quote:
In dit geval, dus wanneer een groep agressieve tokkies zich agressief gedraagt, zowel tegen voedselinspecteurs alswel later tegen de politie, dan mag die politie zich daar idd van mij zeer hard tegen wapenen.
Andersom trouwens ook, dus als politieagenten inslaan op ongewapende burgers die vreedzaam protest voeren, zoals we 2 jaar geleden een paar keer zagen tijdens Occupy/Yellow Umbrella, dan ben ik ook van mening dat je gewoon die agent terug mag pakken.
Ik weet alleen even niet goed waar deze rellen nu precies om gaan: een oude man die was aangereden, hawkers/fishball-verkopers, of toch de onderrliggende onvrede over de huidige sociaal-maatschappelijke en politieke situatie in HK.
Het incident met de oude man lijkt het 'vonkje', de situatie met de hawkers lijkt me de al aanwezige spanning in die buurt tussen locals en instanties de afgelopen weken, en de situatie met 'Mainland' is natuurlijk al jaren een flinke gasbel onder de gehele HK maatschappij, vooral bij jongeren en armen.
Ik kan me trouwens wel goed indenken dat instanties zich verzetten tegen hawkers op straat: vaak illegale waar, voedsel waarvan de afkomst niet bekend is of de kwaliteit niet gegarandeerd kan worden (en in Hong Kong zijn ze zeer streng wat betreft (vers) voedselkeuring etc etc), en vaak staan ze ook gewoon in de weg, dus voor iemand's winkel. op de stoep, etc etc. Als je hier in Alkmaar zomaar even door de week een verkoopstalletje neer zet voor de V&D, dan neem ik ana dat de politie er ook binnen ene half uurtje is om te zeggen dat je op moet rotten.
Als dat 1 hawker is die dat doet, dan zal dat weinig problemen geven, maar in Hong Kong zijn dat er dus velen, iedere middag/avond weer, en wellicht zitten er ook nog Triads achters, ofwel actief (ga daar staan en verkoop deze shit even), ofwel passief (gewoon ex-tuig), dus dan krijgen die inspecteurs al snel een hele grote bek en bedreigingen om hun oren. Woonde zelf in een straat waar dit vaak voorkwam, en ik zit er een beetje tussenin qua mening, dus die standjes vond ik altijd wel leuk (3 prima voetbalshirts gekocht voor 100HK$ (10 euro) totaal bijvoorbeeld, en ze verkopen soms ook ander leuk spul zoals Beats by Dre, en whatever), maar met voedsel is dat toch iets anders, en als ze mensen gaan lopen bedreigen, dan hoor je ze idd gewoon keihard aan te pakken.