Het derde deel (MOO3) komt eindelijk uit 6 jaar na Master of Orion 2: Battle at Antares (MOO2) en staat helemaal aan de top van m'n verlanglijstje van aan te schaffen games.
Kort uitgelegd: je bouwt in beurten je rijk op van planeten en stelsels en je moet de anderen verslaan door middel van macht door oorlog, handel, de hoogste zetel in de Orion senaat. In de tussentijd moet je je rijk dus zo besturen dat je je doel kan bereiken.
Besteed je meer aandacht aan wetenschap en minder aan schepen, dan zal je sneller aan nieuwe uitvindingen komen met de betere wapens en aandrijvingen, maar zal je weinig schepen hebben die misschien tegen een overmacht moeten vechten ten tijde van oorlog. Wil je je aandacht op handel vestigen, dan moet je politiek sterk zijn en je vijanden aftroeven of paaien.
Schepen kun je zelf ontwerpen met de gedane uitvindingen en zelfs eigen namen geven. Zelf weet ik niet of het nu nog mogelijk is om sterrenstelsels een naam te geven zoals dat in MOO2 mogelijk was.
De diplomatie tussen de sterrenrijken is volgens de makers sterk verbeterd en dat was bij MOO2 wel anders; van het ene na de andere ronde verklaarde dat rare insekt van een buurman jou de oorlog terwijl je daarvoor nog goede vriendjes was. Met MOO3 hoop ik dat de diplomatie ook echt veel dieper gaat en dat je meer spionage-mogelijkheden hebt zoals de makers beloven.
De meeste van de 8 hoofdrassen Humanoid, Etherian, Geodic, Cybernetik, Ichthytosian, Harvesters, Insectoid en Saurian hebben onderling nog verschillende soorten die ook nog door de speler aangepast kunnen worden naar eigen smaak of tactiek.
Een van de ontwikkelingen van het nieuwe spel vind ik wat minder: er zijn nu space-lanes, soort van wormgaten die sterrenstelsels met elkaar verbinden. In veel andere space strategy games was dat geen succes en ik vond dat bij bijv. Pax Imperia II zo vervelend dat ik na een paar weken spelen het spel al weer in de verdomhoek heb gestopt.
Gelukkig kan je in MOO3 nog wel tussen sterrenstelsels vliegen zonder gebruik te maken van de space-lanes, maar de tocht duurt zo veel langer. De reden voor het gebruik van space-lanes volgens de makers is dat het minder snel oorlog uitlokt vanwege de choke points, strategische stelsels die van belang zijn voor aanvoer van oorlogsschepen, waar je dus rekening mee moet gaan houden als je een oorlog wilt beginnen.. Leuk voor de mensen die rustig aan willen spelen, maar als je oorlogszuchtig bent ben je al gauw geSaddamed.
De meest recente releasedatum is nu verschoven naar 4 december (was 25 november) vanwege een 'savegame bug'. Die paar dagen extra kan er nog wel bij na 6 lange jaren.
Minimum specs:
Windows® :
Macintosh® :
URLs en bronnen gebruikte informatie:
http://www.moo3.com
http://www.orionsector.com
Officieel MOO3 forum
http://www.gamespy.com/previews/november02/moo3pc/index.shtml
Vergeef me als er foutjes in mijn verhaal zitten. Ik wil de features vooral zelf ontdekken in het spel dan dat ik er echt alles over moet gaan lezen in de verschillende sites.
Wel zijn er reacties van Beta-testers te lezen op Beta Tester Impressions en die zijn vooral bemoedigend over de game zelf. Zelfs enkele meest skeptische posters die al twee jaar hun suggesties en meningen gaven aan de ontwikkelaars hebben mogen meetesten en zijn enthousiast. Vooral over de ruimtegevechten waren ze zeer over te spreken. Het is niet zo flitsend 3D zoals Homeworld, maar zodra de vloten elkaar gaan bestoken en de ontploffingen komen, dan moet je bek wel openvallen van verbazing, volgens de testers.
Nog even dan...
Voor de gene die het willen weten.
Greetz.,
wil hem wel graag gaan halen dan...
[edit]
Amazon heeft dit te melden: Release Date: 17 January, 2003
[Dit bericht is gewijzigd door Skimmer op 10-01-2003 12:17]
quote:See for yourself!
Op woensdag 8 januari 2003 16:55 schreef TV het volgende:
Is dat zo'n Turn Based Strategy spel? En is het grafisch ook nog een beetje goed? want ik hou wel van Futuristische ruimte strategy spellen..
quote:Nee nog niet.
Op vrijdag 10 januari 2003 12:14 schreef Skimmer het volgende:
Is ie nou uit of niet???wil hem wel graag gaan halen dan...
quote:Het concept van bestuur?
Op zaterdag 11 januari 2003 01:14 schreef Dr_Crouton het volgende:
Het is toch wel erg frusterend voor de fans van de oude delen. De eerste schok was dat enkele rassen werden geschrapt en alleen als minor races zouden terugkeren in verschillende situaties.
Daarna werd het concept van bestuur en AI omgegooid en sindsdien is het alleen maar uitstellen, uitstellen en nog eens uitstellen. De verwachte release van begin december werd uitgesteld omdat er bugs zouden zijn in de multiplayer en nu zijn we al ruim een maand verder en dat testen en bug-jagen duurt toch wel erg lang.
Bedoel je daar de user interface mee? Die hebben ze inderdaad nog een keer flink onder handen genomen, was ook weer goed voor een verschuiving van de release date
Maar het duurt nog 1,5 maand voordat ie uitkomt? Damn... da's weer lang
quote:Het is te vergelijken met Civilization, maar dan met zonnestelsels ipv stukjes land. Qua grafische hoogstandjes valt het best tegen dan wat je misschien gewend bent, maar de tactische spacebattles in MOO3 schijnen indrukwekkend te zijn volgens de beta-testers.
Op woensdag 8 januari 2003 16:55 schreef TV het volgende:
Is dat zo'n Turn Based Strategy spel? En is het grafisch ook nog een beetje goed? want ik hou wel van Futuristische ruimte strategy spellen..
Ik speel nog regelmatig MOO2 en het is erg verslavend, hoe irritant achteloos de computer AI ook is als tegenstander.
Klackon Ambassador: "Greetings Crouton. Our illuminous leader Qrzatxal demands a gift to fortify the friendship between our people. Give us 2500 BC."
Crouton fronst: "Forget it."
Klackon Ambassador: "Alright then. To war!"
Crouton vloekt: ("WTF!")
Dan maar een van hun kolonies platbombarderen en een eigen kolonie er op stichten. Zal ze leren. *stuurt vlaggeschip Valkyrie Vixen en enkele kleinere slagschepen af op een mooie large mineral rich en terran class Klackon kolonie..*
Enkele turns later:
"Pats! Boem! Fzzzzt! Take that! Putt! Putt! Putt! Klaboem! Kggggg! Nkotb! Boem! Bros! Nooooo....!"
(een zes jaar oude game, dus verwacht echt geen supermooie graphics met surround geluid.)
Kolonie vernietigd, nu nog 1 turn wachten tot mijn eigen kolonieschip aankomt en:
"Caldyna II just colonized, place your orders for future production."
Does this sound... Nerdish?
quote:Nee, er was iets met Imperial Focus Points ofzo. Soort van regeerakkoord die je vaststelt en dat de Ai en dus de regionale gouveneurs er aan zullen moeten houden, met wat kleine aanpassingen hier en daar door de speler zelf. Dat werd overboord gegooid begin vorig jaar. Samen met, idd, de interface dat te complex was. Ze hadden eik gelijk die babyblauwe kleur eruit moeten flikkeren, want dat vind ik nog steeds niet uit zien. Maar goed, als de game zelf maar goed is.
Op zaterdag 11 januari 2003 01:18 schreef Speed24 het volgende:[..]
Het concept van bestuur?
Bedoel je daar de user interface mee? Die hebben ze inderdaad nog een keer flink onder handen genomen, was ook weer goed voor een verschuiving van de release date
Maar het duurt nog 1,5 maand voordat ie uitkomt? Damn... da's weer lang
GEK word ik er elke ochtend van, MTV springt aan, en als ik wakker lig te worden, elke dag weer : ''lekker bellen met hem.....''
[/offtopic]
[ontopic]
Ik wacht ook al een poosje op MoO3, eindelijk weereens een goeie turnbased-game. (ben Age of Wonders 2 inmiddels wel weer aardig zat)
Previously, the company had indicated a January 16th release [related story]. - DanQ
quote:Hoeren... dat zijn het
Op woensdag 15 januari 2003 10:16 schreef STING het volgende:
Infogrames Germany has pushed their release date of Master of Orion III back to February 25th. This announcement falls closely in line with a press release disseminated by its American counterpart last Monday [see story].Previously, the company had indicated a January 16th release [related story]. - DanQ
Dat betekent dus dat de schijfjes nu gedrukt worden en dat retailers het (nog moeten) inkopen voordat het eindelijk in de schappen ligt... Dus hopelijk zal het nog eerder dan 25 februari verschijnen.
De game is vandaag wereldwijd uitgebracht als we dit nieuwbericht mogen geloven! Toch maar naar bed om morgen vroeger op te staan en de game kopen.
Weer een verslaving bij...?
[Dit bericht is gewijzigd door STING op 25-02-2003 09:02]
quote:Driebergen?? Da's iets te ver voor vandaag, moet zo werken. Ik bel MediaMarkt Amsterdam ff..
Op dinsdag 25 februari 2003 10:18 schreef PBateman1978 het volgende:
PC-Media Driebergen heeft m
quote:ze leveren aan huis/werk hoor..... voor 14:00 uur besteld, volgende dag in huis
Driebergen?? Da's iets te ver voor vandaag, moet zo werken. Ik bel MediaMarkt Amsterdam ff..
quote:Klinkt erg goed (behalve die verzendkosten dan: 7,95 euro), want MediaMarkt heeft het (nog) niet. Om nu tientallen guldens uit te geven om een spel een week eerder binnen te krijgen dan de meeste retailers... Ik ga nog even verder zoeken en anders doe ik het.
Op dinsdag 25 februari 2003 10:32 schreef PBateman1978 het volgende:[..]
ze leveren aan huis/werk hoor..... voor 14:00 uur besteld, volgende dag in huis
PC media namen tel niet meer op, ik w8 op emailtje terug van ze
Must ... have .... moo3 ...
quote:Telefonische bereikbaarheid tot 12:30u, staat op de site. Ze hebben nu nog 3 op voorraad, de rest is al besteld/gereserveerd. Dus als je nu nog online bestelt...
Op dinsdag 25 februari 2003 12:40 schreef Fe2O3 het volgende:
Free record shop voorlopig niet, het is nog niet binnen op distributie centrum.
Dynabyte hopen allemaal v/d week of hebben geen idee.PC media namen tel niet meer op, ik w8 op emailtje terug van ze
Must ... have .... moo3 ...
Ik kon gewoon niet meer wachten, te lang uitgesteld. Dan maar morgen per post binnenkrijgen.
quote:En daar kom je na een halve ochtend rondbellen pas mee grmbl
Op dinsdag 25 februari 2003 13:04 schreef PBateman1978 het volgende:
mocht je m missen bij pcmedia, www.dimensionplus.nl heeft m ook
Ik kan iig niet wachten tot ik m heb, dan maar wat meer betalen, dan maar de USA versie, ik MOET MoO3 zsm spelen.....
quote:Maar vraag me af of het wel een leuk spel is.
Op woensdag 26 februari 2003 09:13 schreef Strolie75 het volgende:
Ene, heeft iemand hem al?
[Dit bericht is gewijzigd door Diovarus op 26-02-2003 09:22]
quote:
Op woensdag 26 februari 2003 09:16 schreef Diovarus het volgende:
Ik heb hem al. Van een nieuwsserver afgehaalt.
quote:what?
Op woensdag 26 februari 2003 09:18 schreef Strolie75 het volgende:[..]
![]()
![]()
quote:http://www.eurogamer.net/content/ss_moo3
Op woensdag 26 februari 2003 09:23 schreef Chen het volgende:
Geen screens?
quote:Effe kijken........
Op woensdag 26 februari 2003 09:23 schreef Diovarus het volgende:[..]
http://www.eurogamer.net/content/ss_moo3
quote:Je moet er maar van houden
Op woensdag 26 februari 2003 09:25 schreef Chen het volgende:[..]
Effe kijken........
Ziet er wel cool uit!
De USA versie, en dus GEEN DVD-doosje, maar een ouderwetse kartonnen doos, en een dikke handleiding
Jammer alleen dat ik er pas morgenavond aan kan beginnen, vanavond geen tijd...
quote:Veel plezier ermee...
Op woensdag 26 februari 2003 10:25 schreef PBateman1978 het volgende:
Hij is net bezorgdDe USA versie, en dus GEEN DVD-doosje, maar een ouderwetse kartonnen doos, en een dikke handleiding
Jammer alleen dat ik er pas morgenavond aan kan beginnen, vanavond geen tijd...
Ik vond het niks... Ben meer een fistpersoon shooter game.
quote:Aangezien je net je post hebt geedit weet je heel goed "wat?".
Op woensdag 26 februari 2003 09:22 schreef Diovarus het volgende:
what?
Verwacht niet te veel hoogstaande grafisch geweld, het is een strategiespel, geen 3-D shooter ofzo. De eerste twee delen waren zwaar verslavend (MOO2 staat nog steeds op m'n HD) dus ik ben heel erg benieuwd.
quote:Ow vet... nou maar hopen dat ie in de winkels straks ook zo is uitgevoerd...
Op woensdag 26 februari 2003 10:25 schreef PBateman1978 het volgende:
Hij is net bezorgdDe USA versie, en dus GEEN DVD-doosje, maar een ouderwetse kartonnen doos, en een dikke handleiding
Jammer alleen dat ik er pas morgenavond aan kan beginnen, vanavond geen tijd...
Ik wordt echt schijt ziek van die DVD doosjes...
Nog niet binnen. Of TPG zit te slapen, dag ervoor posten, de volgende dag bezorgen-garantie doen ze al niet meer, of die winkel heeft het nog niet of te laat verstuurd.
[huilie]
Als er nou een troost was voor deze dag, dan was het dat nog...
Ik moet zeggen dat het me prima bevalt, al die klachten die je leest op de officiele messageboards snap ik niet helemaal....
Grafisch stelt het geen reet voor, maar het is volgens mij het meest uitgebreide spel wat ik in tijden gespeeld heb !
Vanavond maar weer verder gaan.....
In de vorige spellen was die 'een beetje beperkt', er was toegezegd dat dit een stuk verbeterd zou worden...
Welke gek gaat er immers oorlog verklaren aan een ras dat militair 100x zo groot is als hij zelf???
quote:De diplomacy is op zijn minst apart te noemen, soms word er in turn 3 bv. oorlog verklaard zonder reden, waarna ze dat weer terugdraaien in turn 5, en in turn 7 wederom de oorlog aan je verklaren...
Kan iemand al iets zeggen over de diplomacy??
Volgens de off. msg boards lijkt het in het begin een beetje vreemd, maar na een poos spelen schijnt het allemaal logisch te worden....
Het is in ieder geval een stuk uitgebreider als in MoO2 !
quote:Dat zou positief moeten zijn...
Op vrijdag 28 februari 2003 11:19 schreef PBateman1978 het volgende:[..]
Het is in ieder geval een stuk uitgebreider als in MoO2 !
maar als er weer zonder reden oorlog verklaard wordt... ach... meestal was het zo dat je dat ras dan maar tot uitsterven bedreigde soort terugbracht...
Hoe zit het nu eigenlijk met tech? kan je nu eindelijk een ras terug het stenen tijd perk in bombarderen, of blijven ze zowiezo alle research houden?
quote:Geen idee, ik heb pas 1 keer een planeet aangevallen waarna ik een task force met ''Planetary Bombardment'' ships wilde maken (die ik zelf ontworpen had), maar een task force maken lukte maar niet...
Hoe zit het nu eigenlijk met tech? kan je nu eindelijk een ras terug het stenen tijd perk in bombarderen, of blijven ze zowiezo alle research houden?
Vanmorgen kwam ik er dus achter dat ik alleen maar ''system ships'' gemaakt had, en die kunnen niet van planeet naar planeet vliegen
(1 voordeel, mijn thuisplaneet is nu SUPER goed beveiligd met 16 Long Range attack cruisers, en 4 Planetary Bombardment cruisers )
En die patch zal er wel moeten komen want hoewel ik het nog niet veel heb kunnen spelen, de eerste bugs zijn al weer ontdekt:
- de alarmklok die je bij Options kan instellen werkt wel, maar maakt het scherm alleen maar donkerder en de muiscursor onzichtbaar. Als je het UI-geluid aan hebt laten staan, kan je even naar zo'n knop zoeken. De cursor is dan wel onzichtbaar, maar is er nog wel. Even klikken en het spel kan weer doorgespeeld worden.
- gisteren kreeg ik al bij de eerste turn, toen ik een beetje rondkeek in de schermpjes, een zwart scherm met de mededeling "DirectX 8.x can not find surface" waarna het spel er mee stopte en zomaar naar de desktop sprong. Ik dacht dat ik toch wel de meest recente Direct X versie had, maar daar ga ik vanavond nog wel even naar kijken.
Pfff, het is moeilijk om toe te geven, maar het moet maar, om te waarschuwen: Ik vind de game maar weinig fun hebben.
- Weg is de mogelijkheid om je kleur te kiezen.
- Weg is de mogelijkheid om het zonnestelsel (planeet) die je coloniseert een eigen naam te geven.
- De vlaggen zijn ronduit lelijk.
- Het plaatje van het ras dat je gaat spelen is gefixeerd, je kan geen ander plaatje kiezen. In MOO2 kon je weliswaar beperkt kiezen, maar die keuze was er wel!
- De AI neem niet een beetje, maar een heleboel micromanagement van je over zodat je nauwelijk wat te zeggen hebt over de te bouwen voorzieningen en schepen en de research.
- De Battle Screen is ronduit lelijk.
- En je kan je scheepje niet eens laten terugtrekken uit een gevecht, al ram je tig keer op Retreat.
- 800x600 is gewoon te laag, een development team van slechts 5 mensen is geen excuus.
- De UI is niet intiuitief genoeg, ik moet dan weer ergens halverwege het scherm zijn om de ene window weg te klikken en bij de volgende moet ik weer helemaal onder aan zijn. Ik dacht dat ze dat hadden verbeterd, wie weet hoe de eerste versie tijdens het ontwerp er uit zou hebben gezien... Was vast een hel. Te veel pull-down menuutjes maken het geheel irritant te bedienen zodat ik al geen zin meer had om schepen te ontwerpen. De hele interface is eik te omslachtig.
- Vijandelijke spionnen zijn nauwelijks te pakken dus krijg je elke ronde weer een machteloze melding dat je empire onrustig is door oproerkraaiers van de vijand.
- Geef je opdracht dat een bepaalde planeet automatisch gecoloniseerd moet worden, komt er een colony ship aan, maar even later zie je nog een colony ship achter de eerste aan gaan, terwijl één schip voldoende is! Oeps, over het hoofd gezien tijdens de lange Betatest periode?
- Geen feedback in je scheepsontwerpen omdat je niet kan zien wat welk wapen wat heeft gedaan in de pielige Battle Screen.
Ik heb nu slechts enkele uren speeltijd opzitten, maar ik heb er geen lol aan beleefd. Ik bleef wel spelen en hoopte dat het nog wel komt, maar het komt er maar niet. Het is allemaal te groots van opzet, je moet doen aan macromanagement, want de AI neemt alles van je af. Met als gevolg dat je er een beetje als zoutzak bijzit, op de Next knop moet klikken en maar kijken wat alles doet, want dat is alles waar je nog een beetje controle over lijkt te hebben.
Ik wil schepen bouwen en kijken wat ie doet en zo nodig dan verbeteren als het niet zo goed uitpakt. Ik wil planeten een eigen naam geven zodat ik echt het gevoel heb dat de empire die ik ga creëeren echt van mij is. Ik wil kiezen wat ik wil researchen en niet wachten op random berichten van de wetenschappers die zelf denken te weten wat ik nodig heb. Aargh!
De game is flink gehyped, en ik heb er een beetje aan meegewerkt middels dit topic, maar het is een teleurstelling geworden. Ik wilde een nog beter uitgewerkte MOO2, maar kreeg Ascendancy 2 voor terug.
Na een uur of 8 gespeeld te hebben kom ik tot dezelfde conclusies als jij.
Wat ik het meest storende vind is dat ik allerlei starships ontworpen had, daarna een gevecht aanging, maar dus niet eens wist of mijn schepen met net ge-researchde quark cannons nou goed bezig waren of niet....
Er is in het gehele spel veel te weinig feedback, elke turn krijg je weer van die loze berichten : ''your scientists now have reached level 10 manufacturing'' o.i.d. en wat dat nou precies inhoudt wordt helemaal nergens gemeld !!
Nee, ik ben ook diep teleurgesteld, ik ga wel weer terug naar Age of Wonders 2 om mijn TBS behoeftes te voeden, iemand de US versie van MoO3 kopen ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |