Jij rijdt ergens waar geen files en ongelukken zijn?quote:Op zaterdag 6 februari 2016 11:10 schreef VTwelve het volgende:
* Geen vertragingen
* Geen storingen
* Geen drukte
Zoals anderen zeggen moet je dan gewoon een abonnement nemen.quote:Op donderdag 4 februari 2016 22:02 schreef Aardbei16 het volgende:
Het is OV is absoluut niet goedkoper. Voor een retourtje Den Haag - Groningen betaal ik al 50 euro. Doe ik dat dageljks (op werkdagen) dan ben ik 1000 euro per maand kwijt.
Maar reizen met het OV vind ik ook gewoon erg leuk. Beetje relaxen, met m'n mobiel bezig zijn, uit het raam staren enzovoorts. Dat mis ik dan wel weer bij het autorijden.
Zo moeten het OV eens wat goedkoper (of gratis!) maken zodat het wat aantrekkelijker wordt. Voor studenten is het natuurlijk al gratis, maar voor de meeste mensen niet.
Wat raaarrrrr. Alle files die je elke dag op de radio hoort zijn zeker verzonnen.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 03:40 schreef zarGon het volgende:
Niet waar. Sinds de A4 open is, stroomt alles vloeiend door op de A13, om maar wat te noemen.
Verder: liever in de file in mijn eigen ruimte, dan in de drukte in het ov.
Soms wel, soms niet. Je hebt ook samenreiskorting, wat de kosten aanzienlijk doet dalen als je met meerdere mensen reist.quote:Vaak ook duurder. Heb je gelet op de prijsstijgingen? Vooral als je met meerdere mensen tegelijk reist is een auto goedkoper.
Persoonlijk: de ongemakken van het ov zijn zo hoog dat ik die extra kosten voor lief neem.
Je hoeft nog niet per se de OV-chipkaart te gebruiken. Je kunt ook e-tickets printen op de NS-site.quote:[..]
Als je de auto ook buiten woon-werkverkeer gebruikt, tellen die belastingen en verzekeringen niet extra mee.
Je betaalt overigens 27,50 euro per persoon voordat je überhaupt gebruik kunt maken van de trein.
De aarde wordt naar de verdoemenis geholpen, maar dat is geen prioriteit.quote:En ook dit gaat de goede kant op met elektrische auto's.
Verder is 'de milieu' vaak geen prio.
Dit snap ik wel ja. Zitplekzekerheid is wel fijn. Alleen zit ik hier weer met hetzelfde euvel als je in andere argumenten gebruikt: het is een klacht tegen de implementatie van het OV en niet tegen het OV op zichzelf. Als de eerste klas bijvoorbeeld afgeschaft zou worden heb je al veel meer zitplekken tot je beschikking.quote:Sure. Ik heb altijd een zitplek in de auto. Muziekje aan, lekekr warm; heerlijk in de winter, en het is ook nog eens deur tot deur! En die boek kan ik net zo hard lezen als bijrijder.
Leuk dit soort argumenten, maar ik zit niet in de trein om mezelf te vermaken met een boek. Voor die kwartier (voorbeeld) met de trein neem ik geen boek mee, want die kan ik nergens kwijt, want geen tas. Oh ja, had ik al verteld dat ik veel kwijt kan in de auto en dat even boodschappen doen gemakkelijker is met de auto? Om maar eventjes wat te noemen.
Leuk dat boek lezen, maar ik wil zitplekzekerheid, vooral in de spits. Dat boeit mij meer dan het lezen van een boek.
Dat stukje van het rapport zegt duidelijk dat het hier gaat om trams en bussen. Daarnaast zeggen ze in de rest van het rapport bijvoorbeeld:quote:Spreken ze je hier nou tegen of lees ik dit verkeerd?
Dus tjsja.quote:Het blijkt dat openbaar vervoer over het algemeen veiliger is voor de gebruikers ervan dan voor
andere weggebruikers.
Klopt, maar daarvoor moet je bij de politiek wezen.quote:En juist die implementatie is nouzo enorm belangrijk in de praktijk...
Ja, de Fyra is mislukt. Maar daartegenover staan ook heel veel geslaagde projecten. De Fyra was volgens mij juist zo'n gevalletje "voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten".quote:Gelukkig gaat de Nederlandse overheid spaarzaam om met het geld van de bevolking en gooien we geen geld weg bij/voor het OV. Bedoel, die Fyra heeft de belastingbetalen alleen maar een miljardje of 11 gekost en de dienstverlening is er echt op vooruitgegaan!
Weet je wat? Blijf jij je ov maar gebruiken, blijf ik de auto wel gebruiken. Deal?
gewoon alle kosten direct doorberekenen naar de autobestuurder, weg met alle soepsidies om kinderen plat te rijden, probleem opgelostquote:Op zondag 7 februari 2016 19:55 schreef robin007bond het volgende:
Verder is het zo dat de automobilist de samenleving veel meer schade doet dan de OV-reiziger. Daarom hebben we geen deal.
Het openbaar vervoer zou naar mijn mening de oplossing moeten zijn voor iedereen. Voor mensen in afgelegen gebieden zou je carpooling kunnen regelen zodat de auto in beperkte mate gebruikt kan worden en in ieder geval gedeeld.
zo simpel is het somsquote:Verder is het wel degelijk een prima argument en niet flauw. Als je exclusief het OV gebruikt hoef je gewoon geen auto aan te schaffen, dat lijkt me vrij logisch.
De meest zinnige post van dit hele topic.quote:Op vrijdag 5 februari 2016 09:06 schreef Weltschmerz het volgende:
Het OV heeft geen liefde nodig, het OV heeft ratio nodig. Als ik in de auto zit moet ik er niet aan denken dat al die mensen die in de trein zitten ook op de weg zouden zitten. Hoe meer mensen in de trein en hoe meer goederen per spoor des te prettiger het op de weg is.
Liefde is ook iets persoonlijks en daar is het OV te collectief voor. Het is net als met Windows vroeger, je had praktisch geen keuze, dus zat iedereen te zeiken op wat er mis mee was. Als mensen dan een individuele keuze hebben en voor Linux of Apple kiezen dan gaan ze kijken wat er zo goed aaan is ipv wat er niet aan deugt. Omdat het hun eigen keuze is gaan ze liefde voelen.
Als je lekker kunt opschieten is het van 'wat heb ik toch een fijne auto en een fijne route uitgezocht', sta je in de file dan ligt het aan de overheid, niet aan je eigen keuze van transportmiddel, route en tijdstip. Dat maakt de auto bijna per definitie een onderwerp van liefde en het OV het mikpunt van klachten.
Ik ben zelf ook blij dat beide er zijn zodat ik zelf de keuze heb. Het is een dichtbevolkt en plat land, ideaal om het beste OV ter wereld te hebben. Maak het nou gewoon zo dat mensen die een auto hebben en graag autorijden ook vaak voor het OV kiezen omdat het in dat geval voor hen prettiger is. Het zijn geen concurrenten, ze zijn complementair.
Dat gebeurt al. Kijk voor de gein eens naar de inkomsten uit autogerelateerde belastingen (Accijns, BTW op brandstof en brandstofaccijns, wegenbelasting, BPM, bijtelling, etc.) en de uitgaven aan autogerelateerde projecten.quote:Op zondag 7 februari 2016 20:09 schreef fs180 het volgende:
[..]
gewoon alle kosten direct doorberekenen naar de autobestuurder, weg met alle soepsidies om kinderen plat te rijden, probleem opgelost
schat dat is niet voldoende, iedere burger subsidieerd jouw autoquote:Op maandag 8 februari 2016 01:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dat gebeurt al. Kijk voor de gein eens naar de inkomsten uit autogerelateerde belastingen (Accijns, BTW op brandstof en brandstofaccijns, wegenbelasting, BPM, bijtelling, etc.) en de uitgaven aan autogerelateerde projecten.
koop een motorquote:Op zondag 7 februari 2016 20:43 schreef Dingest het volgende:
Ik heb even op OV9292 en NS gekeken. Als ik op dit moment van het huis van een kennis in een dorpje iets buiten Breda naar mijn huis in een dorpje in zuid-Drenthe zou willen met OV, is de reisduur 8+ uur (en kost het mij 32 euro)![]()
Want er zijn problemen op het spoor, en je kunt 's nachts niet reizen.
Met mijn auto doe ik er 2,5 uur over en kost het mij 25 euro. En zou ik nu kunnen vertrekken. Of om 3 uur 's nachts na een feestje.
OV is leuk en aardig in bijv. de Randstad en voor alles wat binnen de norm valt. Alles daarbuiten is genaaid. Daarom is het OV gewoon nog steeds ontzettend kut voor hele groepen mensen. Maar het is natuurlijk wel lekker makkelijk om 'boe, auto!' te roepen als het voor jezelf redelijk goed werkt, want dat is per definitie de beste maatstaf om te nemen![]()
'De aarde wordt naar de verdoemenis geholpen'? Nee, de aarde redt zich wel. De mens werkt zichzelf misschien naar de verdoemenis, maar dat lukt ons ook wel zonder het milieu te verpesten (zelfs daarin is die 'persoonlijke vervuiler' echt niet de grootste oorzaak). Hoef je niets rouwig om te zijn.
'De auto-industrie heeft bloed aan haar handen'? De auto-industrie is echt geen sympathieke industrie, maar ze zijn ook niet verantwoordelijk voor hoe gebruikers met hun product omgaan. Mensen hebben bloed aan hun handen - en ook daar hebben ze niet per se een auto voor nodig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |