Zeker dat het geen gietijzer of gresbuis is? Evt. kan je 't ding met latex wit schilderen. Ik had ooit in m'n huis een rioolafvoer door de kelder van asbestcementbuis. Wit gelatexed net als de kelderwanden. Nooit een haan naar gekraaid, ook niet door de VNG koperkeurder (nou zagen die lui überhaupt al niet veel).quote:Op maandag 8 februari 2016 17:47 schreef AapNootMuis het volgende:
Vandaag een huis bezichtigd uit de jaren '70 waarin asbest aanwezig is in de vorm van standleiding(en). Zolang er niet aan de installatie geklust wordt... kan dat dan een probleem zijn of moeten we er niet te bang voor zijn??
Die waren in die tijd heel gebruikelijk, afvoerpijpen van asbest. Ze liggen ook nog vaak onder de grond in de tuinen.quote:Op maandag 8 februari 2016 18:02 schreef jpajs het volgende:
ls standleiding heb ik ze eigenlijk nog niet mee gemaakt. Dus een beetje verbaasd dat ze kennelijk ook voorkomen.
Inderdaad. Overigens is dat waarschijnlijk hechtgebonden asbest; het is de vraag of dat zo problematisch is. Lekker laten zitten zou ik zeggen.quote:Op maandag 8 februari 2016 19:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
Die waren in die tijd heel gebruikelijk, afvoerpijpen van asbest. Ze liggen ook nog vaak onder de grond in de tuinen.
Het is zeker hechtgebonden asbest, maar ook deze verweren over tijd en laten vezels los.quote:Op maandag 8 februari 2016 19:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Inderdaad. Overigens is dat waarschijnlijk hechtgebonden asbest; het is de vraag of dat zo problematisch is. Lekker laten zitten zou ik zeggen.
Zet ze dan in de verf of draai er tig rollen tape omheen,quote:Op maandag 8 februari 2016 19:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
Het is zeker hechtgebonden asbest, maar ook deze verweren over tijd en laten vezels los.
je kan er van alles mee doen. Ik zou ze weghalenquote:Op maandag 8 februari 2016 19:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Zet ze dan in de verf of draai er tig rollen tape omheen,
Weegt het risico bij het weghalen wel op tegen het voordeel (van het weghalen)?quote:Op maandag 8 februari 2016 19:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
je kan er van alles mee doen. Ik zou ze weghalen
Het risico is wel laag bij een gecertificeerd bedrijf.quote:Op maandag 8 februari 2016 19:43 schreef blomke het volgende:
[..]
Weegt het risico bij het weghalen wel op tegen het voordeel (van het weghalen)?
quote:Op dinsdag 9 februari 2016 10:37 schreef Knuppel1983 het volgende:
Van een paar keer met asbest werken krijg je geen enge ziektes.
Even uit nieuwsgierigheid: Waarom doe je dat niet andersom?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 11:35 schreef AapNootMuis het volgende:
Op dit moment geen verbouwplannen dus nog niet aan de orde. Bouwkundige keuring doen we natuurlijk, maar pas nadat we overeenstemming over de koopsom bereikt hebben.
De kans is inderdaad geweldig klein, maar niet 0. En die enge ziektes zijn helaas ook behoorlijk eng. Verder klopt het advies van knuppel in grote lijnen wel. De afweging moet ieder voor zich maken.. maar van bijvoorbeeld een wiel van een oude brommer of motor uit elkaar schroeven hangt je garage ook wel een tijdje onder de troep. Zelfs van het parkeren van een oldtimer in een garage stuift al vanalles rond. Toch doen we dat zonder er bij na te denken.quote:
Hoe kom je aan deze informatie als ik vragen mag?quote:Op dinsdag 9 februari 2016 10:37 schreef Knuppel1983 het volgende:
Ik ga nu advies geven dat waarschijnlijk niet door iedereen gewaardeerd wordt, maar anders hoor je alleen maar de doemverhalen.
AC bevat 2% asbest, die goed vast zit in de cement. Mits je het goed aanpakt is het risico dat je iets oploopt verwaarloosbaar klein.
Koop een overall met hoodie en het juiste stofmasker. Laat je handschoenen en schoenen aftapen door iemand anders. Maak alles goed nat en wrik de buizen los. Lukt dit niet koop dan speciale couveusezakken, waarmee je contained aan de buis kunt werken. Alternatief is natte doeken erom en kapot slaan. Weerom intapen indien mogelijk. je wilt evt. vezels daar houden waar je ze kunt opvangen. Stop alles in dubbele stevige zakken die je goed dicht maakt.
Nadien dweil je alles op (niet vegen en niet stofzuigen!). Dit is het belangrijkste onderdeel van de werkzaamheden. Als laatste gooi je al je kleren in een plastic zak. Vervolgens douchen. Het afval lever je in als asbest bij het mileuperron. Even informeren van tevoren want ze zijn niet allemaal even coulant.
Van een paar keer met asbest werken krijg je geen enge ziektes. Denk ook eens aan de vele asbestbranden, waar de deeltjes door de lucht zweven. Iedereen komt in contact met asbest, en het schijnt dat er altijd een percentage in de lucht zit. Wordt je er dagelijks aan blootgesteld zoals mensen die het voor hun werk verzaagden etc., dan loopt het risico op. Ook wanneer je het niet goed verwijdert dus, want dan zweven de deeltjes voor eeuwig in je huis. (de reden waarom je niet moet gaan vegen of stofzuigen).
Let op deze instructie geldt alleen voor asbestcement. Heb je niet hechtgebonden materiaal zoals leidingisolatie laat dan de mannen in witte pakken komen, of zie ervan af. Je kunt het uiteraard ook gewoon laten zitten, maar mijn ervaring is dat de buizen na 50 jaar hun levensduur wel bereikt hebben. Ze gaan scheuren en dat wil je na een verbouwing liever niet.
Even met een vitale tachtig jarige een deal maken.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 10:37 schreef Knuppel1983 het volgende:
Ik ga nu advies geven dat waarschijnlijk niet door iedereen gewaardeerd wordt, maar anders hoor je alleen maar de doemverhalen.
Die 'kan' is 0,0000001%. Bij wijze van. Het vezeltje moet zich net op de verkeerde manier vastzetten en die kans is erg klein. Maar na jaren gaat dat percentage door langdurige blootstelling toch flink oplopen.quote:Op dinsdag 9 februari 2016 17:33 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Hoe kom je aan deze informatie als ik vragen mag?
De een zegt dat je van een vezeltje in je longen asbestkanker kan krijgen, de ander zegt, zoals jij, dat je dat pas krijgt als je er jaren mee gewerkt hebt...
Ik vind t maar eng iig, asbest. Als ik per ongeluk met iets tegen t dak van mn schuurtje met asbestdak stoot hou ik altijd even mn adem in.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |