abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159721907
Ik heb bij stadsfietsen erg snel dat de banden lek gaan of de spaken verbuigen en aangezien mountainbikes veel dikkere banden hebben en tweedehands vaak zelfs nog goedkoper zijn dan een stadsfiets zat ik te denken om er een aan te schaffen.

Is dit aan te raden of zitten aan mountainbikes ook nadelen behalve het gebrek aan spatbord?
pi_159722183
Spatbord kan je erop zetten. Al worden die mountainbikespatborden wel snel gejat denk ik want je doet ze met een soort van klittenband eromheen. Ook moet je rekening houden dat je geen bagagedrager hebt in veel gevallen.

Nu heb ik op mijn mountainbike wel een bagagedrager gezet die je aan je zadelstang klemt maar er kan maar maximaal 10kg op of zo.

Verder zijn mountainbikes erg diefstalgevoelig. Ook omdat je de wielen er makkelijk afhaalt en zo.

Alleen de reden dat je snel lekke banden krijgt lijkt me geen reden om een mtb te kopen. Ik zou gewoon eens nieuwe banden op je huidige fiets zetten want het kan ook gewoon zijn dat ze oud en droog en versleten zijn.

Heb trouwens met mijn mbt op de 2e dag dat ik hem had (nieuw uit de winkel) ook een lekke band gereden, dus ja shit happens en het zal niet aan je fiets-carrosserie liggen :P

[ Bericht 3% gewijzigd door Baas_bas op 07-02-2016 13:00:09 ]
Dit bericht is intellectueel eigendom van Baas_bas. Het aanpassen, censureren of verwijderen is derhalve niet toegestaan. De lezer is zelf aansprakelijk voor de opvatting van de inhoud van de post. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleent.
pi_159722633
Wat Bas zegt. Koop nieuwe banden.
pi_159735430
Ik vind een mountainbike in de stad onhandig omdat je er minder overzicht op hebt, je kunt wat minder goed omkijken enzo. Maar het ligt er ook een beetje aan wat je woont. In een middelgrote provinciestad zal het minder problematisch zijn dan in hartje Utrecht.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 7 februari 2016 @ 20:24:12 #5
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_159735511
prima, gewoon geen fuck geven en overal over en door heen rijden, alleen niet kwijt kunnen in fietsenrek, maar geen fuck geven dus gewoon tegen de muur zetten
pi_159743991
Toen de mountainbike kwam, zag j vrij snel erna toch ook de citybike. Met bagagedrager en spatborden. Helaas nog steeds geen kettingkast en zwaar trappen, door die dikke banden.
.
pi_159745001
Ligt echt aan je banden, goede stadsfietsbanden kosten wel ¤25/¤30 per stuk, maar zijn lekbestendiger als cheap ass mtb banden.

Ikzelf heb een mountainbike voor de stad omdat ik het onderhoud veel handiger vindt.. Alleen de hoognodige onderdelen en zelf ketting smeren, band vervangen i.p.v. zo'n kettingkast.

Voordelen mtb:
- makkelijker te onderhouden
- meer versnellingen is enerzijds comfortabeler
- stoep op en af raggen

Nadelen mtb:
- zitpositie is sportief
- spatborden
  maandag 8 februari 2016 @ 01:11:08 #8
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_159745346
Jarenlang op een MTB Amsterdam onveilig gemaakt. Vaak op hoge snelheid, stoepjes meepakken, en soms zelfs kleine trappetjes af. Paar goede banden eronder, met een (kevlar) brekerlaag erin, en de bandenspanning op peil houden, en je hebt weinig problemen.

Maar die fiets was ook geen budget tweedehandsje, maar een semi- custom built een met erg goede remmen (aan te raden!) en geen vering, in de stad heb je die niet nodig, maakt hem alleen maar zwaarder.

Heb er zelfs met slicks, profielloze banden, onder gereden. Heerlijke banden als het droog is, maar levensgevaarlijk tijdens regen, want je hebt totaal geen grip meer, en naar je rem kijken is al voldoende om te blokkeren en glij partijen.

Maar als jij denk dat je met een cheap ass MTB'tje met budget bandjes minder problemen te hebben, denk er dan nog maar eens goed over na. Een van de dingen waarop bespaard wordt bij goedkope fietsen zijn de wielen. Op mijn fiets kon ik zonder problemen van een rand van 40 centimeter hoog afspringen, en landen op het achterwiel. Probeer je dat met een MTB van de gamma, kan je op zijn minst een nieuw achterwiel halen, en als je pech hebt is na een paar keer je frame krom.
pi_159746641
Gewoon stadfiets behouden.
International
pi_159749620
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 20:21 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik vind een mountainbike in de stad onhandig omdat je er minder overzicht op hebt, je kunt wat minder goed omkijken enzo.
Klopt, hoog en rechtop zitten is in de stad veel fijner. Het hele stuur vol met kabels en hendels is erg lastig in fietsenrekken, de bel onder je duim hebben is eigenlijk ook heel handig, De bagagedrager is ook een heel handige uitvinding, een open ketting vraagt onderhoud en voorzichtigheid, en een mountainbike heeft vaak te weinig caster staan waardoor die instabiel wordt wat eigenlijk alleen handig is als je met twee handen aan het stuur geconcentreerd over bospaadjes dendert.

De ideale stadsfiets is volgens mij een opoefiets met stangtrommelremmen, een 3-versnellingsnaaf en 2 bagagedragers. Daarmee kun je ook prima stoeprandje op en af, en als de wielen toch te krom worden dan kun je die zo recht laten trekken, itt aluminium velgen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 8 februari 2016 @ 11:28:58 #11
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_159749985
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 11:02 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Klopt, hoog en rechtop zitten is in de stad veel fijner. Het hele stuur vol met kabels en hendels is erg lastig in fietsenrekken, de bel onder je duim hebben is eigenlijk ook heel handig, De bagagedrager is ook een heel handige uitvinding, een open ketting vraagt onderhoud en voorzichtigheid, en een mountainbike heeft vaak te weinig caster staan waardoor die instabiel wordt wat eigenlijk alleen handig is als je met twee handen aan het stuur geconcentreerd over bospaadjes dendert.

De ideale stadsfiets is volgens mij een opoefiets met stangtrommelremmen, een 3-versnellingsnaaf en 2 bagagedragers. Daarmee kun je ook prima stoeprandje op en af, en als de wielen toch te krom worden dan kun je die zo recht laten trekken, itt aluminium velgen.
Kan je beter een S-ram 2 versnellingen automaat met terugtraprem nemen.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_159750101
quote:
10s.gif Op maandag 8 februari 2016 11:28 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Kan je beter een S-ram 2 versnellingen automaat met terugtraprem nemen.
Ja, die heb ik ooit gehad. Ik had dat wiel uit een ouwe Lokomotief gehaald en in het frame van een opoefiets gezet. Er zat maar een heel klein scheurtje in de velg, maar toen ik besloot 1 vriend op het stuur mee te nemen en een op de bagagedrager zat ik opeens 14 inch lager en was het gedaan. Maar tot die tijd was het wel een hele luxe opoefiets.

Maar ik vind handremmen toch wel prettig, juist in de stad en met name die stangen als ze nog recht zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 8 februari 2016 @ 11:38:46 #13
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_159750133
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 01:11 schreef versterker het volgende:
Heb er zelfs met slicks, profielloze banden, onder gereden. Heerlijke banden als het droog is, maar levensgevaarlijk tijdens regen, want je hebt totaal geen grip meer, en naar je rem kijken is al voldoende om te blokkeren en glij partijen.
Wat een gelul.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_159750310
Ik had ooit eens bij de fietsenmaker een wit flesje gekocht, met een soort lijm erin, wat je in je band moest spuiten, en dan een stuk moest gaan rijden, waardoor het als een soort extra laagje rubber zou vormen aan de binnenkant van je band, wat er weer voor moest zorgen dat je kon doorrijden na een lekke band (die lijm dicht dan het gaatje ofzo).

Ik heb het alleen nooit in de band gespoten en ben het flesje kwijt. Dus. Maar misschien werkt het!
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_159750566
Ik heb zelf twee fietsen. Een racefiets die is omgebouwd naar een singlespeed fiets (zo'n retro wannabe hipster ding :') ) en een stadsfiets met bagagedrager en voor rek.
Ik gebruik in verschillende situaties dus verschillende fietsen. Als ik naar iemand toe ga, ik hoef niks mee te nemen en het is droog weer ga ik op de singlespeed en als ik wat mee moet nemen of het is wat minder weer dan ga ik op de bagagefiets.
Ik was onder de 100 euro klaar met de omgebouwde racefiets, dus eigenlijk is dit best een goedkope oplossing en een leuk project voor als je eens wat tijd om handen hebt :)
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_159750692
Ik rijd al heel wat jaren met een stadsfiets, dagelijks, en heb echt nog nooit een lekke band gehad. Nu heb ik wel altijd dikke ballonbanden gehad, als je die goed hard oppompt (sowieso aan te raden als je geen lekke banden wil) dan rijdt dat heerlijk. Weinig rolweerstand en meer demping dan standaard banden. Je kan ook zonder problemen stoepen etc meepakken.

Mountainbikes hebben standaard oha profielbanden en dat geeft veel rolweerstand op het asfalt. Bovendien heb ik zelf veel liever rollerbrakes dan v-brakes die meestal op mountainbikes zitten. Rollerbrakes blokkeren niet, da's een groot voordeel. Als je v-brakes niet gewend bent kan dat link zijn, even te hard met voor remmen en je slaat zo over de kop.
  maandag 8 februari 2016 @ 12:14:39 #17
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_159750722
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 11:49 schreef delano.888 het volgende:
Ik had ooit eens bij de fietsenmaker een wit flesje gekocht, met een soort lijm erin, wat je in je band moest spuiten, en dan een stuk moest gaan rijden, waardoor het als een soort extra laagje rubber zou vormen aan de binnenkant van je band, wat er weer voor moest zorgen dat je kon doorrijden na een lekke band (die lijm dicht dan het gaatje ofzo).

Ik heb het alleen nooit in de band gespoten en ben het flesje kwijt. Dus. Maar misschien werkt het!
Latex, zoals bijvoorbeeld http://www.notubes.com/Sealant-C14.aspx
Hier rij ik op mijn mountainbike ook mee, maar dan zonder binnenband. De latex dicht dan de band af, gedeelte blijft vloeibaar en vult dan gaten wanneer ze ontstaan.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  maandag 8 februari 2016 @ 16:34:11 #18
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_159757517
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 11:38 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Wat een gelul.
Wel eens met een setje kojak's gereden op een MTB?

In vergelijking met de grip die je droog hebt, zijn ze nat totaal griploos, en zeker in amsterdam met de putdeksels, wegmarkeringen, tramrails en "wegreparaties" met vloeibaar asfalt is het continu opletten.
  maandag 8 februari 2016 @ 16:38:20 #19
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_159757643
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 16:34 schreef versterker het volgende:

[..]

Wel eens met een setje kojak's gereden op een MTB?

In vergelijking met de grip die je droog hebt, zijn ze nat totaal griploos, en zeker in amsterdam met de putdeksels, wegmarkeringen, tramrails en "wegreparaties" met vloeibaar asfalt is het continu opletten.
Nee.

Wel rij ik dagelijks naar m'n werk in Amsterdam en wekelijks dwars door Amsterdam heen op m'n racefiets.
Nog nooit gehad dat ik slipte en over de kop ging. Ook niet bij nat weer en noodstoppen.
  maandag 8 februari 2016 @ 16:45:29 #20
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_159757830
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 01:11 schreef versterker het volgende:
Op mijn fiets kon ik zonder problemen van een rand van 40 centimeter hoog afspringen, en landen op het achterwiel. Probeer je dat met een MTB van de gamma, kan je op zijn minst een nieuw achterwiel halen, en als je pech hebt is na een paar keer je frame krom.
kun je met een omafiets ook wel :')
  maandag 8 februari 2016 @ 16:46:06 #21
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_159757850
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 16:38 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Nee.

Wel rij ik dagelijks naar m'n werk in Amsterdam en wekelijks dwars door Amsterdam heen op m'n racefiets.
Nog nooit gehad dat ik slipte en over de kop ging. Ook niet bij nat weer en noodstoppen.
magisch, want kinderkopjes in de regen fucken gewoon met alle bekende natuurwetten, hoor
  maandag 8 februari 2016 @ 16:51:51 #22
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_159757976
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 16:38 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Nee.

Dan rij je niet hard genoeg ;)

Op een racefiets zitten veel smallere banden, en hebben daardoor in de regen betere grip.
ik schat dat de Kojak's een 2x zo grote doorsnede hebben als een 700cx25 raceband, dus zijn ze veel gevoeliger voor nat asfalt.
  maandag 8 februari 2016 @ 16:52:17 #23
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_159757983
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 16:46 schreef fs180 het volgende:

[..]

magisch, want kinderkopjes in de regen fucken gewoon met alle bekende natuurwetten, hoor
Sinds wanneer ligt heel Amsterdam vol met kinderkopjes?
  maandag 8 februari 2016 @ 16:52:38 #24
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_159757996
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 16:52 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Sinds wanneer ligt heel Amsterdam vol met kinderkopjes?
1600 ofzo?
  maandag 8 februari 2016 @ 16:54:07 #25
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_159758031
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 16:51 schreef versterker het volgende:

[..]

Dan rij je niet hard genoeg ;)

Op een racefiets zitten veel smallere banden, en hebben daardoor in de regen betere grip.
ik schat dat de Kojak's een 2x zo grote doorsnede hebben als een 700cx25 raceband, dus zijn ze veel gevoeliger.
Neuh, hooguit 1.5 keer zo breed.

Ligt voor een groot deel aan hoe je rijd. Beetje anticiperen scheelt al een hoop.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')