![TCCThqO.png]()
In deze review zal ik mijn gebruikservaring met de Elephone M2 beschrijven. Ik heb deze telefoon enkele weken geleden gekregen van Elephone in ruil voor een objectieve review. In deze review zal gekeken worden naar de puntjes waar Chinese telefoons over het algemeen goed op scoren maar ook zeker de puntjes waar Elephone en andere Chinese telefoons het nog wel is laten afweten, zoals camera kwaliteit en de stabiliteit van de software.
De Elephone is een Dual-sim telefoon met 4G ondersteuning en 5.5”scherm. Daarnaast heeft de M2 een 5.0MP front camera en 13MP rear-camera. Ook heeft de telefoon een goed werkende fingerprintscanner. En Elephone promoot de telefoon onder het motto: Elephone M2 Not only a business design.
![widOrE8.png]()
De Elephone M2 wordt geleverd in een matzwarte doos, met daarop M2 gedrukt. Als je de doos open maakt zit de telefoon stevig ingepakt in het doosje met een rand van schuimrubber. De telefoon heeft een screenprotector en aan de achterkant zit er een authenticatie sticker met IMEI codes, om de echtheid van het toestel te kunnen controleren.
De binnenkant van de doos is netjes, maar basic. Alles zit goed verpakt, de telefoon zit goed vast in de rand van piepschuim, en onder in het doosje zit een oplader met kabel(CE gecertificeerd) , een Quick strart Guide (in het Engels), extra screenprotectors en een kleine tool om de simkaart te kunnen plaatsen.
![x734jHp.jpg]()
![0j8us2z.jpg]()
![ZIG0yQD.png]()
Voor de ingebruikneming hoeft er alleen een simkaart in (en eventueel SD-kaartje) dan is hij klaar voor gebruik. De telefoon is Dual micro-sim dus als je een nog wat grotere simkaart hebt, kan je deze zelf knippen of laten knippen in een telefoonwinkel. De simkaart is te plaatsen door de bijgeleverde tool te gebruiken.
De basis specificaties van de M2 zijn het 5.5 inch scherm en 1920 x 1080 pixels FHD en PPI 400. Daarbij ondersteunt de Y100 plus dual micro sim met dual standby 4G.
Specificaties:• Besturings system: Android 5.1
• CPU: MTK6753 1.5GHz Octa Core 64bit
• GPU: ARM Mali720-MP3 450MHz
• RAM: 3GB
• ROM: 32GB
• FDD:Band 1/3/7/8/20 (800 900 1800 2100 2600)
• GSM:Band2/3/5/8 (850 900 1800 1900)
• Sim kaartsloten: Dual micro SIM Card Dual Standby
• Scherm type: IPS capacitve touch screen
• Scherm formaat: 5.5 Inch
• Resolutie: 1920 x 1080 pixels FHD PPI: 400
• Front camera: 5 megapixel
• Back camera: 13 megapixel with flashlight and auto focus,
• Camera modus: panorama, multi angle view, face beauty, smile shot, HDR
• Batterij: 2600mAh
• Bluetooth: V4.0
• WIFI: 802.11 ac/b/g/n/a, 2.4G/5G Wi-Fi
• GPS: Ja
• FM: Ja (icm koptelefoon)
• Sensoren: Gravity / Proximity / Light
![eeS2KDG.jpg]()
![3Cs804t.png]()
De telefoon heeft een metal body en is in 3 kleuren verkrijgbaar: wit, zwart en een koper. Ik heb hier de koperen variant. Door de combinatie van de kleur en het feit dat de telefoon redelijk zwaar is krijg ik wel het idee dat het echt metaal is. Op de achter kant zit aan de boven en onderkant een zwart vlak van ongeveer een centimeter , wat naar mijn mening niet echt nodig was geweest voor het design.
De telefoon is redelijk vierkant, maar ligt door de metalen body en goede afronding van de hoeken goed in de hand. Het is een erg stevige en goed afgewerkte telefoon, dit is ook te zien door de afwerking bij de ingang van het oplaadkabeltje, waar heel netjes een soort plastic randje in zit aan de binnenkant. De camera is erg klein, in vergelijking met andere telefoons, maar erg plat en past bij het gehele design van de telefoon. De speakers van de telefoon zitten aan de onderkant van de telefoon op de rand.
![DYqH50W.png]()
Elephone levert zijn toestellen over het algemeen redelijk “stock” aan met hier en daar een paar kleine aanpassingen. Qua bijgeleverde apps is dit alleen de Elephone service app. En wat nog meer duidelijk zichtbaar is zijn de lockscreen en normale achtergrond. Waarom ze die in hemelsnaam zo doen.. geen idee maar ’t is in ieder geval niet echt heel mooi. Het lockscreen kan je daarbij ook nog is niet veranderen, gelukkig de normale wallpaper wel. Qua software is het dus met de Elephone prima gesteld, stock en soepel werkende android zonder te veel poespas of bloatware.
![U0oYnEF.png]()
![983Lkcc.png]()
De prestaties van de Elephone zijn voor mij naar verwachting. Het is geen ultra turbo top toestel als de S6 Edge. Maar het is ook weer niet een budget budget toestel. De prestaties zijn gewoon wat je kan verwachten van een toestel van het (chinese) Mid-high segment. Prima voor dagelijks gebruik dus en ook nog steeds uitstekend voor af en toe een spelletje ed.
BenchmarksGeekbench: Single core 629 , Mutli core 2972
Vellamo: Multicore 1550, Metal 1141, Browser 2715
Futuremark: Ice storm unlimited 3067, Sling shot (3.1) 183
GPS Test: 3D Fix 8 seconden, Accurancy (feet): 9
![AgADCZw.png]()
Bereik:Qua GPS, Wifi en GPRS(4G/3G) bereik valt er weinig plus of min te zeggen over dit toestel. Het werkt allemaal prima zoals het zou moeten. De Gps fix is redelijk stabiel, zeker genoeg voor navigeren bijvoorbeeld. De wifi en 4G verbindingen zijn ook prima stabiel en snel, ‘gewoon prima’ dus.
![AQTJiBA.png]()
Van dichtbij als veraf maakt de camera goede foto`s hoewel hij wat langzaam scherpstelt. Als het donker is worden de foto’s wat korrelig, en zijn ze niet van perfecte kwaliteit. Bij normaal daglicht is krijg je duidelijke foto’s met genoeg detail. Al zijn de foto’s af en toe wel wat overbelicht. Voor normaal gebruik is het een prima camera, die duidelijke foto’s maakt. Ga je ‘savonds of ‘snachts foto’s maken dan kan je beter kiezen voor een serieuze dslr camera. De flits die op het toestel zit geeft ook niet zoveel licht dat hij er zelf voor kan zorgen dat de foto’s ‘toch’ goed worden.
Hieronder wat foto’s:![XYF0pOE.jpg]()
![gwXaO5d.jpg]()
![bGlm2DP.jpg]()
![4mzrXw1.jpg]()
![drzZhr4.png]()
Als laatste puntje de speaker van de Elephone M1, die is bij laag volume redelijk. Maar als je het volume vol uit zet heb je redelijk wat vervorming van het geluid. Dus hierover ben ik niet echt tevreden, hij is voldoende voor bellen maar als je hem als speaker wilt gebruiken voor je muziek is hij niet voldoende. Voor het luisteren van muziek is dus een externe speaker aan te raden.
![xrbjIJ5.jpg]()
![7amqO7a.png]()
Overall vind ik de Elephone M2 toch echt wel een prima telefoon. Het is jammer dat hij op de vaste Chinese mankele puntjes slecht scoort (Nacht camera en speaker). Maar als je die twee puntjes door de vingers ziet dan heb je een prima koop aan dit toestel.
Pluspunten:• Prima camera bij daglicht
• Prijs/kwaliteit/specs verhouding is goed
• Duidelijk scherm
• Stevige en goed afgewerkte telefoon
Minpunten:• Niet de beste camera om te fotograferen in het donker
• Niet de nieuwste Android
• Matige speaker
Voor meer informatie kan je op de site van Elephone kijken hier:
http://www.elephone.hk/M2.html.
Check mijn china reviews op <a href="http://reviewblog.tweakblogs.net" rel="nofollow" target="_blank">Reviewblog.tweakers.net</a>