abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 februari 2016 @ 17:26:57 #1
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_159626707
Ik kon geen algemeen gitaar topic vinden dus stel ik mijn vraag maar zo. Ongeveer 2 maanden geleden heb ik een Acoustische dreadnought gitaar gekocht. Geen dure, maar met een aanschafprijs van 200 euro en een solid top en Nubone brug en kam ook niet de slechtste. Mij werd aangeraden om na 2 maanden gratis even de gitaar een afstelbeurt te geven.

Initieel had de gitaar enigszins wat fret buzz, vanwege de relatief lage actie. Mijn vrienden die al langer gitaar spelen hadden veel buzz bij de meeste akkoorden. De lage E sprong er vooral uit, en de G was lastig in te drukken, voor de rest ging het allemaal wel. Fret buzz was er niet als ik fingerstyle mee speelde, maar wel met een pick (ook niet zo bijster veel)

Nu heb ik net de gitaar teruggekregen en heb er thuis even op gespeeld, maar ik kan niet meer fatsoenlijk spelen lijkt wel. De lage E en de A produceren bij het minste of geringste een fret buzz, of ik moet er echt hard op drukken. De overige snaren produceren allemaal in bepaalde mate een fret buzz bij een normale aanslag tenzij ik die ook heel hard indruk.

Van wat ik zo op het oog kan zien hebben ze de topkam ingeslepen, de fretten gepolijst en gevlakt, hals aangepast en de toetsen geolied. Beetje standaard van wat ik lees, maar moet ik hiermee terug of zal ik het eerst nog een paar dagen aankijken? Ondanks de blaren doet het nu weer gigantisch pijn als ik ga spelen en er een goed geluid uit wil halen. Wat ik heb gemerkt in vergelijking met andere gitaren is dat de frets een stuk lager zijn. Ik had gisteren bij de winkel ook een elektrische gitaar geprobeerd en dat is een wereld van verschil qua hoe moeilijk/makkelijk het is om er een mooi geluid uit te krijgen, en dat is het bij de gitaren van mijn vrienden ook.

Ik wil niet zo'n zeikerd zijn die net is begonnen met gitaar spelen en het beter weet en gelijk alweer teruggaat na een halfuurtje spelen, maar ik vroeg me af of zoiets na het afstellen normaal is of niet, dat je weer compleet aan een gitaar moet wennen?
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
pi_159626754
quote:
5s.gif Op woensdag 3 februari 2016 17:26 schreef Drinky het volgende:
Ik kon geen algemeen gitaar topic vinden
Hopelijk meer verstand van de gitaar.

MUZ / Gitaristentopic #610: Brom brom
pi_159639950
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2016 17:28 schreef Godtje het volgende:

[..]

Hopelijk meer verstand van de gitaar.

MUZ / Gitaristentopic #610: Brom brom
Prima OP wel, zou deze laten staan
pi_159643955
Ik vind je geen zeikerd. :)

Check eerst je techniek. Je wilt je vingers dicht bij de frets houden en niet meer druk uitoefenen dan noodzakelijk. Kijk ook waar je de fret buzz hebt. Een aanpassing van de truss rod kan mogelijk het probleem oplossen. Je merkt op dat de gitaar lage frets heeft. Is de gitaar wat ouder? Ik ben in de veronderstelling dat nieuwe gitaren altijd met jumbo frets geleverd worden. Dat kan wat makkelijker aanvoelen, omdat je de snaren minder ver hoeft in te drukken, zoals bij een elektrische gitaar.

Het is mijn ervaring dat akoestische gitaren in de goedkopere prijsklasse doorgaans niet fijn spelen. Mogelijk hebben deze gitaren ook niet de bouwkwaliteit om laag af te stellen.

Je kunt niet goed leren op een gitaar die niet goed klinkt en niet fijn speelt. Er wordt weleens gezegd dat een akoestische gitaar goed is om sterke handen te krijgen. Daar kan ik me niet in vinden. Een gitaar waarvan de snaren makkelijk zijn in te drukken en een mooi geluid geven bevorderen de techniek. Ik zou daarom aanraden om eenmalig wat meer geld uit te geven aan een gitaar van een goed merk, zoals Martin of Taylor en die vervolgens door een ervaren gitarist te laten testen. Eventueel kun je ook advies inwinnen bij de muziekschool voor een budgetmodel van goede kwaliteit.

Je zou ook kunnen overwegen om de basis te leren op een elektrische gitaar. Voor een paar honderd euro heb je al een elektrische gitaar die prima speelt en klinkt.
pi_159645733
Mischien kunnen ze de truss rod wat beter afstellen daar het voorheen wel goed was.

Zonder ervaring zeker zelf afblijven ! :P
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
http://www.youtube.com/watch?v=18FgnFVm5k0&fmt=37&hd=1&autoplay=1
  FOK!fotograaf donderdag 4 februari 2016 @ 16:40:59 #6
842 Zorro
Z
pi_159654755
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 11:06 schreef DeMolay het volgende:
Mischien kunnen ze de truss rod wat beter afstellen daar het voorheen wel goed was.

Zonder ervaring zeker zelf afblijven ! :P
Wel mee eens, maar wat ik me bij zoiets nou altijd afvraag: HOE krijg je dan in hemelsnaam ervaring? Als je het niet hebt, afblijven. En dan? Oefenen op een goedkope. Maar die is misschien helemaal niet goed te krijgen of wat dan ook. Leer je nog niks.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
  donderdag 4 februari 2016 @ 17:44:37 #7
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_159656221
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2016 09:31 schreef Drieklank het volgende:
Ik vind je geen zeikerd. :)

Check eerst je techniek. Je wilt je vingers dicht bij de frets houden en niet meer druk uitoefenen dan noodzakelijk. Kijk ook waar je de fret buzz hebt. Een aanpassing van de truss rod kan mogelijk het probleem oplossen. Je merkt op dat de gitaar lage frets heeft. Is de gitaar wat ouder? Ik ben in de veronderstelling dat nieuwe gitaren altijd met jumbo frets geleverd worden. Dat kan wat makkelijker aanvoelen, omdat je de snaren minder ver hoeft in te drukken, zoals bij een elektrische gitaar.

Het is mijn ervaring dat akoestische gitaren in de goedkopere prijsklasse doorgaans niet fijn spelen. Mogelijk hebben deze gitaren ook niet de bouwkwaliteit om laag af te stellen.

Je kunt niet goed leren op een gitaar die niet goed klinkt en niet fijn speelt. Er wordt weleens gezegd dat een akoestische gitaar goed is om sterke handen te krijgen. Daar kan ik me niet in vinden. Een gitaar waarvan de snaren makkelijk zijn in te drukken en een mooi geluid geven bevorderen de techniek. Ik zou daarom aanraden om eenmalig wat meer geld uit te geven aan een gitaar van een goed merk, zoals Martin of Taylor en die vervolgens door een ervaren gitarist te laten testen. Eventueel kun je ook advies inwinnen bij de muziekschool voor een budgetmodel van goede kwaliteit.

Je zou ook kunnen overwegen om de basis te leren op een elektrische gitaar. Voor een paar honderd euro heb je al een elektrische gitaar die prima speelt en klinkt.
Qua techniek is er niks veranderd, en dat klonk voorheen gewoon goed, ook op andere gitaren. Ik heb het weer geprobeerd en het komt steeds weer terug, is zeker niet zo makkelijk te spelen als dat het eerst was.

Het is een nieuwe gitaar ( Richwood RD-17, Nederlandse fabrikant). Ik heb in de winkel een aantal andere gitaren uitgeprobeerd maar kwam bij deze uit. Dat is trouwens niet in een dag gegaan maar heb daar een week de tijd voor genomen om uit te proberen (ondanks dat ik als beginner nog weinig kon spelen). Volgens mij zijn dit geen jumbo frets, maar juist kleine. Zeker vergeleken met andere gitaren want ik zit vaak met mijn vingers "helemaal" op het fretboard. Dat maakte mij voorheen weinig uit, maar in combinatie met het harde drukken is het nu niet heel erg prettig. Zou ik dan toch binnenkort weer teruggaan om het te laten fixen? Bedoel, normaal gesproken zou een gitaar na het afspelen makkelijker/beter te bespelen moeten zijn toch?

Die 200 euro was trouwens echt mijn maximum, ik wilde eerst eentje voor 100 euro kopen, maar vond de gitaren in die prijsklasse echt bagger. Elektrische gitaar heb ik ook (eentje die ik nog van vroeger had), maar dat is een goedkope fender replica van 100 euro. Zodra ik het geld heb voor een goede elektrische met versterker zal die er ook komen, maar vooralsnog verveel ik me absoluut niet op de akoestische gitaar.
Drinky is een baas
pi_159660469
quote:
Als je het niet hebt, afblijven. En dan? Oefenen op een goedkope. Maar die is misschien helemaal niet goed te krijgen of wat dan ook. Leer je nog niks.
Mijn manier , koop een Hondo electrische gitaar en prbeer er een betere van te maken

Mijn Aria vond ik met mijn begin te goed daarvoor , maar uuiteindelijk naar single coil uitbebreid

sorry voor mn spelfouten

Als je begint zou ik een single coil nemen daar je je aanslag beter hoort en je slechte eigenschappen herkent

HumBucker is voor scheuren als je begint , Dat maakt het draagbaar in je leerperiode !
TTT [img]http://symboldictionary.net/library/graphics/symbols/tripletau.jpg[/img]
Δημοσθένης
pi_159660604
Koop een oude RG550 voor 150 Pleuro op marktplaats en ga je gang.

Mijn Frets zijn weg , alhoewel ik het wel appricieer met snelheidswinst , en toen ik vroeg wat het mij kost om te re-fretten was het antwoord "duurder dan de gitaar waard is " tja maar het is MIJN gitaar !
Δημοσθένης
  donderdag 4 februari 2016 @ 21:10:30 #10
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_159662646
Pas als je elektrisch weer normal vind meteen een Western Guitar aanschaffen (Martin als je geld hebt ).
Δημοσθένης
  donderdag 4 februari 2016 @ 21:26:18 #11
293036 DeMolay
Asmodeus & Me
pi_159663410
Grappig , een gast bood mij een akoustsiche gitaar met ijzeren snaren En zijn zelf gefabriceerde metalen kam met 3 schroeven......30 euro ding klingt als een........vul maar in (qua snelheid net mn RG ...wel 009 op RG)
Δημοσθένης
  maandag 15 februari 2016 @ 18:14:35 #12
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_159941348
Bedankt allemaal voor de reacties. Ben vandaag langsgeweest en heb de gitaar weer laten afstellen. De hals is iets holler gezet en de buzz was minder. Heb er (zelf) ook nieuwe snaren op gezet. Omdat dit light gauge snaren zijn denk ik dat door de lagere spanning de hals wel weer vlakker is want ik merk dat de actie minder is geworden, maar de gitaar speelt nu heerlijk zoals ik het eigenlijk eerst verwachtte.

Enig nadeel van de light gauge is dat er minder volume uit komt dan mijn vorige snaren, maar dat neem ik (en mijn buren) voor lief. Aardige kerel ook bij de gitaarwinkel die mij even op z'n gemak ging uitleggen hoe ik er zelf aan kon sleutelen en het bij mij voordeed.
Drinky is een baas
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')