abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159941490
Hey,

Dit kan me waarschijnlijk mijn identiteit kosten, maar het verhaal is als volgt:

Ik volg een bacheloropleiding aan de TU Eindhoven. Wij werken met het Bachelor College, dat wil zeggen dat een tentamen voor max 70% mee mag tellen. De overige 30% mogen uit, niet herkansbare, opgaven/toetsen/projecten bestaan. Voor het tentamen moet minimaal een 5 gehaald worden en het eindcijfer moet meer dan een 5.5 zijn. In feite iets gemakkelijker maar het resultaat is eigenlijk dat mensen meer doen voor een vak en daardoor hogere cijfers halen.

Nu, als onderdeel van dit bachelor college, hebben we een vrije keuzeruimte. Met een medestudent heb ik voor een uitwisselingsproject met de UU Utrecht gekozen, dat wil zeggen, we volgen daar voor 15 ECTS aan vakken.

Ik volg daar een vak aan de faculteit Wiskunde (Bètawetenschappen dus), dus ik neem aan dat die OER geldt.

De regeling voor het vak (7,5 ECTS) is als volgt:

We moeten een zestal opgaven inleveren, daar kwam een gemiddeld huiswerkcijfer uit. Ik had hiervoor een 6,3
Daarnaast een schriftelijk tentamen. Ik heb hiervoor een 5.5 gehaald.

Aan iedere universiteit zou ik dit vak gewoon gehaald hebben, mijn eindcijfer werd bepaald op een 5.75. Nu blijkt de docent dit in alle vrijheid af te mogen ronden naar een 5, en dat is ook exact wat is gebeurd. Dit maakte ik op uit zijn reactie op mijn mail waarin ik om opheldering vroeg.

Dit gedeelte staat hieronder in een spoiler:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb op deze mail nog niet gereageerd en contact gezocht met mijn eigen faculteit (dus in Eindhoven). Ik ben bereid dit voor de examencommissie te slepen, het is te gek voor woorden dat een docent toe wordt gestaan in zo'n grijs gebied te opereren.

Heeft iemand ervaring met zoiets en wat kan ik nu het beste doen?
pi_159942695
http://students.uu.nl/bet(...)lingen-en-procedures

In art5.4 van de OER wordt dit beschreven, de docent heeft gelijk, maar het lijkt me dat ik dit toch gewoon kan aanvechten?

Er staat namelijk helemaal niet beschreven hoe cijfers afgerond worden, dus ook niet dat deze vrijheid bij de docent ligt.

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 15-02-2016 19:05:20 ]
pi_159946997
"Cijfers worden gegeven op een schaal van 1 tot en met 10; in halve punten vanaf de 6 en in hele punten onder de 6. De eindbeoordeling van een cursus is voldoende dan wel onvoldoende, in cijfers uitgedrukt: 6 of hoger, respectievelijk 5 of lager." -5.4

Cijfers worden gegeven in halve of hele punten. Dus niet gegeven in decimalen en dan afgerond. Dat betekent dat hij dus in zijn recht staat, voor zover de OER dat uitlegt. Overigens had je het hier ook niet gehaald, omdat bij ons de 5.5 ook geen voldoende is. Er wordt verder wel afgerond, dus vanaf de 5.75 heb je een 'zes' en haal je het vak.

Dus puntjes sprokkelen bij de inzage?
Your opinion of me is none of my business.
pi_159947358
Soms hebben vakken aanvullende eisen, waaronder een eis dat je voor je tentamen minimaal een 6 moet halen. Misschien is dat hier ook het geval?
Verder, zoals Sarasi uitlegt, staat de docent in zijn recht om cijfers onder de 6 naar beneden af te ronden, aangezien er niet in de OER staat dat een 5.5 een voldoende is.
Verder zou ik sowieso naar de Examencomissie gaan, die kunnen hier dan uitsluitsel over geven, ipv dat wij als fokkers hier een mening over hebben.
pi_159947529
In het kort; ja je kan het aanvechten bij je examencommissie, maar of dat veel zin heeft is een tweede vraag. Volgens de OER van de UU staat de docent inderdaad in zijn recht, de vraag is echter of de examencommissie niet alsnog wat voor je kan doen. Ik zou dan ook zeggen, proberen maar, nee heb je, ja kan je krijgen ;)
pi_159948040
Nvm
pi_159951630
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 21:10 schreef underground1009 het volgende:
In het kort; ja je kan het aanvechten bij je examencommissie, maar of dat veel zin heeft is een tweede vraag. Volgens de OER van de UU staat de docent inderdaad in zijn recht, de vraag is echter of de examencommissie niet alsnog wat voor je kan doen. Ik zou dan ook zeggen, proberen maar, nee heb je, ja kan je krijgen ;)
Ik zie dat dit vorig jaar ook voorgekomen is, kon de Excel files van vorig jaar nog vinden. Die jongen heeft toen hertentamen gedaan.

Hij doet dit complete willekeur he, sommige mensen slagen zo wel voor het vak, sommigen niet. Er is geen consistente lijn buiten 'zijn indruk van het tentamen'.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 15-02-2016 22:55:34 ]
pi_159952656
Ik zou een hertentamen doen en daar dan een 10 voor halen.
pi_159952732
quote:
1s.gif Op maandag 15 februari 2016 22:55 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Ik zie dat dit vorig jaar ook voorgekomen is, kon de Excel files van vorig jaar nog vinden. Die jongen heeft toen hertentamen gedaan.

Hij doet dit complete willekeur he, sommige mensen slagen zo wel voor het vak, sommigen niet. Er is geen consistente lijn buiten 'zijn indruk van het tentamen'.
Het is zeker vervelend dat dit gebeurt, maar bij mij master waren er zelfs vakken die een mondeling tentamen hadden, dan is de ''willekeur'' nog eens twee keer zo groot. De beoordeling is zeer arbitrair
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_159953315
Kun je het schriftelijke deel herkansen? Zo ja, haal een aub een heel goed punt en wrijf het onder die docent zijn neus.

Zoals het er staat kun je er geen 6 van laten maken ben ik bang.. Succes!
pi_159953484
quote:
3s.gif Op maandag 15 februari 2016 23:23 schreef thabit het volgende:
Ik zou een hertentamen doen en daar dan een 10 voor halen.
Ik begrijp je positieve invalshoek maar ik zou dit vak gewoon liever halen zonder al te veel extra moeite. Point square maar ik heb 't gewoon strak druk. Desalniettemin ga ik het natuurlijk niet opgeven als m'n cijfer niet verandert.

quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 23:25 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Het is zeker vervelend dat dit gebeurt, maar bij mij master waren er zelfs vakken die een mondeling tentamen hadden, dan is de ''willekeur'' nog eens twee keer zo groot. De beoordeling is zeer arbitrair
Maar dit is geen mondeling tentamen. Dit is een schriftelijk tentamen dat twee keer wordt beoordeeld, namelijk om te zien dat ik een 5,5 heb en dat dit kennelijk niet goed genoeg is voor een 6 als eindcijfer. Als ik kijk naar de voorgaande jaren is er iemand met 2x een 5.5 die wél het vak heeft gehaald dus ik vind het domweg raar.
pi_159953712
Volgens het OER bestaat een 5,5 niet en moet het cijfer óf een 5 of lager (onvoldoende) óf een 6 of hoger (voldoende) zijn. Staat niet in de modulehandleiding of op de toets zelf hoeveel punten je minimaal moet halen voor een voldoende?

P.S. Ik moet door dit topic ineens denken aan een gevalletje bij ons op school. Een proefwerk voor een vreemde taal waarbij je wat dingen moest Google'n en overschrijven. Omdat het zo makkelijk was, begon je met een 10 en was elke fout een punt aftrek. Een klasgenoot had 11 fout en kreeg dus een -1. De schoolleiding zei dat de docent in haar recht stond en dat ze er niks aan konden doen. Uiteindelijk heeft die docent er toen uit coulantie toch nog een gewone 1 van gemaakt. :D

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-02-2016 23:59:45 ]
pi_159955955
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2016 23:59 schreef Igen het volgende:
Volgens het OER bestaat een 5,5 niet en moet het cijfer óf een 5 of lager (onvoldoende) óf een 6 of hoger (voldoende) zijn. Staat niet in de modulehandleiding of op de toets zelf hoeveel punten je minimaal moet halen voor een voldoende?

P.S. Ik moet door dit topic ineens denken aan een gevalletje bij ons op school. Een proefwerk voor een vreemde taal waarbij je wat dingen moest Google'n en overschrijven. Omdat het zo makkelijk was, begon je met een 10 en was elke fout een punt aftrek. Een klasgenoot had 11 fout en kreeg dus een -1. De schoolleiding zei dat de docent in haar recht stond en dat ze er niks aan konden doen. Uiteindelijk heeft die docent er toen uit coulantie toch nog een gewone 1 van gemaakt. :D
Nee, alleen een maximum van twee schalen (huiswerk tentamen gewichts ratio) wat dan je eindcijfer is.

Mijn punt is, de OER duidt dat deze 5,75 afgerond moet worden, immers een 5.5 bestaat niet. Dus een 5 of een 6 en ik heb problemen met het feit dat ik voor een of andere indruk dan een 5 krijg.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2016 02:04:09 ]
pi_159956005
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 02:03 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Nee, alleen een maximum van twee schalen (huiswerk tentamen gewichts ratio) wat dan je eindcijfer is.

Mijn punt is, de OER duidt dat deze 5,75 afgerond moet worden, immers een 5.5 bestaat niet. Dus een 5 of een 6 en ik heb problemen met het feit dat ik voor een of andere indruk dan een 5 krijg.
Je zegt het goed, een 5,75 bestaat simpelweg niet. Het is toch logisch dat een docent dan wederom gaat beoordelen? Als de opleidingscommissie hier geen fan van is, had men wel gekozen voor standaard afronding vanaf 5,0 bij het opstellen van de oer.
The fate of our times is characterized by rationalization and intellectualization and, above all, by the disenchantment of the world.
pi_159956558
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 02:03 schreef Amoeba het volgende:

[..]

De OER zegt niks over afronden. De OER zegt, als je t heel letterlijk neemt, dat je pas vanaf de zes een voldoende hebt en dat je dus met een 5.999999999 nog kunt zakken voor een vak.

Je staat niet in je recht. Balen, jammer, herkansing doen.
pi_159957016
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 07:25 schreef Sarasi het volgende:

[..]

De OER zegt niks over afronden. De OER zegt, als je t heel letterlijk neemt, dat je pas vanaf de zes een voldoende hebt en dat je dus met een 5.999999999 nog kunt zakken voor een vak.

Maar de realiteit is dat in dit soort situaties cijfers naar boven en beneden afgerond worden.

Dat zit er wel in. -O-
pi_159957190
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 08:30 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Maar de realiteit is dat in dit soort situaties cijfers naar boven en beneden afgerond worden.

Dat zit er wel in. -O-
Ik ben het met je eens dat het een heel alfa benadering is voor een bèta docent. :P Misschien kun je nog vragen wat hem dan doen heeft besluiten tot een vijf ipv een zes? Tijdens een één op één gesprek natuurlijk en zonder verwijten.
pi_159957390
Ik denk niet dat je kans maakt wanneer je dit aanvecht, want de OER zegt niets over het afronden van cijfers, enkel over beoordelingen in hele cijfers.

Houd er trouwens ook rekening mee dat de beoordeling op de UU van 1 tot 10 loopt en die op de tue van 0 tot 10. Een 5.5 op de UU zou dus een 5 zijn op de tue. Dat plaatst het minimaal moeten halen van een onafgeronde 6 wellicht in een ander daglicht.
pi_159972756
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 07:25 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Nee, dat zegt hun OER ook niet. Er staat heel nadrukkelijk óók in dat een onvoldoende een 5(,0) of lager moet zijn.

Zoals ik al zei: volgens mij stond bij ons altijd op een tentamen iets in de geest van "Dit tentamen bestaat uit 90 punten. Je hebt minstens 45 punten nodig voor een voldoende." En elk onderdeel van een vak moest op zichzelf ook voldoende zijn, dus niet dat je slechte cijfers kon compenseren. Eigenlijk best goed geregeld als je een topic als dit leest. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-02-2016 20:12:28 ]
pi_160037705
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 09:09 schreef Baretta00 het volgende:
Ik denk niet dat je kans maakt wanneer je dit aanvecht, want de OER zegt niets over het afronden van cijfers, enkel over beoordelingen in hele cijfers.

Houd er trouwens ook rekening mee dat de beoordeling op de UU van 1 tot 10 loopt en die op de tue van 0 tot 10. Een 5.5 op de UU zou dus een 5 zijn op de tue. Dat plaatst het minimaal moeten halen van een onafgeronde 6 wellicht in een ander daglicht.
Niet helemaal want vorig jaar kreeg iemand met 2x een 5,5 wél een 6.

Maargoed ik ga eens proberen m'n cijfer te veranderen bij de tentameninzage.
  woensdag 24 februari 2016 @ 23:20:23 #21
434283 topdeck
graag op anoniem
pi_160191673
Steek je energie in het hertentamen. Ja je kunt juridisch gelijk hebben, maar tactisch gezien zou ik alvast gaan leren mocht je geen gelijk krijgen,

Dus ook al win of verlies je, ga leren voor het hertentamen als dat mogelijk is. Het is wel goed om assertief/vechtlustig te zijn, maar je moet ook nadenken wat dit voor gevolgen kan hebben met de betreffende docent (misschien zie je hem later weer in een ander vak? Hoe reageert hij tegen je tijdens het inzien van je tentamen? etc,). Probeer puntjes te halen tijdens het inzien vaan je tentamen enzo.

Dus pick your battles. en ga er vanuit dat de slechtste scenario waar komt (hertentamen).

Blijf professioneel en rustig in je articulatie/discussie, maak geen vijand van je docent :') Straks naait 'hij je nog harder tijdens het hertentamen. Dus kijk uit.

Ik denk niet dat je juridisch veel kans maakt aangezien je docent bepaalt dat minimum cijfer een 6 is en je een 5.75 gehaald hebt (ja hij negeert de 5.5 conventies, dat mag hij doen voor zover ik weet, en afronden onder de voldoende grens (een 6 in jouw geval) naar een geheel getal gebeurt ook bij andere beta opleidingen @ UU)
graag op anoniem
pi_160197622
Wat mij vooral stoort is die mail in de spoiler. Dat riekt nogal naar willekeur. Aangezien hij dan nog eens kijkt naar het hele examen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')