quote:Aldus sprak jij politiek onverantwoord
Op vrijdag 3 januari 2003 20:47 schreef thetruth het volgende:
Ik ben niet voor een leeftijdsminimum maar voor een soort toetsing van bekwaamheid wat betreft politiek. Aangezien er ook kneuzen van 50 zijn die de ballen verstand hebben van politiek en toch maar op die ene standaard leus stemmen van een bepaalde partij. Tevens ben ik er van overtuigd dat er een elite van mensen onder de 18 is (waaronder ik zelf) die wél bekwaam is om te stemmen, getuige mijn buitengewoon grote interesse in politiek en actualiteiten.
Ik denk dat de meerderheid van de 18 jarigen nog te weinig kennis hebben om goed te kunnen stemmen, maar 18 is iig een goede leeftijd om er mee te beginnen. Nog later is ook zo betuttelend dunkt me.
me = VVD-er btw.
quote:
Op maandag 13 januari 2003 20:05 schreef Poseionysus het volgende:
Een toets is nooit wenselijk omdat dat de democratie aantast.
quote:
Op vrijdag 22 november 2002 10:46 schreef Litpho het volgende:code:Binnen onze huidige democratie wordt er al een onderscheid gemaakt tussen volk met stemrecht (het merendeel van de volwassenen) en volk zonder stemrecht (oa kinderen, gevangenen). Dit complete volk wordt alsnog vertegenwoordigd door de regering en is dus het volk uit de eerste definitie (het in Nederland gebruikte systeem).de·mo·cra·´tie (de ~ (v.)) 1 staatsvorm waarbij het volk wordt geregeerd door gekozen
vertegenwoordigers uit eigen gelederen
2 staat waarin het volk regeertBron: www.vandale.nl
Er is geen enkele reden inherent aan danwel het begrip democratie, danwel de Nederlandse variant, die het onmogelijk zou maken om mensen met bijv. een lager IQ hun stemrecht te ontnemen (let wel: ik geef slechts de mogelijkheid aan, niet mijn mening). Het zou een herziening van de kieswet inhouden, maar qua definitie zou Nederland dan niet meer of minder een democratie zijn.
quote:Gevangenen mogen gewoon stemmen. Ze zijn gewoon burger. Alleen in zeer extreme gevallen in geval van TBS kan het stemrecht afgenomen worden.
Op vrijdag 22 november 2002 10:46 schreef Litpho het volgende:
en volk zonder stemrecht (oa kinderen, gevangenen).
boeie als iemand op een lpf stemt enkelt vanwege het feit dat de lijstrekker populistische leuzen roept, iedereen is gelijk punt dus iedereen boven de 18 mag stemmen als ie dat wil.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |