abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 november 2018 @ 01:42:08 #76
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_182950326
Dat hebben de Fransozen, Britten en Yanks toch maar weer eens goed geregeld. Echt, ze zouden Rusland en China over een maand nog aanvallen als die militair op hetzelfde niveau zaten als Libië. Het is zo overduidelijk ondanks alle propaganda dat het vingerkrommend is.
pi_183038461
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 22:34 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]

Het argument was toch echt dat de inhoud van de resolutie niet helder was, iets wat ook gewoon werd benoemd in het rapport dat je zelf citeert. Maarja, iedereen die dat beweert 'spreekt het gewenste woord' toch Contra?

De inhoud van de resolutie was vrij duidelijk. De inhoud van de resoluties is eigenlijk altijd wel vrij duidelijk.

Het probleem is niet de resolutie, het probleem is het opzoeken van grenzen van regels, resoluties, veiligheidsvoorschriften - allemaal zaken die al snel op gespannen voet komen te staan met eigenbelang. Hoe dingen werken inderdaad, overal om je heen.

De enige vraag die gesteld moet worden is waarom een resolutie die nergens gewag maakt van een oorlog tegen een soeverein land uiteindelijk toch leidt tot wat technisch een oorlog tegen dat land/de soeverein van dat land was.

quote:
Je bewering dat het 'vanaf dag 1 al de betrokkenen niet te doen was om een humanitaire interventie'. Dat is in tegenspraak met het rapport dat je hier zelf citeert, net zoals een aantal beweringen hierboven van je.

Citeer wat beweringen "in tegenspraak met" als je wil?

En ongetwijfeld zullen er mensen binnen de burelen rondlopen die dachten dat we humanitair gingen interveniëren.

quote:
Aha, je argumenten bestaan uit 'dat is nou eenmaal zo', 'gewoon hoe dingen werken' en iedereen die het niet met je eens is afschilderen als een apologeet, maar het ligt hier aan mij :')

Maar mijn argumenten zijn redelijk logisch.

Een stuk logischer dan het "verkeerd begrepen joh" argument dat je logischerwijs uit de mond van veel betrokkenen zult horen. Dat is ook hoe dingen werken - we hadden recentelijk zelf Balkenende nog die op onnavolgbare wijze wist te vertellen hoe hij een rood stoplicht voor een groene aanzag - ook dat ging over die oh zo onduidelijke VN resoluties :')

Nee, het ligt aan mij inderdaad.

quote:
Wat mij betreft heeft iedereen recht op zijn eigen mening, maar eigen feiten verzinnen hoort daar niet bij. Het rapport stelt nergens dat de Libië interventie altijd een oorlog is geweest tegen Libië. Integendeel, het stelt dat een herhaling van Rwanda en Srebrenica een serieuze angst was van de beleidsmakers. Wat je aan het doen bent is de stukjes aan het rapport knippen die bij je eigen wereldbeeld horen en wat er niet bij hoort wegknippen. Oftewel je bent aan het cherry-picken.

Het rapport is ook maar een deel van het verhaal. Ik denk dat ik de rode lijn van het rapport meer respecteer dan jij doet door vast te houden aan "bange mensen maken vergissingen". Ze waren zo enorm bang en in de war!

Dat denk ik niet. We hebben het over types die andere regimes helpen martelprogramma's onder de pet te houden (Uzbekistan is een mooi recent voorbeeld) waar Gadaffi nog progressief bij afsteekt.

Ik denk dat de feiten volkomen duidelijk maken dat er een oorlog tegen Libië is gevoerd. Zoals ik al aangaf liet men willens en wetens Britse jihadisten naar Libië afreizen, stond men wapenleveranties aan rebellen toe en werd de no-fly zone eenzijdig gehandhaafd.

Wat je ook voor het gemak overslaat is het feit dat de Amerikanen (ook Obama) meermaals duidelijk aangaven dat men in Libië was voor Gadaffi.

Cherry-picking? Ik? Ik vrees dat je de zaken omdraait.

quote:
Dat zeg ik. Gebrekkige inlichtingen en analyse mede door het feit dat Khadaffi hier niet de tijd voor gaf, en het feit dat er moslimextremisten waren onder de rebellen wat vrij vanzelfsprekend is voor een moslimland.

Ofwel: we wisten niet, maar gingen meteen... En deden daar bovenstaande, eindigend in de anale verkrachting van en moord op de soeverein - door een van de architecten van de Amerikaanse inbreng later nog bejubeld als "we came, we saw, he died".

quote:
Je bent nochtans hard bezig om Libische rebellen af te schilderen als in meerderheid jihadisten.

Nee hoor. Wellicht kun je thans even ingaan op alles wat ik zeg en niet slechts op wat je af kunt doen als het welbekende "foutje".

quote:
Ja. Dit wordt juist expliciet niet gesteld.

Het rapport stelt duidelijk dat er geen praktische feiten bekend waren die het idee van een bloedbad ondersteunden.

We moeten het weer doen met geleuter over oeh, en ah, we waren zo bang en voelden ons nu eenmaal zo verantwoordelijk. Rwanda, Srebrenica, etc.

Leuk man, maar het rapport stelt duidelijk dat er geen feiten waren die het idee van een nakend bloedbad ondersteunden, alleen woorden - en zelfs die woorden waar het hier over gaat, een speech van Gadaffi op 21 februari 2011, werden gevolgd door woorden waarin een uitweg wordt geboden en gerefereerd aan eerdere in genade ontvangen "broeders" die hun wapens neerlegden.

Ik vind het nogal wat dat jij mij beschuldigt van cherry-picking eerlijk gezegd.

quote:
Ah ja, maar dat het rapport expliciet stelt dat er hier geen bewijs voor samenzwering te vinden was negeer je even voor de goede orde.
Dat hoeft het rapport ook helemaal niet te stellen.
pi_183208102
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 10:53 schreef ContraCourant het volgende:

[..]

De inhoud van de resolutie was vrij duidelijk. De inhoud van de resoluties is eigenlijk altijd wel vrij duidelijk.

Het probleem is niet de resolutie, het probleem is het opzoeken van grenzen van regels, resoluties, veiligheidsvoorschriften - allemaal zaken die al snel op gespannen voet komen te staan met eigenbelang. Hoe dingen werken inderdaad, overal om je heen.

De enige vraag die gesteld moet worden is waarom een resolutie die nergens gewag maakt van een oorlog tegen een soeverein land uiteindelijk toch leidt tot wat technisch een oorlog tegen dat land/de soeverein van dat land was.
Wat dus niet blijkt uit het rapport dat je zelf hier citeert.

quote:
Citeer wat beweringen "in tegenspraak met" als je wil?
Lees even terug. Je beweert dat het ''vanaf dag 1 al de betrokkenen niet te doen was om een humanitaire interventie''. Dat is in tegenspraak met het Britse parlementaire onderzoeksrapport waar je zelf over begon. Gezien je nu dus beweert dat het rapport deels ongelijk heeft ligt de bewijslast bij jou.

quote:
En ongetwijfeld zullen er mensen binnen de burelen rondlopen die dachten dat we humanitair gingen interveniëren.
Wederom in tegenspraak met het rapport.

quote:
The Bosnian Serb Army killed more than 8,000 Muslims near the town of Srebrenica
in July 1995. The international community’s inability to prevent that act of genocide
influenced a generation of Western politicians and policymakers. Dr Fox told us that “a fear of...another Srebrenica on our hands...was very much a driving factor in the decision-
making at the time.”
85
Lord Richards observed that “it would be a stain on our conscience
for ever if we allowed another Srebrenica; I remember a lot of talk about Srebrenica”.
86
Lord
Hague also cited the influence of Srebrenica on his thinking.
87
The Parliamentary Under-
Secretary of State for Foreign and Commonwealth Affairs, Tobias Ellwood MP, referred to
“the horrific examples of Srebrenica, and Rwanda before, which we saw unfolding again
before us in Libya in 2011
Weet je zeker dat je het rapport hebt gelezen?

quote:
Maar mijn argumenten zijn redelijk logisch.
Ik zie geen logica in 'dat is nou eenmaal zo'. Argumenten dat is wat ik wil zien.

quote:
Een stuk logischer dan het "verkeerd begrepen joh" argument dat je logischerwijs uit de mond van veel betrokkenen zult horen. Dat is ook hoe dingen werken - we hadden recentelijk zelf Balkenende nog die op onnavolgbare wijze wist te vertellen hoe hij een rood stoplicht voor een groene aanzag - ook dat ging over die oh zo onduidelijke VN resoluties :')
Stromanredenering.

quote:
Het rapport is ook maar een deel van het verhaal.
Ja precies we moeten de stukjes eruit knippen die volgens jou kloppen, en wat niet bij je wereldbeeld past weglaten. Zo toch?

quote:
Ik denk dat ik de rode lijn van het rapport meer respecteer dan jij doet door vast te houden aan "bange mensen maken vergissingen". Ze waren zo enorm bang en in de war!
Stromanredenering.

quote:
Dat denk ik niet. We hebben het over types die andere regimes helpen martelprogramma's onder de pet te houden (Uzbekistan is een mooi recent voorbeeld) waar Gadaffi nog progressief bij afsteekt.
Ik zou met wat beter inlezen in de geschiedenis van het Khadaffi regime als ik jou was als je denkt dat Libië zich niet bezighield met praktijken zoals in Oezbekistan.

quote:
Ik denk dat de feiten volkomen duidelijk maken dat er een oorlog tegen Libië is gevoerd. Zoals ik al aangaf liet men willens en wetens Britse jihadisten naar Libië afreizen, stond men wapenleveranties aan rebellen toe en werd de no-fly zone eenzijdig gehandhaafd.

Wat je ook voor het gemak overslaat is het feit dat de Amerikanen (ook Obama) meermaals duidelijk aangaven dat men in Libië was voor Gadaffi.
Lees eens terug wat ik zeg. Dat er regime-change heeft plaatsgevonden lijkt me wel evident. Waar ik moeite mee heb ik het feit dat jij beweert dat er geen enkele basis was voor een interventie, elke betrokkene daar vanaf dag één van op de hoogte was en de interventionisten puur als luchmacht voor jihadisten hebben gespeeld. Daar heb jij tot noch toe geen enkel bewijs voor weten te presenteren. Integendeel het rapport dat je hier citeert spreekt je daarop tegen.

quote:
Nee hoor. Wellicht kun je thans even ingaan op alles wat ik zeg en niet slechts op wat je af kunt doen als het welbekende "foutje".
quote:
Men had de VN resolutie kunnen volgen ipv de luchtmacht voor jihadisten te spelen bv.
Wat staat hier dan? Komt op mij toch over als het afschilderen en delegitimeren van de Libische oppositie

quote:
We moeten het weer doen met geleuter over oeh, en ah, we waren zo bang en voelden ons nu eenmaal zo verantwoordelijk. Rwanda, Srebrenica, etc.
Jep, het komt je niet uit, dus laten we het maar negeren.

quote:
Leuk man, maar het rapport stelt duidelijk dat er geen feiten waren die het idee van een nakend bloedbad ondersteunden, alleen woorden - en zelfs die woorden waar het hier over gaat, een speech van Gadaffi op 21 februari 2011, werden gevolgd door woorden waarin een uitweg wordt geboden en gerefereerd aan eerdere in genade ontvangen "broeders" die hun wapens neerlegden.
Een hoog dodental voor de interventie + een Khadaffi die beloofd te zorgen voor nog meer plezier. En ja, dat was niet genoeg om met zekerheid te stellen dat hij het daadwerkelijk ging doen, het laat echter wel zien waar de beslissing voor een interventie vandaan kwam.

Dat hij twee dagen voor de interventie die woorden opeens terugnam lijkt me niet zo onlogisch gezien hij toen wist dat hij zijn hand zou overspelen.

quote:
Dat hoeft het rapport ook helemaal niet te stellen.
Het rapport stelt duidelijk dat je beweringen voor een vooropgezet complot niet kloppen. Wel toevallig dat je dat opeens niet relevant acht.
Incelfrikandel
pi_186038377
NadiaR_LY twitterde op donderdag 04-04-2019 om 18:04:56 Hafter officially announces the Battle for #Tripoli in an audio message & orders his forces to move towards the capital.Images showing #LNA gathered at Al-Hira 60 km southwest of Tripoli.High Tension in the capital. Long queues at gas stations & highway briefly blocked #Libya https://t.co/j8fi7H2JyX reageer retweet
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Incelfrikandel
  donderdag 4 april 2019 @ 22:02:32 #80
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_186039137
Opvallend moment, net nu VN-chef Guterres in Tripoli is. Indirect ook een confrontatie tussen Frankrijk (dat Haftar steunt) en Italië (op de hand van Serraj).

Van wie is die map trouwens?
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_186039839
quote:
0s.gif Op donderdag 4 april 2019 22:02 schreef Szura het volgende:
Opvallend moment, net nu VN-chef Guterres in Tripoli is. Indirect ook een confrontatie tussen Frankrijk (dat Haftar steunt) en Italië (op de hand van Serraj).
Dat lijken Frankrijk en Italië nu te hebben bijgelegd omdat het voornamelijk Haftar succesvol is gelukt de migratie naar Sicilië in te perken en de olieproductie(waar Italië afhankelijk van is) op peil te houden.

https://www.ncuslr.org/si(...)an-crisis-or-do-they

quote:
Van wie is die map trouwens?
https://twitter.com/Suriyakmaps
Incelfrikandel
pi_186043130
#118... dat wordt even teruglezen van het weekend 🤔
pi_186071145
Tripoli verliest dit.
pi_186073686
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 19:32 schreef Odaiba het volgende:
Tripoli verliest dit.
Uiteindelijk wel ja. De gehele bredere regio en machthebbers aldaar (Egypte met Sisi, Emiraten en Saudie met MBS) doen actief mee in het bestrijden van de Moslimbroeders in Tripoli om ervoor te zorgen dat de allerlaatste bolwerken van de Moslimbroeders in de Arabische wereld (Tripoli en Tunesië nog) diep onder de grond worden getrapt.

Maar het kan nog een pijnlijke strijd worden.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_186073915
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 21:46 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Uiteindelijk wel ja. De gehele bredere regio en machthebbers aldaar (Egypte met Sisi, Emiraten en Saudie met MBS) doen actief mee in het bestrijden van de Moslimbroeders in Tripoli om ervoor te zorgen dat de allerlaatste bolwerken van de Moslimbroeders in de Arabische wereld (Tripoli en Tunesië nog) diep onder de grond worden getrapt.

Maar het kan nog een pijnlijke strijd worden.
Heb de situatie lang niet meer gevolgd, maar ben verbaas dat de moslimsbroeders daar de touwtjes nog in handen hadden en dat wij in Europa hun daar erkennen als rechtmatige overheid..
pi_186074201
Waarom kunnen moslims niet leven in vrijheid? Ze hebben altijd wel een warlord of iets degelijks nodig. Als ze vrijheid krijgen zoals in Europa e.d is het de verkrachting roving vermoording toer.

Alsof ze nog geestelijk in de middeleeuwen zitten. Apart.
pi_186077197
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 22:08 schreef Cattivo het volgende:
Waarom kunnen moslims niet leven in vrijheid? Ze hebben altijd wel een warlord of iets degelijks nodig. Als ze vrijheid krijgen zoals in Europa e.d is het de verkrachting roving vermoording toer.

Alsof ze nog geestelijk in de middeleeuwen zitten. Apart.
Simpel, omdat in dat soort landen de instituties erg zwak zijn, en als de instituties omvallen dan is er wetteloosheid en chaos. Op zulke moment heb je krijgsheren nodig die de boel weer onder controle proberen te krijgen, en daar heb je vaak wel geweld voor nodig.

Je generaliseert trouwens wel behoorlijk...
pi_186077274
Lyobserver twitterde op zaterdag 06-04-2019 om 22:18:54 Government source: Chairman of Presidential Council Fayez Sarraj summons French ambassador in #Libya Béatrice du Hellen to protest #France’s support to warlord Khalifa Haftar’s armed groups in their attack on #Tripoli. https://t.co/tx1P16eZIe reageer retweet
pi_186077757
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2019 21:55 schreef Odaiba het volgende:
Heb de situatie lang niet meer gevolgd, maar ben verbaas dat de moslimsbroeders daar de touwtjes nog in handen hadden en dat wij in Europa hun daar erkennen als rechtmatige overheid..
Volgens mij doen wij dat niet; hun erkennen als rechtmatige overheid. Want feitelijk hebben ze een coupe gepleegd op de verkiezingsresultaten toentertijd. De moslimbroeders hadden de verkiezingen namelijk niet gewonnen. Maar goed, Haftar’s alliantie heeft ook weinig met die verkiezingsresultaten te maken. De EU heeft vooral zijn best gedaan dat beide partijen tot een overeenkomst kwamen het geweld te staken en nieuwe verkiezingen te houden en bij die uitslag het te houden. Maar alle details in de Libische strijd ken ik ook inmiddels niet meer hoor.
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_186077771
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 01:11 schreef Odaiba het volgende:
Simpel, omdat in dat soort landen de instituties erg zwak zijn, en als de instituties omvallen dan is er wetteloosheid en chaos. Op zulke moment heb je krijgsheren nodig die de boel weer onder controle proberen te krijgen, en daar heb je vaak wel geweld voor nodig.

Je generaliseert trouwens wel behoorlijk...
Er is olie in Libië, dat helpt ook niet. Veel te halen voor lokale machthebbers als ook buitenlandse mogendheden (regionale grootmachten). Laatste ook niet onbelangrijk te noemen omdat dat direct in verhouding staat tot bijv de grote rol die de Fransen vanaf het begin speelden in oa het gewelddadig verdrijven van Khadafi.

Daarnaast bemoeien veel landen zich direct met de strijd in Libië om de strijd zo te beïnvloeden dat het in het voordeel uitvalt van een partij die zij graag als overwinnaar zien. De Emiraten en Egypte spelen een gigantische rol in de steun aan Haftar’s alliantie. En in ieder geval tot voorheen Qatar in de steun aan de moslimbroeders in Tripoli.
pi_186091947
Het verhaal GNA = moslimbroederschap is wel veel te simpel.

Het moslimbroederschap en andere islamisten verloren in 2014 de verkiezingen(opnieuw). Daarop sloten ze een alliantie genaamd de GNC en grepen de macht in Tripoli. De winnaars van de verkiezingen(HoR) weken uit naar het oostelijke Benghazi en sloten zich aan bij Haftar. Na lange bemiddeling van onder andere de VN sloten een deel van de GNC en een deel van het HoR een deal. Er werd een eenheidsregering gevormd genaamd de GNA. Met name het radicalere deel van het moslimbroederschap accepteerde de GNA niet en bleef gelieerd aan de GNC. In 2016 schopte (voornamelijk islamitische) milities loyaal aan de nieuwe eenheidsregering de GNC uit Tripoli. Daarna kwamen er verschillende pogingen van het GNC om opnieuw de macht over te nemen in Tripoli, maar allen mislukten. Inmiddels is Haftar van het oosten helemaal opgerukt naar de poorten van Tripoli en hij doet natuurlijk graag alsof de GNA alleen maar uit radicale gekkies bestaat. Inmiddels lijkt de GNC wel volledig de kant te kiezen van de GNA, maar dat is iets van de laatste paar dagen.

Je moet je ook beseffen dat Libië vooral verdeeld is in milities met nogal wisselende allianties. Haftar heeft bijvoorbeeld ook veel radicale madkhali salafisten in zijn rangen.

Ook weer een vrij simplistische uitleg, maar om maar even te illustreren dat het niet zwart-wit is ;)
Incelfrikandel
pi_186092206
Eerste kuststeden ten westen van Tripoli zijn in handen Haftar, hij lijkt Tripoli te willen omsingelen.

Suriyakmaps twitterde op zondag 07-04-2019 om 18:58:57 #Libya: #LNA still advancing in #Tripoli suburbs; troops captured Yarmouk camp & entered in Khallet district while other troops opened new front to capture Garabulli & cut last #GNA supply line to #Misrata. At the same time #GNA recaptured Sawānī & advanced towards Aziziyah https://t.co/kPlORZnzRX reageer retweet
Eljarh twitterde op zondag 07-04-2019 om 12:55:41 As anticipated, the LNA is intensifying its campaign to capture #Tripoli. These are the first reports of LNA using its air force against GNA forces in #Tripoli. The LNA always relied on it air force capabilities for advantage against opponents. https://t.co/OYYfSthm6G #Libya reageer retweet
Incelfrikandel
  zondag 7 april 2019 @ 22:13:09 #93
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_186092651
Iemand enig idee op hoeveel gevechtstoestellen beide kampen kunnen bogen?
  zondag 7 april 2019 @ 22:36:33 #94
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_186093243
Wat een domme zandsnorkels zijn die Arabieren toch!
  zondag 7 april 2019 @ 23:06:20 #95
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_186094049
Hehe, een jaar geleden voor het eerst vernomen van strongman Haftar en het lijkt eindelijk op dat die richting Tripoli wil opstomen. Italië en Malta kunnen beter nu actie ondernemen in verband met mogelijke toestroom van meer migranten. Niet pas wakker worden als ze aanspoelen vanuit de Libische hoofdstad.

[ Bericht 15% gewijzigd door Jellereppe op 08-04-2019 01:34:54 ]
  maandag 8 april 2019 @ 00:22:16 #96
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_186095120
quote:
Ondanks oproepen tot kalmte en terughoudendheid, wordt internationaal gevreesd voor een nieuwe burgeroorlog in Libië. De zittende regering in Tripoli, die bedreigd wordt door het Libische Nationale Leger van krijgsheer Haftar, heeft een tegenoffensief aangekondigd onder de naam 'Vulkaan der Woede'.

Vandaag werd gevochten bij het internationale vliegveld van Tripoli, dat niet meer volledig operationeel is, op zo'n 24 kilometer ten zuiden van de stad. Gisteren meldden Haftars troepen dat zij het vliegveld hadden ingenomen, net als diverse olievelden.

Haftar begon zijn offensief vorige week. Hij heeft banden met de andere regering van Libië, die in de oostelijk gelegen havenstad Benghazi zetelt. Ook een aantal milities in het oosten van Libië heeft zich bij Haftar aangesloten, zegt Hoff. "Dat is zijn strategie. Als milities rond Tripoli nu naar hem overlopen, is het gedaan met de zittende regering. Maar: als milities juist de kant van de regering kiezen, kan dat de strijd enorm vertragen."
https://nos.nl/artikel/22(...)enoffensief-aan.html
  Moderator maandag 8 april 2019 @ 10:24:51 #97
8781 crew  Frutsel
pi_186098137
quote:
Zeker 32 doden bij gevechten rondom Tripoli
Bij gevechten rond de Libische hoofdstad Tripoli zijn zondag zeker 32 gewonden en ruim vijftig gewonden gevallen. Troepen van krijgsheer Khalifa Haftar proberen sinds vorige week de stad te heroveren.

Gedurende zondag waren er hevige gevechten rond Tripoli tussen Haftars troepen en de internationaal erkende regering GNA. Aan beide kanten vielen slachtoffers als gevolg van luchtaanvallen. Haftars zijde maakte melding van veertien doden, meldt AFP.

Ondanks oproepen van de Verenigde Naties en de Verenigde Staten om tot een wapenstilstand te komen, gingen de gevechten afgelopen weekend onverminderd door. De VN laat weten dat inmiddels 2.200 mensen op de vlucht zijn geslagen en dat veel burgers vastzitten in gebieden rond de hoofdstad.

Groepen die loyaal zijn aan GNO begonnen een tegenoffensief, genaamd 'Vulkaan van de woede'. Het doel is om troepen van Haftar te verjagen uit alle Libische steden.

Al sinds 2011 chaos in Libië
Sinds de verdrijving en dood van de Libische dictator Moammar Kadhafi in 2011 heerst er in grote delen van het land chaos en verdeeldheid. Rivaliserende groepen vechten om macht in het olierijke land.

De 75-jarige Haftar presenteert zich als een bestrijder van religieus extremisme. Zijn tegenstanders vrezen dat hij uit wil groeien tot een soort dictator, net als Kadhafi. Haftar wordt gesteund door Egypte en de Verenigde Arabische Emiraten.

Van 14 tot 16 april houdt de VN een conferentie in de stad Ghadames, waar onder meer wordt gesproken over verkiezingen als mogelijkheid om het geweld te beëindigen. Tot zover gaat die internationale conferentie door.
pi_186098899
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2019 21:44 schreef Frikandelbroodje het volgende:
Het verhaal GNA = moslimbroederschap is wel veel te simpel.
De heersende milities in Tripoli zijn weldegelijk moslimbroeders (grootste deel). Met de vermelding erbij dat het ver afstaat van IS en co. Dus geen publieke onthoofdingen, of christenen aan het mes rijgen.

Helaas kan het blijkbaar niet politiek opgelost worden in Libië.
  maandag 8 april 2019 @ 19:31:09 #99
365082 IPA35
Patriarch
pi_186106801
Moslim Broederschap Vs. Madkhalis Round 5?
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  maandag 6 januari 2020 @ 17:00:57 #100
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_190906452
Tijd voor een kick. De in Tripoli zetelende internationaal erkende regering van premier Serraj heeft recent Turkse hulp ingeroepen en volgens Erdogan zijn de eerste troepen onderweg. Ook zouden er jihadi-proxies vanuit Syrië zijn overgevlogen.

quote:
Eerste Turkse militairen op weg naar Libië om premier te helpen
De eerste Turkse militairen zijn onderweg naar Libië. Dat heeft president Erdogan bekendgemaakt. De militairen gaan naar het door oorlog verscheurde land om premier Fayez al-Sarraj te steunen.

De Libische premier is een felle strijd om de macht verwikkeld met troepen van oud-generaal Haftar. De afgelopen weken werd vooral hevig gevochten rond de hoofdstad Tripoli. Gisteren nog kwamen dertig mensen om bij een luchtaanval op een militaire basis in Tripoli. De meeste slachtoffers waren rekruten van pro-regeringsmilities.

Sarraj, die de door de VN erkende regering leidt, had eind vorige maand om hulp gevraagd aan de Turken. Afgelopen donderdag stemde het parlement in Ankara in met een mandaat voor een jaar. Het is onduidelijk hoeveel militairen naar Libië gaan.

Offensief

Na de val van dictator Kadhafi in 2011 ontbrandde in Libië een strijd om de macht. Drie jaar later keerde de 75-jarige oud-generaal Haftar, die onder Kadhafi was verbannen, terug naar Libië met als doel de macht over te nemen.

Inmiddels heeft de krijgsheer bijna twee derde van het land in handen. In april startte Haftar een offensief om de hoofdstad Tripoli in te nemen. Er wordt nog altijd gestreden om de stad.

Haftar wordt daarbij gesteund door onder meer Egypte, Rusland en de Verenigde Arabische Emiraten. Die zien in hem een buffer tegen extremistische groepen. Tegenstanders als Turkije beschouwen Haftar juist als de nieuwe Kadhafi.

Turkije en Libië zoeken al langer toenadering tot elkaar. Zo maakten ze onlangs ook afspraken over zeegrenzen. Turkije zegt dat samenwerking met Libië nodig is voor stabiliteit in de regio.
De Turken willen proberen met Serraj te verhinderen dat Haftar’s troepen heel Tripoli innemen. Ze staan nog altijd aan de randen van de stad.

Ondertussen is Haftar ook verder oostwaarts bezig met een opmars. Vandaag hebben zijn milities Sirte in een mum van tijd ingenomen.

Kan niet anders dan dat er overlopers zijn van GNA (Serraj) naar LNA (Haftar).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')