quote:
Op zondag 7 februari 2016 14:00 schreef CrashO het volgende:[..]
Fotografie

Er gaat een shitload aan camgear mee (van zowel mezelf als mijn reisgenoot).
Maar omdat overdag het licht veelal te scherp/grof is om sfeervolle foto's mee te kunnen schieten, geef ik de voorkeur om overdag te verplaatsen van locatie om dan in de namiddag / avond een lokatie te verkennen (wat bij de poolcirkel vrij laat is, waarsch net nog middernachtzon rond de periode dat ik er ben

), rond te lopen en veel foto's te schieten. Al zal ik ook overdag natuurlijk genoeg stoppen om foto's te maken. Een goed shot van een Fjord zal ook met slecht licht nog steeds beter zijn dan geen shot van een Fjord

In de steden behalve de lokale keuken proberen, zoek ik dus niet zo veel op het gebied van musea/cultuur aangezien die dan toch allemaal al dicht zijn. Ik ben meer op zoek naar bezienswaardigheden, historische binnensteden, mooie bergpassen, etc.
[..]
Kaartje is een grove lijn op een lage resolutie kaart. Servië en Bosnië blijf ik van weg. Maar mijn bestemming (Vukovar) ligt tegen de Servische grens aan en de snelweg richting Zagreb loopt tegen de Bosnische grens

Alle grensovergangen die ik zal oversteken zijn Schengengebied. Alleen tussen Hongarije en Kroatië is nog een controle.
[..]
Neuh? Ik heb alleen meestal al alles wat me boeit in een stad gezien in 2 a 3 dagen. Dus dan voer ik dat in de zomer op naar 1 avond en 1 ochtend om meer plekken te zien en krijg je dit

In Fredrikstad heb je een mooie oude binnenstad, Gamlebyen. Maar die poorten gaan wel dicht op een gegeven moment, dus dat moet je evt plannen.
In Oslo zijn Telthusbakken en Damstredet plekken waar je toffe oude houten huizen kan vinden. Vanaf Ekebergparken/-sletta heb je mooi uitzicht over het Oslofjord. En natuurlijk ook vanaf Holmenkollen/Frognerseter.
In Bergen heb je Bryggen en Fløybanen.
Ålesund heeft een mooi Jugenstil centrum, en ze hebben een uitzichtpunt vanaf waar je goede fotos kan maken.
In Trondheim kan je de toren van de kathedraal beklimmen en goede fotos maken vanaf de top (maar ook daar ben je gebonden aan openingstijden), of vanaf het fort (zie je vanaf de hele stad, dat witte ding op een heuvel

). Ook is Bakklandet een geschikte plek om fotos te maken. Vooral vanaf de oude stadsbrug.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan