abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_159338215
quote:
99s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 16:52 schreef CrashO het volgende:

[..]

Alleen is ts geen student computer programming :P
Hij is de student vrijetijdskunde die een minister president wil worden die ook even het gebouw van de tweedekamer ontwerpt en in elkaar metselt. (in de OP staat dat hij ook HW wil ontwerpen namelijk..).

Grofweg een 5 tal beroepen die hij eventjes erbij wil leren. Wat mogelijk is, maar niet met deze houding.
Hardware verhaaltjes heb ik maar achterwege gelaten. Vind het coderen vele malen leuker..

Ben maar eens begonnen met Javascript via Codecademy
pi_159338859
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 20:49 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Hardware verhaaltjes heb ik maar achterwege gelaten. Vind het coderen vele malen leuker..

Ben maar eens begonnen met Javascript via Codecademy
Niet echt ideaal om mee te beginnen. Voor de simpele reden dat je er zonder html & css niet bijster veel aan hebt en je die dan dus ook tegelijk erbij moeten leren. (als we NodeJS even negeren :+ ). En ook dan kom je er al snel achter dat als je server interactie wilt je weer iets als PHP erbij nodig hebt. En als je dan weer iets wilt opslaan mag je er weer SQL bij gaan leren..

Beter begin je met leren programmeren even met een taal waar je zoveel mogelijk even onder 1 dak kan houden...
pi_159340438
quote:
99s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 21:03 schreef CrashO het volgende:

[..]

Niet echt ideaal om mee te beginnen. Voor de simpele reden dat je er zonder html & css niet bijster veel aan hebt en je die dan dus ook tegelijk erbij moeten leren. (als we NodeJS even negeren :+ ). En ook dan kom je er al snel achter dat als je server interactie wilt je weer iets als PHP erbij nodig hebt. En als je dan weer iets wilt opslaan mag je er weer SQL bij gaan leren..

Beter begin je met leren programmeren even met een taal waar je zoveel mogelijk even onder 1 dak kan houden...
Ja klopt... Ik heb die HTML en CSS cursus bij Codecademy al afgerond.. Het klopt inderdaad... Om een dak te hebben wat betreft web development heb je op z'n minst:

HTML, CSS, Javascript, PHP en MySQL nodig...

Desondanks leek het mij wel het makkelijkst als instap. Ik heb wel enigszins ooit gerommeld met HTML,CSS, Javascript en Mysql. Het zijn wel ''lekkere'' talen.

Ik twijfel in ieder geval enorm tussen Python en Java!

Java is lekker multi-platform: Android + Windows, nadeel... syntax: vreselijk!
Python: Tja.. geen idee eigenlijk.., maar de syntax spreekt mij bijzonder aan! :P

Zo'n HTML, CSS, Javascript, PHP en MySQL qua syntax is gewoon enorm logisch. Als ik echter even met Java bezig ben, dan vind ik het een zooitje qua syntax. Ik kan er geen logica in vinden, waartegen bijvoorbeeld PHP lekkere recht-door-zee termen heeft: GET, POST etc.. Het spreekt al voor zich!

Met Java zit je met dingen als ''public void static'' _O-

Natuurlijk ligt het aan mij, maar de taal ligt mij niet. :D

Lekker werken in Notepad++ met .php files en .html e.d. spreekt mij enorm aan dan zo'n Eclipse of Visual Studio, die te gebruiken is voor coderen, waarvan je eigenlijk 70-80% van de overige dingen nauwelijks gebruikt..

Misschien heb ik een negatief en bekrompen beeld over talen die gecombineerd zijn met programma's/Development Kits..
pi_159344244
:P Voor PHP is ook een uitgebreide IDE mocht je dat willen: PHPStorm
  zaterdag 23 januari 2016 @ 23:09:35 #105
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_159344402
Je kan de studiegids van zo'n (technische) opleiding downloaden en het curriculum of interessante vakken volgen volgen. Staat meestal in welke boeken je nodig hebt en welke hoofdstukken je moet doorspitten.
  zaterdag 23 januari 2016 @ 23:17:17 #106
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_159344764
Mijn stem gaat naar VB.Net, want:
- Syntax is niet veel moeilijker dan Engels
- Degelijke stabiele IDE (visual studio)
- Multiplatform
- Lost veel vanzelf op (implicit casting enzo)
- Makkelijk overstappen naar c#

Java zou ik skippen, gaat je aardig wat tijd kosten om de omliggende tools en het compileer proces onder de knie te krijgen.

Python vind ik persoonlijk niks (meaningful whitespace, wtf) maar is wel makkelijk om mee aan te gaan rommelen als noob.

Lees nu pas je wens om in notepad te werken, dan heb je echt 0 begrip van programmeren en zit je vast in je html/css mindset. Veel plezier met debuggen alvast!
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zaterdag 23 januari 2016 @ 23:41:42 #107
230788 n8n
Pragmatisch
pi_159345822
quote:
99s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 21:03 schreef CrashO het volgende:

[..]

wat?
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_159345919
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 23:17 schreef Tyr80 het volgende:
- Multiplatform

Java zou ik skippen, gaat je aardig wat tijd kosten om de omliggende tools en het compileer proces onder de knie te krijgen.

Python vind ik persoonlijk niks (meaningful whitespace, wtf) maar is wel makkelijk om mee aan te gaan rommelen als noob.

Lees nu pas je wens om in notepad te werken, dan heb je echt 0 begrip van programmeren en zit je vast in je html/css mindset. Veel plezier met debuggen alvast!
Dat valt toch wel mee? Bij de meeste IDE's is het een kwestie van op de groene knop run klikken?
No citizen has a right to be an amateur in the matter of physical training...what a disgrace it is for a man to grow old without ever seeing the beauty and strength of which his body is capable.
pi_159345936
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 23:41 schreef n8n het volgende:

[..]

wat?
Wat?
Je wil zeggen dat iemand zonder enigste vorm van programmeerkennis moet beginnen met JS? :') En al helemaal iemand die aangeeft graag voor windows/android/hardware te willen ontwikkelen?

Je kan tegenwoordig een hoop met JS. Maar dingen als NodeJS zijn niet echt aan te raden voor iemand die niks van programmeren weet.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 23-01-2016 23:51:46 ]
  zaterdag 23 januari 2016 @ 23:48:02 #110
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_159346052
quote:
5s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 23:44 schreef esv7 het volgende:

[..]

Dat valt toch wel mee? Bij de meeste IDE's is het een kwestie van op de groene knop run klikken?
Met puur eigen code wel ja, maar als je allerlei externe meuk moet linken, ant, maven, weet de termen niet meer precies...kostte mij iig altijd veel te veel tijd (met OS robotics / ai meuk op Ubuntu iig). Maar ik geef gelijk toe dat ik er niet heel ervaren mee ben.
pi_159346182
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 23:48 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Met puur eigen code wel ja, maar als je allerlei externe meuk moet linken, ant, maven, weet de termen niet meer precies...kostte mij iig altijd veel te veel tijd (met OS robotics / ai meuk op Ubuntu iig). Maar ik geef gelijk toe dat ik er niet heel ervaren mee ben.
Daar is ts voorlopig nog niet aan toe denk ik, maar met InteliJ en Netbeans heb je vrij eenvoudig een maven project gestart :) .
No citizen has a right to be an amateur in the matter of physical training...what a disgrace it is for a man to grow old without ever seeing the beauty and strength of which his body is capable.
pi_159346648
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 23:17 schreef Tyr80 het volgende:
- Multiplatform

Vb.net is visual basic toch? Ooit op mijn 10e leeftijd ermee zitten rommelen.. was wel fijn mee te werken.

Waarvoor kun je vb.net gebruiken? Pro en cons ten opzichte van Java?

Als ik de moeilijkheidsgraad (op een schaal van 1 tot 10 moet zetten) met mijn beginnersniveau en wat ik even gezien heb van de programmeertalen heel kort.. scannend.. dan is mijn bekrompen en beknopte analyse als volgt:

Html/css: 1
MySQL: 2
PHP: 3.5
Javascript: 4
Jquery: 4
Java: 9
Pyhton: 5.5
C++/C#: 8.5
pi_159346686
Ik zou eerst de basis leggen dat je weet wat loops, functions, objects zijn etc. Misschien eens een paar kleine projectjes in je eerste taal doen zoals een renteberekenaar. Als dit gelukt is weet je de basissyntax wel die er in elke taal is. Kun je daarna meer gaan focussen op een echte taal en kijken hoe diep je daarmee kunt gaan zoals winapi calls maken.
pi_159346730
quote:
99s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 23:44 schreef CrashO het volgende:

[..]

Wat?
Je wil zeggen dat iemand zonder enigste vorm van programmeerkennis moet beginnen met JS? :') En al helemaal iemand die aangeeft graag voor windows/android/hardware te willen ontwikkelen?

Je kan tegenwoordig een hoop met JS. Maar dingen als NodeJS zijn niet echt aan te raden voor iemand die niks van programmeren weet.
Javascript is toch essentieel om te voorkomen dat je websites uit 1999 gaat namaken? Moet zeggen dat ik liever PHP/Mysql dan NodeJS, misschien omdat ik vaker een php code heb gezien dan een nodejs code. Plus de community van php is onwijs groot.
pi_159346807
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 00:06 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
Ik zou eerst de basis leggen dat je weet wat loops, functions, objects zijn etc. Misschien eens een paar kleine projectjes in je eerste taal doen zoals een renteberekenaar. Als dit gelukt is weet je de basissyntax wel die er in elke taal is. Kun je daarna meer gaan focussen op een echte taal en kijken hoe diep je daarmee kunt gaan zoals winapi calls maken.
Winapi calls?

Basiswiskunde achtige functies zijn voor mij geen ruk aan. Dat kan ik dromen (niet de syntax, maar de betekenis van een functie en hoe je het mogelijk zou kunnen gebruiken).

Maar dan heb ik het over functies als:

If/else/if-else statements
Switch statements
Variabelen toewijzen en later gebruiken..

Dat soort simpele dingetjes..
pi_159346809
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 00:08 schreef RustCohle het volgende:

Javascript is toch essentieel om te voorkomen dat je websites uit 1999 gaat namaken? Moet zeggen dat ik liever PHP/Mysql dan NodeJS, misschien omdat ik vaker een php code heb gezien dan een nodejs code. Plus de community van php is onwijs groot.
NodeJS is een implementatie om Javascript serverside (dus zoals je php zou gebruiken) te kunnen gebruiken. Waar het "normaal" alleen client-side is (in je browser).
èchter, om knap met nodeJS te kunnen werken is het ook handig als je fatsoenlijk met linux overweg kan en wat meer script ervaring heb. Daar ging mijn punt dan ook over. Als "ik kan helemaal niks kwa programmeren" taal/omgeving is het niet erg gebruiksvriendelijk.
Javascript ansich gebruik je om websites dynamisch te maken ja. Maar NodeJS is niks anders dan een framework en engine om Javascript heen. De taal blijft hetzelfde maar de wijzige van gebruik is anders.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2016 00:12:28 ]
pi_159346849
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 00:10 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Winapi calls?

Basiswiskunde achtige functies zijn voor mij geen ruk aan. Dat kan ik dromen (niet de syntax, maar de betekenis van een functie en hoe je het mogelijk zou kunnen gebruiken).

Maar dan heb ik het over functies als:

If/else/if-else statements
Switch statements
Variabelen toewijzen en later gebruiken..

Dat soort simpele dingetjes..
Dan maak je een story telling game! Ben je een vrouw ja, nee -> if vrouw dan deze vraag etc.
  zondag 24 januari 2016 @ 00:15:59 #118
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_159346930
C(++) is lastiger dan Java. C# syntax is nagenoeg gelijk aan Java.

Vb.net is VB ja. Visual Studio express downloaden (gratis) en over een half uur heb je je eerste app gemaakt.

Pro's en cons heb je al, kunt dan Win, Web (asp.net), Windows mobile en ik meen ook embedded (of is dat alleen c#?) dingen mee maken. Via Mono en....Xamarin kun je dan ook op iOS en Android releasen als je wilt.

Winst is ook de makkelijke overstap naar C#, dan kun je ook Unity3D gaan doen en heb je al je 4 capaciteiten binnen bereik.
pi_159346977
In in je OP zeg je virusscanners, besturingssystemen willen te maken en websites overbodig vindt. Dan zou ik stoppen met javascript leren en c gaan leren. Dit zou je later om kunnen zetten in c++ aangezien een groot deel van Windows hier volgens mij in is geschreven. Het probleem is alleen een soort van guide te vinden.
pi_159347032
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 00:17 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:
Dit zou je later om kunnen zetten in c++ aangezien een groot deel van Windows hier volgens mij in is geschreven. Het probleem is alleen een soort van guide te vinden.
X86 Assembler voor de systeem taken. C voor de basis routines en dan c++ voor de rest :P
Heeft TS in ieder geval nog wat te doen :P

Leuk voor alle programmeurs om ooit eens door te bladeren is trouwens de broncode van de Linux (v1) kernel, anno 1994... Die is nog redelijk beknopt maar geeft wel een inzicht (in C) in wat er onder de motorkap in een OS gebeurd.

https://www.kernel.org/pub/linux/kernel/v1.0/linux-1.0.tar.gz

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2016 00:23:10 ]
pi_159347100
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 00:12 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:

[..]

Dan maak je een story telling game! Ben je een vrouw ja, nee -> if vrouw dan deze vraag etc.
Wat ben je geniaal.. en dan op het eind een switch statement waarin je case 1, 2 , 3 en 4 e.d. opsomt en een conclusie kan trekken

Case 1 is bijv: if vraag 1 true, 2 false
Case 2 : if vraag 1 false, 2 true
Case 3 : if vraag 1 false 2 false
Case 4 : if vraag 1 true 2 true
Default: not all questions answered..

Zoiets dan :D
pi_159347131
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 00:15 schreef Tyr80 het volgende:
C(++) is lastiger dan Java. C# syntax is nagenoeg gelijk aan Java.

Vb.net is VB ja. Visual Studio express downloaden (gratis) en over een half uur heb je je eerste app gemaakt.

Pro's en cons heb je al, kunt dan Win, Web (asp.net), Windows mobile en ik meen ook embedded (of is dat alleen c#?) dingen mee maken. Via Mono en....Xamarin kun je dan ook op iOS en Android releasen als je wilt.

Winst is ook de makkelijke overstap naar C#, dan kun je ook Unity3D gaan doen en heb je al je 4 capaciteiten binnen bereik.
Vb.net = c# ?

Java en c# zowat gelijk aan elkaar? Verschil is zeker dat MS dan weer per se een eigen single-platform language wou hebben?
pi_159347170
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 00:24 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Vb.net = c# ?

Java en c# zowat gelijk aan elkaar? Verschil is zeker dat MS dan weer per se een eigen single-language wou hebben?
Syntax van de twee is 95% gelijk. Echter is de implementatie op veel vlakken wel anders.
Java was vrij nieuw met het hele OOP idee en uniek in zijn soort toen het uitkwam in de jaren 90. En microsoft heeft toen belangrijke Java ontwikkelers een zak geld gegeven om het beste uit Java in een nieuwe taal te verwerken, zonder de grootste nadelen.

Voor mij (als C# fanboy) voelt Java dan ook als een soort Beta C# aan :P
Moet toegeven dat ik ook wel eens multithreading opdrachten voor mijn Technische Informatica studie die in Java moesten, gewoon in C# geschreven heb, toen in Eclipse (Java IDE) geplakt hebt. Een paar kleine syntax errors heb weggehaald. En dat alles toen gewoon werkte... Het verschil tussen de twee talen is kwa syntax gewoon erg klein.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2016 00:28:35 ]
pi_159347237
Weet iemand hoe qua structuur het spel: akinator is gemaakt?

Het is een if-statement spel, maar hoe hebben ze dat zo groot uitgewerkt? Combinatie van php, xml en mysql?

Het zal best dat ze elk character bepaalde eigenschappen hebben toegewezen als variabele of wat dan ook, maar dat de vragen dan ook zo variabel zijn plus dat de 'database ' zo groot is.. hoe is dat gedaan?
pi_159347271
quote:
99s.gif Op zondag 24 januari 2016 00:25 schreef CrashO het volgende:

[..]

Syntax van de twee is 95% gelijk. Echter is de implementatie op veel vlakken wel anders.
Java was vrij nieuw met het hele OOP idee en uniek in zijn soort toen het uitkwam in de jaren 90. En microsoft heeft toen belangrijke Java ontwikkelers een zak geld gegeven om het beste uit Java in een nieuwe taal te verwerken, zonder de grootste nadelen.

Voor mij (als C# fanboy) voelt Java dan ook als een soort Beta C# aan :P
Moet toegeven dat ik ook wel eens multithreading opdrachten voor mijn Technische Informatica studie die in Java moesten, gewoon in C# geschreven heb, toen in Eclipse (Java IDE) geplakt hebt. Een paar kleine syntax errors heb weggehaald. En dat alles toen gewoon werkte... Het verschil tussen de twee talen is kwa syntax gewoon erg klein.
Die koppigheid... geniaal! :Y
pi_159347334
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 00:28 schreef RustCohle het volgende:
Weet iemand hoe qua structuur het spel: akinator is gemaakt?

Het is een if-statement spel, maar hoe hebben ze dat zo groot uitgewerkt? Combinatie van php, xml en mysql?

Het zal best dat ze elk character bepaalde eigenschappen hebben toegewezen als variabele of wat dan ook, maar dat de vragen dan ook zo variabel zijn plus dat de 'database ' zo groot is.. hoe is dat gedaan?
Gewoon een database. Je hebt drie mogelijke antwoorden ja, nee, weet nniet.En afhankelijk van je antwoord filter je steeds een deel eruit. Een soort handmatig zoek algoritme.
pi_159347464
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 00:32 schreef XXL-Puntenslijper het volgende:

[..]

Gewoon een database. Je hebt drie mogelijke antwoorden ja, nee, weet nniet.En afhankelijk van je antwoord filter je steeds een deel eruit. Een soort handmatig zoek algoritme.
Dan dacht ik iets té ingewikkeld. Ik dacht dat het algoritme zo in elkaar zat dat die ging 'zoeken' i.p.v. 'filteren'. Filteren klinkt logischer.. Volgens mij zou 'opzoeken' veel langer duren om te maken.
pi_159348457
Na een productief dagje moet ik zeggen dat het wel lekker op een hoog tempo gaat (codeacademy). Ben totaal geen onduidelijkheden tegengekomen en dat geeft alleen maar zelfvertrouwen..

Ik keek alvast naar de PHP tutorial (vooruitblikken) en het viel mij op, zelfs als beginner, dat PHP en MySQL afzonderlijk van elkaar behandeld worden.. terwijl ik toch ook benieuwd zal zijn naar de combi mysql en php. Met name voor login forms/pagina's en gegevens uit databases kunnen halen etc etc..

Ik heb enorm veel op zit zoeken de afgelopen maanden en ben ook enorm veel tutorials/videos/boeken ( van Lynda tot aan thenewboston, van w3schools tot aan head first java ebook) e.d. tegengekomen, maar ik heb er nauwelijks wat van onthouden. Nu ben ik met CodeAcademy bezig en het geeft niet alleen zelfvetrouwen en motivatie, nee ik onthou en begrijp alles direct en het gaat mij makkelijk af. Ik heb nog geen enkele keer de "stuck, need tip" gebruikt.
pi_159351842
Ik heb, ondanks dat ik al bezig ben met CodeAcademy, een aantal boeken zojuist van de boekenwinkel gekocht:

http://www.bol.com/nl/p/python-crash-course/9200000034585836/

http://www.bol.com/nl/p/p(...)riginalSection=books

http://www.bol.com/nl/p/l(...)pt/9200000035773744/

http://www.bol.com/nl/p/j(...)3528%26itm_role%3din

Het zijn behoorlijk veel bladzijden. Ik vraag mij dus af of ik ze überhaupt ga lezen, maar het in bezit hebben kan nooit kwaad.
  zondag 24 januari 2016 @ 17:11:36 #130
230788 n8n
Pragmatisch
pi_159360311
quote:
99s.gif Op zaterdag 23 januari 2016 23:44 schreef CrashO het volgende:

[..]

Wat?

ik doelde meer op je statements dat je met JavaScript nog php moet leren, terwijl je daarvoor zelf over node begint. Vervolgens zeg je dat je met JavaScript nog sql erbij moet leren wat natuurlijk bij elk platform het geval is.

Ik heb de ts ook al 3 keer gezegd met python te beginnen en aan de slag te gaan, had nu al makkelijk een todo app en basic rekenmachine in elkaar geklapt kunnen hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door n8n op 24-01-2016 17:18:06 ]
Specialization is for insects”.—Robert Heinlein
pi_159362249
quote:
1s.gif Op zondag 24 januari 2016 17:11 schreef n8n het volgende:

[..]

ik doelde meer op je statements dat je met JavaScript nog php moet leren, terwijl je daarvoor zelf over node begint. Vervolgens zeg je dat je met JavaScript nog sql erbij moet leren wat natuurlijk bij elk platform het geval is.

Ik heb de ts ook al 3 keer gezegd met python te beginnen en aan de slag te gaan, had nu al makkelijk een todo app en basic rekenmachine in elkaar geklapt kunnen hebben.
Zo ver ik mij had ingelezen, kun je Python voor veel dingen gebruiken:

-Android apps maken
-Back-end language ter vervanging met PHP.

Welke database is te combineren met Python? MySQL?
  zondag 24 januari 2016 @ 19:49:16 #132
12221 Tijn