Kwestie van een RAID gebruiken...quote:Op maandag 11 januari 2016 09:51 schreef FredvZ het volgende:
Zoiets heb ik ook gehad met een schijf in mijn NAS. Kon helaas maar een klein gedeelte van de data redden
Lijkt erop dat je schijf aan het overlijden is. Welk OS gebruik je?quote:Op maandag 11 januari 2016 08:59 schreef MMXMMX het volgende:
Als ik de comp de hele nacht heb aan laten staan is zochtens mijn schijf weg als ik dan reset dan ziet de Bios hem soms ook niet meer. Ik moet de comp uitzetten en dan is hij er weer.
Ook in windows is hij er dan weer maar als ik er dan muziek van afspeel slaat de VLC player over
Het downloaden naar de schijf toe mislukt ook .
Kan er wel muziek van afspelen maar ik kan mijn muziek niet naar een andere schijf kopiëren
Probeer mijn bestanden te redden.
Hij is toch niet aan het doodgaan ? Hoe kan ik dat checken ?
Denk hier de volgende keer even aan voordat je schuif slecht wordquote:
RAID is geen BACKUP! en raid doet nog niks aan silent data corruption...quote:Op maandag 11 januari 2016 13:19 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Kwestie van een RAID gebruiken...
[..]
Lijkt erop dat je schijf aan het overlijden is. Welk OS gebruik je?
RAID 1, 3, 4, 5 en 6 hebben wel degelijk backup in de vorm van foutcorrectie bij falende schijven. RAID 6 kan zelfs 2 compleet falende schijven aan. Da's de hele essentie van die RAID-versies.quote:Op maandag 11 januari 2016 19:14 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
RAID is geen BACKUP! en raid doet nog niks aan silent data corruption...
dan nog helpt RAID niet tegen silent corruption.. alleen tegen een rotte drive..quote:Op maandag 11 januari 2016 20:01 schreef RvLaak het volgende:
[..]
RAID 1, 3, 4, 5 en 6 hebben wel degelijk backup in de vorm van foutcorrectie bij falende schijven. RAID 6 kan zelfs 2 compleet falende schijven aan. Da's de hele essentie van die RAID-versies.
Laatst had ik een falende schijf, deze gewoon verwijdert (zonder backup te maken) en een lege schijf terug in mijn NAS gehangen. "Even" de RAID opnieuw opbouwen (kostte ongeveer 48 uur, voor een 3TB schijf) & alle data was nog immer aanwezig en aanspreekbaar.
Geen backup in de klassieke zin, maar wel foutcorrectie op falende schijven. Dus wel degelijk een backup in de praktische zin.
Fair enough, maar in dit geval gaat het om een falende schijf. Eén die "spontaan" verdwijnt. Ruikt naar een rotte drive.quote:Op maandag 11 januari 2016 20:08 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
dan nog helpt RAID niet tegen silent corruption.. alleen tegen een rotte drive..
silent corruption is veel erger
https://en.wikipedia.org/wiki/Data_corruption
Ach, rotte schijven hebben alle merken wel eens. Ik heb al 3 WD Reds terug mogen brengen. 2 DOA's en 1 met slechte clusters.quote:Op maandag 11 januari 2016 20:19 schreef MaGNeT het volgende:
Klinkt als de zoveelste Seagate schijf die stuk gaat...
Kan uiteraard.quote:Op maandag 11 januari 2016 20:22 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ach, rotte schijven hebben alle merken wel eens. Ik heb al 3 WD Reds terug mogen brengen. 2 DOA's en 1 met slechte clusters.
Gewoon een rotte batch.
Dit dus. RAID is primair voor beschikbaarheid en mag NOOIT dienen als backup.quote:Op maandag 11 januari 2016 20:08 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
dan nog helpt RAID niet tegen silent corruption.. alleen tegen een rotte drive..
silent corruption is veel erger
https://en.wikipedia.org/wiki/Data_corruption
Precies.. RAID is GEEN backupquote:Op maandag 11 januari 2016 20:55 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Dit dus. RAID is voor primair beschikbaarheid en mag NOOIT dienen als backup.
ervaring?quote:Op maandag 11 januari 2016 20:59 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt, en daar kom je vermoedelijk wel achter bij een crypto-locker besmetting
k zit er aan te denken om eens op een "test" machine zonder internet access oid het eens te proberen..quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |