eens goed bijhouden.quote:Op woensdag 17 februari 2016 20:22 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Comfort kost geld, erg zuinig is het allemaal niet.
Volgens mij staat hij daar al op. Maar zeker weten doe ik het nietquote:Op woensdag 17 februari 2016 20:24 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Je kan warmwater nog op eco zetten, scheelt ook in het gasverbruik.
Mijn vorige ketel was modulerend.... nooit meer! Dat was een hele dure.quote:Op woensdag 17 februari 2016 20:46 schreef Tomaz het volgende:
[..]
Met een baby in huis kies ik momenteel voor wat meer comfort. Zal het verbruik eens goed bijhouden.
"Daarbij wordt de ingebouwde ruimtevoeler, in de iSense, uitgeschakeld. Dequote:Op woensdag 17 februari 2016 21:17 schreef CafeRoker het volgende:
Hoe bepaalt die openhaard functie dan de aan/uit?
Dat komt toch gewoon neer op doorstokenquote:Op woensdag 17 februari 2016 21:23 schreef Tomaz het volgende:
[..]
"Daarbij wordt de ingebouwde ruimtevoeler, in de iSense, uitgeschakeld. De
op dat moment heersende cv-watertemperatuur wordt nu gehandhaafd."
Altijd aan, gok ik zo. Wellicht op een lagere temperatuur?quote:Op woensdag 17 februari 2016 21:17 schreef CafeRoker het volgende:
Hoe bepaalt die openhaard functie dan de aan/uit?
Het is inderdaad doorstoken, met behoud van de op dat moment heersende cv-water temperatuur. Die blijft gedurende dat de openhaardfunctie is ingeschakeld, gehandhaafd.quote:Op woensdag 17 februari 2016 21:25 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat komt toch gewoon neer op doorstoken![]()
Dat lijkt me ook niet bepaald de bedoeling. Ook niet voor de woonkamer met openhaard zelf trouwens.
Je noemt maar twee extra ruimtes. Kun je niet beter in die twee ruimtes ook een muurthermostaat ophangen en die parallel aan de bestaande schakelen? Eventueel moet je dan nog op momenten dat je de woonkamer niet mee wil verwarmen daar de knoppen dichtdraaien.
Niet op een lagere temperatuur, tenzij je dat instelt. Je kan je thermostaat instellen op bijvoorbeeld 20 graden, dan schakel je de openhaardfunctie in, de ketel handhaaft dan de cv-watertemperatuur behorende bij 20 graden ruimtetemperatuur.quote:Op woensdag 17 februari 2016 21:26 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Altijd aan, gok ik zo. Wellicht op een lagere temperatuur?
Aldus de handleiding. :p Je kan er natuurlijk ook nog een buitensensor op aansluiten en vervolgens weersafhankelijk gaan stoken.quote:Op woensdag 17 februari 2016 21:23 schreef Tomaz het volgende:
[..]
"Daarbij wordt de ingebouwde ruimtevoeler, in de iSense, uitgeschakeld. De
op dat moment heersende cv-watertemperatuur wordt nu gehandhaafd."
Kun je dan niet de situatie krijgen dat boven maar 1 verwarming open staat en het alsnog bloedje heet wordt omdat zelfs de laagst gemoduleerde stand nog te hoog is? Of gaat hij dan ook gewoon netjes aan en uit?quote:Op woensdag 17 februari 2016 21:32 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Niet op een lagere temperatuur, tenzij je dat instelt. Je kan je thermostaat instellen op bijvoorbeeld 20 graden, dan schakel je de openhaardfunctie in, de ketel handhaaft dan de cv-watertemperatuur behorende bij 20 graden ruimtetemperatuur.
De regeling van de ketel houdt de temperatuur vast wat op het moment van inschakelen van de openhaardfunctie aanwezig is. Waneer er maar 1 of 2 radiatoren open staan, zal de ketel terugmoduleren, lukt dat op een gegeven moment niet meer, dan gaat ie uit. Zodra het water weer is afgekoeld, gaat ie weer aan. De regeling is er wel op gericht om het pendelen zo lang mogelijk uit te stellen.quote:Op woensdag 17 februari 2016 21:40 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Kun je dan niet de situatie krijgen dat boven maar 1 verwarming open staat en het alsnog bloedje heet wordt omdat zelfs de laagst gemoduleerde stand nog te hoog is? Of gaat hij dan ook gewoon netjes aan en uit?
Ik begrijp eigenlijk niet goed hoe je de ruimtetemperatuur van de watertemperatuur kan afleiden. Dat kan volgens mij toch alleen maar als de ketel weet hoeveel warmte de radiatoren op dat precieze moment afgeven? cq hoeveel er open staan
De watertemperatuur ligt immers altijd veel hoger dan de kamertemperatuur en die kamertemperatuur zal -volgens mij- op blijven lopen zolang de watertemperatuur serieus hoger is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |