abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159703425
Van de zomer ga ik een roadtrip naar het noorden maken in navolging van een rondje Oost Europa afgelopen zomer (ik weet dus wat ik me op de hals haal kwa autorijden :P )

Is het de bedoeling om weer veel te zien. Landschap fotografie is een prominente hobby tijdens de reis, Dus voornamelijk overdag rijden met wat kleine tussenstops. Om dan aan het einde van de middag op een "place of interest" aan te komen waar ik een hostel kan pakken of een tentje kan opzetten. Om daarna in de avond die plek te gaan verkennen. Reisafstanden zullen dus grotendeels rond de 6 uur moeten liggen om er met wat tussenstops nog in 1 dag doorheen te komen.

Het idee is in 2 weken rond de Oostzee te rijden, om daarna vanaf Litouwen in 2 dagen door te rijden naar Kroatië waar ik dan nog een week vakantie ga vieren bij een vriend met huis daar. Alles bij elkaar moet echter in 3 weken passen (+ een weekend, dus 23 dagen).
De route zou grofweg dit moeten worden:

En de planning is momenteel dit:

Heeft er iemand suggesties voor plekken die ik onderweg echt moet zien? De groene stippen zijn plekken die grofweg als tussenpunten dienen of plekken waar ik echt langs wil. Toffe bergpassen etc. Staan ze wat dichter bij elkaar dan kan ik er meerdere per dag doen.

Want zoals op de kaart te zien, vooral in Finland heb ik behalve wat in het verre Noorden en in het diepe Zuiden, nog niks staan :P Maar ook voor de rest van de trip ben ik op zoek naar tips of op/aanmerkingen over wat vooral te (of niet) doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2016 15:04:31 ]
pi_159704114
Met wat voor auto ga je deze trip maken?
pi_159704121
Mooie route hoor. Ziet er tof uit. ^O^
International
pi_159704418
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 15:22 schreef Mr.Ping het volgende:
Met wat voor auto ga je deze trip maken?

Als het goed is een Skoda Octavia Combi. Afgelopen trip met een Renault Megane gedaan, maar de lease verloopt over een paar maanden en de 1e week van Juli zou de Octavia er dan moeten zijn. Trip staat gepland voor week 3 :+ Als er vertraging oploopt in de levering dan weer de oude vertrouwde Megane. (die je op lange trips zo'n 3x per dag langs de kant moet zetten, motor uit, deuren open en dicht en weer verder rijden.. omdat de navigatie vastliep.. Franse degelijkheid *)

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2016 15:37:57 ]
  Moderator zaterdag 6 februari 2016 @ 17:07:15 #5
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_159706543
Noordkaap is de moeite niet waard. Van de Lofoten zou ik doorsteken naar Rovaniemi (dorp van Santa Claus!) in Finland.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_159707242
Met recht een monstertrip. Gaaf hoor! Hoeveel km is het? Met beetje mazzel kan je weer een leasewagen uitzoeken als je terug bent :)

Is wel een flink stuk groter dan je vorige reis?

Slovenië: Vrsic pas, mangrt pas en wurzenpas(Op grens oostenrijk)

Kroatië: Plitvice meren.
Voor wat foto's, kijk hier
pi_159707287
Interesting!

Ik heb zo ongeveer dezelfde route maar dan zonder Kroatië al een keer uitgestippeld voor met de motor.

:)
pi_159707896
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 17:43 schreef polariteit het volgende:
Gaaf hoor! Hoeveel km is het?
10600km zonder omwegen. Dus het zal waarschijnlijk eerder tegen de 14k aan gaan lopen dan 11k :P

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 17:43 schreef polariteit het volgende:
Is wel een flink stuk groter dan je vorige reis?
:Y
Al lag bij de vorige reis de nadruk meer op rondcrossen door de Alpen, ik had een verlanglijstje van een stuk of 12 epische bergpassen die ik wilde zien/doen, dus heb van de 2 weken die die tocht duurde bijna 6 dagen in de Alpen zitten zigzaggen en weinig kilomers gemaakt. Het hele stuk Twente-Berlijn-Krakau-Birkenau-Slowakije-Budapest-Vukovar heeft maar 5 dagen gekost.

*edit*
Even mijn planning van de oost-europa trip van vorig jaar gepakt. Dat was ~6700km in 2 weken (16dagen) . Pak ik even het primaire stuk van deze komende reis, dan kom ik voor Twente-Warschau uit op 7700km in 15 dagen. Alleen zit er dan nu nog een extra Kroatië vakantie van een week aanvast geplakt :P

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2016 18:21:29 ]
  Moderator zaterdag 6 februari 2016 @ 22:11:48 #9
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159714264
Coole reis 8-) Tankpas van de baas? :D

Wat betreft je bezoek aan Litouwen, het kasteel van Trakai schijnt de moeite waard te zijn.

Klaipeda is de bekendste kustplaats.

Qua steden is Vilnius verreweg het interessantste. Mocht je een 'leuk' museum zoeken, ga voor het KGB en holocaust museum of naar het energie en technologie museum.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_159714336
Dat zijn inderdaad flink wat kilometertjes. 1 ding is zeker, je moet er wel van houden. Heb zelf vorig jaar in de VS ook ongeveer dezelfde hoeveelheid km's in mijn eentje gereden, maar dan in 4 weken (27 dgn). Toen had ik echt wel momenten dat ik helemaal klaar was met autorijden en een paar dagen op de zelfde plek bleef. Kon ik er weer dagen tegenaan :)

Scheelt wel als je heel veel verschillende landschappen hebt, dan blijft het interessant :D

Vergis je trouwens niet in de reistijden in Noorwegen, je kan naar niet echt lekker 130 rijden ofzo. Eerder 60 oid :)
Voor wat foto's, kijk hier
pi_159714542
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 22:11 schreef derLudolf het volgende:
Coole reis 8-) Tankpas van de baas? :D
Aber natürlich O-)
Wanneer brandstof uit eigen zak moest komen had ik wel een vliegreisje van 2 tientjes met Ryanair geboekt ofzo :') Zo cheap ben ik dan ook weer :P

quote:
1s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 22:11 schreef derLudolf het volgende:
Wat betreft je bezoek aan Litouwen, het kasteel van Trakai schijnt de moeite waard te zijn.

Qua steden is Vilnius verreweg het interessantste. Mocht je een 'leuk' museum zoeken, ga voor het KGB en holocaust museum of naar het energie en technologie museum.
Kasteel van Trakai gaat op de lijst ^O^ KGB/Holocaust museum ook.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2016 22:25:10 ]
  Moderator zaterdag 6 februari 2016 @ 22:44:53 #12
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159715033
quote:
99s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 22:24 schreef CrashO het volgende:

[..]

Aber natürlich O-)
Wanneer brandstof uit eigen zak moest komen had ik wel een vliegreisje van 2 tientjes met Ryanair geboekt ofzo :') Zo cheap ben ik dan ook weer :P

[..]

Kasteel van Trakai gaat op de lijst ^O^ KGB/Holocaust museum ook.
Top. Trakai heb ik zelf niet bezocht toen ik dat was, maar schijnt mooi te zijn, ligt ook in een nationaal park.

Er ligt ook nog een of ander maf Sovjet park.

Laat je hier nog foto's zien? Als je dat niet van plan bent moet je even op de Duitse A31 afrit 19 nemen. Sta ik wel op de carpool plaats :+

In Slovenië is met meer van Bloed trouwens ook een mooie omgeving
:)
  Moderator zondag 7 februari 2016 @ 11:17:05 #13
45833 crew  Fogel
pi_159720258
Voor Noorwegen kan je beter van gemiddeld 60km/u uitgaan in je planning. 70 is erg optimistisch. Zelfs de E6 loopt gewoon door dorpen heen waar je maar 30 of 50 mag.
En dat je op sommige stukken 80 mag wil niet zeggen dat je dat ook wil (bochten, afgronden) of kan (kuttoeristen die niet snappen dat ze een rechtervoet hebben) rijden.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  Moderator zondag 7 februari 2016 @ 11:49:21 #14
45833 crew  Fogel
pi_159720828
Waar ben je in geinteresseerd, behalve autorijden? Maakt het wat makkelijker om goede tips te geven. Wil je in de steden die je bezoekt ook wat doen?
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_159720973
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 14:57 schreef CrashO het volgende:
om daarna vanaf Litouwen in 2 dagen door te rijden naar Kroatië
Gaat je waarschijnlijk niet lukken. Het is sowieso krapjes, maar volgens jouw kaartje wil je ook nog een rondje langs Servië en Bosnië maken. Nou kan het meevallen aan de grens, maar ik zou er niet op rekenen.
pi_159724070
Ga je binnenkort dood dat je zoveel mogelijk wil zien ofzo?
pi_159725009
quote:
1s.gif Op zondag 7 februari 2016 11:49 schreef Fogel het volgende:
Waar ben je in geinteresseerd, behalve autorijden? Maakt het wat makkelijker om goede tips te geven. Wil je in de steden die je bezoekt ook wat doen?
Fotografie :P Er gaat een shitload aan camgear mee (van zowel mezelf als mijn reisgenoot).
Maar omdat overdag het licht veelal te scherp/grof is om sfeervolle foto's mee te kunnen schieten, geef ik de voorkeur om overdag te verplaatsen van locatie om dan in de namiddag / avond een lokatie te verkennen (wat bij de poolcirkel vrij laat is, waarsch net nog middernachtzon rond de periode dat ik er ben :P), rond te lopen en veel foto's te schieten. Al zal ik ook overdag natuurlijk genoeg stoppen om foto's te maken. Een goed shot van een Fjord zal ook met slecht licht nog steeds beter zijn dan geen shot van een Fjord :P

In de steden behalve de lokale keuken proberen, zoek ik dus niet zo veel op het gebied van musea/cultuur aangezien die dan toch allemaal al dicht zijn. Ik ben meer op zoek naar bezienswaardigheden, historische binnensteden, mooie bergpassen, etc.

quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 11:58 schreef vaduz het volgende:
Gaat je waarschijnlijk niet lukken. Het is sowieso krapjes, maar volgens jouw kaartje wil je ook nog een rondje langs Servië en Bosnië maken. Nou kan het meevallen aan de grens, maar ik zou er niet op rekenen.
Kaartje is een grove lijn op een lage resolutie kaart. Servië en Bosnië blijf ik van weg. Maar mijn bestemming (Vukovar) ligt tegen de Servische grens aan en de snelweg richting Zagreb loopt tegen de Bosnische grens :P

Alle grensovergangen die ik zal oversteken zijn Schengengebied. Alleen tussen Hongarije en Kroatië is nog een controle.

quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 13:39 schreef MCH het volgende:
Ga je binnenkort dood dat je zoveel mogelijk wil zien ofzo?
Neuh? Ik heb alleen meestal al alles wat me boeit in een stad gezien in 2 a 3 dagen. Dus dan voer ik dat in de zomer op naar 1 avond en 1 ochtend om meer plekken te zien en krijg je dit :P

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2016 14:02:36 ]
  Moderator maandag 8 februari 2016 @ 12:12:45 #18
45833 crew  Fogel
pi_159750688
quote:
99s.gif Op zondag 7 februari 2016 14:00 schreef CrashO het volgende:

[..]

Fotografie :P Er gaat een shitload aan camgear mee (van zowel mezelf als mijn reisgenoot).
Maar omdat overdag het licht veelal te scherp/grof is om sfeervolle foto's mee te kunnen schieten, geef ik de voorkeur om overdag te verplaatsen van locatie om dan in de namiddag / avond een lokatie te verkennen (wat bij de poolcirkel vrij laat is, waarsch net nog middernachtzon rond de periode dat ik er ben :P), rond te lopen en veel foto's te schieten. Al zal ik ook overdag natuurlijk genoeg stoppen om foto's te maken. Een goed shot van een Fjord zal ook met slecht licht nog steeds beter zijn dan geen shot van een Fjord :P

In de steden behalve de lokale keuken proberen, zoek ik dus niet zo veel op het gebied van musea/cultuur aangezien die dan toch allemaal al dicht zijn. Ik ben meer op zoek naar bezienswaardigheden, historische binnensteden, mooie bergpassen, etc.

[..]

Kaartje is een grove lijn op een lage resolutie kaart. Servië en Bosnië blijf ik van weg. Maar mijn bestemming (Vukovar) ligt tegen de Servische grens aan en de snelweg richting Zagreb loopt tegen de Bosnische grens :P

Alle grensovergangen die ik zal oversteken zijn Schengengebied. Alleen tussen Hongarije en Kroatië is nog een controle.

[..]

Neuh? Ik heb alleen meestal al alles wat me boeit in een stad gezien in 2 a 3 dagen. Dus dan voer ik dat in de zomer op naar 1 avond en 1 ochtend om meer plekken te zien en krijg je dit :P
In Fredrikstad heb je een mooie oude binnenstad, Gamlebyen. Maar die poorten gaan wel dicht op een gegeven moment, dus dat moet je evt plannen.

In Oslo zijn Telthusbakken en Damstredet plekken waar je toffe oude houten huizen kan vinden. Vanaf Ekebergparken/-sletta heb je mooi uitzicht over het Oslofjord. En natuurlijk ook vanaf Holmenkollen/Frognerseter.

In Bergen heb je Bryggen en Fløybanen.

Ålesund heeft een mooi Jugenstil centrum, en ze hebben een uitzichtpunt vanaf waar je goede fotos kan maken.

In Trondheim kan je de toren van de kathedraal beklimmen en goede fotos maken vanaf de top (maar ook daar ben je gebonden aan openingstijden), of vanaf het fort (zie je vanaf de hele stad, dat witte ding op een heuvel :P). Ook is Bakklandet een geschikte plek om fotos te maken. Vooral vanaf de oude stadsbrug.
  dinsdag 9 februari 2016 @ 10:35:13 #19
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_159774655
Ik zou iig bij Kiruna gewoon doorsteken naar Finland. Verder zijn die honderden KM's in het noorden vrij zinloos. of je moet inderdaad graag eens op de noordkaap willen zijn, waar het 9/10 keer toch kutweer is en je geet reet ziet. en het voor de rest ook niet heel bijzonder is.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  Moderator dinsdag 9 februari 2016 @ 11:07:09 #20
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_159775152
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 10:35 schreef Dven het volgende:
Ik zou iig bij Kiruna gewoon doorsteken naar Finland. Verder zijn die honderden KM's in het noorden vrij zinloos. of je moet inderdaad graag eens op de noordkaap willen zijn, waar het 9/10 keer toch kutweer is en je geet reet ziet. en het voor de rest ook niet heel bijzonder is.
Wat ik dus in post 5 van dit topic schreef.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  dinsdag 9 februari 2016 @ 11:07:54 #21
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_159775170
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 11:07 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Excuus dat ik niet alles doorlees. Al is het iets wat niet vaak genoeg gezegd kan worden ;)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_159775692
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 11:07 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Was ik intussen ook al min or meer van plan, om een paar dagen speling in de planning te creëren, voornamelijk voor de Noorse kust, omdat alles anders toch wel erg krap zou worden :P Jammer dat ik de kaap dan niet kan bezoeken, maar zoals je (en de rest) al noemde, 2 a 3 dagen extra aan de reistijd plakken voor een in de mist gehulde grintplaat, kan waarschijnlijk beter besteed worden :P

Ik zal vanavond even een update van het kaartje posten. Geplande route is hier en daar wat veranderd om langs genoemde plekken te komen en hier en daar wat ruime in de planning te creëren.

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 09-02-2016 11:40:22 ]
  Moderator dinsdag 9 februari 2016 @ 11:43:42 #23
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_159775778
Krakow in Polen is ook wel de moeite waard trouwens, daar loopt je route niet langs zie ik?
pi_159775839
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2016 11:43 schreef derLudolf het volgende:
Krakow in Polen is ook wel de moeite waard trouwens, daar loopt je route niet langs zie ik?
Vorige zomer al bezocht :) (zie bovenste kaartje O-) )
pi_159781916
quote:
99s.gif Op zondag 7 februari 2016 14:00 schreef CrashO het volgende:
Servië en Bosnië blijf ik van weg.
Zonde.. ;) Vorig jaar met de auto in Bosnië geweest, prachtig land.

Ziet er verder erg tof uit, wil ook nog eens een trip naar het Noorden maken, ga dit topic even volgen :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')