#ANONIEM | donderdag 4 februari 2016 @ 21:53 |
Er wordt altijd zoveel gezeurd over het openbaar vervoer. Automobilisten voelen zich vaak erg trots dat ze hun persoonlijke vervuiler hebben. Het OV krijgt naar mijn mening niet de liefde die het verdient. Natuurlijk heb je wel eens vertraging, maar in de auto heb je ook elke dag files en drukte op de weg. Verder: • Is het vaak goedkoper • Hoef je geen auto aan te schaffen, geen wegenbelasting, geen autoverzekeringen • Is het milieuvriendelijker dan de auto • Je kunt lekker je eigen ding doen tijdens een treinreis. Probeer maar eens een boek te lezen als je achter het stuur zit! • Als je naar het toilet moet kun je vaak gewoon naar het toilet (in de trein dan, voor bussen is het vaak anders). Als je in de auto naar het toilet moet zul je een tankstation moeten vinden. • Voor gehandicapten, ouderen en studenten is er vaak niet eens een andere optie • Gebeuren er veeeeel minder ongelukken met het OV. De auto-industrie heeft bloed aan haar handen. Natuurlijk heeft het OV ook zo zijn problemen, maar veel problemen liggen aan de implementatie en niet aan het idee zelf. Er zijn al veel meer zitplaatsen als de eerste klas wordt afgeschaft of minder stoelen heeft bijvoorbeeld. Als mensen schijt hebben aan het OV dan komt het ook in een vicieuze cirkel terecht. Waarschijnlijk zijn ze dan ook minder bereid beleid voor een goed OV te steunen en dalen de inkomsten uit reizigers, waardoor het OV dus slechter wordt omdat er minder middelen voor ter beschikking zijn. Het OV verdient meer liefde. Hoe meer we het gebruiken, hoe beter het kan worden. ![]() P.S. De autoindustrie heeft ook vaak het OV gedwarsboomd om hun overpriced vervuilers te verkopen. ![]() https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors_streetcar_conspiracy [ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2016 22:01:19 ] | |
Isabeau | donderdag 4 februari 2016 @ 21:56 |
Voor het OV:![]() Ik ga ook veel liever met de trein dan met de auto ![]() ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 4 februari 2016 @ 21:59 |
![]() Maar inderdaad, de bus is iets minder fijn maar is alsnog wel goed te doen vind ik. Al hangt de kwaliteit erg af per bedrijf. Ik heb wel aardige ervaringen met Connexxion, al weet ik dat chauffeurs soms wel slecht worden behandeld. Voor sommige bussen zoeken ze hier vrijwilligers. ![]() | |
Aardbei16 | donderdag 4 februari 2016 @ 22:02 |
Het is OV is absoluut niet goedkoper. Voor een retourtje Den Haag - Groningen betaal ik al 50 euro. Doe ik dat dageljks (op werkdagen) dan ben ik 1000 euro per maand kwijt. Maar reizen met het OV vind ik ook gewoon erg leuk. Beetje relaxen, met m'n mobiel bezig zijn, uit het raam staren enzovoorts. Dat mis ik dan wel weer bij het autorijden. Zo moeten het OV eens wat goedkoper (of gratis!) maken zodat het wat aantrekkelijker wordt. Voor studenten is het natuurlijk al gratis, maar voor de meeste mensen niet. | |
Chinless | donderdag 4 februari 2016 @ 22:03 |
Er zijn anders zat voordelen aan de auto. - ik ben in 20min op m'n werk ipv 60min - ik zit warm, ipv koude bushalte, koud station - geen vieze mensen die naar m'n prachtige lichaam kijken - geen schema om aan te houden maar aanrijden wanneer ik wil. | |
Aardbei16 | donderdag 4 februari 2016 @ 22:07 |
Pics. | |
Catch22- | donderdag 4 februari 2016 @ 22:07 |
Als je dat dagelijks doet moet je een traject abo nemen. Ik vind t OV kut omdat het veel langer duurt over het algemeen. Helemaal van deur tot deur. En als je niet in een stadshart moet zijn is het helemaal waardeloos. | |
Aardbei16 | donderdag 4 februari 2016 @ 22:10 |
Ik denk dat ik dan nog met de auto goedkoper/sneller uit ben. Ik moet ook nog naar het station fietsen + van het station naar eindbestemming fietsen. Of met de bus, wat dan ook weer geld kost. Het is gewoon een heel gedoe, helaas. | |
Glijdt_licht | donderdag 4 februari 2016 @ 22:29 |
Met de auto 20min rijden naar werk. Met OV 1uur en 10 min.. Duidelijk genoeg. En OV krijgt geld zat van de automobilist. | |
#ANONIEM | vrijdag 5 februari 2016 @ 03:40 |
Niet waar. Sinds de A4 open is, stroomt alles vloeiend door op de A13, om maar wat te noemen. Verder: liever in de file in mijn eigen ruimte, dan in de drukte in het ov. Vaak ook duurder. Heb je gelet op de prijsstijgingen? Vooral als je met meerdere mensen tegelijk reist is een auto goedkoper. Persoonlijk: de ongemakken van het ov zijn zo hoog dat ik die extra kosten voor lief neem. Dit is wel een flauwe punt, hoor. Meestal heb je al een auto, of schaf je een auto aan omdat het vooral qua tijd veel scheelt. Als je de auto ook buiten woon-werkverkeer gebruikt, tellen die belastingen en verzekeringen niet extra mee. Je betaalt overigens 27,50 euro per persoon voordat je überhaupt gebruik kunt maken van de trein. En ook dit gaat de goede kant op met elektrische auto's. Verder is 'de milieu' vaak geen prio. Sure. Ik heb altijd een zitplek in de auto. Muziekje aan, lekekr warm; heerlijk in de winter, en het is ook nog eens deur tot deur! En die boek kan ik net zo hard lezen als bijrijder. Leuk dit soort argumenten, maar ik zit niet in de trein om mezelf te vermaken met een boek. Voor die kwartier (voorbeeld) met de trein neem ik geen boek mee, want die kan ik nergens kwijt, want geen tas. Oh ja, had ik al verteld dat ik veel kwijt kan in de auto en dat even boodschappen doen gemakkelijker is met de auto? Om maar eventjes wat te noemen. Leuk dat boek lezen, maar ik wil zitplekzekerheid, vooral in de spits. Dat boeit mij meer dan het lezen van een boek. Allejezus, je wilde koste wat het kost zoveel punten opnoemen hè? Ja, en, dus? Wat is dit nou weer? Als je het kan permitteren neem je een auto, en anders het ov. Het is niet één of het ander, ze kunnen prima naast elkaar bestaan. Bedoel, een auto moet niet eh. Ja, ook weer zo'n argument dat op papier leuk staat, maar totaal geen overtuigend argument of wat dan ook is. Enneh... Spreken ze je hier nou tegen of lees ik dit verkeerd? En juist die implementatie is nouzo enorm belangrijk in de praktijk... Gelukkig gaat de Nederlandse overheid spaarzaam om met het geld van de bevolking en gooien we geen geld weg bij/voor het OV. Bedoel, die Fyra heeft de belastingbetalen alleen maar een miljardje of 11 gekost en de dienstverlening is er echt op vooruitgegaan! Weet je wat? Blijf jij je ov maar gebruiken, blijf ik de auto wel gebruiken. Deal? [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2016 03:42:31 ] | |
#ANONIEM | vrijdag 5 februari 2016 @ 03:47 |
En als we dan toch met flauwe argumenten gaan komen: geen rookpaal waar je ongewenst mee geconfronteerd wordt. Wat is dat zo enorm ranzig in de ochtend, zeg. | |
Drinky | vrijdag 5 februari 2016 @ 03:58 |
-Het OV is duurder, al helemaal als je met 2 of meer personen reist - Het duurt veel langer om ergens te komen. Voorbeeldje: ik moet naar een winkel ergens een paar km verderop. De eerste bus komt te vroeg, de andere te laat waardoor ik de aansluiting mis en 30 minuten op het station extra moet wachten. In totaal heb ik 1:20 uur gereisd, 40 minuten langer dan de rit oorspronkelijk hoorde te duren. De keer erop pak ik de auto en ik ben er binnen 14 minuten, gigantisch verschil. -Uitval van treinen. Ook dit komt gigantisch vaak voor. Laatst weer de eerste trein die ik pak deed 1:30 uur over een ritje van 50 minuten, de trein erop was zo vol dat mensen in het gangpad moesten staan. - Het weer zit vaak tegen, in Nederland ten minste. Wind, kou, regen noem het maar op, vaak sta je er wel eventjes in te wachten. -Buschauffeurs die gigantische eikels zijn en je zien rennen, je tot de deur laten komen en dan gewoon wegrijden alsof ze niks hebben gezien. Hebben ze zowel bij mij als bij andere passagiers regelmatig geflikt. - Meer geld op je OV chipkaart moeten hebben staan dan de rit kost, waardoor je dat geld effectief niet kunt gebruiken. - Dienstregeling die na middernacht stopt, of op zondag niet voor 09:00 begint, waardoor je of moet wachten, of lopen, of een dure taxi moet nemen. Ik kan zo nog uren doorgaan, maar het OV hier is zwaar kut. Er zijn genoeg landen waar ze het wel kunnen, voor normale prijzen, bijna geen wachttijden en 24-Uurs service. In Nederland is het zwaar overpriced en heel slecht geregeld. | |
Geerd | vrijdag 5 februari 2016 @ 04:05 |
Je moet ook niet denken wat doet het ov voor mij? Maar wat kan ik voor het ov doem ! | |
Isabeau | vrijdag 5 februari 2016 @ 08:06 |
Ik zat deze week in een bus waarbij op een gegeven moment de chauffeur zat te bellen. Niet handsfree. En toen niet oplette en niet stopte bij een halte waar iemand er uit wilde. Die moest roepen dat hij de halte voorbij had gereden ![]() Maar er zijn ook wel prettige busverbindingen ![]() | |
Randy_S | vrijdag 5 februari 2016 @ 08:19 |
Waarom die haat op de eerste klas, die 10 extra zit plekken gaan het niet doen. In de spits zit verder de eerste klas ook altijd vol, maar dan kan je je wel concentreren op je werk (of boek). In de twee klas is dat vrijwel niet te doen, ook niet in een stilte coupe waar iedereen er schijt aan heeft. | |
Weltschmerz | vrijdag 5 februari 2016 @ 09:06 |
Het OV heeft geen liefde nodig, het OV heeft ratio nodig. Als ik in de auto zit moet ik er niet aan denken dat al die mensen die in de trein zitten ook op de weg zouden zitten. Hoe meer mensen in de trein en hoe meer goederen per spoor des te prettiger het op de weg is. Liefde is ook iets persoonlijks en daar is het OV te collectief voor. Het is net als met Windows vroeger, je had praktisch geen keuze, dus zat iedereen te zeiken op wat er mis mee was. Als mensen dan een individuele keuze hebben en voor Linux of Apple kiezen dan gaan ze kijken wat er zo goed aaan is ipv wat er niet aan deugt. Omdat het hun eigen keuze is gaan ze liefde voelen. Als je lekker kunt opschieten is het van 'wat heb ik toch een fijne auto en een fijne route uitgezocht', sta je in de file dan ligt het aan de overheid, niet aan je eigen keuze van transportmiddel, route en tijdstip. Dat maakt de auto bijna per definitie een onderwerp van liefde en het OV het mikpunt van klachten. Ik ben zelf ook blij dat beide er zijn zodat ik zelf de keuze heb. Het is een dichtbevolkt en plat land, ideaal om het beste OV ter wereld te hebben. Maak het nou gewoon zo dat mensen die een auto hebben en graag autorijden ook vaak voor het OV kiezen omdat het in dat geval voor hen prettiger is. Het zijn geen concurrenten, ze zijn complementair. | |
Pizza_Boom | vrijdag 5 februari 2016 @ 09:41 |
Op lange afstanden internationaal niet per definitie onwaar, maar zeker niet per definitie waar. Om goedkoper uit te zijn dan met de auto moet je: - Heel vroeg boeken - Accounts aanmaken bij de Duitse, Oostenrijkse, Belgische, Nederlandse en Franse Spoorwegen - Frans, Duits, Nederlands en Engels spreken - Een creditcard hebben - Mazzel hebben dat jouw arrangement er nog is (NS update niet vaak genoeg, dus is ie opeens niet boekbaar) - Alleen reizen of een Duitse/Oostenrijkse/Franse kortingskaart hebben Als ik met de trein naar Oostenrijk wil, moet ik zoeken, mijn reis in delen boeken (NS kent geen complete reis, vele stations niet, compleet boeken in Oostenrijk is duurder, etc), vroeg boeken en hopen dat de gewenste arrangementen nog beschikbaar zijn (men besluit wel eens om een complete verbinding eruit te flikkeren) en alles dat niet Nederlands is met creditcard betalen. Om met de auto naar Oostenrijk te gaan moet ik: Een pinpas hebben en bij de ANWB of onderweg bij een tankstation een autobahnvignet kopen. Dat kan ik zelfs doen aan de grens, 2 minuten voordat ik die over steek. Die staat er toch al. Weet ik niet Groot voordeel aan de nachttrein, lekker slapen. Met de auto stop je in principe iedere 2 tot 3 uur. Dat is geen argument, maar een gevolg van iets anders. Is dat in of exclusief zelfdoding? Mwah, ik vind het idee van: reis eerst naar een plaats waar je niet moet zijn op een tijdstip dat je niet uitkomt om vervolgens te moeten vechten om een zitplaats en langer onderweg te zijn naar een andere plaats waar je niet moet zijn op een tijdstip dat je niet uitkomt om vervolgens zelf je natransport te moeten verzorgen niet echt heel erg aantrekkelijk. Ik merk hier in NH juist precies het omgekeerde. Mensen worden de trein uit gejaagd door NS door halvering van de dienstregeling, verlenging van de reistijd en vermindering van het aantal treinstellen. Het lijkt op de A9 in spitsrichting wezenlijk drukker geworden te zijn sinds de nieuwe dienstregeling in is gegaan. In de maand januari, de maand waarin de effecten van de nieuwe dienstregeling echt duidelijk zijn geworden, is terug te zien in de cijfertjes van Rover. Het traject waarop het meeste gesneden is (het deel tussen Haarlem en Alkmaar van de sprinter Amsterdam - Haarlem - Uitgeest - Alkmaar - Hoorn), staat op nummer 1 en 2 (heen en weer) van de drukste treinen deze maand. Niet gek, voorheen werd er hier een zonetrein gereden. NS noemde het niet zo, maar het was een echte zonetrein. Eerst een deel als stoptrein rijden en daarna, waar een extra stoptrein rijdt, als IC rijden. Verder reden zowel de stoptrein als de IC met 4 wagons dubbeldekker. Dit betekende voor zowel de mensen onder als de mensen boven het Noordzeekanaal een aanvaardbare reistijd naar Haarlem (en verder richting Den Haag). Tegenwoordig is dat een stoptrein die her en der nog lang blijft staan. Mensen klagen al over reistijdtoenames van 20 minuten (!). Verder heeft NS het gepresteerd om per half uur 2 treinen van ieder 4 wagons dubbeldekker te vervangen door 1 sprintertreinstel van 3 wagons. Bij godsgratie is ie een keer 5 wagons als er blijkbaar ergens een treinstel over was ofzo (ik zie regelmatig dat ding rijden als ik hem in de auto inhaal). Laatst moest ik dat ding eens hebben. Ik heb mij verbaasd, midden in de spits in Alkmaar, gewoon overal zitruimte. Ik snapte opeens ook goed waarom het sinds december/januari drukker is op o.a. de A9. Mensen hebben de trein ingeruild. Voor de statistieken: vanochtend in de krant een afgeleide van dit artikel. Van de top 10 uit januari zijn er 4(!) treindiensten die er boven het Noordzeekanaal komen. Van de top 10 zijn er 7 (sub)trajecten die in Noord Holland beginnen en 8 die Noord Holland aan doen. Verder is ook de Zaanlijn al jaren een probleemkindje. In december stonden er nog diverse ritten van deze lijn in de top10 van probleemtrajecten. NS heeft dus een structureel probleem in de provincie Noord Holland. De reiziger verdient meer liefde van het OV. Niet van het personeel, maar van het management. | |
VTwelve | zaterdag 6 februari 2016 @ 11:10 |
Ik heb 3 jaar lang gebruik moeten maken van het OV en toen ik mijn rijbewijs haalde ben ik gelijk overgestapt op de auto. * Geen vertragingen * Geen storingen * Geen drukte * Geen onbekende mensen die naast je zitten hijgen * Niet te warm in de zomer, te koud in de winter * Niet rennen van de bus naar de trein om deze nog maar te halen * Geen mensen die luide muziek spelen en niet over andere mensen nadenken * Geen treinkaartje dat elk jaar iets duurder wordt omdat de overheid voor veel mensen toch betaalt, maar steeds een paar centen goedkoper is dan met een auto op en neer (In mijn geval) * Ik steun geen monopolie * Je kunt overal komen * Geen harde stoelen * De kosten van een treinkaartje ben je kwijt, een auto kun je verkopen * Geen winkels waar alles 3x te duur is en waar de kassières er doodongelukkig uitzien Bekijk het maar met je veel te dure OV, stel uitzuigers. Gooi de prijs maar omhoog omdat veel studenten geen andere keus hebben. Ik heb een hekel aan oneerlijkheid, het OV is een prima voorbeeld. | |
house_is_a_feeling | zaterdag 6 februari 2016 @ 11:17 |
Nee, mijn stinkdiesel kost zo'n 2k per jaar minder dan het ov. Klopt, maar niet relevant. Met het OV betaal ik ook voor de rit. Kan, geen idee. Als ik met de trein ga gaat er een ander met mijn auto rijden. Netto komt het op hetzelfde neer. Want rijden is niet mijn eigen ding doen? Oh, en audioboeken ![]() Geldt inderdaad alleen voor de trein. Heb je zo'n WC trouwens gezien? Ik stop liever bij een goede pomp inderdaad, of in de bosjes! En wat heb ik als gezonde bestuurder daar mee te maken? Waarom moet ik om die reden met het OV? Klopt, dat is het risico wat ik wel wil nemen. Punt is dat ik 50% van de kans weghaal/verminder door zelf de controle over het voertuig te hebben in plaats van dat uit handen te geven. Dus lekker generaliserend weer. Voor sommigen is OV beter, voor sommigen is eigen vervoer beter. | |
Tochjo | zaterdag 6 februari 2016 @ 12:54 |
Voor 386,70 euro per maand reis je onbeperkt met het openbaar vervoer (trein, tram, bus en metro; doorlopend abonnement, minimale contractduur 12 maanden). Wil je geen jaar aan een abonnement vastzitten, dan voor 408 euro per maand onbeperkt per trein; kosten voor aanvullend tram- en busvervoer komen er dan nog wel bij. Van auto's heb ik weinig verstand, maar de ANWB geeft voor een enkele reis Den Haag-Groningen aan dat de benzinekosten 26,16 euro zijn. Misschien rijd je zuiniger of met een andere brandstof, maar dan nog ben ik wel benieuwd wat de (variabele) autokosten in werkelijkheid zouden zijn. Voor iemand die de vaste kosten van een auto buiten beschouwing wil laten, vind ik het flauw dat je de vaste kosten voor het openbaar vervoer wel meeneemt. Voor 50 euro per jaar reis je met 40 procent korting als je in de daluren incheckt. Daarbij krijg je ook een gratis OV-chipkaart en hoeft er maar zes euro saldo op je kaart staan om in te kunnen checken. Iemand die maar incidenteel per trein reist, koopt een e-ticket en betaalt dan alleen de ritprijs. Overigens is het niet mijn bedoeling om mensen over te halen voor het openbaar vervoer te kiezen; ik begrijp goed dat het lang niet altijd een goede optie is. De argumentatie vind ik echter niet altijd even sterk. | |
Fien1989 | zaterdag 6 februari 2016 @ 13:19 |
Klopt vast, een auto onderhouden kost veel geld. Klopt alleen als je niet in de spits op een drukke lijn reist. Wat je zelf al zegt: dat geldt alleen voor in de trein. En die toiletten zijn daar bijna zonder uitzondering ontzettend ranzig: pis over de bril/pot en vaak zelfs over de vloer rondom de pot ![]() Die in de benzinestations zijn over het algemeen veel schoener ![]() En ik heb om eerlijk te zijn veel minder moeite met het vinden van een toilet tijdens een autorit dan tijdens een lange reis met het OV. Verschil is wel dat bij vertraging in het OV je meestal buiten in de kou/regen/hete zon staat, terwijl je bij vertraging met de auto nog heerlijk comfortabel zit ![]() Oh ja, en een heel belangrijk punt waar je het nog niet over hebt gehad: de reistijd. Die is voor het OV in grote delen v/h land veel langer dan met de auto. Enkele voorbeelden van bestemmingen die ik vaak rij: Rotterdam => Oostburg OV: 3 uren en 18 minuten Auto: 1 uur en 50 minuten Rotterdam => Drachten OV: 4 uren en 30 minuten Auto: 2 uren Rotterdam => Amsterdam OV: 1 uur en 30 minuten Auto: 1 uur Rotterdam => Made OV: 2 uren Auto: 40 minuten Rotterdam => Maasland OV: 1 uur en 10 minuten Auto: 18 minuten Rotterdam => Vlaardingen OV: 45 minuten Auto: 18 minuten En dan heb ik het nog niet over dat sommige bestemmingen op zondagen of iets later in de avond na 18u-19u al niet meer bereikbaar zijn met het OV... Nou... voor mij is het wel duidelijk dat ik auto blijf rijden ![]() | |
JDude | zaterdag 6 februari 2016 @ 13:43 |
Rotterdam-Amsterdam met de trein is nog geen drie kwartier. Vertel er dan ook even bij waar je die anderhalf uur op baseert. | |
#ANONIEM | zaterdag 6 februari 2016 @ 13:44 |
Ja, treinstation tot treinstation wint de trein natuurlijk met gemak. Probeer deur tot deur eens. Kan hard oplopen als je ook de bus/tram/metro nodig hebt om op het station te komen... [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-02-2016 13:44:59 ] | |
Ferrari_Tape | zaterdag 6 februari 2016 @ 13:48 |
- Je kan in een klein dorpje niet met de bus of trein - Vooral niet op zondagen - Je kan ook in de grote stad 's nachts niet met de bus als je nachtdienst hebt of een feestje of andere spoed | |
Fien1989 | zaterdag 6 februari 2016 @ 14:02 |
Ik woon niet naast het treinstation. Eerst moet ik nog 15 minuten met de bus naar het station en dan nog een kleine 10 minuten overstaptijd om ticket te kopen en naar het perron te gaan. Mijn bestemming ligt ook niet naast een groot intercity-station, maar moet afhankelijk vd routekeuze overstappen op een sprinter, bus of metro. Met bijhorende overstap/wachttijd. Vergeet trouwens de 5 minuten vanaf mijn huis naar de bushalte niet. Al die minuten extra bij elkaar zijn er uiteindelijk best veel ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 6 februari 2016 @ 14:26 |
Dit weekend heb ik het druk, dus zal ik wat later reageren over de — al dan niet terechte — kritiek op het OV. | |
Alt-tab | zaterdag 6 februari 2016 @ 14:54 |
Ik vind het OV waardeloos. Sterker nog, het OV is de reden geweest om mijn rijbewijs te halen. Vertragingen, wachten in allerlei weersomstandigheden, inflexibele tijden, omslachtig, weinig zitplaats, luidruchtige mensen, stinkende mensen, kinderwagens met modderige wieltjes die tegen mijn beige chino aanrijden, mensen die op mijn tenen staan, relatief prijzig ten opzichte van de service, geweld en zo kan ik nog wel even doorgaan. Sinds de aanschaf van mijn eerste auto, 15 jaar geleden,heb ik nooit meer een voet in het OV gezet. Als ik de auto laat staan, bijvoorbeeld bij iets te veel alcohol, bel ik een taxi. Wat een verademing. Enig nadeel van de auto is dat je niet overal kan parkeren, betaald parkeren (al is dit al enorm verbeterd sinds het via de app kan. Vroeger muntjes bijgooien, tijd in de gaten houden) en eventuele file's. Tuurlijk is een auto duurder, maar dit betaal ik met alle liefde als ik kijk naar het gemak, comfort en tijdswinst die het oplevert. Tijd is ook geld, en die verdoe ik liever niet met onnodig tijdsverlies. | |
Pizza_Boom | zondag 7 februari 2016 @ 14:59 |
Jij rijdt ergens waar geen files en ongelukken zijn? ![]() | |
DieselTank | zondag 7 februari 2016 @ 16:33 |
Ik moet minstens een half uur reizen voordat ik uberhaupt op een treinstation ben ![]() ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zondag 7 februari 2016 @ 19:40 |
Zoals anderen zeggen moet je dan gewoon een abonnement nemen. ![]() Maar ik ben met je eens dat het wel goedkoper mag. | |
#ANONIEM | zondag 7 februari 2016 @ 19:55 |
Wat raaarrrrr. Alle files die je elke dag op de radio hoort zijn zeker verzonnen. ![]() Verder heb je al veel minder drukte in de stiltecoupé. En is wachten in een ruimte met andere mensen zo erg? Soms wel, soms niet. Je hebt ook samenreiskorting, wat de kosten aanzienlijk doet dalen als je met meerdere mensen reist. Desalniettemin mag het van mij natuurlijk wel goedkoper. Dit is echter een argument tegen het huidige beleid omtrent het OV, niet tegen het concept OV an sich. Ik geef toe dat de implementatie soms ruk is. Je hoeft nog niet per se de OV-chipkaart te gebruiken. Je kunt ook e-tickets printen op de NS-site. Verder is het wel degelijk een prima argument en niet flauw. Als je exclusief het OV gebruikt hoef je gewoon geen auto aan te schaffen, dat lijkt me vrij logisch. De aarde wordt naar de verdoemenis geholpen, maar dat is geen prioriteit. ![]() Dit snap ik wel ja. Zitplekzekerheid is wel fijn. Alleen zit ik hier weer met hetzelfde euvel als je in andere argumenten gebruikt: het is een klacht tegen de implementatie van het OV en niet tegen het OV op zichzelf. Als de eerste klas bijvoorbeeld afgeschaft zou worden heb je al veel meer zitplekken tot je beschikking. Daarnaast hebben sommige mensen een tas naast zich en willen ze vaak wel ruimte voor je maken als je dat netjes vraagt. En waarom zou je geen tas mee kunnen nemen? Dat stukje van het rapport zegt duidelijk dat het hier gaat om trams en bussen. Daarnaast zeggen ze in de rest van het rapport bijvoorbeeld: Dus tjsja. Klopt, maar daarvoor moet je bij de politiek wezen. Ja, de Fyra is mislukt. Maar daartegenover staan ook heel veel geslaagde projecten. De Fyra was volgens mij juist zo'n gevalletje "voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten". Verder is het zo dat de automobilist de samenleving veel meer schade doet dan de OV-reiziger. Daarom hebben we geen deal. Het openbaar vervoer zou naar mijn mening de oplossing moeten zijn voor iedereen. Voor mensen in afgelegen gebieden zou je carpooling kunnen regelen zodat de auto in beperkte mate gebruikt kan worden en in ieder geval gedeeld. | |
fs180 | zondag 7 februari 2016 @ 20:08 |
ov = incompetent gewoon 125cc brommert met je B papiertje rijden zoals in de rest van de eu | |
fs180 | zondag 7 februari 2016 @ 20:09 |
gewoon alle kosten direct doorberekenen naar de autobestuurder, weg met alle soepsidies om kinderen plat te rijden, probleem opgelost | |
fs180 | zondag 7 februari 2016 @ 20:10 |
zo simpel is het soms ![]() | |
Dingest | zondag 7 februari 2016 @ 20:43 |
Ik heb even op OV9292 en NS gekeken. Als ik op dit moment van het huis van een kennis in een dorpje iets buiten Breda naar mijn huis in een dorpje in zuid-Drenthe zou willen met OV, is de reisduur 8+ uur (en kost het mij 32 euro) ![]() Want er zijn problemen op het spoor, en je kunt 's nachts niet reizen. Met mijn auto doe ik er 2,5 uur over en kost het mij 25 euro. En zou ik nu kunnen vertrekken. Of om 3 uur 's nachts na een feestje. OV is leuk en aardig in bijv. de Randstad en voor alles wat binnen de norm valt. Alles daarbuiten is genaaid. Daarom is het OV gewoon nog steeds ontzettend kut voor hele groepen mensen. Maar het is natuurlijk wel lekker makkelijk om 'boe, auto!' te roepen als het voor jezelf redelijk goed werkt, want dat is per definitie de beste maatstaf om te nemen ![]() 'De aarde wordt naar de verdoemenis geholpen'? Nee, de aarde redt zich wel. De mens werkt zichzelf misschien naar de verdoemenis, maar dat lukt ons ook wel zonder het milieu te verpesten (zelfs daarin is die 'persoonlijke vervuiler' echt niet de grootste oorzaak). Hoef je niets rouwig om te zijn. 'De auto-industrie heeft bloed aan haar handen'? De auto-industrie is echt geen sympathieke industrie, maar ze zijn ook niet verantwoordelijk voor hoe gebruikers met hun product omgaan. Mensen hebben bloed aan hun handen - en ook daar hebben ze niet per se een auto voor nodig. | |
ziggyziggyziggy | maandag 8 februari 2016 @ 00:13 |
De meest zinnige post van dit hele topic. | |
Pizza_Boom | maandag 8 februari 2016 @ 01:29 |
Dat gebeurt al. Kijk voor de gein eens naar de inkomsten uit autogerelateerde belastingen (Accijns, BTW op brandstof en brandstofaccijns, wegenbelasting, BPM, bijtelling, etc.) en de uitgaven aan autogerelateerde projecten. | |
fathank | maandag 8 februari 2016 @ 10:58 |
Alleen al vanwege de prijs maak ik geen gebruik van het OV. | |
fs180 | maandag 8 februari 2016 @ 16:34 |
schat dat is niet voldoende, iedere burger subsidieerd jouw auto | |
fs180 | maandag 8 februari 2016 @ 16:35 |
koop een motor |