abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † maandag 14 maart 2016 @ 17:50:30 #76
230491 Zith
pls tip
pi_160664139
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 17:05 schreef Silverdigger2 het volgende:

[..]

Als je bepaalt dat de cutoff ergens is, kan je niet achteraf de regels nog aanpassen! waarom onderzoek doen als je je niet aan je eigen regels houdt?
Dat kan prima. er moet immers ook brood op de plank komen. Zolang hij geen cijfers gaat vervalsen mogen anderen er van vinden wat ze willen (ie. geen hoge significantie, maar een knipoog naar een bepaalde richting).

Niemand zal hem serieus nemen als hij zegt dat 0.11 significant is, maar het is prima wetenschap om resultaten te laten zien met 0.11 p-values en aan te geven dat het niet significant is maar dat het eventueel in een bepaalde richting kan wijzen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Zith op 14-03-2016 17:56:43 ]
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_160664587
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 17:50 schreef Zith het volgende:

[..]

Dat kan prima. er moet immers ook brood op de plank komen. Zolang hij geen cijfers gaat vervalsen mogen anderen er van vinden wat ze willen (ie. geen hoge significantie, maar een knipoog naar een bepaalde richting).

Niemand zal hem serieus nemen als hij zegt dat 0.11 significant is, maar het is prima wetenschap om resultaten te laten zien met 0.11 p-values en aan te geven dat het niet significant is maar dat het eventueel in een bepaalde richting kan wijzen.
Zij, maar verder ongeveer dit ja. Ik ga echt niet zeggen dat het bijna significant is, helemaal significant, whatever. Maar als een resultaat niet significant is, kan het nog steeds wel interessant zijn. Als je een bepaald effect verwacht en je krijgt een p van 0.98 is dat ook ontiegelijk interessant. En dat een verschil niet significant is, betekent niet dat er helemaal geen verschil (in de steekproef) is. Of is een gemiddelde van 23 opeens gelijk aan een gemiddelde van 28 omdat de p waarde niet onder de Alpha zit?
Your opinion of me is none of my business.
pi_160667110
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2016 18:09 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Zij, maar verder ongeveer dit ja. Ik ga echt niet zeggen dat het bijna significant is, helemaal significant, whatever. Maar als een resultaat niet significant is, kan het nog steeds wel interessant zijn. Als je een bepaald effect verwacht en je krijgt een p van 0.98 is dat ook ontiegelijk interessant. En dat een verschil niet significant is, betekent niet dat er helemaal geen verschil (in de steekproef) is. Of is een gemiddelde van 23 opeens gelijk aan een gemiddelde van 28 omdat de p waarde niet onder de Alpha zit?
Je kan alleen eigenlijk niets zeggen over of dat verschil ruis is of niet.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_160669224
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2016 18:09 schreef Sarasi het volgende:
Of is een gemiddelde van 23 opeens gelijk aan een gemiddelde van 28 omdat de p waarde niet onder de Alpha zit?
er is geen bewijs dat het verschil verklaard kan worden door de in jouw model opgenomen variabelen, dat kan je er zeker over zeggen als de gemiddelden van de groepen die je in jouw test vergeleek 23 en 28 zijn.

quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 17:50 schreef Zith het volgende:

[..]

Dit kan zeker, maar de tendens had je ook kunnen baseren op eerder onderzoek.
"en je probeert dit goed te praten onder een confirmation bias."

Als je zegt dat je tevreden bent met een p<.05 dan is bij een p>.05 je 0-hypothese niet verworpen.

quote:
Dat kan prima. er moet immers ook brood op de plank komen.
Een niet significant verschil is ook een significante bijdrage aan de wetenschap
pi_160669851
Wat moet ik doen als ik bij mijn chi-square teveel cellen heb met een expected count less than five? Ik las dat bij meer dan 20% de resultaten niet valide zijn? Bij sommige variabelen is het bij mij 60%.
pi_160670130
quote:
5s.gif Op maandag 14 maart 2016 21:11 schreef carmiie het volgende:
Wat moet ik doen als ik bij mijn chi-square teveel cellen heb met een expected count less than five? Ik las dat bij meer dan 20% de resultaten niet valide zijn? Bij sommige variabelen is het bij mij 60%.
Cellen samenvoegen als dat kan, anders houdt het op.
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_160670543
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 21:21 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Cellen samenvoegen als dat kan, anders houdt het op.
Hoe doe ik dat? :o
pi_160671011
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 21:33 schreef carmiie het volgende:

[..]

Hoe doe ik dat? :o
Als je bv geinteresseerd bent in verschil man-vrouw en schrijfkleur rood-blauw op een bepaalde uitkomst, je test beperken tot verschil kleur (of verschil gender).
Verder valt er helaas weinig te doen. (nou lijkt het me ook dat of dezelfde rij erg laag is in je experiment dus 98% - 2% voor groep 1 en 97% - 3% voor groep 2, en dan kun je zelfs zonder test wel zien dat er geen effect is, of juist het tegenovergestelde 99-1 voor groep 1 en 1-99 voor groep 2 en dan heb je eigenlijk ook niet echt een test meer nodig).
pi_160671406
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 21:44 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Als je bv geinteresseerd bent in verschil man-vrouw en schrijfkleur rood-blauw op een bepaalde uitkomst, je test beperken tot verschil kleur (of verschil gender).
Verder valt er helaas weinig te doen. (nou lijkt het me ook dat of dezelfde rij erg laag is in je experiment dus 98% - 2% voor groep 1 en 97% - 3% voor groep 2, en dan kun je zelfs zonder test wel zien dat er geen effect is, of juist het tegenovergestelde 99-1 voor groep 1 en 1-99 voor groep 2 en dan heb je eigenlijk ook niet echt een test meer nodig).
Aahh zo, ik snap het, thanks! :) Wel jammer dat er weinig aan te doen valt ;(
pi_160671579
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 21:53 schreef carmiie het volgende:

[..]

Aahh zo, ik snap het, thanks! :) Wel jammer dat er weinig aan te doen valt ;(
Bijdraaien? :p
pi_160678491
quote:
0s.gif Op maandag 14 maart 2016 17:11 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Kun je iets meer uitleg geven? Snijpunt van wat met wat? Zou iig te toetsen moeten zijn.
Ik heb een prijsmeter-analyse gedaan voor verschillende versies van producten.

De snijpunten, prijs in euro's, wil ik toetsen.
Aldus.
pi_160679847
quote:
5s.gif Op maandag 14 maart 2016 21:11 schreef carmiie het volgende:
Meer data verzamelen.
pi_160829972
Ik ben een dataset aan het maken met SPSS. Niet super moeilijk, maar ik loop echter tegen één probleem aan. Het gaat hier om een patiëntenbestand met verschillende parameters. Deze patiënten hebben een bepaalde operatie ondergaan en sommige patiënten hebben hier naderhand complicaties van ondervonden. Ik heb echter de grootste moeite om deze complicaties op een efficiëntie manier in SPSS te zetten. Sommige patiënten hebben namelijk meerdere complicaties gehad.

Ik heb de volgende dingen al geprobeerd:
1) Één variabele Complicaties aanmaken, alle verschillende complicaties labelen. Dit werkt dus niet omdat sommige patiënten bijv. zowel een fistel als een abces kunnen hebben. Ik kan complicaties combineren onder één label (0 = fistel, 1 = abces, 2 = fistel en abces bijv.), maar dan krijg ik dubbel zoveel labels als dat ik complicaties heb en dat gaat echt een gigantische lijst worden.
2) Voor elke complicatie een variabele aanmaken. Dit werkt op zich wel, maar ik heb nu al 17 complicaties in mijn dataset staan (er staan nu 25 patiënten in, het worden er waarschijnlijk honderden). Ik verwacht dat dit aantal nog enigszins zal groeien. Er moet toch een andere manier zijn om te voorkomen dat ik met een monster van een dataset eindig, haha.
3) Complicaties groeperen binnen variabelen. Ik heb eerst geprobeerd om te groeperen naar een variabele maag-darmkanaal complicaties, cardiale complicaties, pulmonale complicaties en etc. Echter, zoals ik hierboven al heb beschreven, sommige mensen hebben bijv. zowel een fistel als een abces (beide maag-darmkanaal complicaties), ik loop op deze manier weer tegen probleem 1 aan. Vervolgens heb ik 4 variabelen aangemaakt, Complicaties 1 t/m 4 met allemaal dezelfde labels. Dit werkt niet, als ik een statistische analyse wil doen dan krijg ik vier verschillende tabellen met dezelfde complicaties in groepjes verspreid over al deze tabellen. Dit is prima voor frequenties, maar niet als ik er meer geavanceerde dingen mee wil doen.

Kortom, is er een manier om deze complicaties op een efficiënte manier in SPSS te krijgen of moet ik toch echt losse variabelen maken?
pi_160830177
Wat is het maximale aantal complicaties bij een patiënt? Stel dat dat er 10 zijn, dan maak je tien variabelen aan met alle complicaties per variabele zoals je bij (1) gedaan hebt. De vorm die je kiest hangt mogelijk samen met de analyses die je wil doen, iets om rekening mee te houden.
Aldus.
pi_160830857
Ik zat te denken aan logistic regression en ik heb n.a.v. jouw post zojuist het halve internet ondersteboven gekeerd en ik kom er dus achter dat je a) één dependent variable kunt aangeven, b) deze variable maar twee catagorieën kan hebben, wat dus waarschijnlijk betekent dat ik mijn complicaties als losse variabelen in SPSS moet zetten wil ik er wat mee kunnen, haha. Dus volgens mij ben ik er zo wel uit.
pi_160831917
Je kan, ten behoeve van de logistische regressie, categoriale variabelen hercoderen naar dummies. Dat kan SPSS automatisch geloof ik. Tip: lees je ook nog even in over vrijheidsgraden.
Aldus.
pi_160832847
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 11:56 schreef Paprikachipjes het volgende:
Ik zat te denken aan logistic regression en ik heb n.a.v. jouw post zojuist het halve internet ondersteboven gekeerd en ik kom er dus achter dat je a) één dependent variable kunt aangeven, b) deze variable maar twee catagorieën kan hebben, wat dus waarschijnlijk betekent dat ik mijn complicaties als losse variabelen in SPSS moet zetten wil ik er wat mee kunnen, haha. Dus volgens mij ben ik er zo wel uit.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat nou precies je dependent variabele moet worden. Kun je dat nog eens toelichten?

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 21-03-2016 22:10:40 ]
pi_160834157
De complicaties worden de dependent variables. Dus wat ik zou kunnen doen is kijken wat de invloed is van bijv. roken op het ontwikkelen van een abces postoperatief (= complicatie). Roken zou dan mijn independent variable worden (0 = nooit, 1 = ja, 2 = gestopt), het ontwikkelen van een abces mijn dependent variable (0 = nee, 1 = ja).

Dat hercoderen ziet er inderdaad wel interessant uit. Ik zal me er eens in verdiepen.
pi_160842562
Ik heb een dataset met een aantal dummy variabelen (STATA) en ik vraag mij af hoe je uit een regressie output kunt afleiden of het handig is om bepaalde dummy variabelen met elkaar te combineren. En als er dummy variabelen gecombineerd worden welke restricties er getest moeten worden. Weet iemand dit toevallig? Wat betreft het testen van restricties dacht ik aan een joint restrictie.. maar ik kan het fout hebben.

Alvast bedankt. :)
pi_160846223
quote:
0s.gif Op maandag 21 maart 2016 14:48 schreef Paprikachipjes het volgende:
De complicaties worden de dependent variables. Dus wat ik zou kunnen doen is kijken wat de invloed is van bijv. roken op het ontwikkelen van een abces postoperatief (= complicatie). Roken zou dan mijn independent variable worden (0 = nooit, 1 = ja, 2 = gestopt), het ontwikkelen van een abces mijn dependent variable (0 = nee, 1 = ja).

Dat hercoderen ziet er inderdaad wel interessant uit. Ik zal me er eens in verdiepen.
Wow, dan krijg je dus een ontelbare hoeveelheid dv's als je een lange lijst met complicaties hebt. Ik weet niet of het relevant is maar je zou ook nog een Poisson regression kunnen uitvoeren om te kijken welke factoren een invloed hebben op het aantal bijwerkingen dat iemand krijgt.
pi_161133531
Weet iemand hoe ik een bepaalde excel data file het beste in eviews kan importeren?

Ik heb op de y-as de verschillende identifiers (in mijn geval bedrijven) en op de x-as de datum (in mijn geval een periode van ongeveer 300 dagen) en voor de rest een variabele per worksheet (6 variabelen en dus 6 worksheets totaal). Normaal moet je bij eviews (volgensmij) op de y-as zowel de datum als de identifiers zetten om het correct te kunnen importeren, maar in mijn geval was het niet mogelijk het op deze manier te downloaden en dan zou het bovendien redelijk onleesbaar worden vanwege het grote aantal datums en bedrijven.

Als iemand me een linkje kunnen sturen die ongeveer beschrijft hoe ik dit het beste kan aanpakken zou ik dit ook erg op prijs stellen uiteraard! Volgensmij betreft mijn dataset 'unstacked panel data', maar dat weet ik niet zeker. Heb uiteraard al op google gezocht maar vind geen relevante resultaten.

Bij voorbaat dank!
pi_161282001
Ik ga voor mijn scriptie kijken naar het volgende onderwerp:
Scoren leerlingen die op een basisschool 8 jaar Frans hebben gehad beter op Frans in de 1e klas dan leerlingen die de taal niet hebben gehad, rekening houdend met de algemene cognitie?
Er zijn 5 leerlingen die Frans hebben gehad in verschillende klassen. Van alle leerlingen uit deze klassen heb ik het gemiddelde van Frans en van Nederlands, geschiedenis en wiskunde (voor de algemene cognitie) om te kunnen vergelijken.
Ik dacht dat ik een independent t-test moest doen, maar dan kan ik niet controleren op algemene cognitie. En ik kan toch niet zomaar de gegevens van alle klassen samenvoegen zonder te kijken naar het gemiddelde van elke specifieke klas?
Wie kan mij helpen?
pi_161282174
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2016 23:32 schreef ulq het volgende:
Weet iemand hoe ik een bepaalde excel data file het beste in eviews kan importeren?

Ik heb op de y-as de verschillende identifiers (in mijn geval bedrijven) en op de x-as de datum (in mijn geval een periode van ongeveer 300 dagen) en voor de rest een variabele per worksheet (6 variabelen en dus 6 worksheets totaal). Normaal moet je bij eviews (volgensmij) op de y-as zowel de datum als de identifiers zetten om het correct te kunnen importeren, maar in mijn geval was het niet mogelijk het op deze manier te downloaden en dan zou het bovendien redelijk onleesbaar worden vanwege het grote aantal datums en bedrijven.

Als iemand me een linkje kunnen sturen die ongeveer beschrijft hoe ik dit het beste kan aanpakken zou ik dit ook erg op prijs stellen uiteraard! Volgensmij betreft mijn dataset 'unstacked panel data', maar dat weet ik niet zeker. Heb uiteraard al op google gezocht maar vind geen relevante resultaten.

Bij voorbaat dank!
Omdat het zo lomp is als niemand op je vraag reageert: Sorry, ik had voor je post nog nooit van eviews gehoord, dus geen flauw idee hoe je daar kunt importeren. Misschien eens kijken naar of er online wat te vinden is over .csv bestanden importeren? (Je kunt een Excel bestand heel makkelijk opslaan als .csv en soms geeft dat wat meer opties.)
pi_161282225
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 april 2016 16:31 schreef jufsaar het volgende:
Ik ga voor mijn scriptie kijken naar het volgende onderwerp:
Scoren leerlingen die op een basisschool 8 jaar Frans hebben gehad beter op Frans in de 1e klas dan leerlingen die de taal niet hebben gehad, rekening houdend met de algemene cognitie?
Er zijn 5 leerlingen die Frans hebben gehad in verschillende klassen. Van alle leerlingen uit deze klassen heb ik het gemiddelde van Frans en van Nederlands, geschiedenis en wiskunde (voor de algemene cognitie) om te kunnen vergelijken.
Ik dacht dat ik een independent t-test moest doen, maar dan kan ik niet controleren op algemene cognitie. En ik kan toch niet zomaar de gegevens van alle klassen samenvoegen zonder te kijken naar het gemiddelde van elke specifieke klas?
Wie kan mij helpen?
Dus als ik het goed begrijp heb je twee groepen:
1. 5 leerlingen die Frans hebben gehad.
2. Gruwelijke veel leerlingen (meerdere klassen) die geen Frans hebben gehad.

Klopt dat?

In dat geval is je grootste probleem dat je slechts 5 leerlingen hebt die Frans hebben gehad. Die groep is te klein om iets zinvols over te kunnen zeggen.

Als je de klas waartoe iemand behoort wil analyseren dan kom je al snel uit op multilevel analyses, maar ik zou me kunnen voorstellen dat, gezien de rest van je project, dat dermate hooggegrepen is dat je begeleider je dat niet aan wil doen.
  vrijdag 8 april 2016 @ 17:16:41 #100
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_161282813
Operc heeft gelijk, wat je wilt doen valt abstract / technisch te doen, maar niet met de data die je hebt.

Een simpelere, minder juiste versie valt ook niet echt te doen, maar kun je in ieder geval wel runnen (zou de resultaten alleen niet vertrouwen) en dat is gewoon opdelen in wel of niet frans als groepen. Andere scores meenemen als covariaat in Anova en dat gebruiken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')