http://nos.nl/nieuwsuur/a(...)lingen-op-komst.htmlquote:'Vanuit Afrika nog grote stroom vluchtelingen op komst'
Sinds het begin van dit jaar zijn zo'n 77.000 vluchtelingen in Griekenland aangekomen, blijkt uit nieuwe cijfers van VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR. Een eensgezinde oplossing heeft Europa ondertussen nog steeds niet gevonden. En dan moet de vluchtelingenstroom vanuit Afrika nog op gang komen, waarschuwt generaal-majoor buiten dienst Frank van Kappen vanavond in Nieuwsuur.
"Er heerst hevige droogte in delen van Afrika. De verwachting is dat de hongersnood een ongekende omvang zal aannemen", zegt Van Kappen. "Er wordt gevreesd dat de huidige vluchtelingenstroom zal worden versterkt vanuit Afrika. Er zijn zo'n 30 tot 50 miljoen mensen in beweging. Als zij ongecontroleerd naar Europa komen, wordt de stabiliteit van Europa aangetast."
Hongersnood
Doordat er nauwelijks regen valt in delen van Afrika, mislukken oogsten op grote schaal. Tientallen miljoenen mensen in Afrika kampen met hongersnood. Alleen in Ethiopië, Somalië, Eritrea en Zuid-Soedan zijn al meer dan 25 miljoen mensen afhankelijk van voedselhulp, aldus het Wereldvoedselprogramma (WFP) van de Verenigde Naties.
De droogte in Afrika wordt veroorzaakt door El Niņo. Het is een natuurverschijnsel waarbij het zeewater langs de evenaar in de oostelijke Grote Oceaan sterk opwarmt. Dat heeft invloed op het weer in grote delen van de wereld: in sommige landen regent het nauwelijks, terwijl andere landen te maken krijgen met overstromingen.
Video: Wat is El Niņo?
Zichzelf vernietigen
NOS-correspondent Kees Broere was vorige week in Madagaskar, een groot eiland ten oosten van Afrika. De voedselveiligheid van de bevolking is in gevaar door de extreme droogte die El Niņo met zich meebrengt. Het landschap is totaal verdord, de oogsten zijn mislukt.
De bevolking kapt massaal bomen en draagt zo ook bij aan de droogte. Volgens een regionale bestuurder zijn de mensen daardoor bezig zichzelf te vernietigen. En de regen blijft voorlopig uit. "We gaan richting een hongersnood. Hoe overleven we dit tot mei, als het dan pas gaat regenen?"
Die delen hebben niet eens last van El Ninoquote:Doordat er nauwelijks regen valt in delen van Afrika, mislukken oogsten op grote schaal. Tientallen miljoenen mensen in Afrika kampen met hongersnood. Alleen in Ethiopië, Somalië, Eritrea en Zuid-Soedan zijn al meer dan 25 miljoen mensen afhankelijk van voedselhulp, aldus het Wereldvoedselprogramma (WFP) van de Verenigde Naties.
De droogte in Afrika wordt veroorzaakt door El Niņo.
AFKNALLEN BIJ DE GRENS!!!!!!!!!!!quote:Op maandag 15 februari 2016 17:18 schreef PalmRoyale het volgende:
De tijd is gekomen om een metershoge muur om de EU te bouwen. Deze moet uitgerust worden met uitkijkposten die bemand worden door gewapende militairen. Zoiets als de Berlijnse muur. Als Europa nu geen actie onderneemt zijn we gedoemd.
Dit staat in de tekst. Wat is hier suggestief aan?quote:Op maandag 15 februari 2016 17:19 schreef Dven het volgende:
Overigens een vrij suggestieve TT verzonnen door TS. Jammer.
Er zijn 30 tot 50 miljoen mensen in beweging in Afrika. Niet op weg naar Europa, dat heb jij er van gemaakt.quote:Op maandag 15 februari 2016 17:21 schreef polderturk het volgende:
[..]
Dit staat in de tekst. Wat is hier suggestief aan?
"Er wordt gevreesd dat de huidige vluchtelingenstroom zal worden versterkt vanuit Afrika. Er zijn zo'n 30 tot 50 miljoen mensen in beweging. Als zij ongecontroleerd naar Europa komen, wordt de stabiliteit van Europa aangetast."
Dan neem je suggestiviteit vanuit de tekst over. Naar wat voor fondsen is de meneer/mevrouw die deze uitspraken heeft gedaan op zoek?quote:Op maandag 15 februari 2016 17:21 schreef polderturk het volgende:
[..]
Dit staat in de tekst. Wat is hier suggestief aan?
"Er wordt gevreesd dat de huidige vluchtelingenstroom zal worden versterkt vanuit Afrika. Er zijn zo'n 30 tot 50 miljoen mensen in beweging. Als zij ongecontroleerd naar Europa komen, wordt de stabiliteit van Europa aangetast."
Ik heb het de NOS-weerman laatst nog uitgebreid op tv zien uitleggen. Hier een kaartje:quote:Op maandag 15 februari 2016 17:18 schreef Dven het volgende:
Wat een kulbericht.
[..]
Die delen hebben niet eens last van El Nino
Die band die je in centraal Afrika ziet is niet voor dit moment of zelfs de afgelopen zes maanden van toepassing.quote:Op maandag 15 februari 2016 17:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik heb het de NOS-weerman laatst nog uitgebreid op tv zien uitleggen. Hier een kaartje:
[ afbeelding ]
Speculatie is dan ook niet erg nieuwswaardig.quote:Op maandag 15 februari 2016 17:25 schreef Jian het volgende:
Het was ook zo belangwekkend en nieuwswaardig!![]()
Dit onderwerp is door ontwikkelingen rond V&D helaas komen te vervallen voor de uitzending van vanavond. Vandaar dat het artikel is verdwenen van de voorpagina en uit de app van Nieuwsuur. Mogelijk komt het later deze week nog aan de orde in de uitzending.
http://nos.nl/nieuwsuur/a(...)lingen-op-komst.html
Zegt natuurlijk weinig. Ze vluchten niet voor het weer maar omdat oogsten mislukken en dergelijke. En dat kan vorig jaar al in gang zijn gezet bijvoorbeeld.quote:Op maandag 15 februari 2016 17:25 schreef Dven het volgende:
[..]
Die band die je in centraal Afrika ziet is niet voor dit moment of zelfs de afgelopen zes maanden van toepassing.
De bron hiervan is een universiteit. Maar jij weet het beter, begrijp ik?quote:Op maandag 15 februari 2016 17:25 schreef Dven het volgende:
[..]
Die band die je in centraal Afrika ziet is niet voor dit moment of zelfs de afgelopen zes maanden van toepassing.
Natuurlijk. Half Afrika onderweg naar Europa. Ik ga maar even een limonadestandje aan de Middellandse Zee opzetten. Succes gegarandeerd.quote:Op maandag 15 februari 2016 17:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Zegt natuurlijk weinig. Ze vluchten niet voor het weer maar omdat oogsten mislukken en dergelijke. En dat kan vorig jaar al in gang zijn gezet bijvoorbeeld.
Ik denk dat 50 miljoen nog weinig is. Als klimaatsverandering doorzet zou dit makkelijk honderden miljoenen kunnen worden.
Ik zeg niet dat ik het beter weet dan de maker van het kaartje. Ik ben er wel beter mee bekend dan dat jij bent en derhalve laat ik me niet door het kaartje misleiden.quote:Op maandag 15 februari 2016 17:30 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De bron hiervan is een universiteit. Maar jij weet het beter, begrijp ik?
NB: In het Achtuurjournaal van 9 februari zat een uitgebreid item over El Niņo (vanaf 19:24 minuten), gevolgd door uitleg over het fenomeen door Peter Kuipers Munneke (vanaf 21:52 minuten).
http://www.npo.nl/nos-journaal/09-02-2016/POW_02990730
Daarom is ontwikkelingshulp belangrijker dan mensen denkenquote:Op maandag 15 februari 2016 17:30 schreef Dven het volgende:
[..]
Natuurlijk. Half Afrika onderweg naar Europa. Ik ga maar even een limonadestandje aan de Middellandse Zee opzetten. Succes gegarandeerd.
quote:Op maandag 15 februari 2016 17:33 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik het beter weet dan de maker van het kaartje. Ik ben er wel beter mee bekend dan dat jij bent en derhalve laat ik me niet door het kaartje misleiden.
Maar daar is er juist meer regen in somalie.quote:Op maandag 15 februari 2016 17:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik heb het de NOS-weerman laatst nog uitgebreid op tv zien uitleggen. Hier een kaartje:
[ afbeelding ]
Je interpreteert informatie verkeerd en derhalve misbruik je bronnen.quote:Op maandag 15 februari 2016 17:36 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Nogmaals: het kaartje is gebaseerd op input van een universiteit. Ik haal dat kaartje en ook nog een toelichting van een weerman aan als bronnen. Wat doet mijn deskundigheid er dan toe? Ik haal toch legitieme bronnen aan?
Wat is je punt precies? Wil je een medaille voor de NWS-user die het meest over El Niņo weet?
quote:In West Africa, initial conditions in 2015 were aligning in a similar way to the massive 1972 drought that devastated the Sahel with widespread food insecurity at or beyond crisis levels. During this event, the impact of drying from El Niņo tipped the region into full blown drought. While seasonal vegetation development in the West African region showed indeed effects of early-season rainfall deficits in 2015, which translated into delays in planting and early crop development in the Sahel, the suspected El Niņo effect seems to have been counterbalanced by various oceanic and meteorological systems in the Atlantic resulting in a relatively normal rainy season later in the year (July/August/September).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |