abonnement Unibet Coolblue
pi_159692252
Hebben jullie tips voor het herstellen van een zware burnout? ik ga al naar de psycholoog binnenkort.
  zaterdag 6 februari 2016 @ 08:12:45 #2
262 Re
Kiss & Swallow
pi_159696879
dat ligt er helemaal aan wat de oorzaak is van de burnout natuurlijk...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_159698173
Sporten, praktische psychologie (gericht op het nu en niet op het verleden) en ergonomie.

Er zijn gezondheidscentra die trajecten hiervoor aanbieden vanuit de basisverzekering; kost je dus je eigen risico. DBC's heet dat.

Ik ben er even uit maar kijk op:
http://kliniek-kopenlijf.nl/
http://www.oca.nl/
http://www.tigra.nl/

En zo zijn er meer.
pi_159698335
Het is inderdaad wel erg belangrijk wat de redenen zijn van de burnout.

Die moet je eerst helder in kaart krijgen zodat je je aanstaande 'terugkeer' in het proces beter kunt inrichten dan de vorige keer :P Het liefst met zoveel mogelijk rust en vrijheid van verplichtingen indien mogelijk in de aankomende fase.

Kijk op welke levensterreinen je vastliep, of loopt en neem die kritisch onder de loep. En pas die aan om herhaling te voorkomen. De psycholoog kan je daar zeker mee helpen.

Succes in ieder geval.
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_159699390
Rust. En vooral: op een gegeven moment denk je dat het wel weer gaat, maar als je dan weer dingen gaat oppakken ben je binnen no time terug bij af, dus tuin daar niet in en neem echt voldoende rust gedurende een langere tijd.
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
pi_159700859
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 11:40 schreef LadyOracle het volgende:
Rust. En vooral: op een gegeven moment denk je dat het wel weer gaat, maar als je dan weer dingen gaat oppakken ben je binnen no time terug bij af, dus tuin daar niet in en neem echt voldoende rust gedurende een langere tijd.
Idd rust. En beseffen dat het geen griepje is waar je met een week vanaf bent.
Een goede vriend van me kwakkelt er al anderhalf jaar mee en ondervindt steeds dat effect wat je omschrijft. Dat hij zich weer beter lijkt te voelen en weer wat wil doen, en dat hij dan weer onderuit gaat omdat er iets kleins niet helemaal gaat zoals verwacht.
Als de wereld een groot vraagteken voor je is ?
Strek je eens uit !
  zaterdag 6 februari 2016 @ 14:21:16 #7
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_159702592
Het gaat twee kanten op:
• Nee zeggen tegen dingen waar je geen zin in hebt. Dat betekent dat je opmerkingen gaat krijgen van vrienden en familie, misschien zelfs ruzie. Maar dat is dan vette pech voor hen. Nee, ik help niet met verhuizen. Nee, ik draai geen bardienst. Nee, ik breng je niet naar het station. Nee, dat werk neem ik er niet bij.
• Ja zeggen tegen sporten, sociale activiteiten, hobbies, en andere dingen die je leuk vindt.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_159703968
Ik ben inmiddels een heel eind gevorderd in mijn herstel en kan vertellen wat voor mij gewerkt heeft.

1. absolute rust aan je hoofd.
- Agenda leegruimen, enkel afspraken die er toe doen met betrekking tot je herstel erin zetten.
- Verplicht jezelf niks, in het begin kan zelfs de afwas doen gewoon teveel zijn, lekker laten staan en pizza bestellen.

2. Hulp vragen
- Coaching van bijvoorbeeld praktijkondersteuner huisarts of psycholoog, die geeft je tips en advies om bij te komen en te herstellen, en ook om te achterhalen wat de oorzaak is geweest. Het is niet altijd zo, maar komt veel voor dat er wat meer achter zit en je je levensstijl wat moet veranderen.
- Vrienden en familie uitleggen wat er aan de hand is, en hulp vragen. Al is het maar meegaan met boodschappen doen, of helpen in het huishouden of wat dan ook. Je hebt ze nodig.
Zeker in het begin stond ik regelmatig in de supermarkt me af te vragen wat ik ook alweer kwam kopen, om vervolgens een half uur nodig te hebben met het kiezen van pastasaus terwijl ik mezelf steeds dommer en kleiner voelde worden.

3. Leuke dingen doen.
- Vanaf nu ga je de tijd dat je energie hebt besteden aan dingen waardoor je je beter gaat voelen, dus die je leuk vind. Zolang het niet in strijd is met de wet is dat het enige wat je doet. Maakt geen zak uit wat het is. IJsjes eten midden in de winter, prima. Ik heb mezelf regelmatig in een pluizige deken gewikkeld en ervan genoten dat ie zo lekker zacht was. Ook nam ik twee uur om te ontbijten op mijn balkon.

4. codewoord: nee.
- Alles waarvan je al moe wordt als je eraan denkt: nee. Gewoon nee, niet doen. Ook al is je hele vriendengroep overgekomen uit Afrika en hebben ze lekker voor je gekookt: als jij moe wordt als je eraan denkt: afzeggen. Bellen, uitleggen en afzeggen. Mensen wennen er vanzelf aan dat je even volkomen onbetrouwbaar bent, en geloof me, mensen vinden het fijn dat je het aangeeft. En beter nog, waarschijnlijk is er een heel aantal mensen dat weet waar je doorheen gaat, en je graag een beetje helpen.

5. naar buiten
Als het lukt, probeer naar buiten te gaan en wat te bewegen. Maar houdt nr. 4 in de gaten. Geen verplichting, nee is nee. Ik heb deze zomer een prachtig kleurtje opgedaan doordat ik hele dagen rond aan het fietsen was en op het strand lag. Vond het heel fijn om in de natuur te zijn.
pi_159705963
Tja gewoon de dingen doen die jij leuk vind, geen druk of stress, wel jezelf een ritme geven, zo verplichte ik mezelf altijd voor 9 uur opstaan en voor 00 uur naar bed, zodat het normale ritme erin bleef. Ik ben ook twee keer naar maatschappelijk werk geweest maar die kon mij niet helpen.
pi_159708796
Rust. Veel rust. Vermijden van stress. Sporten. Meditatie.
pi_159716636
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 14:21 schreef Hallmark het volgende:
Het gaat twee kanten op:
• Nee zeggen tegen dingen waar je geen zin in hebt. Dat betekent dat je opmerkingen gaat krijgen van vrienden en familie, misschien zelfs ruzie. Maar dat is dan vette pech voor hen. Nee, ik help niet met verhuizen. Nee, ik draai geen bardienst. Nee, ik breng je niet naar het station. Nee, dat werk neem ik er niet bij.
• Ja zeggen tegen sporten, sociale activiteiten, hobbies, en andere dingen die je leuk vindt.
Ik heb nog twintig weken school en dan vakantie en dan nog korte stage voor mn diploma, maar zal ik wel naar school gaan? Ik trek t reizen niet eens denk ik. Misschien kan ik t thuis de opdrachten maken. Wel naar als je niks kunt maar wel wat wilt doen.

Ik moest laatst zelfs kotsen.
  zondag 7 februari 2016 @ 09:17:02 #12
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_159718994
quote:
1s.gif Op zondag 7 februari 2016 00:08 schreef WP8iscool het volgende:
Ik heb nog twintig weken school en dan vakantie en dan nog korte stage voor mn diploma, maar zal ik wel naar school gaan? Ik trek t reizen niet eens denk ik. Misschien kan ik t thuis de opdrachten maken. Wel naar als je niks kunt maar wel wat wilt doen.

Ik moest laatst zelfs kotsen.
Maar wat is precies de oorzaak? Dat is belangrijk, want die moet zoveel mogelijk weggenomen worden. Je studiebelasting?

Als het reizen een belasting is, dan moet je dat inderdaad niet doen. En wellicht kun je die stage vervangen door een (theoretische) werkopdracht, in overleg met een vertrouwenspersoon op je studie?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_159720009
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 09:17 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Maar wat is precies de oorzaak? Dat is belangrijk, want die moet zoveel mogelijk weggenomen worden. Je studiebelasting?

Als het reizen een belasting is, dan moet je dat inderdaad niet doen. En wellicht kun je die stage vervangen door een (theoretische) werkopdracht, in overleg met een vertrouwenspersoon op je studie?
ik vermoed dat 't stage is geweest , met wat enkele persoonlijke dingen/omstandigheden die hebben bijgedragen. Alleen anderhalf jaar terug zo ook een burnout gehad, alleen toen vrij snel weer doorgegaan. Dat was ook door stress en een vervelende stage.
pi_159720031
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 februari 2016 16:46 schreef Fem_LittleLady het volgende:
Tja gewoon de dingen doen die jij leuk vind, geen druk of stress, wel jezelf een ritme geven, zo verplichte ik mezelf altijd voor 9 uur opstaan en voor 00 uur naar bed, zodat het normale ritme erin bleef. Ik ben ook twee keer naar maatschappelijk werk geweest maar die kon mij niet helpen.
Dat is wel een goede idd ritme houden. Ga ik nu ook proberen te doen.

