quote:
Op donderdag 4 februari 2016 09:31 schreef Drieklank het volgende:Ik vind je geen zeikerd.
Check eerst je techniek. Je wilt je vingers dicht bij de frets houden en niet meer druk uitoefenen dan noodzakelijk. Kijk ook waar je de fret buzz hebt. Een aanpassing van de truss rod kan mogelijk het probleem oplossen. Je merkt op dat de gitaar lage frets heeft. Is de gitaar wat ouder? Ik ben in de veronderstelling dat nieuwe gitaren altijd met jumbo frets geleverd worden. Dat kan wat makkelijker aanvoelen, omdat je de snaren minder ver hoeft in te drukken, zoals bij een elektrische gitaar.
Het is mijn ervaring dat akoestische gitaren in de goedkopere prijsklasse doorgaans niet fijn spelen. Mogelijk hebben deze gitaren ook niet de bouwkwaliteit om laag af te stellen.
Je kunt niet goed leren op een gitaar die niet goed klinkt en niet fijn speelt. Er wordt weleens gezegd dat een akoestische gitaar goed is om sterke handen te krijgen. Daar kan ik me niet in vinden. Een gitaar waarvan de snaren makkelijk zijn in te drukken en een mooi geluid geven bevorderen de techniek. Ik zou daarom aanraden om eenmalig wat meer geld uit te geven aan een gitaar van een goed merk, zoals Martin of Taylor en die vervolgens door een ervaren gitarist te laten testen. Eventueel kun je ook advies inwinnen bij de muziekschool voor een budgetmodel van goede kwaliteit.
Je zou ook kunnen overwegen om de basis te leren op een elektrische gitaar. Voor een paar honderd euro heb je al een elektrische gitaar die prima speelt en klinkt.
Qua techniek is er niks veranderd, en dat klonk voorheen gewoon goed, ook op andere gitaren. Ik heb het weer geprobeerd en het komt steeds weer terug, is zeker niet zo makkelijk te spelen als dat het eerst was.
Het is een nieuwe gitaar ( Richwood RD-17, Nederlandse fabrikant). Ik heb in de winkel een aantal andere gitaren uitgeprobeerd maar kwam bij deze uit. Dat is trouwens niet in een dag gegaan maar heb daar een week de tijd voor genomen om uit te proberen (ondanks dat ik als beginner nog weinig kon spelen). Volgens mij zijn dit geen jumbo frets, maar juist kleine. Zeker vergeleken met andere gitaren want ik zit vaak met mijn vingers "helemaal" op het fretboard. Dat maakte mij voorheen weinig uit, maar in combinatie met het harde drukken is het nu niet heel erg prettig. Zou ik dan toch binnenkort weer teruggaan om het te laten fixen? Bedoel, normaal gesproken zou een gitaar na het afspelen makkelijker/beter te bespelen moeten zijn toch?
Die 200 euro was trouwens echt mijn maximum, ik wilde eerst eentje voor 100 euro kopen, maar vond de gitaren in die prijsklasse echt bagger. Elektrische gitaar heb ik ook (eentje die ik nog van vroeger had), maar dat is een goedkope fender replica van 100 euro. Zodra ik het geld heb voor een goede elektrische met versterker zal die er ook komen, maar vooralsnog verveel ik me absoluut niet op de akoestische gitaar.
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:Drinky is een baas