Daarnaast is thuis zitten na een tijdje ook vervelen
pi_159721591
quote:
1s.gif Op zondag 7 februari 2016 00:08 schreef WP8iscool het volgende:

[..]

Ik heb nog twintig weken school en dan vakantie en dan nog korte stage voor mn diploma, maar zal ik wel naar school gaan? Ik trek t reizen niet eens denk ik. Misschien kan ik t thuis de opdrachten maken. Wel naar als je niks kunt maar wel wat wilt doen.

Ik moest laatst zelfs kotsen.
Je zou contact met je begeleider of mentor van school kunnen opnemen en de situatie aan hem/haar kunnen uitleggen. Zij komen dit soort situaties vast vaker tegen en misschien hebben zij ideeën? Maar als je echt een burnout hebt, of gewoon overspannen bent (zit een heel groot verschil tussen die twee) dan zou ik het vooral rustig aandoen en dit soort keuzes even aan andere mensen overlaten. Kost je namelijk veel teveel energie. Gewoon alles even laten dus.
pi_159721641
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 11:04 schreef WP8iscool het volgende:

[..]

ik vermoed dat 't stage is geweest , met wat enkele persoonlijke dingen/omstandigheden die hebben bijgedragen. Alleen anderhalf jaar terug zo ook een burnout gehad, alleen toen vrij snel weer doorgegaan. Dat was ook door stress en een vervelende stage.
Heeft een arts trouwens de diagnose gesteld? Reden dat ik het vraag is dat het een beetje vreemd is dat die je niet al van advies voorzien heeft. De dingen die tot nu toe genoemd zijn zou een huisarts bijvoorbeeld ook wel verteld hebben.
pi_159724835
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 12:31 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Heeft een arts trouwens de diagnose gesteld? Reden dat ik het vraag is dat het een beetje vreemd is dat die je niet al van advies voorzien heeft. De dingen die tot nu toe genoemd zijn zou een huisarts bijvoorbeeld ook wel verteld hebben.
Nee is niet offiiceel vast gesteld, maar al wel door verwezen en intake gehad. Alleen burn out is geen officiele diagnose, dan wordt t iets van manisch depressief ofzo.

Al is het voor mij duidelijk wel burn out als je ook moet kotsen, en elke dag hoofdpijn hebt en je concentratie als een goudvis is.
pi_159745898
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 13:56 schreef WP8iscool het volgende:

[..]

Nee is niet offiiceel vast gesteld, maar al wel door verwezen en intake gehad. Alleen burn out is geen officiele diagnose, dan wordt t iets van manisch depressief ofzo.

Al is het voor mij duidelijk wel burn out als je ook moet kotsen, en elke dag hoofdpijn hebt en je concentratie als een goudvis is.
Dat is apart, ik kreeg de diagnose wel gewoon en alle hulpverleners / artsen waarmee ik te maken had namen dat serieus. Ik weet wel dat je verzekering psychische zorg niet dekt als het vanuit overspannen of burnout komt.

Overigens, kan het zijn dat je burnout en overspannen door elkaar haalt? Burnout is namelijk echt heel ernstig, ben je zo twee jaar zoet mee en je wordt nooit meer echt de oude. Je klachten klinken ook wat meer als overspannen. Zeker nog iets om serieus te nemen, kan ook wel even duren voor je herstelt maar gelukkig gaat dat wel volledig.

Sterkte ermee in elk geval.
pi_159754166
quote:
1s.gif Op maandag 8 februari 2016 02:15 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Dat is apart, ik kreeg de diagnose wel gewoon en alle hulpverleners / artsen waarmee ik te maken had namen dat serieus. Ik weet wel dat je verzekering psychische zorg niet dekt als het vanuit overspannen of burnout komt.

Overigens, kan het zijn dat je burnout en overspannen door elkaar haalt? Burnout is namelijk echt heel ernstig, ben je zo twee jaar zoet mee en je wordt nooit meer echt de oude. Je klachten klinken ook wat meer als overspannen. Zeker nog iets om serieus te nemen, kan ook wel even duren voor je herstelt maar gelukkig gaat dat wel volledig.

Sterkte ermee in elk geval.
Ik heb vorige burn out/overspannen ook best wel zwaar gehad, haar uitval, hele tijd hoofdpijn, kon toen ook geen vakantie werk doen. Heb toen hele zomervakantie en nog paar weken thuis gezeten. Nu ook weer zwaar, moest zelfs een avond overgeven na alle stress, had ook extreme concentratie verlies, moeite met lezen, soms niks meer kunnen doen, geen eetlust, geen libido, geen sociale contacten,

De psycholoog gooit het idd onder een ander kopje zodat het denk ik idd verzekerd wordt.

Ik hoop dat ik wel weer de oude wordt, zou wel erg zijn als ik zoveel schade heb gehad.
  maandag 8 februari 2016 @ 19:19:44 #20
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_159761374
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 14:43 schreef WP8iscool het volgende:
Nu ook weer zwaar, moest zelfs een avond overgeven na alle stress, had ook extreme concentratie verlies, moeite met lezen, soms niks meer kunnen doen, geen eetlust, geen libido, geen sociale contacten
Wow, je had het flink te pakken :{

Wees alsjeblieft voorzichtig. Dit is kennelijk al de tweede keer. Straks pak je een echte burnout en de gevolgen zijn niet te overzien. Vergis je niet wat dit met je kan doen, het gaat echt heel ver.

Sommigen schieten in paniekaanvallen en fobieen zoals pleinvrees. Sommigen kunnen gewoon niet meer aan het werk. En een enkeling pakt zoiets als ME/CVS (extreme chronische vermoeidheid). Als je wilt lezen hoe je leven er dan uit ziet, check dan eens het blog van Martine:
http://min-of-meer.blogspot.nl/p/me.html

Dat is echt schokkend, die vrouw kan bijv. per dag douchen en een afwasje doen. En dan houdt het op.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_159824640
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2016 19:19 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Wow, je had het flink te pakken :{

Wees alsjeblieft voorzichtig. Dit is kennelijk al de tweede keer. Straks pak je een echte burnout en de gevolgen zijn niet te overzien. Vergis je niet wat dit met je kan doen, het gaat echt heel ver.

Sommigen schieten in paniekaanvallen en fobieen zoals pleinvrees. Sommigen kunnen gewoon niet meer aan het werk. En een enkeling pakt zoiets als ME/CVS (extreme chronische vermoeidheid). Als je wilt lezen hoe je leven er dan uit ziet, check dan eens het blog van Martine:
http://min-of-meer.blogspot.nl/p/me.html

Dat is echt schokkend, die vrouw kan bijv. per dag douchen en een afwasje doen. En dan houdt het op.
Dat is afgelopen dagen ook wel mijn niveau geweest. Gelukkig vandaag een goede dag, direct even 2 uur gewandeld en voel me best wel happy. Ook ff wat dingen afgezegd voor studie.

wandelen is idd een goede.
pi_159825220
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 13:56 schreef WP8iscool het volgende:

[..]

Nee is niet offiiceel vast gesteld, maar al wel door verwezen en intake gehad. Alleen burn out is geen officiele diagnose, dan wordt t iets van manisch depressief ofzo.

Al is het voor mij duidelijk wel burn out als je ook moet kotsen, en elke dag hoofdpijn hebt en je concentratie als een goudvis is.
Manisch depressief is wel echt iets totaal anders dan een burn out..
pi_159827310
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2016 23:42 schreef madam-april het volgende:

[..]

Manisch depressief is wel echt iets totaal anders dan een burn out..
Ja ik noemde maar wat, ik heb er geen verstand van. Klinkt wel logisch wat je zegt.
  donderdag 11 februari 2016 @ 07:06:54 #24
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_159827704
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2016 23:24 schreef WP8iscool het volgende:
Dat is afgelopen dagen ook wel mijn niveau geweest.
Ja, dan moet je accepteren dat bepaalde dingen gewoon niet bij jou passen.

Ik heb dat zelf ook. Een druk sociaal event met veel vreemde mensen betekent voor mij gewoon dat ik de volgende dag chargrijnig en moe ben. Ik kan dan die week niet nog iets anders sociaal doen.

Het hielp mij om precies te weten welke dingen energie zuigen, en welke energie geven. En die eerste categorie, daar moet je categorisch nee tegen zeggen. Afgelopen jaar ben ik bijvoorbeeld niet meegegaan naar familie rond Kerstmis.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_159829694
Sporten heeft mij goed gedaan, en vissen,... in tijden dat je alleen bent aangezien iedereen werkt doordeweeks. Je moet afleiding vinden en niet in een eeuwige gedachte-spiraal terecht komen.
Lambo of Rekt
pi_159829923
Ik zou zelf niet gaan lopen strepen en beslissingen maken.
Straks beslis jij dat je geen school kan doen, heb je geen juiste diagnose van een hulpverlener en zit jij met de gebakken peren.

Burn-out is trouwens zo opgelopen, maar er vanaf komen kan lang duren.
Ik had het niet eens door, tot dat je terugkijkt en denkt wow!!
Hell To The Liars
  woensdag 17 februari 2016 @ 21:41:21 #27
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_160003444
Tvp
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')